Romania va avea 1.000 de kilometri de autostrada peste 5 ani
- CNADNR vrea sa inaugureze 100 km in 2016
- Ce drumuri se inaugureaza anul asta
- Pitesti-Sibiu, cea mai asteptata autostrada, are deja intarzieri
La finalul anului trecut in tara noastra puteam circula pe 711 kilometri de autostrada, un numar infim pe langa cel necesar, dar si pe langa cel promis. Inca aproape 300 de de kilometri vor fi inaugurati in urmatorii 5 ani, spune ministrul Transporturilor.
CNADNR vrea sa inaugureze 100 km in 2016
Intr-un raport al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), se arata ca in urmatoarele 12 luni se vor inaugura 100 de kilometri de autostrada. CNADNR se pare ca a uitat ca in 2016 nu s-au deschis decat 13 kilometri de sosea de mare viteza si ca daca ne uitam la ritmul in care avanseaza lucrarile, sansele ca acesti 100 de km sa fie terminati sunt extrem de mici.
Institutia are in 2016 un buget de 4,23 miliarde de lei, dintre care 1,73 sunt alocati pentru autostrazi. Restul banilor se vor imparti intre reabilitarea drumurilor nationale, a podurilor si pasajelor si construirea variantelor de ocolire.
Dan Costescu, detinatorul portofoliului de Transporturi, spune insa ca, realist vorbind, va fi nevoie de circa 4-6 ani pentru ca a atinge mia de kilometri. "In 2020 - 2022 vom avea acei 1.000 de kilometri de autostrada”, a declarat ministrul la televiziunea nationala.
Realiste sau nu estimarile CNADNR, cert este ca anul acesta se demareaza procedurile (licitatii, studii de fezabilitate) pentru executia a 467,2 kilometri de autostrada.
Ce drumuri se inaugureaza anul asta
Anul asta ar trebui sa fie inaugurate loturile 3 si 4 din tronsonul Sebes-Turda (12,4 km si 16,3), lotul 3 din Lugoj-Deva (21,14 km) si partial loturile 2 si 4 din acest drum (15 si 22,13 km), dar si tronsonul de 8,7 kilometri dintre Gilau si Nadaselu. Toate aceste drumuri au termen de finalizare si inaugurare in 2016 daca totul decurge bine.
Chiar daca aceste termene apar pe hartie, in teren situatia este cu totul alta. La majoritatea dintre tronsoanele care ar trebui inaugurate in urmatoarele 12 luni stadiul de constructie nu trece de 50%, asa ca sansele ca datele din contracte sa fie respectate sunt extrem de mici. Singurul drum unde lucrarile sunt terminate in proportie de 66% este cel dintre Gilau si Nadaselu, cel mai scurt, de doar 8,7 km.
Tragand linie, ne dam seama ca din cei 100 km promisi, realizabili in momentul asta sunt cam 50 dintre ei si asta daca nu apar noi intarzieri si mentinem ritmul existent.
Tot in 2016 se va reda in folosinta tronsonul de 22 de kilometri din Sibiu-Orastie care a fost inchis in septembrie anul trecut din cauza neregulilor la constructia sa si din cauza ca terenul nu era sigur circulatiei. In toamna acestui an ar putea fi redata in circulatie aceasta portiune.
Pitesti-Sibiu, cea mai asteptata autostrada, are deja intarzieri
Cea mai asteptata sosea de mare viteza de la noi din tara este cea care va lega Pitesti de Sibiu si care va face astfel o legatura rapida pentru traseul Constanta - Nadlac.
Desi a fost numita prioritatea 0 a Guvernului in materie de transporturi, autostrada a inceput deja cu stangul. Studiile de fezabilitate pentru cateva tronsoane trebuiau sa fie gata pana acum insa ministrul a declarat ca sunt inatrzieri foarte mari.
Scenariul initial, in care anul pentru terminarea acestui drum era 2020, este deja condiderat unul irealizabil. Chiar daca lucrarile propriu-zise nici nu au inceput, ministerul a anuntat doi ani de intarziere fata de termenul dat initial. Asadar, cei 160 de kilometri ai acestei autostrazi vor fi dati circulatiei peste cel putin 5 ani.
Un studiu realizat cu doi ani in urma de Eurostat ne plasa la coada clasamentului european in ce priveste kilometrii de autostrada. Romanii au doar 2,4 centimetri de autostradă pe cap de locuitor. Mari schimbari de atunci si pana nu s-au produs pentru ca in urmatorii doi ani s-au mai inaugurat doar 35 de kilometri.
Dupa 1990, in tara noastra au fost 2 ani in care s-a investit mult in infrastructura, in 2012 si 2012, cand s-au inaugurat 164, respectiv 116 kilometri. In rest, in fiecare an ne-am situat sub 100, iar in 2010 am avut un record de doar 10 kilometri construiti.
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Kia carens euro 5b 2015 7950 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei