Rupti de restul Europei. Autostrazile propuse de Guvern nu se leaga de culoarele de transport europene

Rupti de restul Europei. Autostrazile propuse de Guvern nu se leaga de culoarele de transport europene
Faptul ca in Romania nimic nu merge bine nu reprezinta nicio noutate. Dar de aici si pana la situatia in care nici drumurile, pe care europenii vor sa le plateasca in proportie de 85%, nu mai duc spre culoarele rapide de transport creionate de Comisia Europeana este intr-adevar un record al incompetentei greu de atins.
Distribuie pe Facebook

Ai intuit corect, Guvernul a impins un Master Plan de Transporturi in care nicio autostrada nu se "pupa" cu culoarele de transport din reteaua principala a Europei. Iata cum se prezinta Master Planul de Transport trantit in guvernamentalul car cu boi al delegatiei romane la Bruxelles.

Pe hartie da frumos

La nivel oficial - declarativ, documentul a carui predare are deja o intarziere de un an tinde sa ingroape la cosul de gunoi al istoriei Teoria Relativitatii lui Einstein si Operele Complete ale lui Shakespeare.

"Este un document strategic care prevede toate interventiile care se vor face in 2014 - 2030 pentru a se asigura o infrastructura solida rutiera, feroviara, navala si aeriana care sa asigure dezvoltarea economica. Ea cuprinde autostrazi, drumuri expres, drumuri transregionale, dezvoltarea transportului naval, porturi si caile de navigatie atat pe Dunare, maritime, centre modale si zona aeriana, si zona de cale ferata", s-a laudat ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

"Asa rezulta pe seama analizelor absolut stiintifice facute de catre o companie, probabil cea mai mare din lume, specializata in acest domeniu, care a facut o analiza stiintifica a ceea ce inseamna trafic in Romania, nevoia de interconectivitate", a mai spus Rus.

Corect! Probabil ca traseele haotice de autostrada imprastiate pe harta Romaniei arata foarte frumos colorate. Problema este ca nici macar in 2030, Uniunea Europeana nu are preconizati bani pentru exoticele destinatii ale autostrazii spre Bacau sau pentru ruta turistica de mare viteza Craiova-Pitesti-Bucuresti-Ploiesti-Brasov-Sighisoara-Sibiu.

Asa ca "analizele absolut stiintifice" cu care se lauda ministrul Transporturilor par niste scenarii stiintifico-fantastice sau, mai pe romaneste, o strategie facuta de niste oameni dusi cu pluta.

Ce vor europenii

Uniunea Europeana ne preseaza de vreo patru ani sa urgentam ritmul de constructie al culoarelor de autostrada care sa lege in mod direct si fara ocolisuri reteaua de autostrazi din centrul Europei cu taramul sudic al Greciei.

In strategia europeana, varianta culoarului de transport pe care Romania s-a angajat sa il construiasca inca de la accederea in UE este cuprinsa in reteaua principala TEN-T a coridorului Rin-Dunare. Coridor pe care UE il doreste definitivat pana in 2020 si pentru care exista fonduri alocate in actualul exercitiu bugetar al Uniunii.

Mai mult, chiar si dupa ce strategii Ministerului Transporturilor din Romania au reusit sa incropeasca Master Planul de Transport, Comisia Europeana a emis mai multe recomandari Guvernului Romaniei. Sarind peste cele legate de calculul pretului la autostrazi, unde detinem recordul inclusiv la costurile tronsoanelor de autostrada neconstruite, cea mai importanta viza "acordarea unei atentii sporite proiectelor care inchid coridoarele europene de transport in actuala perioada de programare".

Adica o trimitere directa catre anularea din proiectul romanesc a portiunii de autostrada care sa lege Pitestiul de Sibiu. Mai mult, variantele propuse de oficialii romani sunt prinse in bugetul de investitii al UE din 2050. Ceea ce ar inseamna ca Victor Ponta ar putea totusi sa vada finantarea culoarului Bucuresti-Brasov-Sibiu daca pastreaza aceeasi speranta de viata ca mentorul sau, Ion Iliescu.

Trasee turistice pentru camionagii

Variantele propuse de oficialii din Bucuresti par mai degraba trasee turistice decat autostrazi. Fara segmentul Pitesti-Sibiu, de 115 km, inclusiv autostrada Pitesti-Craiova devine inutila. Cu peste sapte interventii publice ale oficialilor Ford si ale ambasadorilor SUA, facute in ultimii 4 ani, de urgentare a lucrarilor de infrastructura rutiera care sa permita uzinei Ford din Craiova sa isi expedieze mai rapid marfa catre Europa, mesajul parea lesne de inteles.

Nu a fost asa, tirurile plecate de la uzina Ford urmand sa faca un ocol cam de o jumatate de tara pentru a iesi catre Banat. Aceasta in conditiile in care Master Planul lui Rus va primi si vreun eurocent finantare in acest exercitiu bugetar al Uniunii. Segmentul rutier al Master Planului intra in dezbatere publica pe 7 octombrie.

Distribuie pe Facebook
mai multe