Rupti de restul Europei. Autostrazile propuse de Guvern nu se leaga de culoarele de transport europene
Ai intuit corect, Guvernul a impins un Master Plan de Transporturi in care nicio autostrada nu se "pupa" cu culoarele de transport din reteaua principala a Europei. Iata cum se prezinta Master Planul de Transport trantit in guvernamentalul car cu boi al delegatiei romane la Bruxelles.
Pe hartie da frumos
La nivel oficial - declarativ, documentul a carui predare are deja o intarziere de un an tinde sa ingroape la cosul de gunoi al istoriei Teoria Relativitatii lui Einstein si Operele Complete ale lui Shakespeare.
"Este un document strategic care prevede toate interventiile care se vor face in 2014 - 2030 pentru a se asigura o infrastructura solida rutiera, feroviara, navala si aeriana care sa asigure dezvoltarea economica. Ea cuprinde autostrazi, drumuri expres, drumuri transregionale, dezvoltarea transportului naval, porturi si caile de navigatie atat pe Dunare, maritime, centre modale si zona aeriana, si zona de cale ferata", s-a laudat ministrul Transporturilor, Ioan Rus.
"Asa rezulta pe seama analizelor absolut stiintifice facute de catre o companie, probabil cea mai mare din lume, specializata in acest domeniu, care a facut o analiza stiintifica a ceea ce inseamna trafic in Romania, nevoia de interconectivitate", a mai spus Rus.
Corect! Probabil ca traseele haotice de autostrada imprastiate pe harta Romaniei arata foarte frumos colorate. Problema este ca nici macar in 2030, Uniunea Europeana nu are preconizati bani pentru exoticele destinatii ale autostrazii spre Bacau sau pentru ruta turistica de mare viteza Craiova-Pitesti-Bucuresti-Ploiesti-Brasov-Sighisoara-Sibiu.
Asa ca "analizele absolut stiintifice" cu care se lauda ministrul Transporturilor par niste scenarii stiintifico-fantastice sau, mai pe romaneste, o strategie facuta de niste oameni dusi cu pluta.
Ce vor europenii
Uniunea Europeana ne preseaza de vreo patru ani sa urgentam ritmul de constructie al culoarelor de autostrada care sa lege in mod direct si fara ocolisuri reteaua de autostrazi din centrul Europei cu taramul sudic al Greciei.
In strategia europeana, varianta culoarului de transport pe care Romania s-a angajat sa il construiasca inca de la accederea in UE este cuprinsa in reteaua principala TEN-T a coridorului Rin-Dunare. Coridor pe care UE il doreste definitivat pana in 2020 si pentru care exista fonduri alocate in actualul exercitiu bugetar al Uniunii.
Mai mult, chiar si dupa ce strategii Ministerului Transporturilor din Romania au reusit sa incropeasca Master Planul de Transport, Comisia Europeana a emis mai multe recomandari Guvernului Romaniei. Sarind peste cele legate de calculul pretului la autostrazi, unde detinem recordul inclusiv la costurile tronsoanelor de autostrada neconstruite, cea mai importanta viza "acordarea unei atentii sporite proiectelor care inchid coridoarele europene de transport in actuala perioada de programare".
Adica o trimitere directa catre anularea din proiectul romanesc a portiunii de autostrada care sa lege Pitestiul de Sibiu. Mai mult, variantele propuse de oficialii romani sunt prinse in bugetul de investitii al UE din 2050. Ceea ce ar inseamna ca Victor Ponta ar putea totusi sa vada finantarea culoarului Bucuresti-Brasov-Sibiu daca pastreaza aceeasi speranta de viata ca mentorul sau, Ion Iliescu.
Trasee turistice pentru camionagii
Variantele propuse de oficialii din Bucuresti par mai degraba trasee turistice decat autostrazi. Fara segmentul Pitesti-Sibiu, de 115 km, inclusiv autostrada Pitesti-Craiova devine inutila. Cu peste sapte interventii publice ale oficialilor Ford si ale ambasadorilor SUA, facute in ultimii 4 ani, de urgentare a lucrarilor de infrastructura rutiera care sa permita uzinei Ford din Craiova sa isi expedieze mai rapid marfa catre Europa, mesajul parea lesne de inteles.
Nu a fost asa, tirurile plecate de la uzina Ford urmand sa faca un ocol cam de o jumatate de tara pentru a iesi catre Banat. Aceasta in conditiile in care Master Planul lui Rus va primi si vreun eurocent finantare in acest exercitiu bugetar al Uniunii. Segmentul rutier al Master Planului intra in dezbatere publica pe 7 octombrie.
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Vw touran diesel 2011 5790 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei