Sa emigram in Bulgaria! Vecinii de peste Dunare ne depasesc si la autostrazi

Sa emigram in Bulgaria! Vecinii de peste Dunare ne depasesc si la autostrazi
  • Bulgarii ne vor depasi anul acesta ca numar de km de autostrada construiti
  • CNADR are in proiect inaugurarea pana la finalul lui 2015 doar 10 km de autostrada
  • Bulgaria promite pentru anul acesta alti 142 de kilometri de autostrada
Distribuie pe Facebook

E mai rentabil sa iti inmatriculezi masina in Bulgaria decat la noi? Este! E mai rentabil sa iti faci asigurare obligatorie pe Bulgaria decat la noi? Este! Ai mai multe autostrazi pe care sa zburzi cu masina in Bulgaria decat la noi? Nu inca, dar lucrurile se vor schimba radical in perioada 2015 - 2016.

"Gradinarii" de peste Dunare au hotarat sa puna osul la treaba si sa dea gata in acest an cateva segmente de autostrada, pleostind porecla de "mamalicki" direct in nasul oficialilor din Guvernul Ponta.

Iata si care sunt prognozele pentru 2015 la recolta de "kilometri de asfalt la hectar" de o parte si de alta a Dunarii.

Bulgarii ne dedica autostrazi

Vecinii nostrii au anuntat la inceputul acestui an ca preconizeaza inaugurarea a 140 de kilometri de autostrada in 2015, o portiune de aproape 50 de kilometri fiind chiar cu "dedicatie" pentru soferii romani plecati in vacanta in Grecia.

Tronsonul respectiv de drum este plasat pe autostrada Struma, care leaga Sofia de granita cu Grecia si este un drum folosit in timpului sezonului estival si de catre soferii din Romania.

In august, bulgarii anuntau taierea panglicii la autostrada Marita, de asemenea un drum de importanta cruciala pentru legatura rapida dintre Europa si Asia, facand legatura cu granitele Turciei si Greciei.

Pana acum, la sud de Dunare vremurile se anunta promitatoare: o tara cu o populatie mult mai mica, cu taxe si suprataxe mai reduse si cu sume colectate din acestea induscutabil mai mici decat cele stranse in bugetul Romaniei, arata ca este in stare sa se scuture de izul puturoseniei balcanice si sa si construiasca ceva.

De fapt, daca reusesc sa inaugureze cei 142 km de autostrada promisi pentru 2015, lungimea totala a soselelor rapide din Bulgaria va ajunge la 770 kilometri, cu 75 mai mult decat are Romania in prezent.

CNADNR vine tare din urma cu 10 kilometri

Intr-o incercare de a depasi orice record al penibilului, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a ramas in proiect cu inaugurarea pana la finalul anului a uluitoarei distante de 10 km de autostrada, intre Pecica si Arad.

In schimb, stam bine la santiere deschise si termene rasamanate pentru constructia autostrazilor si a centurilor ocolitoare: 220 de kilometri de sapaturi transformati in locuri de joaca pentru "Doreii" din firmele de constructii rutiere.

Nici anul trecut nu a plouat cu asfalt peste coclaurile patriei, doar 50 de kilometri de autostrada fiind realizati in 2014. In mod oficial, la finalul acestui an, Romania va ramane tara cu cei mai putini kilometri de autostrada din Europa.

Cum ne-au intrecut bulgarii

Aproape ca nu-i nimic de mirare in performanta bulgarilor de a ne arunca in fruntea topului tarilor lipsite de infrastructura rutiera moderna. In 2013, Consiliul Concurentei arata in cadrul unui raport oficial cat de mare este jaful in constructia de drumuri din Romania, comparand datele cu cele din Bulgaria si Polonia.

Astfel, la ses, in Romania, pe tronsonul Fetesti - Cernavoda, kilometrul de autostrada era facturat cu sume intre 2,68 milioane euro si 11,61 milioane euro. In acelasi timp, in Bulgaria, pe acelasi tip de relief, kilometrul de autostrada costa intre 2 milioane si 2,8 milioane de euro.

Comparativ cu Bulgaria, pretul mediu al unui kilometru de autostrada construit in Romania este de 3 ori mai scump. Suma totala cheltuita de guvernele Romaniei in perioada 2008 - 2014, pentru constructia de autostrazi, se ridica la 4,3 miliarde de euro.

In opinia specialistilor, rezultatele obtinute abia se apropie de 50% din ceea ce se putea realiza cu aceasta suma. In mod normal, cifra totala de kilometri care ar fi trebuit realizata in ultimii 6 ani ar fi fost de 600 de kilometri.

Suntem in top la costuri

Romania ocupa locul al IX-lea in clasamentul sumelor uriase cheltuite pentru realizarea unor tronsoane de autostrada, cu segmentul de 52 de kilometri ai Autostrazii Transilvania, dintre Campia Turzii si Gilau, pret total de 500 milioane de euro, pret mediu de 9,6 milioane euro / km.

Din punctul de vedere al costurilor, suntem cu putin sub Germania, care a platit 10 milioane de euro / km pentru realizarea a 900 km de autostrada intre 2001 si 2011.

Cea mai scumpa autostrada din Europa este in Suedia, unde sistemul de tuneluri Sodra Lanken de 6 km, dintre care 4,7 in tunel, a stins costul de 125 milioane euro / km. Sodra Lanken este insa si al doilea mare sistem de tuneluri urbane din Europa, dupa Madrid, avand o capacitate de 8 benzi.

Distribuie pe Facebook
mai multe