Salvati de beculet! Soferii romani vor putea admira gropile si pe timp de noapte

Salvati de beculet! Soferii romani vor putea admira gropile si pe timp de noapte
Ritmul de realizare a autostrazilor bate pasul pe loc, dar un proiect de lege privind iluminarea pe timp de noapte a tronsoanelor de drum pe care se executa lucrari isi reia traseul sinuos prin Parlament. Proiectul a fost initiat in 2013, dar nu a trecut de furcile caudine ale Legislativului in cursul anului trecut. Acum proiectul este din nou in dezbatere la Camera Deputatilor, avand sansa de a opera noi modificari in Codul Rutier.
Distribuie pe Facebook

Statistica alarmanta

Ultimul raport al Organizatiei Mondiale a Sanatatii, din 2013, privind rata deceselor in accidente auto, situeaza tara noastra printre tarile europene cu o rata crescuta a mortalitatii pe drumuri publice.

11,1 persoane la suta de mii de locuitori isi pierd viata in accidentele petrecute pe drumurile publice din Romania. Rata mortalitatii este egala cu cea inregistrata in Lituania si aproape dubla sau tripla fata de state precum: Franta - 6,4, Germania si Danemarca- 4,7, Marea Britanie 3, 7 si Suedia-3.

Starea precara a drumurilor, lucrarile de proasta calitate efectuate la intretinerea acestora, precum si factori care tin de educatia participantilor la trafic au dus la agravarea rapoartelor statistice din ultimii ani.

Un bec in calea uitarii

Culmea tupeului, majoritatea parlamentara care a initiat reluarea procedurii de modificare a Codului Rutier recunoaste starea dezastruoasa in care se prezinta soselele din tara, dar solicita doar iluminarea santierelor din drumurile patriei, nu si urgentarea si finalizarea acestor lucrari.

"Consideram ca siguranta participantilor la trafic trebuie sa primeze in lipsa acuta de infrastructuri moderne, impunandu-se iluminarea continua pe timp de noapte a lucrarilor care se executa pe drumurile publice", se arata in expunerea de motive a proiectului de lege.

Harta beculetelor

Din fericire, avantul autoritatilor in realizarea de noi tronsoane de autostrada se va limita anul acesta la doar doua segmente pe tronsoanele Nadlac-Arad- 38,8 km si Sibiu-Orastie - 22 km. Astfel, vom avea becuri de veghe in trafic doar pe o lungime de 60 km.

Beculete vor mai fi amplasate si pe segmente insumand 30% din lungimea de 5.982 km de drumuri europene si pe un sfert din cei 4.247 km de drumuri nationale principale care vor suferi in cursul acestui an diverse lucrari de reabilitare si intretinere.

Bec aprins peste dezastru

Ritmul de constructie a autostrazilor din Romania ramane, probabil, cel mai scazut din UE. Desi am reusit sa ii depasim pe bulgari cu cativa zeci de km de autostrada, lucrarile demarate in acest domeniu par sa se deruleze fara cap si fara coada.

Segmentele care urmeaza sa fie inaugurate in acest an au deja intarzieri de peste 365 de zile in finalizarea lucrarilor. Pecica - Arad a fost abandonat anul trecut de austriecii de la Alpine, desi lucrarea era finalizata in proportie de 85%. Motivul: firma a intrat in insolventa in Romania si in faliment la nivel mondial.

Bucata ramasa intre Pecica si Nadlac trebuia executata de Romstrade, dar contractul a fost reziliat in 2012. Abia dupa un an au fost reluate lucrarile, noii constructori Astadi- Max Boegl avansand termenul de finalizare al lucrarii pana in noiembrie 2014.

Tronsonul Sibiu - Orastie a fost licitat si adjudecat de italienii de la Impreglio, dar lucrarea stagneaza, iar in urma precipitatiilor cazute in acest an, aproape un sfert din terasamentul autostrazii este afectat de alunecari de teren.

Pericolele pandesc in amurg si seara

Comparand propunerea legislativa cu statisticile, putem spune ca iluminarea santierelor din drum pe timp de noapte poate fi utila pietonilor sau ciclistilor, dar reprezinta aproape o frectie la picior de lemn pentru soferi.

La nivel mondial, rata accidentelor mortale pe timp de noapte este de 33% din total, in timp ce doar 7% dintre acestea se petrec pe portiuni de drum aflate in lucru. Chiar si asa, in aceste cazuri, cauzele sunt nesemnalizarea corespunzatoare a lucrarilor sau consumul de alcool la soferi.

Alte cauze majore ale accidentelor pe timp de noapte le reprezinta scaderea eficacitatii becurilor din faruri dupa un an sau doi de functionare, cu o influenta de 50% in totalul accidentelor auto petrecute noaptea si folosirea unui stergator de parbriz murdar, cu o incidenta de 30% in totalul cazurilor.

In schimb, cele mai periculoase momente pentru soferii aflati la volan le reprezinta amurgul si ivirea zorilor, cand luminile masinii nu ajuta la sporirea vizibilitatii.

Distribuie pe Facebook
mai multe