Salvati de beculet! Soferii romani vor putea admira gropile si pe timp de noapte
Statistica alarmanta
Ultimul raport al Organizatiei Mondiale a Sanatatii, din 2013, privind rata deceselor in accidente auto, situeaza tara noastra printre tarile europene cu o rata crescuta a mortalitatii pe drumuri publice.
11,1 persoane la suta de mii de locuitori isi pierd viata in accidentele petrecute pe drumurile publice din Romania. Rata mortalitatii este egala cu cea inregistrata in Lituania si aproape dubla sau tripla fata de state precum: Franta - 6,4, Germania si Danemarca- 4,7, Marea Britanie 3, 7 si Suedia-3.
Starea precara a drumurilor, lucrarile de proasta calitate efectuate la intretinerea acestora, precum si factori care tin de educatia participantilor la trafic au dus la agravarea rapoartelor statistice din ultimii ani.
Un bec in calea uitarii
Culmea tupeului, majoritatea parlamentara care a initiat reluarea procedurii de modificare a Codului Rutier recunoaste starea dezastruoasa in care se prezinta soselele din tara, dar solicita doar iluminarea santierelor din drumurile patriei, nu si urgentarea si finalizarea acestor lucrari.
"Consideram ca siguranta participantilor la trafic trebuie sa primeze in lipsa acuta de infrastructuri moderne, impunandu-se iluminarea continua pe timp de noapte a lucrarilor care se executa pe drumurile publice", se arata in expunerea de motive a proiectului de lege.
Harta beculetelor
Din fericire, avantul autoritatilor in realizarea de noi tronsoane de autostrada se va limita anul acesta la doar doua segmente pe tronsoanele Nadlac-Arad- 38,8 km si Sibiu-Orastie - 22 km. Astfel, vom avea becuri de veghe in trafic doar pe o lungime de 60 km.
Beculete vor mai fi amplasate si pe segmente insumand 30% din lungimea de 5.982 km de drumuri europene si pe un sfert din cei 4.247 km de drumuri nationale principale care vor suferi in cursul acestui an diverse lucrari de reabilitare si intretinere.
Bec aprins peste dezastru
Ritmul de constructie a autostrazilor din Romania ramane, probabil, cel mai scazut din UE. Desi am reusit sa ii depasim pe bulgari cu cativa zeci de km de autostrada, lucrarile demarate in acest domeniu par sa se deruleze fara cap si fara coada.
Segmentele care urmeaza sa fie inaugurate in acest an au deja intarzieri de peste 365 de zile in finalizarea lucrarilor. Pecica - Arad a fost abandonat anul trecut de austriecii de la Alpine, desi lucrarea era finalizata in proportie de 85%. Motivul: firma a intrat in insolventa in Romania si in faliment la nivel mondial.
Bucata ramasa intre Pecica si Nadlac trebuia executata de Romstrade, dar contractul a fost reziliat in 2012. Abia dupa un an au fost reluate lucrarile, noii constructori Astadi- Max Boegl avansand termenul de finalizare al lucrarii pana in noiembrie 2014.
Tronsonul Sibiu - Orastie a fost licitat si adjudecat de italienii de la Impreglio, dar lucrarea stagneaza, iar in urma precipitatiilor cazute in acest an, aproape un sfert din terasamentul autostrazii este afectat de alunecari de teren.
Pericolele pandesc in amurg si seara
Comparand propunerea legislativa cu statisticile, putem spune ca iluminarea santierelor din drum pe timp de noapte poate fi utila pietonilor sau ciclistilor, dar reprezinta aproape o frectie la picior de lemn pentru soferi.
La nivel mondial, rata accidentelor mortale pe timp de noapte este de 33% din total, in timp ce doar 7% dintre acestea se petrec pe portiuni de drum aflate in lucru. Chiar si asa, in aceste cazuri, cauzele sunt nesemnalizarea corespunzatoare a lucrarilor sau consumul de alcool la soferi.
Alte cauze majore ale accidentelor pe timp de noapte le reprezinta scaderea eficacitatii becurilor din faruri dupa un an sau doi de functionare, cu o influenta de 50% in totalul accidentelor auto petrecute noaptea si folosirea unui stergator de parbriz murdar, cu o incidenta de 30% in totalul cazurilor.
In schimb, cele mai periculoase momente pentru soferii aflati la volan le reprezinta amurgul si ivirea zorilor, cand luminile masinii nu ajuta la sporirea vizibilitatii.
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw touran diesel 2011 5790 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €