4TuningPEDIA – Ep. 1
Ce este tuningul, cu ce se mananca, in ce consta acest fenomen sau in cate categorii si stiluri se imparte, vom afla in seria de articole ce urmeaza.
De-a lungul timpului am observat ca sunt perceptii diferite asupra intelesului acestui cuvant.
Era o vreme cand foarte multi considerau ca un sticker e suficient, iar altii catalogau masina tunata orice masina cu eleron, va aduceti aminte? Cateodata, o masina cu jante cromate si subwoofer galagios atrage privirile la stop si trecatorul o catalogheaza mental drept o masina tunata. Ca sa nu mai vorbim de zgomotul puternic al unei evacuari care trimite imediat cu gandul la o masina puternica, desi nu intotdeauna este cazul.
Ca sa punem putina ordine in toata aceste perceptii, vom deschide o serie de articole in care vom analiza toate ramurile tuningului si vom explora acest univers amplu de idei, tehnici, strategii si stiluri.
Cuvantul TUNING in sine inseamna modificare, adaptare, in scopul de a imbunatati masina din punct de vedere estetic, tehnic si al performantelor audio.
In principal, Tuningul auto se poate imparti in trei mari categorii :
Tuning tehnic, Tuning audio si Tuning vizual.
1. Tuningul tehnic:
Am numit tuning tehnic orice modificare pe care o are o masina, menita sa imbunatateasca performantele tehnice ale masinii. La prima vedere, este vorba de cresterea puterii motorului, insa modificarea motorului merge mana in mana cu un sistem de franare mai performant, cu un sistem de suspensie mai bun, cu un management al electronicii mai performant dar trebuiesc luate in calcul si greutatea, aerodinamica si multe altele.
De aceea, nu doar modificarile la motor, ci totalitatea acelor modalitati de tuning ce imbunatatesc global performantele tehnice ale unui autoturism, am numit-o Tuning Tehnic. Scopul acestor modificari este de a face o masina apta pentru participarea la competitii, fie ele de drag, drift, rally sau circuit, sau din pura pasiune pentru tehnica auto.
2. Tuningul audio - Car audio
In car audio, putem denumi tuning orice modificare realizata cu scopul imbunatatirii sistemului audio al unei masini. In principal, fara a da mai multe detalii momentan, e vorba de modificarea fie a head-unitului (cd-player, mp3-player, dvd-player, etc), fie a difuzoarelor, fie montarea amplificatoarelor si a difuzoarelor de bass, dar si prin izolarea fonica a masinii sau imbunatatirea sistemului electric.
Si aici, ca si la tuningul tehnic, scopul tuningului audio se imparte in doua directii – fie participarea la competitii organizate special pentru astfel de masini modificate (DB Drag, SQ), fie pentru pura pasiune a proprietarului, care doreste un sistem audio mai puternic sau mai calitativ, sau si una si alta.
3. Tuningul vizual se traduce cel mai bine prin styling auto.
Acesta poate fi impartit in doua categorii mari si late – styling interior si styling exterior. Aici ne referim la modificarile pe care le primeste o masina, modificari menite sa imbunatateasca aspectul vizual in primul rand. La exterior putem vorbi de body-kituri, de jante, de oglinzi, de vopsea, faruri, etc, adica tot ce se vede la exteriorul unei masini.
La interior putem modifica o masina schimbandu-i tapiteria, scaunele, volanul, pedalierul, diverse elemente de confort, putem adauga multimedia si diverse gadget-uri. Normal, si stylingul auto are doua scopuri – fie pregatirea unei masini pentru participarea la expozitii si competitii de styling, fie pentru pura placere si pasiune a persoanei in cauza.
Seria 4Tuning de articole privind toate aceste tipuri de tuning va incepe in articolul viitor cu cea mai intalnita si accesibila metoda de tuning, si anume stylingul auto.
Ca si in arta sau arhitectura, si in styling s-au consacrat de-a lungul timpului cateva stiluri bine determinate, in functie de folosirea elementelor, impactul vizual si, nu in ultimul rand, de continentul unde au luat nastere.
Vom discuta, pe rand, despre stilurile Hot Rod, JDM, European, Pimp, Sleeper, stiluri principale de modificari auto la exterior, fiecare cu subcategoriile si particularitati sale.
Vom afla ca fiecare stil poate fi custom sau aftermarket, ca unele stiluri se pot combina, altele nu, si cel mai important, in functie de masina pe care o are fiecare, vom afla ce ni se potriveste cel mai bine si ce reguli ar trebui sa respectam, pentru un tuning exterior de calitate si de impact maxim.
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6800 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw passat gmo 2017 11900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg...
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10400 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €