4TuningPEDIA – Ep. 3: Stiluri americane de tuning
Hot Rod, Street Rod si Rat Rod
Cronologic vorbind, acesta este primul stil de tuning general aparut, odata cu aparitia masinilor. Istoria de pe Discovery Channel probabil o stie toata lumea, dar in linii mari asta este – veteranii de razboi din Statele Unite, vorbim aici de al doilea Razboi Mondial, cu banii primiti, si-au luat masini Ford, in principal celebrul T, caruia i-au aplicat o modificare invatata in aviatie – greutate mica, putere si viteza sporita. Deci, putem afirma cu siguranta ca prima metoda de tuning auto a fost reducerea greutatii. Asadar, radacinile tuningului se trag din America, unde, masini normale ajungeau sa nu mai aiba plafon, capota la motor sau cadru la portiere pentru ca, avand cam aceleasi motoare, cel cu greutatea mai mica castiga cursa. Tot atunci, evident, a inceput sa ia amploare si spiritul competitional, pe circuit, pe plaja, pentru stabilirea vitezelor record, insa cel mai accesibil mod pentru oamenii de rand era cursa pe strada care, ulterior, s-a mutat pe aeroporturile bazelor militare. Iar scopul modificarilor facute de fiecare la el in garaj era sa aiba un rezultat cat mai bun. Ulterior, odata cu reducerea greutatii, au aparut si modificarile la motor, motoare din ce in ce mai mari, modificari la suspensii si, in final, modificari de ordin aerodinamic.
In linii mari, cand vorbim de hot rod, vorbim de o masina modificata ce are la baza o masina veche, americana. Iar principiul initial, acela de putere mare pe greutate mica a fost extrapolat in zilele noastre si de catre aspectul estetic, atat exterior cat si interior. Vedem foarte des acest stil la televizor, la americani, in emisiunile cu Foose si Coddington, in care cate o relicva de Mustang, Camaro sau cine stie ce alta comoara gasita printr-un hambar, ajunge o cu totul alta masina, schimbata in totalitate.
Pana si acest stil are subcategoriile sale evidente – stilul clasic, numit si Traditional Rod, in care se pastreaza masina ca si originalul, cu aceleasi jante, interior, forme, etc, dar complet refacute, dupa specificatiile originale. Stilul custom, cel cu care ne-am obisnuit cel mai mult de la televizor – masina veche cu imbunatatiri tehnice si estetice de ultima generatie. Mai exact, o masina reconditionata total, la care insa culoarea, jantele, suspensia, sistemul de franare si alte elemente au fost schimbate si inlocuite, de obicei, cu tehnologie moderna. De exemplu, un Ford T din anii ’40 lasat pe burta, cu suspensii reglabile, cu jante cromate unicat, cu discuri de frana perforate/stantate/ventilate, cu motor V8 turbo si multe alte gadgeturi din era noastra (parca asta vazusem in ultimul episod de pe Discovery).
Referitor la masinile Street Rod este destul de sensibila diferenta si departajarea fata de masinile Hot Rod. O putem considera chiar o subcategorie de Hot Rod. Un Street Rod este practic un Hot, care insa are si imbunatatiri legate de confort si practibilitate. Adica putem incadra la Street Rod un Hot Rod ca cel descris mai sus, care, pe langa modificarile mentionate, mai are si aer conditionat, sistem audio si multimedia, scaune cu masaj, etc. De aici si numele de Street, adica masina care poate fi folosita la mersul de zi cu zi, pe sosea, nu neaparat la curse sau la expozitii.
Masinile Rat Rod, sunt masini vechi din anii ’40-‘60, in care proprietarii masinilor vor sa se simta intorsi in timp, cu vopseaua luata, cu jantele ruginite, un aspect total neingrijit si sobru. Aici nu vezi crom, nu vezi nimic care sa luceasca. Sunt niste masini parca intoarse in timp. Aceste masini pun practicul inainte de aspectul estetic, avand doar strictul necesar pentru functionare.
PIMP Style
Poate PIMP spune mai multe decat DUB, o alta denumire data acestor masini modificate. Aici avem putin de povestit. Le stim din videoclipurile lui Ja Rule, 50 Cent sau Puff Daddy. Exterior curat, vopsea imaculata, deseori culori foarte vii si puternice – verde, violet, portocaliu, si, cel mai important, jante gigantice. Cromate. Cam atat la exterior. Acest stil a luat nastere in Statele Unite, la cererea unor persoane care doreau sa iasa si mai mult in evidenta. Acum este asociat cu un statut superior si privilegiat. Iar daca esti vedeta in America, cu siguranta ai niste jante cromate pe masina.Din nefericire, in acest stil granita dintre originalitate si kitsch este extrem de sensibila. Insa, in Romania, avem mai multe exemple de masini reusite decat nereusite. In paginile revistei 4TuningRO am vazut cu totii un Escalade cu jante pe 26, un Ferrari F430, dar si un Porsche 997, brutal de frumoase. Acestea sunt exemple pozitive, care se remarca numai prin marimea si extravaganta jantelor.
Lowrider
Masinile lowrider sunt in zilele noastre masini care au un sistem hidraulic de suspensie, ce permite masinii sa sara pe puntea fata, pe puntea spate, intr-o parte sau sa mearga pe 3 roti. Astfel de masini au luat nastere in America, la initiativa hispanicilor, chiar daca initial nu erau dotate cu sisteme complexe de suspensii hidraulice. In prezent, se organizeaza si competitii, un fel de rodeo al masinilor care sar si danseaza. Acest stil il putem pune ca o subcategorie la cel PIMP, pentru ca masinile sunt cam aceleasi, extravagante si foarte viu colorate, insa in loc de croame uriase au jante foarte spitate si mici, ce permit intrarea acestora sub aripi.In general, nu putem spune despre lowridere ca formeaza un stil anume, ci mai degraba o modificare extrema a unei masini.
Muscle Car
Asa erau denumite mai toate masinile coupe americane cu aspect sportiv, care detineau un V8 puternic, nu de putine ori un Hemi. Cand spunem Muscle Car ne gandim la Mustang, Camaro, Firebird, Charger, Challenger sau Barracuda. Acestea sunt doar cateva din masinile asociate cu numele de Muscle Car. La vremea lor, erau masini foarte puternice, insa acum, in varianta stoc, sunt masini depasite tehnologic, din punctul de vedere al acceleratiei, franarii, stabilitatii. Tocmai de aceea, masinile Muscle Car modificate si-au pastrat renumele si de obicei motorul urias, suferind insa diverse schimbari. Proprietarii unor astfel de masini au preferat sa le pastreze clasice, imbunatatindu-le doar aspectul general printr-o reconditionare totala la vopsea si la partea tehnica, insa majoritatea au profitat de celebrele motoare big block sau small block si le-au imbunatatit performantele pentru cursele de drag.
De aici, si o serie lunga de alte modificari – de la motor, la suspensii, articulatii, franare, cutie de viteze, punte motrica, jante si anvelope, interior, siguranta, etc. Un muscle car se remarca prin aspectul agresiv dat in general de priza mare de aer de pe capota si de anvelopele de pe spate, exagerat de mari, pentru o mai buna tractiune. Cand insa modificarile devin prea extreme, rollcage, wheely bar, parasuta pentru franare, alimentare cu metanol, etc, vorbim de masini strict pentru drag.
Din pacate, stilurile americane sunt cel mai putin intalnite la noi in tara. Am vazut impreuna la 4Tuning Days cateva Muscle Car-uri reconditionate complet, am vazut chiar si un Hot Rod Clasic, un pick-up Chevrolet portocaliu.
Ba chiar si Radu Mazare detine un Hot Rod veritabil, cu care face furori in Mamaia… Deci chiar daca este prezent doar pe alocuri, stilul exista si la noi, dand semne ca incepe sa se raspandeasca.
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei