4TuningPEDIA – Ep. 3: Stiluri americane de tuning

Hot Rod, Street Rod si Rat Rod
Cronologic vorbind, acesta este primul stil de tuning general aparut, odata cu aparitia masinilor. Istoria de pe Discovery Channel probabil o stie toata lumea, dar in linii mari asta este – veteranii de razboi din Statele Unite, vorbim aici de al doilea Razboi Mondial, cu banii primiti, si-au luat masini Ford, in principal celebrul T, caruia i-au aplicat o modificare invatata in aviatie – greutate mica, putere si viteza sporita. Deci, putem afirma cu siguranta ca prima metoda de tuning auto a fost reducerea greutatii. Asadar, radacinile tuningului se trag din America, unde, masini normale ajungeau sa nu mai aiba plafon, capota la motor sau cadru la portiere pentru ca, avand cam aceleasi motoare, cel cu greutatea mai mica castiga cursa. Tot atunci, evident, a inceput sa ia amploare si spiritul competitional, pe circuit, pe plaja, pentru stabilirea vitezelor record, insa cel mai accesibil mod pentru oamenii de rand era cursa pe strada care, ulterior, s-a mutat pe aeroporturile bazelor militare. Iar scopul modificarilor facute de fiecare la el in garaj era sa aiba un rezultat cat mai bun. Ulterior, odata cu reducerea greutatii, au aparut si modificarile la motor, motoare din ce in ce mai mari, modificari la suspensii si, in final, modificari de ordin aerodinamic.
In linii mari, cand vorbim de hot rod, vorbim de o masina modificata ce are la baza o masina veche, americana. Iar principiul initial, acela de putere mare pe greutate mica a fost extrapolat in zilele noastre si de catre aspectul estetic, atat exterior cat si interior. Vedem foarte des acest stil la televizor, la americani, in emisiunile cu Foose si Coddington, in care cate o relicva de Mustang, Camaro sau cine stie ce alta comoara gasita printr-un hambar, ajunge o cu totul alta masina, schimbata in totalitate.
Pana si acest stil are subcategoriile sale evidente – stilul clasic, numit si Traditional Rod, in care se pastreaza masina ca si originalul, cu aceleasi jante, interior, forme, etc, dar complet refacute, dupa specificatiile originale. Stilul custom, cel cu care ne-am obisnuit cel mai mult de la televizor – masina veche cu imbunatatiri tehnice si estetice de ultima generatie. Mai exact, o masina reconditionata total, la care insa culoarea, jantele, suspensia, sistemul de franare si alte elemente au fost schimbate si inlocuite, de obicei, cu tehnologie moderna. De exemplu, un Ford T din anii ’40 lasat pe burta, cu suspensii reglabile, cu jante cromate unicat, cu discuri de frana perforate/stantate/ventilate, cu motor V8 turbo si multe alte gadgeturi din era noastra (parca asta vazusem in ultimul episod de pe Discovery).
Referitor la masinile Street Rod este destul de sensibila diferenta si departajarea fata de masinile Hot Rod. O putem considera chiar o subcategorie de Hot Rod. Un Street Rod este practic un Hot, care insa are si imbunatatiri legate de confort si practibilitate. Adica putem incadra la Street Rod un Hot Rod ca cel descris mai sus, care, pe langa modificarile mentionate, mai are si aer conditionat, sistem audio si multimedia, scaune cu masaj, etc. De aici si numele de Street, adica masina care poate fi folosita la mersul de zi cu zi, pe sosea, nu neaparat la curse sau la expozitii.
Masinile Rat Rod, sunt masini vechi din anii ’40-‘60, in care proprietarii masinilor vor sa se simta intorsi in timp, cu vopseaua luata, cu jantele ruginite, un aspect total neingrijit si sobru. Aici nu vezi crom, nu vezi nimic care sa luceasca. Sunt niste masini parca intoarse in timp. Aceste masini pun practicul inainte de aspectul estetic, avand doar strictul necesar pentru functionare.
PIMP Style
Poate PIMP spune mai multe decat DUB, o alta denumire data acestor masini modificate. Aici avem putin de povestit. Le stim din videoclipurile lui Ja Rule, 50 Cent sau Puff Daddy. Exterior curat, vopsea imaculata, deseori culori foarte vii si puternice – verde, violet, portocaliu, si, cel mai important, jante gigantice. Cromate. Cam atat la exterior. Acest stil a luat nastere in Statele Unite, la cererea unor persoane care doreau sa iasa si mai mult in evidenta. Acum este asociat cu un statut superior si privilegiat. Iar daca esti vedeta in America, cu siguranta ai niste jante cromate pe masina.Din nefericire, in acest stil granita dintre originalitate si kitsch este extrem de sensibila. Insa, in Romania, avem mai multe exemple de masini reusite decat nereusite. In paginile revistei 4TuningRO am vazut cu totii un Escalade cu jante pe 26, un Ferrari F430, dar si un Porsche 997, brutal de frumoase. Acestea sunt exemple pozitive, care se remarca numai prin marimea si extravaganta jantelor.
Lowrider
Masinile lowrider sunt in zilele noastre masini care au un sistem hidraulic de suspensie, ce permite masinii sa sara pe puntea fata, pe puntea spate, intr-o parte sau sa mearga pe 3 roti. Astfel de masini au luat nastere in America, la initiativa hispanicilor, chiar daca initial nu erau dotate cu sisteme complexe de suspensii hidraulice. In prezent, se organizeaza si competitii, un fel de rodeo al masinilor care sar si danseaza. Acest stil il putem pune ca o subcategorie la cel PIMP, pentru ca masinile sunt cam aceleasi, extravagante si foarte viu colorate, insa in loc de croame uriase au jante foarte spitate si mici, ce permit intrarea acestora sub aripi.In general, nu putem spune despre lowridere ca formeaza un stil anume, ci mai degraba o modificare extrema a unei masini.
Muscle Car
Asa erau denumite mai toate masinile coupe americane cu aspect sportiv, care detineau un V8 puternic, nu de putine ori un Hemi. Cand spunem Muscle Car ne gandim la Mustang, Camaro, Firebird, Charger, Challenger sau Barracuda. Acestea sunt doar cateva din masinile asociate cu numele de Muscle Car. La vremea lor, erau masini foarte puternice, insa acum, in varianta stoc, sunt masini depasite tehnologic, din punctul de vedere al acceleratiei, franarii, stabilitatii. Tocmai de aceea, masinile Muscle Car modificate si-au pastrat renumele si de obicei motorul urias, suferind insa diverse schimbari. Proprietarii unor astfel de masini au preferat sa le pastreze clasice, imbunatatindu-le doar aspectul general printr-o reconditionare totala la vopsea si la partea tehnica, insa majoritatea au profitat de celebrele motoare big block sau small block si le-au imbunatatit performantele pentru cursele de drag.
De aici, si o serie lunga de alte modificari – de la motor, la suspensii, articulatii, franare, cutie de viteze, punte motrica, jante si anvelope, interior, siguranta, etc. Un muscle car se remarca prin aspectul agresiv dat in general de priza mare de aer de pe capota si de anvelopele de pe spate, exagerat de mari, pentru o mai buna tractiune. Cand insa modificarile devin prea extreme, rollcage, wheely bar, parasuta pentru franare, alimentare cu metanol, etc, vorbim de masini strict pentru drag.
Din pacate, stilurile americane sunt cel mai putin intalnite la noi in tara. Am vazut impreuna la 4Tuning Days cateva Muscle Car-uri reconditionate complet, am vazut chiar si un Hot Rod Clasic, un pick-up Chevrolet portocaliu.
Ba chiar si Radu Mazare detine un Hot Rod veritabil, cu care face furori in Mamaia… Deci chiar daca este prezent doar pe alocuri, stilul exista si la noi, dand semne ca incepe sa se raspandeasca.
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
-
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei


