4TuningPEDIA – Ep. 3: Stiluri americane de tuning

Hot Rod, Street Rod si Rat Rod
Cronologic vorbind, acesta este primul stil de tuning general aparut, odata cu aparitia masinilor. Istoria de pe Discovery Channel probabil o stie toata lumea, dar in linii mari asta este – veteranii de razboi din Statele Unite, vorbim aici de al doilea Razboi Mondial, cu banii primiti, si-au luat masini Ford, in principal celebrul T, caruia i-au aplicat o modificare invatata in aviatie – greutate mica, putere si viteza sporita. Deci, putem afirma cu siguranta ca prima metoda de tuning auto a fost reducerea greutatii. Asadar, radacinile tuningului se trag din America, unde, masini normale ajungeau sa nu mai aiba plafon, capota la motor sau cadru la portiere pentru ca, avand cam aceleasi motoare, cel cu greutatea mai mica castiga cursa. Tot atunci, evident, a inceput sa ia amploare si spiritul competitional, pe circuit, pe plaja, pentru stabilirea vitezelor record, insa cel mai accesibil mod pentru oamenii de rand era cursa pe strada care, ulterior, s-a mutat pe aeroporturile bazelor militare. Iar scopul modificarilor facute de fiecare la el in garaj era sa aiba un rezultat cat mai bun. Ulterior, odata cu reducerea greutatii, au aparut si modificarile la motor, motoare din ce in ce mai mari, modificari la suspensii si, in final, modificari de ordin aerodinamic.
In linii mari, cand vorbim de hot rod, vorbim de o masina modificata ce are la baza o masina veche, americana. Iar principiul initial, acela de putere mare pe greutate mica a fost extrapolat in zilele noastre si de catre aspectul estetic, atat exterior cat si interior. Vedem foarte des acest stil la televizor, la americani, in emisiunile cu Foose si Coddington, in care cate o relicva de Mustang, Camaro sau cine stie ce alta comoara gasita printr-un hambar, ajunge o cu totul alta masina, schimbata in totalitate.
Pana si acest stil are subcategoriile sale evidente – stilul clasic, numit si Traditional Rod, in care se pastreaza masina ca si originalul, cu aceleasi jante, interior, forme, etc, dar complet refacute, dupa specificatiile originale. Stilul custom, cel cu care ne-am obisnuit cel mai mult de la televizor – masina veche cu imbunatatiri tehnice si estetice de ultima generatie. Mai exact, o masina reconditionata total, la care insa culoarea, jantele, suspensia, sistemul de franare si alte elemente au fost schimbate si inlocuite, de obicei, cu tehnologie moderna. De exemplu, un Ford T din anii ’40 lasat pe burta, cu suspensii reglabile, cu jante cromate unicat, cu discuri de frana perforate/stantate/ventilate, cu motor V8 turbo si multe alte gadgeturi din era noastra (parca asta vazusem in ultimul episod de pe Discovery).
Referitor la masinile Street Rod este destul de sensibila diferenta si departajarea fata de masinile Hot Rod. O putem considera chiar o subcategorie de Hot Rod. Un Street Rod este practic un Hot, care insa are si imbunatatiri legate de confort si practibilitate. Adica putem incadra la Street Rod un Hot Rod ca cel descris mai sus, care, pe langa modificarile mentionate, mai are si aer conditionat, sistem audio si multimedia, scaune cu masaj, etc. De aici si numele de Street, adica masina care poate fi folosita la mersul de zi cu zi, pe sosea, nu neaparat la curse sau la expozitii.
Masinile Rat Rod, sunt masini vechi din anii ’40-‘60, in care proprietarii masinilor vor sa se simta intorsi in timp, cu vopseaua luata, cu jantele ruginite, un aspect total neingrijit si sobru. Aici nu vezi crom, nu vezi nimic care sa luceasca. Sunt niste masini parca intoarse in timp. Aceste masini pun practicul inainte de aspectul estetic, avand doar strictul necesar pentru functionare.
PIMP Style
Poate PIMP spune mai multe decat DUB, o alta denumire data acestor masini modificate. Aici avem putin de povestit. Le stim din videoclipurile lui Ja Rule, 50 Cent sau Puff Daddy. Exterior curat, vopsea imaculata, deseori culori foarte vii si puternice – verde, violet, portocaliu, si, cel mai important, jante gigantice. Cromate. Cam atat la exterior. Acest stil a luat nastere in Statele Unite, la cererea unor persoane care doreau sa iasa si mai mult in evidenta. Acum este asociat cu un statut superior si privilegiat. Iar daca esti vedeta in America, cu siguranta ai niste jante cromate pe masina.Din nefericire, in acest stil granita dintre originalitate si kitsch este extrem de sensibila. Insa, in Romania, avem mai multe exemple de masini reusite decat nereusite. In paginile revistei 4TuningRO am vazut cu totii un Escalade cu jante pe 26, un Ferrari F430, dar si un Porsche 997, brutal de frumoase. Acestea sunt exemple pozitive, care se remarca numai prin marimea si extravaganta jantelor.
Lowrider
Masinile lowrider sunt in zilele noastre masini care au un sistem hidraulic de suspensie, ce permite masinii sa sara pe puntea fata, pe puntea spate, intr-o parte sau sa mearga pe 3 roti. Astfel de masini au luat nastere in America, la initiativa hispanicilor, chiar daca initial nu erau dotate cu sisteme complexe de suspensii hidraulice. In prezent, se organizeaza si competitii, un fel de rodeo al masinilor care sar si danseaza. Acest stil il putem pune ca o subcategorie la cel PIMP, pentru ca masinile sunt cam aceleasi, extravagante si foarte viu colorate, insa in loc de croame uriase au jante foarte spitate si mici, ce permit intrarea acestora sub aripi.In general, nu putem spune despre lowridere ca formeaza un stil anume, ci mai degraba o modificare extrema a unei masini.
Muscle Car
Asa erau denumite mai toate masinile coupe americane cu aspect sportiv, care detineau un V8 puternic, nu de putine ori un Hemi. Cand spunem Muscle Car ne gandim la Mustang, Camaro, Firebird, Charger, Challenger sau Barracuda. Acestea sunt doar cateva din masinile asociate cu numele de Muscle Car. La vremea lor, erau masini foarte puternice, insa acum, in varianta stoc, sunt masini depasite tehnologic, din punctul de vedere al acceleratiei, franarii, stabilitatii. Tocmai de aceea, masinile Muscle Car modificate si-au pastrat renumele si de obicei motorul urias, suferind insa diverse schimbari. Proprietarii unor astfel de masini au preferat sa le pastreze clasice, imbunatatindu-le doar aspectul general printr-o reconditionare totala la vopsea si la partea tehnica, insa majoritatea au profitat de celebrele motoare big block sau small block si le-au imbunatatit performantele pentru cursele de drag.
De aici, si o serie lunga de alte modificari – de la motor, la suspensii, articulatii, franare, cutie de viteze, punte motrica, jante si anvelope, interior, siguranta, etc. Un muscle car se remarca prin aspectul agresiv dat in general de priza mare de aer de pe capota si de anvelopele de pe spate, exagerat de mari, pentru o mai buna tractiune. Cand insa modificarile devin prea extreme, rollcage, wheely bar, parasuta pentru franare, alimentare cu metanol, etc, vorbim de masini strict pentru drag.
Din pacate, stilurile americane sunt cel mai putin intalnite la noi in tara. Am vazut impreuna la 4Tuning Days cateva Muscle Car-uri reconditionate complet, am vazut chiar si un Hot Rod Clasic, un pick-up Chevrolet portocaliu.
Ba chiar si Radu Mazare detine un Hot Rod veritabil, cu care face furori in Mamaia… Deci chiar daca este prezent doar pe alocuri, stilul exista si la noi, dand semne ca incepe sa se raspandeasca.
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
A4710964099 a4710964799 turbosuflanta mercedes-benz actros mp4... 1000 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Cutie de transfer mercedes ml w166, 164 cu motoras a1662800800 2500 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Ford puma ford puma 1.5 diesel 120 cp impecabil fara... 14500 €
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
0445110618 55255408 0 445 110 618 bosch injector opel corsa e... 600 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
55578075 dcri301030 295050-1030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
042400-1100 88370-33040 88370-33050 esb27c compresor ac lexus... 1250 Lei
Mercedes 180 benzina 2010 3299 €


