GM a intrat oficial in faliment. Istoria unui gigant cu picioare de lut

GM a intrat oficial in faliment. Istoria unui gigant cu picioare de lut
General Motors (GM) si-a declarat luni, la ora 8 (coasta de est in SUA, 15.00, ora Romaniei) intrarea in faliment. Noua entitate va fi desinuta in proportie de 60% de stat si in termen de 90 de zile se va reorganiza intr-o noua co
Trimite unui prieten
GM a intrat oficial in faliment. Istoria unui gigant cu picioare de lut



General Motors (GM) si-a declarat luni, la ora 8 (coasta de est in SUA, 15.00, ora Romaniei) intrarea in faliment. Noua entitate va fi detinuta in proportie de 60% de stat si in termen de 90 de zile se va reorganiza intr-o noua companie, mult mai mica dar mai eficienta. Ce a fost, ce a ajuns si ce se vrea de la viitorul GM puteti citi in continuare.

General Motors s-a nascut in urma cu 101 ani, mai precis in 1908 ca holding pentru marca Buick.

[ATTACH]946725[/ATTACH]

Printr-un puternic program de achizitii, William C. Durant (fondatorul GM) a preluat initial Oldsmobile (care azi nu mai exista). [ATTACH]946753[/ATTACH]

Au urmat apoi:

Cadillac [ATTACH]946757[/ATTACH]

Oakland (care va deveni Pontiac) [ATTACH]946727[/ATTACH]

GMC Truck [ATTACH]946729[/ATTACH]

Chevrolet [ATTACH]946731[/ATTACH]

Vauxhall Motors [ATTACH]946732[/ATTACH]

Opel [ATTACH]946733[/ATTACH]

Holden [ATTACH]946734[/ATTACH]

Asa cum usor se poate intui, la inceputul anilor 30, GM era deja cel mai mare producator auto din lume, loc pe care il va pastra in urmatorii 77 de ani.
n timpul celui de-al doilea razboi mondial uzinele Opel, detinute de GM, au inceput sa produca armament de razboi pentru nazistii aflati atunci la putere in Germania. Prin urmare, americanii au ajuns sa lupte impotriva tancurilor si avioanelor produse intr-o fabrica de-a lor din Germania acum ocupata de nemti.

Dupa probleme la capitolul calitate, bosii de la GM au decis sa rezolve problemele cu fiabilitatea prin incheierea de parteneriate cu Toyota si Suzuki si au infiintat marca Saturn.

[ATTACH]946735[/ATTACH]

A trecut apoi la cumparaturi. A achizitionat 49% din Isuzu

[ATTACH]946737[/ATTACH].

A cumparat in 1985 producatorul britanic de masini sport Lotus, pe care l-a vandut insa in 1993.

[ATTACH]946738[/ATTACH].

A preluat in 1990 si marca scandinava Saab, pe care a abandonat-o ulterior din lipsa de vanzari.

[ATTACH]946739[/ATTACH]

GM a mai cumparat in 1999 o cincime din holdingul Fuji Heavy Industries, producatorul masinilor Subaru, pentru ca ulterior sa vanda participatia.

[ATTACH]946741[/ATTACH]

Poate nu stiati dar in anul 2000 americanii au cumparat 20% din Fiat pentru 2,4 miliarde dolari convertibili in actiuni. Ceea ce le-a venit insa de hac a fost o clauza in contract care insa dadea italienilor dreptul sa forteze GM sa cumpere si restul de 80%. Pentru ca GM nu dorea asta, acestia au platit Fiat doua miliarde de dolari pentru a iesi din alianta.

Dar poate cea mai cunoscuta miscare a GM a tinut de decizia de a produce intre 1996 si 1999 masinile electrice EV1, pentru ca ulterior acestea sa fie retrase de pe piata. Desi automobilele puteau fi conduse doar daca erau inchiriate, oamenii au devenit din ce in ce mai interesati de noile inventii care mergeau 240 de km cu o singura incarcare la priza.

[ATTACH]946742[/ATTACH]

Sesizand pericolul pe care introducerea in masa a unei asemenea masini electrice l-ar putea avea asupra industriei carburantilor traditionali, conducerea GM si-ar fi sabotat propriul produs motivand intreruperea programului in 2003 prin faptul ca nu obtinea profit cu ele si nici nu prea exista cerere.

Anul 2008 a venit cu o veste proasta pentru GM, acesta pierzand primul loc in lupta cu Toyota la categoria primul producator mondial.

Dupa pierderi nete de sase miliarde de dolari, venituri in scadere si multi bani pompati de guvernul american pentru salvarea producatorul auto, General Motors a fost nevoit sa declare ca este falit si sa solicite intrarea sub legea protectiei falimentului.

Astfel, de la opt marci va ramane cu patru, de la 6.000 de dealeri va ajunge la 3.000 in SUA, iar productia va trebui si ea redusa si adaptata crizei pentru a se mula pe o piata americana care refuza sa mai cumpere SUV-urile tip sifonier.

Guvernul american va urma sa detina 60% din noua companie, statul canadian va avea 12%, deoarece a promis sa ajute cu 9,5 miliarde dolari, fondul sindical 17,5%, iar detinatorilor de obligatiuni le va reveni o cota de 10% din capital. Se vor inchide totodata 11 fabrici GM, ceea ce se transpune in 24.000 de someri.

"Government Motors", asa cum mai este poreclita noua structura, se va concentra pe patru marci principale:

Chevrolet

[ATTACH]946781[/ATTACH]

Cadillac

[ATTACH]946778[/ATTACH]

Buick

[ATTACH]946779[/ATTACH]

GMC

[ATTACH]946730[/ATTACH]

Vor fi puse in vanzare:

Saab

[ATTACH]946740[/ATTACH]

Saturn

[ATTACH]946736[/ATTACH]

Pontiac

[ATTACH]946780[/ATTACH]

Hummer

[ATTACH]946724[/ATTACH]

Pentru Hummer a fost deja gasit un cumparator cu care a fost incheiat un prim acord. Numele acestuia nu a fost inca aflat.

Si toate acestea dupa ce la inceputul anilor `80 GM detinea 45% din piata mondiala.
Trimite unui prieten
Vezi toate pozele (23) Poze GM a intrat oficial in faliment. Istoria unui gigant cu picioare de lut
Publicat în categoria: Alte articole DATA PUBLICĂRII: 2 Iunie 2009