Masini legendare Ep. 7 - Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Masini legendare Ep. 7 - Mercedes-Benz 300SL Gullwing
Una dintre cele mai frumoase masini sport din toate timpurile, Mercedes 300SL Gullwing continua sa uimeasca si astazi lumea iubitoare de masini. Chiar daca a fost lansat acum mai bine de 60 de ani, 300SL este acum una din cele mai scumpe masini de colectie si o "muza" pentru modelul SLS Amg.
Distribuie pe Facebook

Mercedes-Benz 300SL a aparut in 1954, fiind prezentat ca o masina sport cu 2 locuri si tractiune spate. Insa elementul care a consacrat modelul in reprezinta portierele de tip Gullwing (aripi de pescarus). Ulterior, modelul a fost lansat si in varianta cabrio. 300SL a fost la vremea sa cea mai rapida masina de strada, fiind fabricata dupa modelul de curse al companiei Daimler-Benz AG. Numele de 300SL vine de la capacitatea motorului de 3 litri si SL vine de la "Sport Leicht" (Sport Light). Acest model a adus pe piata de automobile mai multe inovatii, printre care portierele care se deschideau in sus, dar si faptul ca a fost prima masina de serie dotata cu motor pe injectie. Gullwing a fost produs intre 1955 si 1957, iar varianta cabrio pana in 1963, cand a fost lansat 230SL.

Masini legendare Ep. 7 - Mercedes-Benz 300SL Gullwing

O masina de curse, omologata de strada


300SL a fost lansat pe piata la initiativa lui Max Hoffman, importatorul oficial Mercedes in Statele Unite. Acesta a dorit transformarea modelului de curse, intr-o masina de strada, convins fiind ca va avea succes. Masina de curse avea un cadru tubular ce se continua de-a lungul portierelor, motiv care a dus la nasterea usilor Gullwing, pentru a permite cadrul sa fie in partea de jos. O problema la masina aceasta era intratul si iesitul din ea. Asadar, la varianta de serie, a fost montata o coloana de directie care se indoia. Masina de serie avea caroseria din otel, mai putin capota, usile si portbagajul. Dar cu un cost suplimentar urias, se putea face toata caroserie din aluminiu, obtinand astfel 80 de kg.

Masini legendare Ep. 7 - Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Peste 80% din numarul total de masini produse (1400) au fost vandute in Statele Unite, confirmand asteptarile lui Max Hoffman ca modelul este un succes. Modelul a schimbat imaginea firmei Mercedes dintr-o fabrica de masini solide si fiabile, intr-o fabrica de masini sportive.

Motorul lui 300SL


In aceasta masina sport a fost instalat acelasi motor de 3 litri din modelul clasic in 4 usi 300. Insa a fost instalat culcat la 50 de grade, pentru a permite capotei sa fie mai joasa. Motorul este cu 6 cilindri in linie si are 215 cp, iar cuplul este de 274 Nm. 300SL a avut instalata o injectie Bosch mecanica, ceea ce a dublat puterea originala a modelului pe carburatie, de 115 cp. Astfel, masina prindea o viteza maxima de 260 km/h, ceea ce transforma modelul 300SL in cel mai rapid de serie din lume.

Masini legendare Ep. 7 - Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Motorul acesta insa avea ceva probleme de intretinere. Avand o pompa mecanica de benzina, apareau probleme cu uleiul care se amesteca cu combustibilul. Pentru a compensa problema, au fost instalate radiatoare mari de ulei, iar cantitatea de ulei pentru acest motor era uriasa - 10 litri. Asadar, sansele ca uleiul sa se incinga foarte tare erau minime. Chiar si asa, schimbul de ulei la acest model trebuia sa fie la fiecare 1600 km.

Masini legendare Ep. 7 - Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Aerodinamica
O parte importanta din viteza mare a masinii o avea aerodinamica. Inginerii de la Mercedes au pus aripioare pana si deasupra rotilor, pentru a reduce contactul cu aerul. Pe capota existau chiar doua umflaturi de-a lungul ei, pentru a contribui la stabilitate, iar in lateral, erau prize pentru aer si radiatoare. Suspensia era una independenta pe toate cele 4 roti, cum nu multe masini din anii '50 aveau, ceea ce facea ca directia sa fie usoara si precisa.


Masini legendare Ep. 7 - Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Istoria in competitii
In 1952, 300SL model W194 de curse a castigat premii la cursa de 24 de ore de la Le Mans, in Berne-Bremgarten, la Cursa Eifelrennen de la Nurburgring si in cursa mexicana Carrera Panamericana. Si a reusit sa ocupe locul 4 in cursa Mille Miglia. Aceste succese erau surprinzatoare, tinand cont ca masina era cu motor pe carburatoare, care producea 175 de cp, mult mai putin de cat competitorii Jaguar si Ferrari, dar si mai putin decat modelul de strada lansat in 1954. Insa greutatea mica si aerodinamica buna il faceau pe 300SL destul de competitiv pentru a castiga.
Pretul unui 300SL astazi


Din cauza ca a fost produs in numar mic, cu o tehnologie avansata si stilul unic al portierelor, 300SL este considerata o masina de colectie scumpa. Nu de putine ori, un astfel de model se vinde cu peste 700.000 de dolari. In 2009, o pereche de 300SL s-a vandut cu 1,3 milioane de dolari unei case de colectie.

Iar pentru proprietarii de 300SL sau doritorii acestui model - Mercedes livreaza si astazi, orice piesa pentru orice model fabricat vreodata. Deci, ce mai asteptati? Cumparati-va un Gullwing!

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (8) Poze Masini legendare Ep. 7 - Mercedes-Benz 300SL Gullwing
mai multe
Publicat în categoria: Istorie auto DATA PUBLICĂRII: 9 Iulie 2010