Masini legendare Ep. 7 - Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz 300SL a aparut in 1954, fiind prezentat ca o masina sport cu 2 locuri si tractiune spate. Insa elementul care a consacrat modelul in reprezinta portierele de tip Gullwing (aripi de pescarus). Ulterior, modelul a fost lansat si in varianta cabrio. 300SL a fost la vremea sa cea mai rapida masina de strada, fiind fabricata dupa modelul de curse al companiei Daimler-Benz AG. Numele de 300SL vine de la capacitatea motorului de 3 litri si SL vine de la "Sport Leicht" (Sport Light). Acest model a adus pe piata de automobile mai multe inovatii, printre care portierele care se deschideau in sus, dar si faptul ca a fost prima masina de serie dotata cu motor pe injectie. Gullwing a fost produs intre 1955 si 1957, iar varianta cabrio pana in 1963, cand a fost lansat 230SL.
O masina de curse, omologata de strada
300SL a fost lansat pe piata la initiativa lui Max Hoffman, importatorul oficial Mercedes in Statele Unite. Acesta a dorit transformarea modelului de curse, intr-o masina de strada, convins fiind ca va avea succes. Masina de curse avea un cadru tubular ce se continua de-a lungul portierelor, motiv care a dus la nasterea usilor Gullwing, pentru a permite cadrul sa fie in partea de jos. O problema la masina aceasta era intratul si iesitul din ea. Asadar, la varianta de serie, a fost montata o coloana de directie care se indoia. Masina de serie avea caroseria din otel, mai putin capota, usile si portbagajul. Dar cu un cost suplimentar urias, se putea face toata caroserie din aluminiu, obtinand astfel 80 de kg.
Peste 80% din numarul total de masini produse (1400) au fost vandute in Statele Unite, confirmand asteptarile lui Max Hoffman ca modelul este un succes. Modelul a schimbat imaginea firmei Mercedes dintr-o fabrica de masini solide si fiabile, intr-o fabrica de masini sportive.
Motorul lui 300SL
In aceasta masina sport a fost instalat acelasi motor de 3 litri din modelul clasic in 4 usi 300. Insa a fost instalat culcat la 50 de grade, pentru a permite capotei sa fie mai joasa. Motorul este cu 6 cilindri in linie si are 215 cp, iar cuplul este de 274 Nm. 300SL a avut instalata o injectie Bosch mecanica, ceea ce a dublat puterea originala a modelului pe carburatie, de 115 cp. Astfel, masina prindea o viteza maxima de 260 km/h, ceea ce transforma modelul 300SL in cel mai rapid de serie din lume.
Motorul acesta insa avea ceva probleme de intretinere. Avand o pompa mecanica de benzina, apareau probleme cu uleiul care se amesteca cu combustibilul. Pentru a compensa problema, au fost instalate radiatoare mari de ulei, iar cantitatea de ulei pentru acest motor era uriasa - 10 litri. Asadar, sansele ca uleiul sa se incinga foarte tare erau minime. Chiar si asa, schimbul de ulei la acest model trebuia sa fie la fiecare 1600 km.
Aerodinamica
O parte importanta din viteza mare a masinii o avea aerodinamica. Inginerii de la Mercedes au pus aripioare pana si deasupra rotilor, pentru a reduce contactul cu aerul. Pe capota existau chiar doua umflaturi de-a lungul ei, pentru a contribui la stabilitate, iar in lateral, erau prize pentru aer si radiatoare. Suspensia era una independenta pe toate cele 4 roti, cum nu multe masini din anii '50 aveau, ceea ce facea ca directia sa fie usoara si precisa.
Istoria in competitii
In 1952, 300SL model W194 de curse a castigat premii la cursa de 24 de ore de la Le Mans, in Berne-Bremgarten, la Cursa Eifelrennen de la Nurburgring si in cursa mexicana Carrera Panamericana. Si a reusit sa ocupe locul 4 in cursa Mille Miglia. Aceste succese erau surprinzatoare, tinand cont ca masina era cu motor pe carburatoare, care producea 175 de cp, mult mai putin de cat competitorii Jaguar si Ferrari, dar si mai putin decat modelul de strada lansat in 1954. Insa greutatea mica si aerodinamica buna il faceau pe 300SL destul de competitiv pentru a castiga.
Pretul unui 300SL astazi
Din cauza ca a fost produs in numar mic, cu o tehnologie avansata si stilul unic al portierelor, 300SL este considerata o masina de colectie scumpa. Nu de putine ori, un astfel de model se vinde cu peste 700.000 de dolari. In 2009, o pereche de 300SL s-a vandut cu 1,3 milioane de dolari unei case de colectie.
Iar pentru proprietarii de 300SL sau doritorii acestui model - Mercedes livreaza si astazi, orice piesa pentru orice model fabricat vreodata. Deci, ce mai asteptati? Cumparati-va un Gullwing!
-
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Motor benzina z22yh 2.2 b-114kw opel insignia 2008 3400 Lei
-
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 2950 €
Opel astra 1.4 2018 11800 €
-
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Mercedes c 180 benzina+gpl 2001 1600 €
Volanta aprilia leonardo – leonardo st - scarabeo 125-150cc 80 Lei
-
Set curea transmisie cu caneluri renault laguna ii (bg0/1)... 351 Lei
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2950 €
-
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
Opel astra 1.4 2018 11800 €
Toyota aygo x - model nou 2022 16000 €
-
Suzuki gsxr 600 ! variante moto / auto 2899 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Difuzor 63amg gle w167 (2019+) full black design 1950 Lei
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Prelungire splitter bara fata bmw seria 8 g15 coupe m-pack g16... 1000 Lei
Anvelope cauciucuri gume vara 165/65/14 semperit 300 Lei
-
Mercedes 220 220 2008 1700 €
Set curea transmisie cu caneluri nissan primera break (wp12)... 351 Lei
Motor diesel f9q870 1.9 dci cu pompa si inj/f9qn870 renault... 5000 Lei
-
Motor toyota rav 4 iv 2.0 d-4d zsa4, ala4 2012 2013 2014 euro... 8500 Lei
Difuzor bara spate gle w167 (2019+) chrome look 63 amg 1599 Lei
Modul aprindere bmw e28 ; 0227100025 100 Lei
-
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Casca motocicleta / scuter / atv open-face a-pro model academy... 249 Lei
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
-
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Difuzor bara spate gle w167 (2019+) full black look 63amg 1950 Lei


