Masini legendare Ep. 7 - Mercedes-Benz 300SL Gullwing
Mercedes-Benz 300SL a aparut in 1954, fiind prezentat ca o masina sport cu 2 locuri si tractiune spate. Insa elementul care a consacrat modelul in reprezinta portierele de tip Gullwing (aripi de pescarus). Ulterior, modelul a fost lansat si in varianta cabrio. 300SL a fost la vremea sa cea mai rapida masina de strada, fiind fabricata dupa modelul de curse al companiei Daimler-Benz AG. Numele de 300SL vine de la capacitatea motorului de 3 litri si SL vine de la "Sport Leicht" (Sport Light). Acest model a adus pe piata de automobile mai multe inovatii, printre care portierele care se deschideau in sus, dar si faptul ca a fost prima masina de serie dotata cu motor pe injectie. Gullwing a fost produs intre 1955 si 1957, iar varianta cabrio pana in 1963, cand a fost lansat 230SL.
O masina de curse, omologata de strada
300SL a fost lansat pe piata la initiativa lui Max Hoffman, importatorul oficial Mercedes in Statele Unite. Acesta a dorit transformarea modelului de curse, intr-o masina de strada, convins fiind ca va avea succes. Masina de curse avea un cadru tubular ce se continua de-a lungul portierelor, motiv care a dus la nasterea usilor Gullwing, pentru a permite cadrul sa fie in partea de jos. O problema la masina aceasta era intratul si iesitul din ea. Asadar, la varianta de serie, a fost montata o coloana de directie care se indoia. Masina de serie avea caroseria din otel, mai putin capota, usile si portbagajul. Dar cu un cost suplimentar urias, se putea face toata caroserie din aluminiu, obtinand astfel 80 de kg.
Peste 80% din numarul total de masini produse (1400) au fost vandute in Statele Unite, confirmand asteptarile lui Max Hoffman ca modelul este un succes. Modelul a schimbat imaginea firmei Mercedes dintr-o fabrica de masini solide si fiabile, intr-o fabrica de masini sportive.
Motorul lui 300SL
In aceasta masina sport a fost instalat acelasi motor de 3 litri din modelul clasic in 4 usi 300. Insa a fost instalat culcat la 50 de grade, pentru a permite capotei sa fie mai joasa. Motorul este cu 6 cilindri in linie si are 215 cp, iar cuplul este de 274 Nm. 300SL a avut instalata o injectie Bosch mecanica, ceea ce a dublat puterea originala a modelului pe carburatie, de 115 cp. Astfel, masina prindea o viteza maxima de 260 km/h, ceea ce transforma modelul 300SL in cel mai rapid de serie din lume.
Motorul acesta insa avea ceva probleme de intretinere. Avand o pompa mecanica de benzina, apareau probleme cu uleiul care se amesteca cu combustibilul. Pentru a compensa problema, au fost instalate radiatoare mari de ulei, iar cantitatea de ulei pentru acest motor era uriasa - 10 litri. Asadar, sansele ca uleiul sa se incinga foarte tare erau minime. Chiar si asa, schimbul de ulei la acest model trebuia sa fie la fiecare 1600 km.
Aerodinamica
O parte importanta din viteza mare a masinii o avea aerodinamica. Inginerii de la Mercedes au pus aripioare pana si deasupra rotilor, pentru a reduce contactul cu aerul. Pe capota existau chiar doua umflaturi de-a lungul ei, pentru a contribui la stabilitate, iar in lateral, erau prize pentru aer si radiatoare. Suspensia era una independenta pe toate cele 4 roti, cum nu multe masini din anii '50 aveau, ceea ce facea ca directia sa fie usoara si precisa.
Istoria in competitii
In 1952, 300SL model W194 de curse a castigat premii la cursa de 24 de ore de la Le Mans, in Berne-Bremgarten, la Cursa Eifelrennen de la Nurburgring si in cursa mexicana Carrera Panamericana. Si a reusit sa ocupe locul 4 in cursa Mille Miglia. Aceste succese erau surprinzatoare, tinand cont ca masina era cu motor pe carburatoare, care producea 175 de cp, mult mai putin de cat competitorii Jaguar si Ferrari, dar si mai putin decat modelul de strada lansat in 1954. Insa greutatea mica si aerodinamica buna il faceau pe 300SL destul de competitiv pentru a castiga.
Pretul unui 300SL astazi
Din cauza ca a fost produs in numar mic, cu o tehnologie avansata si stilul unic al portierelor, 300SL este considerata o masina de colectie scumpa. Nu de putine ori, un astfel de model se vinde cu peste 700.000 de dolari. In 2009, o pereche de 300SL s-a vandut cu 1,3 milioane de dolari unei case de colectie.
Iar pentru proprietarii de 300SL sau doritorii acestui model - Mercedes livreaza si astazi, orice piesa pentru orice model fabricat vreodata. Deci, ce mai asteptati? Cumparati-va un Gullwing!
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw touran diesel 2011 5790 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €