Masini legendare Ep. 9 - Porsche 959

Masini legendare Ep. 9 - Porsche 959
Un nou episod din seria Masini legendare ia nastere astazi, iar actorul principal este nimeni altul decat impresionantul Porsche 959. Esti pregatit pentru o noua portie de istorie auto?
Distribuie pe Facebook

Introducere

In 1986, a obtinut titlul de cel mai rapid model de serie. Pe tot parcursul productiei sale, a fost considerata una dintre cele mai avansate tehnologic masini super-sport construite vreodata si o adevarata sursa de inspiratie pentru modelele viitoare. A fost unul dintre primele supercaruri ce foloseau un sistem de tractiune integrala. In prezent, fiecare copil pasionat de masini se poate lauda cu un poster cu acest automobil. In viitor, va ramane o piesa rara de colectie si o parte din istoria Porsche. Doamnelor si domnilor, faceti cunostinta cu una dintre cele mai impresionante masini ale anilor '80 - Porsche 959!

Masini legendare Ep. 9 - Porsche 959

Acesta insa este finalul povestioarei noastre. Legenda spune ca in anul 1983, la Frankfurt Auto Show, si-a facut aparitia un automobil semnat Porsche si botezat "Gruppe B". Noua masina lasa deoparte traditia constructorului din Stuttgart si imbratisa viitorul: supraalimentare, motor in sase cilindri racit cu ajutorul apei, transmisie manuala in sase trepte, sistem de tractiune integrala si suspensie double-wishbone. Privind la aceste impresionante detalii, se poate spune ca Porsche 959 a fost la acea vreme mai mult o capodopera a tehnologiei decat o masina practica.

Masini legendare Ep. 9 - Porsche 959

De la concept la realitate

Doi ani mai tarziu dupa debutul prototipului "Gruppe B" de la Frankfurt Auto Show, acelasi salon a fost gazda unui debut spectaculos: Porsche 959 devenea realitate si doar 200 de exemplare ale impresionantului supercar aveau sa fie fabricate si vandute - suficient ca noua masina sa poata participa in cursele cu motor. Iar partea interesanta a povestii abia acum vine: chiar si la pretul de 225.000 dolari, toate unitatile s-au vandut in doar cateva saptamani. Dar constructorul din Stuttgart nu avea nici un motiv de bucurie: la fiecare 959 produs, Porsche estima ca pierde aproximativ 300.000 dolari.

Masini legendare Ep. 9 - Porsche 959

Dar rezultatul final merita din plin. Porsche 959 ascundea sub capota un motor boxer in sase cilindri, twin turbo, cu o capacitate de 2.85 litri, ce livra celui aflat la volan nu mai putin de 450 cai putere si aproximativ 500 Nm. Combina asta cu o greutate de aproape 1.500 kilograme, o transmisie manuala in sase trepte si un sistem inteligent de tractiune integrala, iar peformantele obtinute vor fi de-a dreptul impresionante: acceleratie de la 0 la 100 km/h in doar 4.1 secunde, acceleratie de la 0 la 200 km/h in numai 13.4 secunde si o viteza maxima de peste 300 km/h. Suna bine pentru o masina a anilor '80, nu-i asa? Dar asta nu e tot. Porsche 959 se lauda si cu o aerodinamica exemplara, constructie din materiale ultra-usoare (printre care si aluminiu), suspensie double-wishbone cu amortizoare reglabile, jante din magneziu, cauciucuri run-flat si chiar un sistem de monitorizare a presiunii din pneuri. Mai mult de atat, supercarul german a fost construit in doua versiuni diferite de echipare: un model Komfort, dotat cu tot felul de dotari de lux la acea vreme (aer conditionat, scaune spate in genul celor prezente pe 911, scaune si geamuri electrice), si un model Sport ce renunta la toate aceste echipamente pentru a salva aproape 100 kilograme de la greutatea totala.

Masini legendare Ep. 9 - Porsche 959

Asa cum precizam si mai sus, Porsche 959 a debutat in premiera mondiala la Frankfurt Auto Show 1985, insa numeroase probleme au tinut supercarul german departe de linia de productie mai bine de un an. Primele exemplare au fost livrate clientilor abia in 1987, iar productia a luat sfarsit in 1988. In total au fost produse 337 de unitati, dintre care 37 reprezinta prototipuri si modele de preproductie. Insa povestea impresionantului 959 nu se incheie aici. In 1992/1993, nemtii de la Porsche au dau nastere altor opt noi exemplare din piesele de schimb ramase la fabrica din Zuffenhausen. Toate cele opt unitati au fost produse in versiunea de echipare Komfort - patru finisate in argintiu si patru in rosu.

Masini legendare Ep. 9 - Porsche 959

Tuning

In anul 2003, o companie pe numele sau Canepa Design a initiat unul dintre putinele programe de tuning disponibile pentru deja-impresionantul Porsche 959. Prin simpla modificare a sistemului de supraalimentare, a evacuarii si, nu in ultimul rand, a unitatii de control, compania a marit valorile propulsorului in sase cilindri pana la nu mai putin de 585 cai putere - indeajuns pentru o acceleratie de la 0 la 100 km/h in mai putin de 4.0 si o viteza maxima de peste 320 km/h.

O sursa de inspiratie pentru viitor

Toate lectiile invatate din proiectul Porsche 959 - managementul motorului, factorul aerodinamica, tunarea suspensiei si folosirea sistemului de tractiune integrala, i-au prelungit cariera modelului 911 pana in zilele noastre. Si, mai mult ca sigur, chiar mai departe de atat.

Masini legendare Ep. 9 - Porsche 959

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (17) Poze Masini legendare Ep. 9 - Porsche 959
mai multe
Publicat în categoria: Istorie auto DATA PUBLICĂRII: 1 Aprilie 2011