ASF vrea sa ii oblige pe asiguratori sa motiveze concret fiecare majorare a RCA-ului

ASF vrea sa ii oblige pe asiguratori sa motiveze concret fiecare majorare a RCA-ului
  • Tarifele majorate au scos soferii in strada
  • Intelegere intre transportatori si asiguratori: limitarea majorarilor de pret la 50%
  • Asiguratorii vor sa introduca un cazier al soferului
Distribuie pe Facebook

Autoritatea de Supraveghere Financiara propune modificarea normelor astfel incat firmele de asigurari sa nu poata majora pretul primei RCA fara a da explicatii riguroase. Interventia ASF vine pe fondul unor majorari substantiale operate de asiguratori in ultimele luni ale anului trecut.

Tarifele majorate au scos soferii in strada

Unul dintre cele mai dezbatute subiecte ale ultimelor saptamani si o problema spinoasa pentru soferi a fost reprezentata de cel mai mare faliment din asigurari, cel al companiei Astra, si cresterea tarifelor la primele RCA motivata prin acest faliment.

Cei mai afectati de majorari au fost transportorii, care au platit in unele cazuri si de patru ori mai mult decat in trecut. Intr-un protest organizat luna trecuta la Guvern, soferii profesionisti au protestat impotriva majorarilor operate la RCA si au cerut interventia autoritatilor abilitate pentru a stabiliza preturile.

In rezolvarea acestei probleme, cel mai important pas pe termen lung a fost facut de ASF prin modificarea Normei 23/2014. Proiectul de modificare a acestei norme ii impiedica pe asiguratori sa aplice majorari fara sa aiba explicatii concrete pentru aceste cresteri de pret.

Prin el, firmelor care vand RCA li se impune introducerea unei corelatii intre evolutia nivelului tarifelor si nivelul daunalitatii pentru fiecare segment de asigurati si obligatia asiguratorilor de a utiliza date istorice pentru a putea efectua un calcul relevant statistic pentru fiecare categorie de riscuri omogene.

Odata ce va fi efectuata aceasta modificare, nu vor mai putea fi facute majorari ca cele din ultimele luni. “In calculul tarifului de prima, asiguratorilor le este interzis sa foloseasca indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie sau alte instrumente de ajustare a tarifelor care sa nu fie fundamentate statistic si actuarial”, se arata in proiectul de norma.

De altfel, pe intreg parcursul lunii decembrie, ASF a facut o serie de propuneri si sugestii pentru calcularea RCA. Printre altele, Autoritatea propunea ca asiguratorii sa elimine coeficientii de majorare prea generali, limitarea costului pentru Carte Verde pentru vehiculele care nu pot parasi tara, dar si luarea in considerare a informatiilor ce tin de starea tehnica si intretinerea vehiculelor asigurate.

Presedintele ASF, Misu Negritoiu, a subliniat insa ca institutia pe care o conduce nu poate impune niciun tarif firmelor de asigurari.

Intelegere intre transportatori si asiguratori: limitarea majorarilor de pret la 50%

Dupa mitingul de amploare din Capitala, reprezentantii transportatorilor si ai asiguratorilor au ajuns la o intelegere. Ea prevede limitarea cresterilor de pret la maximum 50% avandu-se ca termen de referinta tariful practicat in luna iunie 2015.

Aceasta limitare, precum si eliminarea costurilor de Carte Verde pentru transportatorii locali, vor fi efectuate inca din ianuarie. Asiguratorii nu sunt insa obligati in niciun fel sa respecte aceasta intelegere si nu vor fi sanctionati daca nu o fac.

Firmele de transport au anuntat deja ca daca asiguratorii vor ignora termenii acestei intelegeri, in luna februarie vor organiza un protest la nivel national.

Asiguratorii vor sa introduca un cazier al soferului

Companiile de asigurari vin cu propriile cerinte in schimbul reducerii preturilor la politele RCA. Una dintre masurile propuse de acestia este monitorizarea soferilor printr-un sistem GPS. Cei care accepta sa fie monitorizati si au un stil de sofat prudent vor obtine un pret mai mic.

O alta propunere este accesul asiguratorilor la o baza de date cu toate neregulile comise de soferi in trafic, un "cazier" al soferului de care sa se tina cont atunci cand i se incheie polita.

O alta idee a companiilor care vand RCA este de a avea acces la camerele video pentru roviniete astfel incat sa identifice usor soferii care circula fara asigurare auto. Statisticile politiei arata ca un sfert dintre soferii romani nu au RCA, iar prin aceasta metoda asiguratorii spera sa-i determine pe soferi sa incheie o polita.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Asigurari auto DATA PUBLICĂRII: 4 Ianuarie 2016