ATENTIE SOFERI! Valabilitatea RCA-ului ar putea fi controlata de camerele de rovinieta

ATENTIE SOFERI! Valabilitatea RCA-ului ar putea fi controlata de camerele de rovinieta
  • Se poate utiliza sistemul de camere pentru rovinieta
  • ASF propune eliminarea clasei bonus-malus
  • Asiguratorii vor sa scape de soferii care circula fara RCA
Distribuie pe Facebook

Dupa ce transportatorii au inceput sa iasa in strada suparati de tarifele aberante pentru vehiculele de pasageri sau cele comerciale, Autoritatea de Supraveghere Financiara a inceput sa refaca modul de calcul al asigurarilor obligatorii.

Asigurarea RCA in Romania este o nebuloasa. De fapt, este un mod prin care asiguratorii incaseaza sume colosale pe care le impart cu celebrul ASF, adica Autoritatea de Supraveghere Financiara, locul in care toti politicienii inutili si-au parcat neamurile si nevestele ca sa incaseze bani seriosi dormind in izmene. Este cazul unui tanar de 18 ani care conduce un Logan si trebuie sa achite anual vreo 2000 de lei pe asigurare. Sau cazul unei companii de transport care, pentru un autocar, este nevoit sa plateasca RCA suma uriasa de 22.000 de lei. Da, adica 220.000.000 lei vechi, cam cat o masina romaneasca noua.

In 2016, ASF a inceput anual mintindu-ne ca este o institutie harnica si ca pune osul la treaba. Asa ca, pentru a scapa de protestele din strada, a venit cu niste modificari la modul de calcul al asigurarii obligatorii. Cele mai importante modificari din Norma 23/2014 privind RCA-ul au fost aduse articolului 21, care viza stabilirea modului de calcul al tarifelor de prima asiguratorie.

La articolul 21, alineatul (5) s-a abrogat, iar alineatul (6) s-a modificat, urmand a avea urmatorul cuprins:

"Asiguratorii sunt obligati sa transmita in format electronic Autoritatii de Supraveghere Financiara ipotezele folosite, metodele actuariale si justificarea aplicarii acestora pentru calculul mentionat la alin (1), impreuna cu baza de date utilizata pentru aceste calcule; in calculul tarifului de prima, asiguratorilor le este interzis sa foloseasca indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie sau alte instrumente de ajustare a tarifelor care sa nu fie fundamentate statistic si actuarial, asigurandu-se in acest fel o proportionalitate intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe segmentul respectiv de asigurati".

Tot la articolul 21, dupa alineatul (6) s-a introdus un nou alineat, (6,1), care va avea urmatorul cuprins:

"Pentru fiecare segment prevazut la alin. (6) asiguratorul RCA trebuie sa utilizeze suficiente date istorice pentru a putea efectua un calcul relevant din punct de vedere statistic; in situatia in care asiguratorul RCA nu detine suficiente date istorice pentru fiecare segment, acesta trebuie sa utilizeze date istorice disponibile din alte surse, raportate la piata din Romania sau la piata Uniunii Europene".

A fost introdus un alinea cu numarul (8), cu urmatorul cuprins:

"In cazul vehiculelor pentru care, din cauza limitarilor tehnice sau juridice, nu exista posibilitatea de a circula in afara teritoriului Romaniei, asiguratorii RCA emit doar polita de asigurare RCA, fara a include componenta Carte Verde."

Problema este ca toate aceste modificari vor duce la niste scaderi de pret la unele categorii de vehicule, dar la cresterea preturilor la RCA pentru alte categorii de vehicule. Uniunea Asiguratorilor si reasiguratorilor din Romania (UNSAR) a spus pentru HotNews.ro:

"Consideram ca aceste noi masuri normative vor avea un impact major asupra industriei, restrangand capacitatea de a actiona in piata RCA. Modificarea articolului 21, alineatul (6) din Norma nr. 23/2014 va conduce, pe de o parte, la reduceri de prima pe anumite segmente, dar pentru unele categorii de clienti, preturile s-ar putea majora cu procente semnificative comparativ cu valorile actuale.

Companiile vor fi restrictionate in politicile lor de subscriere si de marketing. Aceste restrictii suplimentare aplicate peste predictibilitatea redusa a daunalitatii vor crea efecte nedorite ce se vor regasi in pretul final. De asemenea, vom asista la o reducere a nivelului de segmentare pe anumite categorii unde nu exista suficiente date statistice, ceea ce poate conduce la cresterea pretului pentru acest tip de clienti. In cazul in care o companie nu are date suficiente in anumite situatii, exista posibilitatea ca aceasta companie sa stabileasca tarife fie prea mici, fie prea mari pe segmentele respective, in raport cu riscurile existente pe piata. Acest lucru ar putea conduce in cele din urma la pierderi semnificative pe aceasta linie de asigurari. (..)"

In plus, companiile de asigurari mai propun cateva masuri pentru ca piata RCA sa functioneze mai bine si mai eficient pentru toate partile implicate. Dintre cele 8 puncte propuse de UNSAR pentru ASF, cel mai important este punctul 8, in care asiguratorii vor sa introduca verificarea automata a politei RCA in sistem similar cu vigneta CNADNR. Mai pe romaneste, se doreste in viitorul apropiat ca acelasi sistem care citeste numerele de inmatriculare ale vehiculelor sa poata identifica masinile cu RCA-ul expirat, ceea ce va duce automat la amenda si retinerea talonului soferului. Se pare ca asiguratorii vor sa scape de acei soferi care se eschiveaza de la plata RCA-ului, bagand frica in ei, soferii nemaiavand astfel nicio sansa sa mai circule fara asigurarea obligatorie...

Doar daca au numere de Bulgaria...

Distribuie pe Facebook
mai multe