Ce inseamna sistemul pentru asigurare, Bonus - Malus?

Ce inseamna sistemul pentru asigurare, Bonus - Malus?
Sunt mari sansele ca sa fi auzit de aceste doua cuvinte, Bonus - Malus, cand ai avut vreo treaba cu asigurarea pentru masina. Insa cei care stiu ce inseamna si cum se calculeaza sunt extrem de putini. Daca vrei sa stii mai multe despre asigurarea ta RCA, dar si cum poti ajunge sa platesti mai putin, citeste aici.
Distribuie pe Facebook

Orice sofer trebuie sa aiba macar asigurare RCA, asta o stim cu totii. Insa si asigurarile astea au smecheriile lor, exact ca si creditele de la banca: daca nu le cunosti bine, risti sa scoti bani din buzunar.

Ce inseamna bonus-malus? Este un sistem creat pentru a proteja mai mult asiguratorul, care ii penalizeaza pe acei soferi ce produc accidente si reduc polita pentru cei care nu fac accidente. Adica daca esti un sofer care produce accidente, vei plati mai mult, chiar si dublu data de o asigurare normala. Daca insa esti un sofer exemplar, care nu isi foloseste deloc asigurarea RCA, vei avea reduceri, de maxim 50% in decurs de 7 ani.

De ce acest sistem?

Din nevoia de penalizare a soferilor pagubosi si rasplatirea celor atenti in trafic. Sistemul a fost gandit si regandit cativa ani pana la implementarea sa in 01.01.2010. Aproape toate masinile in acel an au avut ca si clasa de start clasa B0. Multe au sarit la B1 si B2 iar altele la M4, M6 si M8, in functie de cate daune au avut in 2009. A existat si o parte din masini care nu au plecat de la B0 pentru ca nu erau gasite deloc in CEDAM (serii de sasiu introduce gresit in baza de date) si abia atunci treceau la B0 si erau pentru prima data cuprinse in sistemul bonus-malus.

Cum functioneaza sistemul bonus-malus?

Acest sistem functioneaza pe categorii in care sunt plasati soferii. Exista 8 categorii de Malus, destinate soferilor care fac pagube si platesc mai mult, si 14 categorii Bonus, pentru cei care conduc bine si vor avea reduceri. Un asigurat nou, fara istoric in asigurare, este incadrat in clasa neutra B0. Clientii din aceasta clasa nu beneficiaza de nicio reducere fata de tariful standard, dar nici nu platesc mai mult. Adica la B0 platesti exact pretul de lista a asigurarii, fara discount.

Ce inseamna sistemul de asigurare Bonus - Malus?

Restul asiguratilor, in functie de comportamentul lor din perioada anterioara, vor fi insa incadrati intr-o clasa superioara sau inferioara, pornind tot de la nivelul standard al tarifelor. Reducerea sau penalizarea depinde de durata politei:
- cei care incheie polite pe 12 luni urca 2 clase, daca in anul anterior nu au avut daune, si pierd 4 clase pentru primul accident. Cei care provoaca 2 accidente intr-un an sunt dati in jos 7 trepte, iar cei care provoaca 3 accidente intr-un an sunt retrogradati 8 trepte.
- cei care incheie polite pe 6 luni, castiga 1 clasa daca nu au avut niciun incident si sunt penalizati pe acelasi sistem ca mai sus in caz de accidente.

Haideti sa luam un exemplu. O asigurare pentru o anumita masina costa sa zicem 200 de lei / 6 luni. Daca sistemul vede ca acest sofer nu a facut niciun accident, dupa primele 6 luni acesta va plati cu o reducere de 5%, pentru ca va intra in clasa B1. Daca insa isi va face asigurare pe un an, va beneficia de o reducere de 10%, adica va intra in clasa B2 (conform tabelului).

Daca insa soferul a avut un accident in perioada trecuta, acum va plati cu 30% mai mult, adica 260 de lei. Daca acesta a avut 2 accidente, va plati mai mult cu 80%, adica 360 de lei. Si daca cumva s-a folosit de RCA chiar de 3 ori, va ajunge sa plateasca 400 de lei.

In consecinta, un sofer care a provocat 3 accidente in anul anterior, indiferent de valoarea daunelor provocate, va plati din 2010 o prima RCA dubla. Soferii care reusesc sa nu provoace accidente vor beneficia de o reducere a tarifelor standard practicate de societatile de asigurare. Cu toate acestea, acordarea de bonusuri se face intr-un ritm mult mai lent decat aplicarea penalizarilor. Pentru a beneficia de reducerea maxima de 50%, soferii trebuie sa insumeze 7 ani consecutivi, fara incidente.

Ce inseamna sistemul de asigurare Bonus - Malus?

Locatia unde este scrisa categoria ta de bonus-malus

Ce facem daca vindem masina sau cumparam una noua?

In situatia in care un asigurat detine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul. De asemenea, in cazul instrainarii/radierii vehiculului asigurat, stabilirea noii clase de bonus-malus pentru un vehicul nou-dobandit se face pornind de la clasa bonus-malus de care asiguratul a beneficiat anterior.

Daca vrei sa stii si tu in ce clasa de bonus-malus te afli, nu trebuie decat sa citesti asigurarea RCA a masinii tale. In partea din stanga, jos, vei gasi o casuta bifata automat, cu Clasa B/M, in care scrie categoria la care esti in acest moment. Clasa de bonus-malus ti se face automat, in functie de istoricul tau.

E bine sa stii cat mai multe detalii despre asigurarea RCA. Nu de alta, dar se intampla accidente in fiecare zi, ca de aia se cheama accidente, chiar daca sunt din vina ta. Asta e, dai asigurarea si pagubitul va fi rezolvat de catre compania ta de asigurari. Insa pe viitor vei plati ceva mai mult. Insa e bine de urmarit si daca acest sistem functioneaza, adica daca ai vechime in asigurarile auto, si in acesti 2 ani de cand functioneaza sistemul, ai ajuns mai sus, daca nu ai avut accidente. Prin urmare, vei putea sa vezi ca platesti din ce in ce mai putin pentru asigurare, lucru care este binevenit. Daca pana acum nu stiai ce inseamna bonus-malus, de acum inainte vei sti!

Sondaj

Tu in ce clasa de bonus-malus te regasesti?

Distribuie pe Facebook
mai multe