Razboiul RCA: De ce nu vor asiguratorii sa renunte la brokeri
De altfel, agitatia acestora s-a transmis prin intermediul Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania, care contesta masurile propuse. Printre acestea: limitarea comisionului acordat brokerilor la doar 10%, mentionarea numarului de plangeri inregistrat de asiguratori in perioada precedenta si dezvaluirea procentului din suma platita de asigurat care ii va reveni brokerului.
In apararea intermediarilor
Varianta expusa de Bogdan Andriescu,presedintele UNSICAR, este una in care marile companii de asigurari intentioneaza sa preia intru totul segmentul de piata al brokerilor.
"Din estimarile facute de UNSICAR, noi credem ca 25.000 de oameni vor ramane fara locuri de munca. Din cate am inteles, ASF nu are facuta o previzionare pentru o astfel de norma, dar, din punctul de vedere al pietei de brokeraj, lucrurile vor fi dezastruoase. Din punctul nostru de vedere, riscul cel mai mare este faptul ca gradul de acoperire sau de cuprindere in asigurare pe polita RCA va scadea dramatic. In momentul acesta, noi suntem la 80% grad de cuprindere in asigurare, adica din 10 masini doar 8 sunt asigurate, iar estimarile noastre sunt ca va scadea sub 70%, iar asta inseamna ca Romania va incalca intelegerile pe care le avem cu comunitatea europeana si cu Biroul de Carte Verde", sustin reprezentantii UNISCAR.
Calculele par un pic neclare in conditiile in care aceeasi uniune a intermediarilor din piata de asigurari sustine ca detine un procent de 55% din piata asigurarilor RCA. Ori, disparitia unei jumatati din piata care sa aiba un efect de doar 10 - 15% in neacoperirea asigurarilor suna a matematica facuta pe genunchiul broastei.
Mor de grija asiguratilor
Pana la un anumit punct, intermediarii au dreptate in a sustine ca societatile de asigurare sunt responsabile de dezvoltarea fara limita a retelei de brokeri si neasigurarea unor puncte stabile de lucru in cadrul comunitatilor mici. De aici si pana a-ti masca spaima de a ramane fara comisioane sub ingrijorarea fata de soarta asiguratilor pare insa de-a dreptul ipocrizie pe banii platitorilor de asigurari obligatorii a autovehiculelor.
"Asiguratorii au renuntat la reteaua proprie si au trecut la vanzarea prin brokeri, fiind mai profitabila. Iar cand brokerii vor fi afectati, orasele sub 100.000 de locuitori, unde deja asiguratorii nu mai au sedii si nu mai au birouri, vor ramane fara puncte de vanzare si oamenii nu vor mai avea de unde sa isi cumpere polite de asigurare. Mediul online nu este atat de dezvoltat, mai ales in zona rurala", sustine unul din liderii pietei de brokeraj, Viorel Vasile, director general al Safety Broker.
Conform acestuia, media comisionului pe piata de brokeraj este de 19%, in timp ce comisionarea prin companiile de asigurari atinge si 26%.
Un singur sistem, mai multe buzunare
Cu 19% comision, mai toata lumea ar trai impacata si s-ar gasi chiar si fonduri pentru acoperirea daunelor. Insa realitatea este mult mai dura decat lasa sa se intrevada directorul de la Safety Broker. Anul acesta, gradul de comisionare la polita incheiata a ajuns sa fie cuprins intre 15% si 30% din valoarea politei, insa practicile din trecut ale unor societati de asigurare precum Carpatica si Astra arata ca un broker poate sa retina si 50% din valoarea politei, in baza unei intelegeri facute cu asiguratorul.
Practic, o metoda de imparteala in care in buzunarul intermediarului ajunge o jumatate din suma, in conturile firmei cealalta jumatate, in timp ce asiguratul se alege, de obicei, cu un set de hartii frumos colorate si o chitanta care sa-i demonstreze ca a fost luat pe post de fraier pe banii buni. Asta, daca nu pica victima unui service inca neavertizat de nesovabilitatea asiguratorilor si care poate astepta apoi mult si bine pana cand isi vede decontate serviciile facute in baza politei.
- Vw passat gmo 2017 11900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €
- Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €