Service-urile auto, aratate cu degetul de asiguratori pentru scumpirea RCA

Service-urile auto, aratate cu degetul de asiguratori pentru scumpirea RCA
Scumpirea RCA continua sa faca obiectul dezbaterilor aprinse intre companiile de asigurari (adevarati calai pentru soferii tineri) si celelalte parti implicate in jecmanirea conducatorilor auto din Romania. Mai nou, sagetile otravite sunt aruncate dinspre asiguratori catre atelierele service-urilor, acuzate rasunator ca tarifele lor umflate sunt de fapt cauza sumelor tot mai mari percepute pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila auto.
Distribuie pe Facebook

Criza financiara nu s-a simtit deloc in 2014 pe piata asigurarilor RCA, ci mai degraba o crestere frumusica a incasarilor si a primelor. Scumpirile politelor de raspundere civila auto sunt mana cereasca pentru asiguratori, dar si motivul pentru care si-au castigat oprobiul public.

Satule de atatea energii negative cu care sunt bombardate din toate partile, companiile de asigurari vin cu argumente care sa justifice tarifele bine dospite din ultimele luni. Scuzele lor sunt, de fapt, o forma traditionala de pasare a responsabilitatii pe umerii altora.

Asiguratorii si soferii, victimele service-urilor

Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) a transmis un comunicat oficial prin care s-a plans in fata intregii natiuni ca service-urile auto taxeaza suplimentar lucrarile efectuate pentru asiguratori, percepand tarife mult mai piperate decat in cazul clientilor de rand.

UNSAR sustine ca, in majoritatea cazurilor, service-urile umfla costurile reparatiilor, "in conditiile in care devizele de reparatii emise de unele unitati reparatoare contin tarife de manopera si cu piesele de schimb de doua - cinci ori mai mari comparativ cu mediile practicate de catre unitatile de specialitate autorizate de producatorii de vehicule".

Practic, atelierele service-urilor sunt acuzate ca factureaza pretul orei de manopera si de pana la 5 ori mai mare atunci cand reparatia este suportata de o companie de asigurari.

In consecinta, sustine UNSAR, consumatorul roman nu are niciun beneficiu de pe urma lacomiei service-urilor, iar asiguratorii sunt obligati sa sustina costuri supradimensionate, fiind obligati sa creasca si tarifele politelor RCA. Despre incarcarea artificiala a costurilor cu reparatiile, UNSAR spune ca victima principala va fi tot consumatorul roman.

"Efectele se vor resimti, inainte de orice, in tarife RCA mai mari. Tot artificial creste si numarul de reclamatii formulate, in numele pagubitilor RCA, chiar de catre unitatile reparatoare atunci cand asiguratorii incearca sa limiteze practicile de gen. Evident, in cele din urma, sunt afectati chiar clientii, prinsi la mijloc in dispute care nu le apartin si de care nu sunt vinovati", spun cei de la UNSAR.

Asiguratorii vin si cu o posibila solutie pentru acest cerc vicios, solicitand Autoritatii de Supraveghere Financiara introducerea in norma care reglementeaza politele RCA conceptul de valoare de piata a vehiculelor la data daunelor, avand la baza sisteme acceptate si deja utilizate in Romania (Audatex, Eurotax, DAT), pentru un mai bun control al cheltuielilor asiguratorilor.

Service-urile auto se apara

Asa cum era de asteptat, service-urile auto se absolva de orice vina si paseaza inapoi responsabilitatea scumpirii RCA companiilor de asigurari. Presedintele Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente, Cristian Muntean, a declarat pentru ziarul Capital ca umflarea tarifelor in service-uri pentru companiile de asigurari se petrece in cazuri izolate, "poate la 20 - 25 de service-uri din cele cateva mii care functioneaza in Romania".

Mai mult decat atat, Muntean are propria explicatie privind explozia politelor RCA din ultimele luni. De vina, in opinia sa, este faptul ca Autoritatea de Supraveghere Financiara a impus asiguratorilor coeficienti de solvabilitate si lichiditate mai severi, obligand aceste companii sa scumpeasca politele pentru a indeplini criteriile mai aspre.

Piata asigurarilor RCA a crescut in primul semestru al anului 2014 cu 8,5% fata de perioada similara a anului trecut, atingand valoarea de 1,33 miliarde de lei. Prima de asigurare medie a crescut si ea cu 0,8% anul acesta, comparativ cu anul 2013, la valoarea de 488 Ron.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 25 Septembrie 2014