BMW EfficientDynamics: 90 de ani de inovatii in domeniu

BMW EfficientDynamics: 90 de ani de inovatii in domeniu
  • 200 de km cu un singur ciclu de incarcare
  • Noul i3 va avea un pret de pornire de 34950 Euro cu TVA
  • BMW i3 va fi mai ieftin de intretinut cu 60% fata de BMW 320d
Distribuie pe Facebook

Din 2007, BMW Group are la dispoziţie un concept de mare succes pentru reducerea consumului de combustibil si a emisiilor - strategia de dezvoltare EfficientDynamics. Dar numai denumirea este noua, pentru ca acest concept are nu mai putin de 90 de ani. Adica aproape un secol in care cei de la BMW s-au axat pe imbunatatiri care sa contribuie la un mers cat mai eficient al autoturismului. Adica sa aiba o dinamica eficienta.

Dupa cum bine stiti, masinile premium sunt deschizatoare de drum in ceea ce priveste performanta, tehnologia si grija pentru mediu. Partea cu mediul este din ce in ce mai populara si mai controversata. Eu zic ca este din ce in ce mai ingrijoratoare. In China, de exemplu, in orase suprapopulate, sunt zile in care, din cauza poluarii, copiii nu pot merge la scoala, aerul e irespirabil, iar fumul e atat de dens incat masinile nu pot circula din lipsa de vizibilitate. Acesta este momentul in care trebuie sa apreciem inovatia, in special in domeniul auto, dar mai ales pe cei care fac ceva concret in protejarea speciei noastre grafile.

BMW este una din companiile care vine cu idei si concepte marete. Atat la autoturismele conventionale, cu elemente diverse de eficienta a condusului, elemente ce fac parte din conceptul EfficientDynamics, dar si cu doua automobile electrice, i8 si i3.

Daca stam sa analizam istoria constructorului bavarez, vom observa ca aceasta idee de masina intr-o continua evolutie este prezenta inca de acum 90 de ani, cand a luat nastere modelul BMW 303, primul lor model cu sasiu tubular, propulsat de primul lor motor cu 6 cilindri. Fara nicio legatura cu mediul, dar un lucru de care nu putem sa nu amintim este ca acest 303 este primul model cu distinsa grila dubla. O grila eficienta in ceea ce priveste racirea radiatorului.

i8&i3

Trebuie sa stabilim de la inceput ca EfficientDynamics inseamna inovatie. Asa a inceput BMW seria "cel mai....", cu cel mai puternic motor de avion din acea perioada (1917), cea mai de succes masina sport in competitiile de la acea vreme (BMW 328 in anul 1934), prima motocicleta din lume cu chiulasa din aluminiu, iar in 1943 au inginerit primul motor de avion produs in serie cu turbosuflanta.

i8&i3
In 1972 apare modelul BMW 2002, prima masina de serie din Europa cu motor cu turbosuflanta. Ceea ce merita subliniat este ca in mai putin de 30 de ani, tehnologia de pe avioane a ajuns pe masini de strada. La cum se deruleaza lucrurile acum, cu siguranta aceste noi concepte vor deveni masini de larg consum in urmatorii 10 ani. In anul 1972, au realizat automobilul BMW 1602, care era un concept electric cu o autonomie de 30 de km si impresionanta viteza maxima de 100km.

i8&i3

Revenind in prezent, realizam ce ascensiune de-a dreptul fulminanta a avut acest constructor si amintim cateva inovatii ce fac parte din seria EfficientDynamics, pe care le putem regasi pe modelele actuale.

Modul ECO PRO, care poate fi selectat de catre sofer cu o simpla apasare de buton si care poate scadea consumul de carburant considerabil, sistemul START/STOP, eleronul activ, jantele aerodinamice, frane cu recuperare de energie, sistem activ de deschidere a flapsurilor din grila fata si multe altele, toate menite sa nu risipeasca energie.

i8&i3

Sa explicam cum functioneaza acest sistem de flapsuri din grila fata, care, la o utilizare normala a motorului pana cand aceasta are nevoie de racire, stau inchise. Asta inseamna aerodinamica mai buna si un timp scurt in care motorul masinii ajunge la o temperatura optima. Cand motorul trece de limita ideala, aceste flapsuri se deschid in functie de necesitate, ba chiar mai mult, comunica cu sistemul de navigatie si daca urmeaza ca masina sa intre pe autostrada unde este nevoie de mai multa putere din partea motorului, deci mai multa caldura generata, o sa aiba grija sa deschida flapsurile cu ceva timp inainte ca sa raceasca motorul si sa il pregateasca pentru solicitare.

i8&i3

Cutia automata este si ea foarte comunicativa, preia date din sistemul de navigatie si, inainte de o urcare, o sa retrogradeze in asa fel incat consumul sa fie minim si motorul sa poata sa livreze puterea necesara ascensiunii. Toate aceste sisteme lucreaza impreuna, comunica intre ele, aleg de fiecare data cea mai buna varianta si reusesc sa micsoreze consumul de carburant intr-un mod care pare o relatare din viitor.

Ar mai fi de amintit si faptul ca BMW produce motoare Diesel cu norma de poluare Euro 6 cu ajutorul sistemului AdBlue. Acest sistem este momentan prezent pe modelele X5, X6 si pe cateva din modelele din seria 5, toate cu motorizarea 3.0d.

Si la motoarele cu 8 cilindri, economia de carburant este importanta, asa ca BMW are un sistem care dezactiveaza 4 din cei 8 cilindri.

i8&i3

i8&i3

i8&i3Ce se intampla cand activam modul ECO PRO

Cel mai recent membru al acestei noi generatii este propulsorul TwinPower Turbo de 1,5 litri, care va fi utilizat de anul viitor. Motorul in 3 cilindri de la BMW este si el o inovatie, are un cuplu mai bun ca cel cu 4 si, un lucru imbucurator este faptul ca sunetul produs de acest propulsor cu doar 3 pistoane suna cu unul cu 6.

In prezent, tehnologia BMW TwinPower Turbo este folosita cu succes la motoarele pe benzina si diesel cu diferite capacitati si niveluri de putere. Numeroase premii si distinctii dovedesc acest lucru. Cele mai recente exemple includ Engine of The Year Award pentru motorul cu patru cilindri, disponibil cu capacitatea de 1,6 si 2.0 litri, precum si propulsorul diesel de 3,0 litri, cu sase cilindri, cu trei turbocompresoare.

Baza noii familii de motoare este un principiu comun de design pentru versiunile cu cilindri dispusi in linie. Motorul de bazs este format din module optimizate de cilindri, fiecare cilindru cu capacitatea de de 500 cmc. In consecinta, noul motor cu trei cilindri are o capacitate de 1,5 litri, cel cu patru cilindri are 2,0 litri, iar cel cu sase cilindri 3,0 litri. Puterea dezvoltata de fiecare cilindru variaza intre 30 si 55 kW (la un cuplu maxim de 60-80 Nm) pentru motoarele pe benzina, iar versiunile diesel furnizeaza intre 20 si 45 kW (75-110 Nm).

Revenind la ideea conceptului "i", acesta va fi in doua variante, i3 care va avea un motor electric ce genereaza o putere de 125 kW/170 CP si un cuplu maxim de 250 Nm, disponibil din prima clipa. Motorul cantareste doar 50 de kilograme si ofera o viteza de raspuns fara precedent in universul electromobilitatii. Constructia specifica a electromotorului hibrid sincron, dezvoltat exclusiv pentru BMW i3, mentine un flux liniar de putere in partea superioara a intervalului de turatii. BMW i3 sprinteaza de la 0 la 60 km/h in aproximativ 3,7 secunde si de la 0 la 100 km/h in 7,2 secunde.

Conceptul de control al BMW i3 cu o singura pedala, configurat de inginerii BMW Group in dezvoltarea sistemelor de propulsie, contribuie suplimentar la experienta unica a condusului. Modul de recuperare a energiei este activat in momentul in care conducatorul ridica piciorul de pe acceleratie, electromotorul comuta din modul propulsor in cel generator, transferand puterea in acumulatorul litiu-ion.

i8&i3

Acumulatorul litiu-ion ofera modelului BMW i3 o autonomie de 130-160 de kilometri in regim de condus cotidian. Aceasta creste cu aproximativ 20 km, in modul ECO PRO si inca o data cu aceeasi distanta in ECO PRO+, pentru un maxim real de pana la 200 km. Pentru suma de 4500 de euro, se poate opta si pentru un motor pe benzina de 34 de cai, care functioneaza ca un generator si care prelungeste autonomia pana la 300km.

Dupa cum stim cu totii, BMW este o marca apreciata si pentru sportivitate, sportivitate ce va fi prezenta si in viitor prin intermediul modelului i8. BMW i8 a fost conceput de la inceput ca masina sport hibrid plug-in, cu atribute de performanta deosebite si o eficienta extraordinara.

Pretul este 126000 € in Germania, 99125 £ in Marea Britanie si 135700 $ in USA, include TVA si nu include bonificatia de mediu pentru automobile electrice oferite de guvernele acestor tari.

Va avea un motor pe benzina, cu trei cilindri si turbocompresor, echipat cu cea mai noua generatie a tehnologiei BMW TwinPower Turbo. Este extrem de compact si la o capacitate de 1,5 litri, dezvolta o putere maxima de 170 kW/231 CP. Reactia acceleratiei este imediata, iar motorul cu trei cilindri ajunge rapid la cuplul maxim de 320 Nm.

A doua sursa de putere a automobilului este un electromotor sincron hibrid, dezvoltat si construit de BMW Group special pentru BMW i8. Electromotorul dezvolta o putere maxima de 96 kW/131 CP si produce un cuplu maxim de aproximativ 250 Nm chiar de la demaraj.

Puntea spate a BMW i8 este propulsata de motorul pe benzina prin intermediul unei transmisii automate cu sase trepte. Rotile fata sunt actionate de electromotor printr-o transmisie automata integrata cu doua etape. Puterea maxima combinata de 362 CP si cuplul maxim total de 570 Nm furnizati cumulat catre toate cele patru roti.

i8&i3

Timpul de sprint (0-100 km/h) este de 4,4 secunde. BMW i8 atinge o viteză maxima de 250 km/h (limitata electronic) care poate fi atinsa si mentinuta exclusiv de motorul pe benzina.

Toate acestea permit ca BMW i8 sa obtina o economie de neegalat, tinand cont de performante, consumul mediu de combustibil este de 2,5 l/100 km. Din punct de vedere ecologic si economic, cea mai eficienta modalitatea de a conduce BMW i8 este in regim pur electric, unde BMW i8 are o autonomie de aproximativ 35 de kilometri. Aceasta presupune un consum de energie de aproximativ 15 kWh/100 km. La un pret mediu al energiei de 0,4 lei/kWh, rezulta un cost de circa 6 lei per 100 de kilometri. La actualele preturi de combustibil, acesta este echivalentul a aproximativ 1 litru de benzina.

Insa modelele i3 si i8 sunt doar doua exemple in totalitate cu "Dinamica Eficientizata". Sunt masini ale viitorului, modelul i3 fiind deja in vanzare. Insa interesant pentru BMW este faptul ca celelalte masini, pe benzina sau diesel, se bucura de tot soiul de sisteme electronice, de comunicare, confort, siguranta sau tehnologice menite sa creasca eficienta mersului pe 4 roti. Asadar, daca ai un BMW din ultimele generatii, ai toate sansele sa te bucuri de un sofat extrem de eficient si sa contribui cu succes la un Pamant mai curat.

Distribuie pe Facebook
mai multe