Accidentul de la Piata Romana: doua vieti costa 350 de lei

Accidentul de la Piata Romana: doua vieti costa 350 de lei
  • Pasagerii nu purtau centurile de siguranta
  • Airbagurile frontale nu s-au deschis
  • Cauza oficiala data de Politie este viteza prea mare si conditiile de drum
Distribuie pe Facebook

Acum doua zile, in centrul Bucurestiului, a avut loc un accident grav la Piata Romana. Un Logan a intrat pe contrasens si a lovit doua automobile care circulau regulamentar. Bilantul: doi morti, 10 raniti, dintre care doi in stare extrem de grava. Dar cum se poate muri asa usor intr-o capitala europeana, in mijlocul intersectiei?

In Dacia Logan este o atmosfera calduroasa, pentru ca afara sunt doar 2 grade. In fata stau parintii, mama conduce. In spate sta copilul de 13 ani cu bunica. Probabil se aude si ceva muzica la radio, probabil ca bunica vorbeste despre mancare si copilul despre scoala. Totul este perfect in familia asta, totul este normal. Dar atunci cand masina cu cei patru pasageri ajunge de pe bd. Lascar Catargiu in Piata Romana, semaforul este verde, asa ca nu este nevoie de franare. Si, in timp ce lumea de la bord rade si zambeste, e nevoie numai de o fractiune de secunda pentru ca anvelopele sa piarda aderenta din cauza vitezei prea mari si sa intre intr-o alunecare pe partea dreapta. Oamenii de la bord se panicheaza si soferul, adica mama, trage de volan brusc spre stanga pentru a redresa. O greseala facuta intr-o clipa care duce la un drift necontrolat al masinii de-a latul care intra pe contrasens. Doi oameni mor.

Drama randurilor de mai sus este menita sa va dati seama ca nu este nevoie de saptamani, ore sau minute ca sa faci un accident in urma caruia sa devii doar o statistica intr-un sac de plastic. Ci e nevoie doar de 1 secunda sau mai putin. Si accidentul de la Piata Romana de pe 15 februarie2015 are o multime de elemente de pe urma carora avem de invatat enorm. Deoarece este un exemplu foarte clar si concret de ce nu trebuie sa facem la volan.

Fara centuri de siguranta, fara airbaguri sarite

Politia Rutiera a spus clar: niciun pasager din Logan nu avea centura pusa. Un lucru este clar: nu vom afla niciodata daca oamenii ar fi supravietuit in caz ca aveau centurile puse. Oricum, daca sistemul ar fi functionat ca la carte, daca aveau centurile puse, se deschideau si airbagurile. Dar neavand centurile, nu s-au deschis. Insa, dupa parerea noastra, chiar si cu centuri, chiar si cu airbaguri deschise, bilantul ar fi fost acelasi. In primul rand, pentru ca impactul a fost lateral. Si Loganul din prima generatie nu are airbaguri laterale, doar frontale. Adica miscarea celor doua trupuri de pe bancheta din fata ar fi fost similara cu cea din accident, socul ducand la fracturi ale coloanei, chiar daca habitaclul nu este foarte deformat. Cu alte cuvinte, oricat de mult ne place sa dam acest exemplu ca pe unul educativ ca "iata ce se intampla daca nu porti centura", si daca le-ar fi avut, cel mai probabil tot si-ar fi pierdut viata pasagerii din fata.

Polei si un viraj care te pacaleste

Soferii din Bucuresti stiu mult prea bine virajul de la Piata Romana. Acel viraj larg, pe care multi teribilisti vor sa-l abordeze cu viteza, pentru a simti limita masinii proprii. Problema este ca acel viraj nu este pentru oricine in conditii de viteza mare. Pentru ca are un defect major: este pozitionat in mijlocul a doua linii drepte foarte lungi: bd. Lascar Catargiu spre Victoriei si bd. Nicolae Balcescu spre Universitate. Si daca nimeresti semafoarele pe verde, din ambele directii vei veni cu viteza destul de mare. Mai ales ca, dinspre Victoriei, pe acest bulevard de pe care venea si Dacia Logan implicata in accident, limita de viteza este de 60 km/h, nu 50 ca in restul orasului. Iar cei care alearga pe aceasta portiune de drum sunt foarte multi. Un lucru demn de inteles daca ne gandim ca este unul din putinele bulevarde cu 3 benzi pe sens pe care mai poti recupera din timpul pierdut in aglomeratie...

Ceea ce vreau sa subliniez este ca acest viraj este la capatul unor sectoare de drum pe care soferii alearga de obicei cu o viteza destul de mare, cuprinsa intre 70 si 90 km/h. Cei cu experienta franeaza sau reduc viteza cand intra in viraj. Cei cu experienta stiu sa adapteze viteza la conditiile de trafic. Cei fara experienta, asa cum s-a dovedit a fi si femeia de la volan, au impresia ca iarna e ca vara. Si ca daca pe timp de vara, cand carosabilul e uscat, abordeaza acest viraj cu 60 km/h fara probleme, atunci cand este iarna afara o pot face la fel... Ei bine, nu.

Carosabilul era acoperit de polei. Un polei mincinos si invizibil. Nu un polei de ger, care se vede clar pe suprafata asfaltului, inghetat si albicios. Pe asfalt era un polei ca o mazga, destul de pacatos incat sa transforme suprafata carosabila intr-un patinoar pentru cei fara experienta. De acest lucru iti poti da usor seama cand franezi mai brusc, ori se blocheaza rotile mai repede decat de obicei, ori intra ABS-ul imediat. Sau chiar si cand pleci de la semafor mai tare si simti ca roata se invarte in gol. Ei bine, la astfel de conditii, stai cuminte si micsorezi viteza sau franezi din timp.

Accident piata romanaDirectia din care venea Loganul: limita de viteza este 60 km/h

Anvelope de iarna sau de vara?

Daca de obicei anvelopele gresite sunt o cauza importanta a accidentelor, nu putem spune acelasi lucru si in acest caz. Din imaginile de la fata locului, masina Dacia Logan era dotata cu anvelope de iarna. Nu stim ce marca, nu stim ce uzura aveau, dar erau de iarna. Oricum, nu pe anvelope putem da vina in acest caz. Pentru ca si cu cele mai bune si scumpe pneuri de iarna de pe piata, in conditiile date, de viteza mare si carosabila alunecos, nu faceau fata si rezultatul era acelasi.

Cat costa viata a doi oameni? Doar 89 de dolari, adica 350 de lei

De ce au murit doi oameni? Putem gasi cateva raspunsuri care sunt pe cat de adevarate, pe atat de discutabile. Putem da vina pe viteza mult prea mare, pe carosabilul alunecos, pe lipsa de experienta a soferului, pe faptul ca nu au purtat centurile si ca nu s-au deschis airbagurile, putem aduce in discutie ca anvelopele de pe masina erau unele no-name sau uzate, putem spune ca masina nu este cea mai sigura si asa mai departe. Toate sunt adevarate. Insa daca ne gandim la un singur lucru care ar fi putut salva viata acestor oameni, acela este sistemul ESP (electronic stability program).

Accidentul de la Piata Romana este exemplul clar de situatie in care ESP-ul te salveaza. Si pun pariu ca poate fi un bun exemplu didactic pentru cei de la Euro NCAP. Nu degeaba toti producatorii sunt obligati de normele UE ca masinile vandute in spatiul european sa fie dotate cu sistem ESP in varianta standard. Chiar si noua generatie de Dacia Logan vine din fabrica cu asa ceva chiar si in cea mai accesibila versiune.

Indiferent ca se numeste 'Electronic stability control' (ESC), sau 'Electronic stability program' (ESP) sau 'Dynamic stability control' (DSC), acest sistem face una si buna: cand simte ca masina pierde aderenta si controlul, o redreseaza. Adica un computer face ca masina sa-si pastreze traiectoria daca soferul este atat de prost incat sa piarda controlul.

Virajul de la Piata Romana este exemplul clar de eficienta a ESP-ului. Pun pariu ca multi soferi au simtit cum intra ESP-ul in actiune in acest virja. Au vazut semnul pe bord clipind, semn ca ESP-ul isi face treaba, atunci cand au intrat prea tare in aceasta curba. Mai ales iarna sau cand pe jos este alunecos. Insa acest lucru are doua taisuri: cei care stiu ca au ESP se bazeaza pe el si isi permit sa nu reduca viteza acolo. Insa cei care nu au asa ceva, cum este si cazul Loganului, trebuie sa se adapteze din timp. La acea viteza, in acele conditii, daca Loganul ar fi avut sistem ESP, accidentul nu ar fi avut loc.

Cei de la NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) din Statele Unite, spuneau acum cativa ani ca pe un producator il costa sa monteze un sistem ESP pe masina circa 89 de dolari, adica 350 de lei. Am convingerea ca in zilele noastre un astfel de sistem costa si mai putin, nu degeaba este intalnit pe orice masina moderna, inclusiv toata gama romaneasca. Asa ca daca ceva a fost de vina pentru acel accident, acel ceva este lipsa unui sistem ESP pe acea masina...

Dar stati putin... Bag mana in foc ca in acea zi, la acea ora, au luat acel viraj zeci de Dacii 1310 fara niciun sistem electronic. Sau ca pe acolo au trecut multe masini vechi, poate ARO, vreun Opel Kadett, vreun Oltcit sau multe alte Dacii Logan care nu erau dotate cu ESP. Si nicio alta masina nu a pierdut controlul si s-a infipt in masinile de pe contrasens. Asadar, nu putem da vina pe cei de la Dacia ca au facut o masina ieftina fara ESP, nu? In plus, soferul stia ca masina nu este dotata cu asa ceva si trebuia sa apeleze la "ESP-ul din talpa", adica sa reduca viteza pentru un plus de siguranta. Dar nu a facut-o. Putem spune ca ESP-ul este o cauza indirecta a producerii accidentului, insa vinovat pentru toata aceasta tragedie este 100% soferul. Care, din pacate nu mai poate fi tras la raspundere...

Distribuie pe Facebook
mai multe