Adio diesel sau benzina? Ce tip de motor moare primul?
De la 1 septembrie 2018, toti producatorii de vehicule sunt obligati sa-si testeze masinile scoase pe piata dupa niste standarde noi. Testul WLTP este un test de laborator prin care o anumita motorizare in combinatie cu o cutie de viteze obtine un consum si o emisie de CO2, dar si alte noxe poluante, cum ar fi funingini cancerigene care pana acum nu erau luate in calcul. Mai precis, orice motorizare noua va fi supusa acestui test iar valorile obtinute vor fi cele oficiale, fara sa se mai ia in calcul consumul anuntat de producator.
Pe langa acest test de laborator numit WLTP, va mai exista si un test suplimentar numit RDE, adica Real Driving Emissions, care va masura consumul si noxele pe un traseu care simuleaza conditiile reale de trafic, cu opriri si porniri. Ca un automobil sa primeasca certificare si omologare, cele doua teste vor trebui sa aiba rezultate similare. Adica ce iese in laborator trebuie sa iasa si pe sosea. Ca totul sa fie corect, transparent, oficial, fara sa mai existe posibilitatea ca Volkswagen sa manance castane cu masinile lor, de exemplu.
Motorizarile diesel de la toti producatorii au fost dotate in procent de 100% cu filtru de particule si cu sistem AdBlue de eliminare a noxelor de tip NOx, acele funingini cancerigene de care fuge toata lumea si pe care le vezi zburand in atmosfera cand accelereaza o masina diesel fara filtru de particule, scotand fum negru. Cu noile solutii AdBlue performante si cu filtre care "sugruma" puterea motorului, producatorii de motorizari diesel au reusit sa obtina rezultate bune la testele WLTP, cat si RDE, asadar dieselul are un viitor sigur.
Dar ce s-a intamplat cu motorizarile pe benzina? De ce crezi ca a fost scoasa de pe piata Dacia Duster 1.2 TCe cu transmisie EDC? Pentru ca nu a iesit bine la teste. Impreuna cu alte motorizari de la mai toate brandurile importante auto, motorizari pe benzina turbo. Sunt motorizari care treceau de testul de laborator WLTP, dar in trafic... era groasa. Si uite asa, producatorii au fost nevoiti sa renunte la mai multe motorizari pe benzina, deoarece nu corespundeau noilor teste. In timp ce dieselul... da.
Asa ca va urma o revolutie neasteptata. Si anume, vom vedea filtre de particule si sisteme cu AdBlue si pe masinile benzinare, ca sa neutralizeze funinginile nocive. Ca, pana la urma, nu neaparat CO2-ul este problema principala, cat alte emisii si mai crunte, cu efecte imediate asupra organismelor. Dar mai dureaza pana cand producatorii vor face aceste modificari ale motorizarilor actuale, motiv pentru care momentan unele au fost puse "pe pauza". Insa de la anul vom vedea cam tot ce are 4 roti, motorina sau benzina, dotat cu rezervor de AdBlue.
Pe langa aceste modificari care urmeaza intr-un timp foarte scurt asupra motorului cu ardere interna, oare ce mai urmeaza? Cu siguranta, tot mai multi producatori vor lansa modele de oras cu propulsie electrica sau strict electrica. Toate masinile din clasa mini s-ar putea sa le vedem electrice de la anul, vor urma si SUV-uri electrice, lumea o sa o ia razna cu domeniul electric. Pentru ca pur si simplu industria auto conventionala nu mai poate tine pasul cu masurile anti-poluare.
Din fericire, sau din nefericire, Romania nu se aliniaza la nimic. Romanii vor merge mult si bine cu vechiturile lor diesel sau benzina, adevarate fumigene cu volan, fara sa ii intereseze de poluare, de natura, de sanatate. Politicienii romani nu sunt nici acum speriati de amenzile Comisiei Europeene pentru valorile mari ale poluarii. In plus, Romania a renuntat la taxa auto in 2017 si peste 1 milion de rable s-au inmatriculat cu acte in regula. Dar, daca am fi, sa zicem, intr-o tara civilizata si responsabila, ce motorizare crezi ca va muri prima: benzina sau motorina?
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei