Am fost intr-o fabrica de anvelope si am vazut cum se fac cele mai importante piese auto

- In fabrica lucreaza 1450 de persoane
- Fabricarea se face 24h/7
- Peste 13.000 de anvelope realizate zilnic
Uzina Victoria de la Floresti, judetul Prahova, a implinit 80 de ani. A fost de stat, a trecut printr-un razboi, a fost modernizata, dupa care privatizata si in final cumparata de Michelin. Acum este o fabrica moderna in care lucreaza peste 1450 de persoane si care produce o cifra uriasa de pneuri zilnic: peste 13.000 in 400 de dimensiuni diferite. Am fost acolo si am vazut cum se fabrica cele mai importante piese auto.
Da, anvelopele sunt piese auto. Chiar daca sunt niste consumabile, sunt piese auto. Poate cele mai importante. Deoarece ele tin intregul automobil in contactul cu solul prin intermediul a 4 suprafete de marimea palmei. Daca acest contact nu este bun, automobilul risca sa faca accident. Prin urmare, anvelopa nu doar ca trebuie sa fie in cea mai buna stare, dar trebuie sa fie si de cea mai buna calitate. Asta daca vrei sa te asiguri ca beneficiezi de cea mai buna aderenta si franare, in acel moment cand este nevoie sa franezi urgent si sa eviti un accident.
In Romania sunt mai multe fabrici de anvelope. Noi am vizitat fabrica Michelin de la Floresti. Aici s-au investit bani multi pentru modernizarea fabricii care a luat nastere in 1939 si zona a devenit una productiva, cu multe contributii la buget, dar si cu un numar important de angajati care lucreaza in 3 schimburi, pentru a tine productia pornita 24 de ore din 24. Altfel cum poti realiza 13.000 de anvelope zilnic?
La uzina Victoria-Michelin de la Floresti se construiesc anvelope marcile BF Goodrich si Kleber, doua marci din segmentul mediu detinute de compania Michelin. Am vazut cu ochii nostri cum se fac anvelopele aici, anvelope care ulterior sunt distribuite in toata lumea. De la o mana de compusi chimici si cauciuc, pana la anvelopa finita, totul se intampla in aceasta fabrica din Romania, una din cele mai de succes povesti ale industriei autohtone.
Surprinzator este faptul ca productia de anvelope este mai complexa decat credeam. Aveam impresia ca totul este automatizat si ca omul intervine doar rar sau foarte rar. Nu e chiar asa. Fiecare anvelopa construita aici trece prin mana mai multor persoane din diverse departamente. Pot spune ca fiecare anvelopa este realizata manual, cu ajutorul diverselor utilaje.
De exemplu, diferite materiale de baza, precum cauciuc natural, cauciuc artificial, ingrediente chimice, metal, nailon si altele sunt amestecate pana se fac straturi individuale de cauciuc. Aceste straturi sunt puse manual in niste utilaje care le transforma prima oara in niste carcase. Acestea trec prin mai multe locuri in care li se adauga, tot manual, alte straturi pana ajung la vulcanizare. Aici sunt bagate in niste prese care le dau forma finala. Urmeaza controlul manual facut tot de catre om si paletarea care se face cu ajutorul a doi roboti complet autonomi.
De remarcat este si faptul ca la fiecare etapa, lucratorul care face fiecare procedura este ajutat de senzori si indicatori care il asigura ca anvelopa corespunde dimensiunilor cerute. De la prima etapa in care pare un banal cilindru de cauciuc, pana la anvelopa finala gata de pus pe masina, un cod de bare insoteste produsul pana la iesirea din fabrica. Astfel, in orice clipa, in orice etapa, sistemul stie ce lucrator a facut-o si in ce stadiu este. Practic, o buna parte din munca este realizata manual, insa controlul, verificarea si masurarea se fac automat de senzori, roboti si computere pentru ca produsul finit sa fie de cea mai buna calitate.
Evident, uneori se intampla sa existe si rebuturi. Dar acele anvelope neconforme nu ajung la ultima etapa, cea de paletare, pentru a se pune pe piata. Niciodata. In caz de rebut, adica o anvelopa care are un defect, fie de turnare, de imbinare, de presare, este identificata pe parcursul ei in fabrica de un lucrator si scoasa de pe linia de productie. Chiar si asa, Michelin se mandreste cu un procentaj de 96% productie perfecta, adica fara rebut.
Inainte sa iasa din fabrica, anvelopele care vin de la departamentul control tehnic, ajung in zona de paletare. Aici vin pe o banda rulanta si sunt preluate de doi roboti care le paleteaza automat in cel mai eficient mod, fiind gata de transport rutier. De la Floresti anvelopele pleaca spre toata lumea, echipand automobile cu dimensiunea rotii cuprinsa intre 14 si 20 de inch.
Despre uzina Victoria, veche de 80 de ani, pot spune ca si-a pastrat aerul de odinioara. Adica inca mai gasesti pe ici, pe colo, cate un utilaj vechi, "facut ca pe vremuri" sa reziste 1000 de ani, un cantar vintage cum aveau garile in anii '70, podeaua poarta urmele timpului, ba chiar unii lucratori sunt cei care manevrau sculele si acum 30-40 de ani. Insa tot ce tine de tehnologie si automatizare este nou, iar Michelin investeste continuu in linii noi de productie, dar si in formarea angajatilor despre care spune cu mandrie ca nu le ofera un loc de munca, ci o cariera. Iar cand un investitor asa de puternic precum compania Michelin se gandeste pe termen lung in Romania, sigur e de bine!
Stiam deja ca anvelopele Michelin sunt excelente. Nu degeaba am CrossClimate, Alpin 6 si Primacy 4 pentru circulatia zilnica. Si mai stiam ca nu degeaba sunt mai scumpe aceste anvelope premium. Sunt testate indelung, materialele sunt atent alese, controlul calitatii este aparte, totul pentru ca soferii sa aiba siguranta deplina. In plus, Michelin face ceva neasteptat: ii indeamna pe soferi sa isi foloseasca pneurile Michelin pana la limita admisa de lege in Europa, adica 1,6 mm profil, in loc sa ne zica sa le schimbam mai repede si sa cumparam un set nou. In uzina de la Floresti nu se mai fac anvelope Michelin, ci doar Kleber si BF Goodrich. Tehnologia este aceeasi, la fel si etapele de fabricatie. Nu sunt ganduri de parasire a Romaniei, ci doar de dezvoltare si investitii noi. La uzina Victoria, chiar si dupa 80 de ani, se intampla acelasi lucru: din mainile romanilor ies anvelope care umbla prin toata lumea in siguranta, continuand o poveste de succes cum rar gasesti in acest colt de Europa.
Gasesti anvelope Michelin, Kleber sau BF Goodrigh chiar si facute in Romania de vanzare pe www.PieseAuto.ro
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €


