Am fost intr-o fabrica de anvelope si am vazut cum se fac cele mai importante piese auto

- In fabrica lucreaza 1450 de persoane
- Fabricarea se face 24h/7
- Peste 13.000 de anvelope realizate zilnic
Uzina Victoria de la Floresti, judetul Prahova, a implinit 80 de ani. A fost de stat, a trecut printr-un razboi, a fost modernizata, dupa care privatizata si in final cumparata de Michelin. Acum este o fabrica moderna in care lucreaza peste 1450 de persoane si care produce o cifra uriasa de pneuri zilnic: peste 13.000 in 400 de dimensiuni diferite. Am fost acolo si am vazut cum se fabrica cele mai importante piese auto.
Da, anvelopele sunt piese auto. Chiar daca sunt niste consumabile, sunt piese auto. Poate cele mai importante. Deoarece ele tin intregul automobil in contactul cu solul prin intermediul a 4 suprafete de marimea palmei. Daca acest contact nu este bun, automobilul risca sa faca accident. Prin urmare, anvelopa nu doar ca trebuie sa fie in cea mai buna stare, dar trebuie sa fie si de cea mai buna calitate. Asta daca vrei sa te asiguri ca beneficiezi de cea mai buna aderenta si franare, in acel moment cand este nevoie sa franezi urgent si sa eviti un accident.
In Romania sunt mai multe fabrici de anvelope. Noi am vizitat fabrica Michelin de la Floresti. Aici s-au investit bani multi pentru modernizarea fabricii care a luat nastere in 1939 si zona a devenit una productiva, cu multe contributii la buget, dar si cu un numar important de angajati care lucreaza in 3 schimburi, pentru a tine productia pornita 24 de ore din 24. Altfel cum poti realiza 13.000 de anvelope zilnic?
La uzina Victoria-Michelin de la Floresti se construiesc anvelope marcile BF Goodrich si Kleber, doua marci din segmentul mediu detinute de compania Michelin. Am vazut cu ochii nostri cum se fac anvelopele aici, anvelope care ulterior sunt distribuite in toata lumea. De la o mana de compusi chimici si cauciuc, pana la anvelopa finita, totul se intampla in aceasta fabrica din Romania, una din cele mai de succes povesti ale industriei autohtone.
Surprinzator este faptul ca productia de anvelope este mai complexa decat credeam. Aveam impresia ca totul este automatizat si ca omul intervine doar rar sau foarte rar. Nu e chiar asa. Fiecare anvelopa construita aici trece prin mana mai multor persoane din diverse departamente. Pot spune ca fiecare anvelopa este realizata manual, cu ajutorul diverselor utilaje.
De exemplu, diferite materiale de baza, precum cauciuc natural, cauciuc artificial, ingrediente chimice, metal, nailon si altele sunt amestecate pana se fac straturi individuale de cauciuc. Aceste straturi sunt puse manual in niste utilaje care le transforma prima oara in niste carcase. Acestea trec prin mai multe locuri in care li se adauga, tot manual, alte straturi pana ajung la vulcanizare. Aici sunt bagate in niste prese care le dau forma finala. Urmeaza controlul manual facut tot de catre om si paletarea care se face cu ajutorul a doi roboti complet autonomi.
De remarcat este si faptul ca la fiecare etapa, lucratorul care face fiecare procedura este ajutat de senzori si indicatori care il asigura ca anvelopa corespunde dimensiunilor cerute. De la prima etapa in care pare un banal cilindru de cauciuc, pana la anvelopa finala gata de pus pe masina, un cod de bare insoteste produsul pana la iesirea din fabrica. Astfel, in orice clipa, in orice etapa, sistemul stie ce lucrator a facut-o si in ce stadiu este. Practic, o buna parte din munca este realizata manual, insa controlul, verificarea si masurarea se fac automat de senzori, roboti si computere pentru ca produsul finit sa fie de cea mai buna calitate.
Evident, uneori se intampla sa existe si rebuturi. Dar acele anvelope neconforme nu ajung la ultima etapa, cea de paletare, pentru a se pune pe piata. Niciodata. In caz de rebut, adica o anvelopa care are un defect, fie de turnare, de imbinare, de presare, este identificata pe parcursul ei in fabrica de un lucrator si scoasa de pe linia de productie. Chiar si asa, Michelin se mandreste cu un procentaj de 96% productie perfecta, adica fara rebut.
Inainte sa iasa din fabrica, anvelopele care vin de la departamentul control tehnic, ajung in zona de paletare. Aici vin pe o banda rulanta si sunt preluate de doi roboti care le paleteaza automat in cel mai eficient mod, fiind gata de transport rutier. De la Floresti anvelopele pleaca spre toata lumea, echipand automobile cu dimensiunea rotii cuprinsa intre 14 si 20 de inch.
Despre uzina Victoria, veche de 80 de ani, pot spune ca si-a pastrat aerul de odinioara. Adica inca mai gasesti pe ici, pe colo, cate un utilaj vechi, "facut ca pe vremuri" sa reziste 1000 de ani, un cantar vintage cum aveau garile in anii '70, podeaua poarta urmele timpului, ba chiar unii lucratori sunt cei care manevrau sculele si acum 30-40 de ani. Insa tot ce tine de tehnologie si automatizare este nou, iar Michelin investeste continuu in linii noi de productie, dar si in formarea angajatilor despre care spune cu mandrie ca nu le ofera un loc de munca, ci o cariera. Iar cand un investitor asa de puternic precum compania Michelin se gandeste pe termen lung in Romania, sigur e de bine!
Stiam deja ca anvelopele Michelin sunt excelente. Nu degeaba am CrossClimate, Alpin 6 si Primacy 4 pentru circulatia zilnica. Si mai stiam ca nu degeaba sunt mai scumpe aceste anvelope premium. Sunt testate indelung, materialele sunt atent alese, controlul calitatii este aparte, totul pentru ca soferii sa aiba siguranta deplina. In plus, Michelin face ceva neasteptat: ii indeamna pe soferi sa isi foloseasca pneurile Michelin pana la limita admisa de lege in Europa, adica 1,6 mm profil, in loc sa ne zica sa le schimbam mai repede si sa cumparam un set nou. In uzina de la Floresti nu se mai fac anvelope Michelin, ci doar Kleber si BF Goodrich. Tehnologia este aceeasi, la fel si etapele de fabricatie. Nu sunt ganduri de parasire a Romaniei, ci doar de dezvoltare si investitii noi. La uzina Victoria, chiar si dupa 80 de ani, se intampla acelasi lucru: din mainile romanilor ies anvelope care umbla prin toata lumea in siguranta, continuand o poveste de succes cum rar gasesti in acest colt de Europa.
Gasesti anvelope Michelin, Kleber sau BF Goodrigh chiar si facute in Romania de vanzare pe www.PieseAuto.ro
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
-
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei


