Cine este de vina pentru starea tehnica execrabila a masinilor din Romania?

Cine este de vina pentru starea tehnica execrabila a masinilor din Romania?
  • Peste 50% din masinile oprite de RAR aveau probleme
  • 2391 masini au avut ITP-ul expirat
  • 1543 vehicule au avut probleme la serii
Distribuie pe Facebook

Cei de la Registrul Auto Roman au publicat rezultatele controalelor din trafic efectuate in 2014. Se pare ca mai bine de jumatate din vehiculele verificate au avut probleme fie pe partea tehnica, fie cu actele. Iar numarul celor care prezentau un pericol iminent de accidentare este unul cu adevarat alarmant. Dar ghici ce: vinovati sunt tot cei de la RAR.

Nu este prima oara cand scriem despre cei de la RAR. Am scris si de bine cand a fost cazul, dar si adevarul neplacut atunci cand a trebuit. Insa un lucru este cert cu aceasta institutie: oricat de mult ar incerca noua conducere sa o transforme intr-o institutie moderna si eficienta, ramane un mare focar de spagi si nereguli. Iar acest lucru se vede extrem de usor, in starea tehnica precare pe care o au foarte multe vehicule care circula pe drumurile publice in tara noastra.

Asa cum fac la fiecare inceput de an, cei de la RAR publica rezultatele "muncii" lor din anul precedent. Acum, se pare insa ca inspectorii din trafic au avut ceva mai mult de furca si au dat publicitatii niste cifre extrem de grave, care trebuie sa ne traga un mare semnal de alarma. De ce? Pentru ca daca ne uitam la cifre, vehiculele care circula in Romania sunt praf. Simplu.

George-Adrian Dinca, Directorul General al Registrului Auto Roman spune: "Prin controalele tehnice pe care le facem zilnic, eliminăm de pe şosele vehiculele care pun în pericol siguranţa participanţilor la trafic. Este contribuţia noastră substanţială la a avea un parc auto cât mai sigur în România". Ceea ce ar fi chiar bine si demn de admirat, daca s-ar face acest lucru ca la carte. Problema este ca pentru fiecare masina careia i se opresc placutele de inmatriculare pentru ca prezinta probleme grave la sistemul de franare, alte 1000 cu acelasi defect este lasat sa circule liber, tot de RAR...

In 2014 au fost verificate in trafic 77.905 automobile inregistrate in rapoartele oficiale. Este clar ca numarul vehiculelor oprite a fost mult mai mare, insa celebrele cazuri cu scapat basma-curata cu 100 de lei in talon nu sunt trecute la caiet. Dintre acestea, un procent de 5,77%, adica 4.494 de vehicule au fost controlate si prezentau pericol iminent de accident, adica defectiuni la sistemul de franare si directie. Cu alte cuvinte, erau bombe pe roti. In aceste cazuri, inspectorii RAR au retinut taloanele soferilor. Normal ar fi fost retinerea placutelor, dar trecem peste... Ca 5 minute mai tarziu, dupa filtrul RAR, acel vehicul ar fi putut omori niste oameni fara vina.

Mai departe, din masinile controlate, 55,7% au avut probleme cu actele sau tehnice. Adica au fost probleme legate de starea tehnica pe partea de iluminare, semnalizare, franare, anvelope si asa mai departe, probleme legate de seriile necorespunzatoare de la motor si caroserie, ITP-uri expirate sau probleme pe partea de noxe. Aceste actiuni care s-au petrecut de-a lungul anului trecut s-au soldat cu 29.616 sanctiuni si 885 permise retinute, dar si 21.564 taloane oprite. In plus, 133 de automobile au fost imobilizate, avand placutele de inmatriculare retinute.

Interesant este ca TOATE aceste vehicule controlate si care au fost depistate cu nereguli au tercut prin mainile sau evidentele celor de la RAR. Adica inspectorii ar fi trebuit sa stie de toate aceste nereguli la timpul lor, nu ulterior, cand masina este oprita in strada aleatoriu...

De ce este de vina RAR pentru starea tehnica a parcului auto din Romania? Nimic mai simplu: pentru ca in toate reprezentantele RAR din tara inca este la mare putere spaga. Si cu spaga se poate trece usor peste testul de noxe, peste nereguli si elemente neconforme, dar si pentru chestii mult mai grave, cum ar fi defectiuni la sistemele de franare sau directie. Daca inspectorii RAR si-ar face treaba ca la carte, nu ar fi existat aceste probleme oricum, pentru ca mai devreme sau mai tarziu orice vehicul trece prin curtea lor, fie pentru identificare, fie pentru ITP, fie pentru inmatriculare.

O alta problema pentru care sunt vinovati tot cei de la RAR este prostul si ineficientul control al statiilor de ITP. Stiu zeci de cazuri cu masini cazute, cu furtunele de frana crapate, cu seriile manarite si cu noxe in cazul unei vechituri luate de la masina din fata, care au trecut cu brio ITP-ul fara probleme. Putina spaga si totul s-a rezolvat. Evident, nu mai este ca pe vremuri, cand se dadea spaga oricand, oricat, pentru orice... Acum, statiile ITP au prins frica de blocarea masinilor pe rampa de catre RAR, direct din sistem, si nu se mai risca pentru orice si oricand. Dar magarii se fac zilnic in mai toate statiile de Inspectie Tehnica Periodica... Daca oamenii de la RAR ar face controale mai des si daca amenzile ar fi mai mari, poate ca vehiculele cu probleme nu ar mai circula in numar asa de mare...

Cum ar suna niste date reale? Ar suna mult mai trist, cu un numar dublu de masini cu probleme... Cu taloane retinute si placute confiscate pe o perioada mult mai mare. Circuli cu masina fara sa-ti mearga stopurile pe frana? Da incoace si talonul si carnetul, le recuperezi peste doi ani... Nu se poate nici asa, ca batjocura si nepasarea unor soferi sa duca la accidente sau la nervi in trafic. Insa momentan, rezultatele acestor controale sunt doar de fatada si, din pacate, nu prezinta purul adevar. Atunci cand si Politia Rutiera va verifica valabilitatea actelor masinilor inmatriculate in alte tari si cand amenzile si pedepsele vor fi puse mai presus de spaga, poate o sa avem un trafic mai elegant si sigur.

Care este experienta ta cu cei de la RAR?

Distribuie pe Facebook
mai multe