De ce masina electrica este cea mai proasta investitie in 2023
- A mai existat candva o revolutie a masinilor electrice
- Curentul electric auto e mai scump decat motorina
- Factorul ecologic NU exista
Nu v-ati saturat sa tot auziti in stanga si in dreapta ca masinile electrice sunt viitorul? Ca cele cu benzina sau motorina vor disparea? Ca electricul e viitorul? Haideti sa ne dam si noi cu parerea, mai mult sau mai putin avizata, despre masinile electrice. Si de ce ele sunt inutile in Romania anilor 2023-2024. Si de ce nici nu reprezinta viitorul.
Incalzire globala. Poluare. Cresteri de CO2 si gaze regasite in atmosfera. Exista, nimeni nu le poate nega. Poate doar nebuna lui Andi care vede vaporii avioanelor si zice ca arunca Sosoaca otrava ca sa limiteze existenta oamenilor. Trecand peste sustinatorii teoriilor conspiratiei, cu siguranta pamantul nostru drag sufera din cauza poluarii. Iar industria auto a avut de suferit niste modificari din cauza asta, respectiv niste reglementari de emisii. Dar trebuie sa stim ca aceste reglementari aparute in ultimii 20 de ani nu doar au fost inutile. Ci au costat bani de ordinul miilor de miliarde de Euro cu rezultat zero. ZERO. Trecem si peste faptul ca DOAR Europa cu ale sale membre UE au impus aceste restrictii de poluare. Iar alte continente cu durere la banana despre subiect inregistreaza si acum aceleasi cantitati si cifre de poluare si noxe ca acum 40-50-60 de ani. Deci cu sau fara reglementari de Euro de la 1 la 7, domeniul auto nu prea influenteaza poluarea. Si nici nu ar avea cum...
Specialistii aia mai destepti ca noi spun ca toate vapoarele si navele cargo de transport maritim, in numar de aproximativ 100.000 la nivel global, care pana acum nu exista in varianta electrica, polueaza de cateva sute de ori mai mult decat cele 1.5 miliarde de vehicule terestre intr-un an. Dar ele merg pe apa, deci nu se vede. Pai stai asa... Hai sa extrapolam. Practic, un vapor polueaza cat 15.000 de masini intr-un an? Sau mai mult? Si noi tot de masini ne luam ca sa le facem cat mai prietenoase cu natura? Pai nu prea are logica, nu?
Sa ne referim si la avioane? Care nici alea inca nu sunt electrice? Cica sunt cam 24.000 de avioane de pasageri si marfa la nivel global. Si astea polueaza de cateva sute de ori mai mult ca toate masinile la un loc. Direct acolo unde trebuie, in atmosfera, sa fie bine. La fel si trenurile, care inca sunt in mare parte de tip generator diesel, adica scot fum negru, cum vezi la Sageata Albastra. Dar tot masinile sunt de vina...
Chiar si asa, orice vehicul, pe apa, terestru sau din aer, pare un mic copil fata de ce inseamna poluare la nivel industrial. Cica fermele de animale sunt cel mai mare furnizor de gaz metan in atmosfera. Asta nu e bine, nu? Sau tot ce inseamna fabrica, uzina, in care un material este prelucrat si transformat, cum ar fi o fabrica de anvelope, de piese metalice, de sticla, de mancare, de... orice. Totul polueaza in jurul nostru. Fara sa ne mai aducem aminte ca un singur foc de padure din America de Nord din vara lui 2023 a scuipat in atmosfera CO2 de mii de ori mai mult decat toate masinile din lume la un loc timp de... vreo 40 de ani. Mergand zi de zi.
Ce vreau sa spun? Ca autoturismele polueaza. Dar sunt un mizilic fata de cauzele reale ale incalzirii globale si poluarii. Adica lumea ar trebui sa se uite la marii poluatori, sa ia masuri si dupa sa se uite si la masini. E ca si cum o ai in fata pe Jennifer Lopez dar tu tot ce vezi e ca rochia ei scurta cat palma face o cuta, asa ca te intorci si pleci. Ne pierdem in detalii in concluzie. Dar industria auto este un business, asa ca e normal sa il transformi astfel incat sa produca si mai multi bani.
Motoarele termice au cam ajuns la limita cu sugrumarea, cu filtrele de particule, cu reglementarea emisiilor, cu reducerea poluarii. Gata, inca un set de reguli venite de la sefii UE si o sa avem masini cu motoare de drujba care merge pe AdBlue. Asa ca se tot bate moneda pe masinile electrice, marea descoperire si marea salvare a omenirii in ceea ce priveste poluarea. Ei bine, nu este chiar asa. Si nu va fi niciodata.
Tu stii ca la inceputul anilor 1900 a mai fost o revolutie electrica? Da, mai toti producatorii de vehicule ai vremii fabricau masini electrice. Desi erau si motoare termica deja bine puse la punct. Cat a tinut nebunia electrica de la acea vreme? Cativa ani. Pe oameni nu ii interesa atunci de salvarea copacilor, ci voiau doar sa se deplaseze. Dar atunci tehnologia a fost cea care le-a pus capac inca din fasa, nu existau baterii suficient de bune incat sa tina mai mult de 20-40 km. Si atunci a invins in cele din urma benzina clasica ce te ducea unde doreai cu un plin de lichid magic.
Acum, incepand cu anii 2000, a debutat o alta revolutie electrica. Cine ar fi zic acum 10 ani ca pana si Dacia va avea propriul vehicul electric? Nimeni. Si totusi acum sunt pline strazile de conserve Spring. Si nu numai. Cam orice producator lanseaza modele electrice, unii se lauda ca urmeaza sa vanda doar electrice si ca vor renunta curand la tot ce inseamna motor termic. Masini de familie, de oras, de marfa, de viteza, supercars, toate sunt acum si electrice. Dar daca suntem putin obiectivi si incercam sa vedem realitatea, masina electrica are un singur avantaj fara de cele termice: performanta in viteza. Orice record pe orice circuit de viteza este acum detinut de o masina electrice, de la Pikes Peak la Nurburgring. Oriunde e nevoie de performanta absoluta pe termen scurt, masina electrica nu poate fi invinsa de motoarele termice, orice ar fi. Cel putin nu acum.
Dar nu toti alergam dupa recorduri si curse de 10 minute. Unii avem familii, vrem sa ne deplasam, vrem in vacanta, vrem un AUTOMOBIL. Sa fie oare masina electrica o varianta? Doar in anumite conditii, foarte putine. Si daca ne referim la Romania... in niste conditii extrem de putine si dezavantajoase.
Curentul e mai scump decat motorina
Candva, pana acum 2-3 ani, statiile de incarcare ofereau curent electric gratis pentru masini. A fost bine cat a tinut. Acum, daca incarci de la propria priza la tine acasa, la sfarsit de luna o sa iesi mult mai scump decat daca ai merge pe motorina. Calculand pret/kilometru. Deci factorul economic nu mai este, adio, pa pa, la revedere. Vrei sa faci economie la buzunar, iei motorina sau o benzinara de ultima generatie cu motor mic si iesi mai ieftin.
Masina electrica polueaza
Sunt unii care isi iau masina electrica sa fie ECO, bio, sa imbratiseze copacii. Pai mosule, bateria aia ca sa fie facuta sa mergi tu "ECO", a poluat cat ar fi poluat un Mercedes Cobra 230D 5 ani. De la exploatarile miniere din Africa unde exista acele metale rare pentru fabricarea lor, mine despre care s-a tot scris ca sunt pline de copii si oameni platiti cu maruntis, pana la cauciucul de la cabluri, anvelope, plastic cat vrei, etc. A fost poluata planeta cu varf si indesat ca sa conduci tu o masina electrica. Dar tu esti ECO... Si cand te va lasa bateria de tot, ce crezi ca se va intampla cu ea? S va recicla? Nu chiar... Tehnologia asta cu litiu nu prea se recicleaza usor. Alti bani, alta poluare. Dar tu esti in continuare ECO...
Iti mai trebuie o masina termica
Exista masini electrice care se lauda ca merg si 500-600 de km cu o baterie incarcata. Asa o fi, dar lista de conditii in care se atinge acea distanta este lunga. Am vazut pe autostrada A3 asta vara un Mercedes EQS care costa intre 120.000 si 200.000 de Euro. Adica scumpa, nu? Mergea cu 90 de la ora. Ca altfel nu ajungea la Loft in Mamaia. Pai stai, dau 100.000 pe o masina electrica sa merg cu 90 la ora? Buna treaba... Niciodata, dar niciodata nu exista sa se atinga autonomia anuntata de producatori. Iti iei masina electrica sa te depaseasca toate Loganurile si sa te injure tiristii pe autostrada? Nu. Scoti cealalta masina termica si te duci linistit in vacanta, iar electrica o tii de oras, ce pentru asta e facuta de fapt.
In Romania, e cea mai proasta investitie masina electrica
Romania este la coada clasamentului in ceea ce priveste statiile de incarcare. Sa zicem ca iti asumi, platesti mai mult, dar vrei sa o incarci. Una la mana, trebuie sa faci opriri ca sa incarci bateria. Dar ce crezi, trebuie sa te programezi pe nu stiu ce aplicatie la nu stiu ce statie. Si daca statia este ocupata de alta masina cand ajungi? Astepti ca prostul cu orele in benzinarie. Sau scoti generatorul din portbagaj. Adica orice plecare din oras trebuie planificata in detaliu si nici atunci nu esti sigur ca totul merge ca uns. Daca te grabesti undeva, mai bine iei trenul. Cu toate intarzierile CFR ai mai multe sanse sa ajungi la timp decat cu o electrica.
Pentru cine se preteaza o masina electrica in Romania?
Pentru foarte putina lume. In primul rand, ca sa merite din punct de vedere financiar, se preteaza pentru cei care au panouri fotovoltaice. Adica sa incarce oarecum la pret mic. Sau pentru cine are posibilitatea de a incarca gratis masina la serviciu. In principal, firmele sunt cele care au aceste beneficii, de unde si motivul pentru care majoritatea proprietarilor de electrice din Romania sunt persoane juridice.
In al doilea rand, daca vrei sa fie singura ta masina, uita. E cea mai proasta idee. Ca daca vrei sa pleci din oras... nasol. Am spus mai sus de ce. Vrei ca o calatorie normala de 4 ore pana la Sibiu din Bucuresti sa tina 8 cu o masina electrica? Nu vrei.
Un aspect foarte important este ca masinile electrice nu se preteaza familiilor cu copii. Doar nu o sa stau prin benzinarii ca fraierul, cu odraslele dupa mine, asteptand sa se incarce masina. Nu exista asa ceva...
In concluzie, masina electrica este buna pentru cei care au panouri fotovoltaice, pentru cei care o folosesc in oras si pentru cei fara copii. Daca ai plecat din oras, cu siguranta vei folosi o masina cu motor conventional. Deoarece vrei libertate, vrei sa pornesti si sa te opresti cand vrei tu, nu cand vrea masina. Vrei sa ai alegerea de a NU face pauza, de a NU astepta dupa altii, de a NU depinde de conditiile meteo care, apropo, influenteaza autonomia unei baterii. Si, din pacate, o masina electrica nu poate si nu va putea prea curand sa iti ofere aceasta libertate completa.
- Hyundai coupe 2.0 benzina an fabr. 2008 Bara fata audi a6 c6 in stare foarte buna model cu spalatoare 2000 Lei Calculator motor ecu 8201002106 dacia logan [facelift] [2007 -... 150 Lei
- Maner usa - fiat doblo 2005 , 735309961 117.99 Lei Set amortizor / amortizoare fata jeep grand cherokee ii fab.... 120 Lei Calculator peugeot 406 1997; 9618032177 (tastatura) 100 Lei
- 0445120420 51101006191 0986435660 bosch injector man lion's... 750 Lei Audi a4 b9 (8w) - covorase cauciuc originale (2016 - 2024) 600 Lei Dezmembram swift corniche 15/2 generatia [1994 - 2000] rulota
- Jante 17 inch originale vw passat 3g b8 golf 5 6 7 jetta cc... 890 € Calculator motor 1.4 b dacia logan 2005-2010 160 Lei Rulment presiune ambreiaj mecanic hyundai accent x3 [1994 -... 50 Lei
- Calculator motor ecu 8201002106 dacia logan [facelift] [2007 -... 150 Lei Calculator motor ecu 8201002106 dacia logan [facelift] [2007 -... 150 Lei Set surub, chiulasa (143577401 rei)... 74.27 Lei
- 3530555 99463011 4863360 h3b holset turbo case ih /iveco... 250 € Amortizor suzuki sx4 (ey, gy) (2006 - 2016) sachs 312 820... 336 Lei Borna baterie cu senzor incarcare peugeot 508 i 2.0 hdi rxh... 299 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 € Pompa servodirectie trw opel astra h 1040085003094d0 300 Lei Dezmembrez vw touran an fabr. 2004, 2.0d tdi pd ,7 locuri
- Ecu calculator ford mondeo mk3 2.0 tdci 4s71-12a650-jb 350 Lei Trager/panou frontal hyundai i30 2007-2008-2009-2010-2011-2012 1319 Lei Suport far dreapta bmw seria 3 e92 e93 3.0 d cod motor n57d30a... 95 Lei
- 8201371485 6000619981 144107692r garrett turbo fiat nissan... 1500 Lei Turbina 1.5 dci dacia logan 2005-2010 640 Lei Hyundai i10 motor 1.0i + gpl din fabrica euro 6 an fab. 2013 26500 Lei
- Eleron mercedes w211 e class (model slim) 79 Lei Conducta servodirectie audi a4 b8 2.0tdi, sedan, negru sedan... 200 Lei 0445120045 51101006066 bosch injector man foc hocl lions sity... 750 Lei
- Webasto ford kuga 2.0 tdci 4x4 cod motor ufda ,transmisie... 833 Lei Set rulment roata punte fata (200569 abs) dacia,renault 268.6 Lei Garnitura, chiulasa ford mondeo v hatchback (2014 - 2016)... 207 Lei
- Capota portbagaj spate opel combo c 2009 minivan 1.3 diesel 700 Lei Aripa stanga fata skoda octavia 2 scout 2004 - 2013 cod... 299.99 Lei Compresor clima ac 1.6 b mini cooper s r56 6942501-03 300 Lei