Dupa ce am fost cu masina in Bulgaria mi-am dat seama ca soferii romani sunt piloti adevarati
In Romania credeam ca le-am vazut pe toate. De la mers pe contrasens pe autostrada, pana la ignorarea totala a semnelor de circulatie din cele mai elementare, cum ar fi acordarea de prioritate. Nu mai zicem de vorbit la telefon, machiat, mancat, certat si orice altceva numai bun de facut in timp ce conduci. Practic, soferul roman nu prea mai are timp sa conduca de-a binelea. Si mereu am spus ca pentru numarul de accidente e un singur vinovat: Politia Rutiera.
Daca Politia Rutiera i-ar lua permisul 5 ani de zile unui care conduce beat si i-ar da o amenda de 50.000 de lei, cu siguranta omul nu ar mai repeta greseala. Daca unui care trece pe rosu i-ar lua permisul 12 luni si i-ar da o amenda de 5.000 de lei, cu siguranta mereu va incetini la intersectii si se va asigura de 2 ori inainte sa treaca. La fel si cu pietonii inconstienti, cu soferii care folosesc telefonul si chiar cu administratorii drumurilor. Apropo: daca Politia Rutiera ar da amenzi tuturor administratorilor de drumuri cu nereguli, nu doar ca s-ar incasa miliarde la buget, dar ar lua-o in jos si numarul de accidente. Politia Romana e singura de care depinde reducerea numarului de morti, raniti si pagube din accidente, dar nu o intereseaza. Merge in continuare pe sistem "trece luna, vine banul" si "de ce sa ma complic sa scriu multe rapoarte", doarme in chiloti si nu face nimic. NI-MIC.
Chiar si asa, desi suntem cu totii constienti ca soferii romani sunt, in marea lor majoritate, inconstienti, kamikaze si deosebit de foarte extrem de prosti, ajunge sa faci o calatorie la vecinii bulgari. Daca nu ai avut buget de Zanzibar sau Dominicana, te duci mai aproape, la greci sau bulgari. Si, evident, incep surprizele pe sosele. Iar aici ma refer la surprize pe care cu totii le veti intampina, nu la accidentele aproape saptamanale care sunt aratate la televizor, cu autocare si camioane implicate.
In Bulgaria am invatat niste manevre noi. Ale caror nume inca nu le stiu, mai studiez. De exemplu, manevra soferului care merge foarte incet. In zona cu 50 km/h, el merge cu 30. Prind linie continua si vrea sa il depasesc. El vede ca il depasesc, da semnal stanga si intra pe contrasens in fata mea. Zic bine, nu m-a vazut omul si face la stanga, franez si ma retrag. Dar nu. Omul revine pe sensul nostru si accelereaza. Eroare 404. Practic, omul suferea de nistre frustrari galactice care nu ii permiteau sa lase pe cineva sa il depaseasca. M-a blocat cu semnal, frumos, dupa care a inceput sa accelereze. Manevra asta s-a chemat: Mai du-te in plm de roman, nu ma depasesti tu pe mine. Si ma-m duuuuus!
Un alt episod, tot cu un sofer lent. Zone cu viteza legala de 90 km/h, unul merge pe sosea cu o banda pe sens cu 70. Liber cat vezi cu ochii, linie intrerupta, il depasesc. Poate ca omul merge la consum ca e scumpa motorina si la bulgari. Il depasesc regulamentar cu semnal, revin cu semnal si ma duc cu 90 la ora. Ma uit in oglinda retrovizoare, babuinul pe care tocmai l-am depasit, vrea sa scarpine carligul meu de remorcare. Masina care mergea mai devreme cu 70 la ora era acum lipita, doua palme sunt mult, de bara mea spate, mergand impreuna cu mine. Din nou, eroare, nu mai inteleg nimic. Abia apoi am fost luminat: soferul acesta era unul extraordinar de bun, care stia el ca daca merge la aspiratie, va consuma foarte putin, cum fac masinile de Nascar. Oricum, am mers asa cu el mufat de curul meu cativa kilometri, perioada in care am vazut ca nu vrea sa depaseasca, vrea doar sa aiba si el un partener lipit de bot. Pana cand am pus o frana lejera, destul cat sa-l trezesc din somn, dupa care a pastrat o dinstanta de minim 100 de metri de mine. Deci, ce a fost asta? Inca ma gandesc...
In rest, pentru doritorii care vor sa ajunga pe acolo, e bine de stiut ca pietonii nu au prioritate. Te duci la trecerea de pietoni fara semafor, cu copil, cu carucior, cu ce vrei tu, incepi sa calci putin pe carosabil, nu opreste nimeni sa treci tu. Mai inaintezi putin, nimic. Tot asa, pana cand ajungi in fata masinilor. Abia atunci, ca si cum i-ai deranja pe soferi, poate opreste unul sictirit ca l-ai scos din ritm. Deci, daca vreti sa va plimbati pe la bulgari pe jos, grija mare sa nu deveniti covoras.
Pe final, mai zic ceva: ba, baiatule, ce cotoroante de masini au bulgarii astia, incredibil! Astia de la RAR sau Politie se plang ca parcul auto al tarii noastre e invechit. Pai daca Romania are masini vechi, Bulgaria cu totul trebuie bagata la Retromobil. Bai, numai cazane si roabe care scot fum precum locomotiva, numai scrumiere cu 4 roti, numai conserve. Stau si eu linistit la o terasa sa imi beau apa minerala si ma inec la fiecare minut din cauza noxelor. Intr-o zi, ma uit in departare si zic: mama, ce ploua acolo! Ma uit mai bine, ciuciu ploaie, era ditamai perdeaua de fum de la un BMW vintage de 20 de ani. Ce vreau sa zic: masini vechi, stare tehnica praf si pulbere. Asa ca aveti grija mare!
Iar la sfarsit, va mai zic ceva: poate ca inteleg de ce se duc multi romani in Bulgaria pe timpul vacantei de vara. Mancare ceva mai buna, servicii ceva mai bune. Dar, fratilor, eu nu m-as mai duce vreodata. Nu conteaza numarul de stele, ca la bulgari stelele alea par sa fie date la pufuleti, nu cum trebuie. Peste tot, romanasi, nu neaparat de cea mai buna calitate, care la cina ies pe sistem "la slaputz e mai dragutz". Uneori si cu maieu sau fara. La 5 stele e plin de romanasi care isi umplu farfuriile, mananca 10% si restul lasa pe masa, ca doar au platit. Pe plaja privata din resort e plin de gunoaie, coji de seminte si stiuleti exact ca la Costinesti. Pe faleza cand te plimbi auzi numai injuraturi si urlete, ca asa comunica romanii, tipand. Nu e de mers. Mai bine strangi bani si pleci undeva, departe. De ce? Pentru ca Bulgaria devine Romania in timpul vacantei si mai ales la malul marii. Doar ca mult mai nasoala.
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw touran diesel 2011 5790 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €