Editorial: Abuzul in serviciu proaspat legiferat si soferii din Romania

Editorial: Abuzul in serviciu proaspat legiferat si soferii din Romania
  • Afacere de succes: ridicarea masinilor
  • Plombarea soselelor
  • Alte Dacii Logan la pret de Mercedes
Distribuie pe Facebook

Uneori, istoria ne-a invatat ca romanilor le place sa sufere in tacere, precum un peste pe care il cureti de solzi si mate in timp ce misca. Trei milioane de romani i-au votat, fara sa-si dea seama ce fac. Si acum, cu o naturalete fireasca oricarui politician aflat la putere, ne este aratat degetul mijlociu in cel mai marsav mod posibil. Peste noapte, abuzul in serviciu nu mai este considerat infractiune. Ce ne asteapta pe noi, soferii?

Afacere de succes: ridicarea masinilor

Micul nostru ghid pentru prejudicierea statului cu privire la soferi incepe cu o activitate ce tocmai a demarat. E vorba de ridicarea masinilor care sunt parcate ilegal, o treaba necesara pentru orasele aglomerate, dar care se va intoarce in forta mult mai obscur si mizerabil decat acum cativa ani, cand hingherii auto iti furau, la propriu, masina. In trecut, primariile apelau la firme private care faceau ridicarea si stabileau o suma aberanta, de aproximativ 1000 de lei, pentru recuperarea ei de catre sofer. Din aceasta suma ajungeau la bugetul local doar vreo 10%, restul intrand in buzunarele smecherilor, de obicei legati printr-un grad de rudenie cu Primarul.

Acum, din cauza ca s-a stabilit un prag halucinant sub care prejudiciul nu mai este considerat infractiune, ne asteapta alte tipuri de magarii. De exemplu, consiliile locale nu isi vor cumpara platforme pentru efectuarea activitatii de ridicare a masinilor, ca doar cei de la conducere nu sunt prosti. Asta ar insemna sa dea din bani publici, chiar la supra-pret, pe niste platforme. Dar cate platforme isi poate cumpara fiecare primarie de sector sau locala? Nu foarte multe... Asa ca le vor inchiria. Evident, tot de la aceleasi firme private care au stat pe bara cativa ani cu platformele trase pe dreapta. Sau, de ce nu, de la firme noi, facute peste noapte, de neamurile PSD.

Peste ce suma inseamna infractiune? Peste vreo 45.000 de Euro o data. Bun, asta inseamna ca trebuie sa ne asteptam sa vedem consilii locale care vor achita, din banul public, chirii de 44.999 de Euro/luna pentru chiria unei platforme. Hai, sa nu exageram, sa zicem ca vor pune mai putina chirie, vreo 20.000 de Euro/luna, sa nu bata la ochi... Inmultim cu 30-50 de platforme, faceti voi calculele.

Depozitarea masinilor ridicate

Daca, pe de-o parte, bugetul statului este muls de o chirie aberanta pentru platformele si utilajele de ridicare, de ce sa nu fie muls si pe alta parte? Sa zicem ca Primaria nu are un teren special amenajat, asa cum cere legea, pe care sa depoziteze autoturismele ridicate. Dar nici nu cumpara unul cu 100.000 de Euro, ca doar acolo primarul PSD nu e fraier. Salvarea vine insa de la un nepot al acestuia care, ghici ce: are un teren perfect, care de fapt e un camp plin de balarii, numai bun de inchiriat la Stat. Cu cat? Nicio surpriza aici: cu 44.999 Euro/luna. Ca doar primarul nu da de la el... Se construieste un gard frumos, care va costa, cel mai probabil, cam 20.000 de Euro/metru liniar, se construieste o baraca metalica in valoare de 45.000 de Euro, sau, de ce nu, 90.000 de Euro daca imparte contractul la doua firme prietenoase... Si avem si spatiu de depozitare. Deci treaba poate incepe.

Plombarea soselelor

Legea adoptata peste noapte, tiptil, la drum de seara, cand metroul nu mai functiona si lumea dormea, a venit la fix. Exact cand s-a terminat iarna si absolut toate drumurile au nevoie de reparatii majore. Unde te duci prin Bucuresti, asa cum probabil este si in alte orase, asfaltul seamana cu niste dinti negri, plini de carii (stiti voi cu cine aduce). Si, ca in fiecare an, la inceput de primavara, incep asfaltarile si carpelile. Din pacate, la asfaltari vorbim tot de infractiune, pentru ca acolo sunt contracte de sute de mii de Euro sau milioane, asa ca nu se poate ciordi la liber. Poate din acest motiv, ministrul Transporturilor de acum, Razvan Alexandru Cuc, a zis ca nu promite niciun kilometru de drum nou. Stia el ceva... Dar se pot face bani frumosi cu plombarile. Ai nevoie de o masina cu asfalt cald, doi angajati si doua lopeti. Tasatoarele sunt optionale. Si faci doar contracte pentru fiecare intersectie in parte, eventual fiecare sector de drum. Cat sa nu depasesti 45.000 de Euro. Cine te impiedica sa faci 1000 de asemenea contracte? Nimeni. Mai trist este ca, angajatorul, probabil firma nasului primarului, nici nu mai este obligat sa iasa pe strada sa faca treaba. Doar nu o sa-l dea in primire Primarul? Unde ai vazut tu ca hotul sa strige hotii?

Limitatoarele de viteza

Tot dupa iarna, dupa ce lamele de deszapezire si-au facut mai mult sau mai putin de cap, majoritatea limitatoarelor de viteza de pe carosabil au disparut. Un moment minunat ca ele sa fie puse la loc, prin diviziile ADP ale fiecarui sector sau oras in parte. Pot fi puse usor la loc prin realizarea unor contracte preferentiale, cu firmele alese pe spranceana sau facute peste noapte de niste amici binevoitori cu cravate rosii, la pretul modic de 49.999 Euro pe cap de limitator. Bine, hai ca exageram, merge si la 10.000 de Euro/bucata, sa nu bata la ochi, ca oricum le schimba in fiecare an... Facem contracte multe si mici, poate cu vreo 10 firme diferite ale aceluiasi administrator-fantoma, care abia asteapta sa imparta banii bugetului cu beneficiarul, respectiv autoritatile locale. Aici pot intra si semnele de circulatie sau marcajele de pe carosabil, tot la preturi umflate, ca bani sunt multi de tras...

Alte Dacii Logan la pret de Mercedes

Mai tineti minte autospecialele Dacia Logan MCV pe care Ministerul de Interne le-a acumparat acum vreo 10 ani la pret de 70.000 de Euro bucata? Normal ca le tineti minte, nimeni nu poate uita asa o gogomanie... Cum a ajuns o masina de 8000 de Euro sa ajunga la un pret de 10 ori mai mare, doar la romani se poate, cand vor sa suga de orice Euro din banii publici populatia. Sunt sanse sa revedem astfel de achizitii din bani publici odata ce intra in vigoare legea decriminalizarii abuzului in serviciu. Dar nu la un asa nivel mare, prin care se cumpara o flota intreaga, ci la un nivel mai... macro. De exemplu, toate satele, comunele, catunele, haltele de tren, obiectivele, unitati ale armatei si asa mai departe, isi pot cumpara cate un Logan chel, cu pret de reprezentanta de vreo 7000 de Euro. Dar, dupa ce sunt puse niste dungi si un girofar, pretul va creste brusc, pentru ca e autospeciala, la... ghiciti ce suma? Da, 44.999 Euro.

Din pacate, variante prin care aproximativ 6.6 miliarde de Euro, bani disponibili pentru proiecte de dezvoltare in urmatorii ani, pot fi palmati de politicieni si prietenii lor, sunt cu miile. Am vazut noi panselute plantate in Sectorul 3 din Bucuresti la 800 de lei bucata, asa ca nu trebuie sa ne mai mire nimic...

Distribuie pe Facebook
mai multe