Editorial: zilele dieselului sunt numarate

Chiar daca toate semnele ne indica faptul ca Romania, de cand se afla sub conducere rosie cu lider din Teleorman, se afunda tot mai adanc in mocirla, chiar daca parem ca nu mai avem nicio scapare si ca noile generatii de tineri parca sunt mai nesimtite si fara chef de munca, traim cu speranta ca, intr-o buna zi, vom avea o tara ca afara. Poate nu o sa o mai apucam noi, dar sigur vom avea!
Pe langa furturile din constructii pe banii nostri, care sunt la un nivel jurassic, Romania mai are cateva particularitati. De exemplu, tara noastra se mandreste cu cele mai scumpe autostrazi din lume, vreodata, din toate timpurile, in vecii vecilor, amin. Numai in Romania mor oamenii pe capete, din cauza lipsei unui semn de semnalizare si nimeni nu se sinchiseste sa monteze unul. Numai la noi e nevoie de 10 studii de fezabilitate in valoare de 100.000.000 de Euro, ca apoi lucrarea sa se abandoneze. Si doar in Bucuresti o sa vezi un pasaj mai scurt ca un gang de bloc, la care au lucrat 10 firme, toate plecand cu banii si intrand in insolventa, ca in final sa se inaugureze doar cu o singura banda... Aaa, si doar in Romania soferii sunt asa de disperati dupa masinile pe motorina.
Acum ca am ajuns la subiectul de azi, trebuie stiut ca in Romania majoritatea automobilelor sunt diesel. Daca in anii '90, ponderea era cam de 80% in favoarea benzinarelor, acum lucrurile sunt invers, adica vreo 70% din masini sunt diesel. Ceea ce nu este un lucru tocmai bun, daca stam sa ne gandim... ca un european coerent.
Romania s-a aliniat si ea trendului nascut de altii mai smecheri si mai tari, cum ar fi nemti, englezi sau chiar unguri. Adica a mers odata cu curentul, nu s-a impotrivit. Si in anii '90, cand toata lumea conducea masini pe benzina, a inceput sa simta gustul motorinei. Care promitea si chiar oferea un consum mult mai mic. Iar in anii '2000, cand au aparut masinile turbo-diesel pentru toata lumea, benzina a inceput sa piarda teren serios. Acum, pe langa un consum mic, masinile diesel aveau si performante superioare. Si asa, in doar cativa ani, pana in 2010, lucrurile erau clare: masinile diesel au inceput sa fie numeroase, predominante. Inclusiv in Romania.
Treaba asta cu succesul motorinei a mai functionat cativa ani, dupa care, unele tari mai spalate, educate si ceva mai bogate ca obarsia noastra, si-au dat seama de un lucru: motorina omoara oameni. Si o face direct, fara menajamente, asa cum o face alcoolul sau tutunul de tigara. Pentru ca elimina in atmosfera niste funingini nasoale, nocive, care odata ce se lipesc de peretii plamanului duc la cancer. Degeaba a incercat Uniunea Europeana sa vina cu filtre de particule sau cu substante albastre care anihileaza emisiile astea urate, ca dieselul continua sa faca ravagii.
Asa au aparut in cateva tari nordice primele legi pe termen lung. Adica interzicerea masinilor diesel fara filtre de particule, interzicerea masinilor diesel in centrele marilor orase si, in cativa ani, interzicerea totala a masinilor diesel in cateva capitale. Cu alte cuvinte, pe cat de economic si performant era dieselul, pe atat de multi dusmani isi facea. Si pe buna dreptate!
Raspunsul producatorilor de automobile a venit imediat. Au inceput sa reinventeze motorul pe benzina. Au taiat din el pana cand a ajuns la capacitati minuscule, de pana la 1 litru, i-au scos un cilindru si i-au pus un turbo. Vezi ce au facut Ford, Dacia, Fiat si altii. Asa a rezultat motorul de capacitate mica, dar care consuma putin, e performant si nu polueaza mult. Cat despre funinginile acelea cancerigene... nici urma de ele.
"Interzic astia masinile diesel, trebuie sa facem ceva!" si-au spus producatorii si au dat nastere curentului down-size care are un succes urias. Au lucrat putin si la pret, ca sa incurajeze vanzarea de masini pe benzina. Au scumpit dieselul, nu pentru ca ar fi avut un cost mai mare de productie, ci pentru a descuraja folosirea masinilor pe motorina. Dupa care, a intervenit costul carburantului. Motorina a inceput sa fie mai scumpa, iar in tarile normale, diferenta este simtitoare intre benzina si motorina, in favoarea benzinei.
Iar omul normal la cap, usor usor, a inceput sa vada ca dieselul nu mai are avantaje in fata benzinei. Si nu a mai cumparat masina diesel. Ci a cumparat una cu motor pe benzina, mai ieftina, la fel de economica si rapida, mult mai prietenoasa cu natura si plamanii. Iar la centrele de casare, numarul masinilor diesel venite sa-si ia la revedere de la aceasta lume a explodat. Asa cum, vanzarile de masini pe benzina au inceput sa creasca.
Mai putin in Romania. Tara aceasta frumoasa, dar masochista, care isi voteaza cu propria mana cei mai corupti si hoti politicieni din lume. Tara care, desi au trecut 20 de ani, inca are impresia ca visul suprem este sa detina o masina TDI. Aici, vanzarile de masinile diesel sunt in crestere, din pacate. Nu conteaza ca intretinerea unui diesel este scumpa, sau ca elimina chestii care ucid oameni... Romanul are un singur vis: sa-si cumpere masina diesel, pentru ca are un consum mic.
Daca ne mai gandim si ca lunar, peste 20.000 de automobile second-hand, gunoaiele Europei de vest, sunt aduse si inscrise in Romania, majoritatea diesel, "ca asta cere romanul", atunci sanatatea noastra are un viitor sumbru. Registrul Auto Roman nu are o lege care sa faca referire si la aceste funingini cancerigene, nu exista vreun organ care sa ii amendeze pe soferii care au masini fara filtre de particule, nu exista legi care sa-i aresteze pe cei care merg cu niste cazane care scot un fum negru, mai gros ca un crucisator de razboi.
Romanii isi cumpara masini diesel proaste, vechi si extrem de periculoase pentru sanatate. Iar acest lucru, de cand a disparut Taxa Auto, incepe sa ia o amploare ingrijoratoare. Ajunge sa faci un drum prin Bucuresti, ca sigur vei vedea cateva cazane care scot fum negru pe esapament, iar daca te afli in spatele unui astfel de vehicul, o sa te trezesti cu parbrizul plin de funingine. Din pacate, autoritatile nu au ce sa le faca acestor specimene care conduc bombe cu ceas.
In Vest, vanzarile de masini diesel scad pe zi ce trece. Legile incep sa le interzica, usor-usor. In curand, conducatorii de diesel vor fi niste persoane hulite, vor fi niste specimene pe cale de disparitie, la care lumea se va uita urat, vor fi niste adevarati proscrisi. Cu siguranta, peste 10 ani de acum inainte, singurele masinarii diesel vor fi niste vapoare si, eventual, niste generatoare folosite in caz de avarie electrica. Dar atat.
In schimb, in Romania, din lipsa de educatie si curata nesimtire, dieselul e la putere. La fiecare 5 automobile Dacia noi pe motorina, se vinde si una pe benzina. Iar in ceea ce priveste masinile second-hand, la fiecare 100 de masini diesel inscrisa, una este pe benzina. Asa sunt de disperati romanii dupa un automobil pe motorina. Pana in ziua in care ne vom trezi cu legi noi si o sa ramanem o tara izolata, din care nu mai poate iesi nimeni cu propria masina, pentru ca e diesel. Dar pe cine intereseaza ca pecetluim viitorul copiilor nostri? Pe cei care ar trebui, clasa politica, sigur nu. Vindem padurile pe doi poli, poluam apele si aruncam in aer toate mizerile. Ce mai conteaza putin fum negru prin fata ochilor?
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €


