Mit sau realitate: are sau nu o norma de amenzi Politia Rutiera?

Mit sau realitate: are sau nu o norma de amenzi Politia Rutiera?
Soferii din Romania s-au aflat mereu intr-o stare conflictuala cu Politia Rutiera. Ba ca agentii stau la panda cu radarul in boscheti, ba ca iau spaga, ba ca trebuie sa prezinte ordinul de serviciu cand ii opresc sau ca stau la pomana ca sa-si faca planul de amenzi. Apropo: are sau nu Politia Rutiera un plan de amenzi?
Distribuie pe Facebook

Conform agentului principal Ioan Canarau, citat de Mediafax, se pare ca agentii de la Politia Rutiera dau amenzi in baza unei norme, iar cei care dau cele mai multe amenzi sunt evaluati pozitiv de catre superiori. Adica se confirma, de aceasta data din gura unui politist, ca agentii sunt impinsi de la spate sa dea cat mai multe amenzi.

”Poliţiştii de la Ordine Publică şi de la Rutieră din cadrul Inspectoratului de Poliţie Neamţ sunt evaluaţi lunar, semestrial şi anual şi în funcţie de numărul de amenzi pe care le dau. Noi nu suntem de acord cu acest indicator stabilit de Inspectoratul General al Poliţiei. Eu vorbesc aici despre Poliţia Neamţ, dar cred că, la nivel naţional, în 90% dintre cazuri e la fel. Nu este corect deloc, pentru că se creează astfel o competiţie între agenţi, pentru a obţine calificativul de «Foarte bine» la final de an”, a spus Cănărău.

”Se face o medie a contravenţiilor într-un an, iar şeful hotărăşte unde te afli. Cel care nu are suficiente amenzi nu primeşte un calificativ de «Foarte bine», ci doar «Satisfăcător». Nu putem fi de acord cu aşa ceva! E o «boală», o problemă de mentalitate, rămasă de pe vremea comunismului şi e în detrimentul cetăţeanului. La Rutieră au existat agenţi care au fost trimişi la finalul zilei înapoi pe teren, pentru că nu au venit cu destule amenzi în «tolbă»!”, a explicat Cănărău.

Dl. Canarau a mai spus ca exista chiar si o competitie intre sefii din Politie, sa vada care reuseste sa stranga mai multe amenzi la sfarsit de luna si a mai spus ca sefii se lauda la sfarsit de bilant cu rezultatele, adica cum ca si-au facut treaba excelent, reusind sa amendeze multi soferi si sa adune bani multi la buget.

Bun, deci dl. Canarau nu a facut decat sa confirme ceea ce se vehicula prin randul soferilor. Si anume, ca agentii de politie trebuie sa dea cat mai multe amenzi. Dar haideti sa despicam firul in sapte si sa vedem daca acest lucru este chiar rau.

Deci un agent de Politie insumeaza la sfarsit de an o anumita suma, pe baza proceselor verbale completate pentru soferi. Cu cat mai mare este suma, adica cu cat a dat mai multe amenzi, cu atat este mai bine vazut si laudat se superiori. Ceea ce, privind strict obiectiv, nu este un lucru rau, atata timp cat amenzile date, indiferent de numarul lor, au fost date pe bune. Adica unor soferi care au incalcat legea.

Problema de fond este alta: ca seful isi indeamna inferiorii sa amendeze soferii pentru ca el sa se poata lauda mai departe, in loc sa le spuna: Bai, ostenii mei, amendati cat cuprinde, tot ce misca, pe orice sofer care incalca legea, ca sa asiguram un climat de siguranta rutiera si ca sa salvam vieti! Dar nu, pe superiorii din politie nu-i intereseaza siguranta rutiera, deoarece ei inca traiesc prin '89, in plin comunism, cand singurul scop in viata era sa lingi dosul celui mai smecher.

Asadar, nu faptul ca se dau amenzi numeroase este problema, ci pentru ca se dau dintr-un motiv imbecil.

O norma precisa de amenzi, cu numar exact nu exista, cu siguranta. Adica nu exista o norma impusa de superior, care sa spuna ca tu, Costache, in februarie trebuie sa ai 560 de procese verbale completate, tu Godina, trebuie sa ai 700, ca esti mai tare in gura. Nu, asa ceva nu exista. Insa atunci cand risti sa primesti calificativ mai slab doar pentru ca nu ai amendat suficient cat sa se laude sefu', de frica, o faci oricum, fara sa te gandesti insa ca siguranta rutiera ar trebui sa fie mai presus.

Si chiar daca ar exista o norma oarecare de amenzi, oficiala sau neoficiala, aceasta s-ar face in cateva ore pe orice segment de drum din Romania, in orice intersectie din oras. Ti-a spus sefu' ca azi trebuie sa iei 1000 de carnete de conducere? Nimic mai simplu! Te pui frumos cu autospeciala la 50 de metri mai sus de o trecere de pietoni nesemaforizata, intr-o zona aglomerata. Intr-o ora lasi fara carnet 1000 de soferi, scurt si la obiect, pentru neacordare de prioritate. Vrei norma de amenzi pentru toata luna terminata intr-o zi? Ia-o la pas oriunde in Bucuresti si amendezi 5000 de oameni pentru oprire si stationare ilegale.

De fapt, este atat de usor pentru politisti sa dea amenzi in Romania, incat nu au nevoie de nicio norma din partea superiorilor. Ci trebuie doar sa iasa pe teren si sa profite de nesimtirea si lipsa de educatie a soferilor care incalca legea la tot pasul.

Aici voiam sa ajungem. Si anume, nu ca are sau nu plan de amenzi Politia Rutiera e problema, ci ca suntem o tara in care incalcarea legii a devenit un obicei, un instinct, un reflex al nostru de romani. Si tot noi, soferii, suntem cei care ne ofticam ca se iau agentii de noi: Domne, am trecut pe rosu, dar merit si eu un avertisment, ca doar am gresit, ce naiba! Nu mai bine iti dau o amenda de 3000 de lei si te las fara permis ca data viitoare sa fii mult mai atent si sa nu mai gresesti? De ce se supara tot soferii, cand iau amenda, nu am inteles niciodata. De ce se supara soferii ca politistii au sau nu plan de amenzi, iar este inexplicabil. Nu mai bine isi vede fiecare de treaba lui, respectand legea, ca sa nu le mai dam politistilor motive sa ne amendeze? Nu mai bine ii lasam pe politisti cu topul de procese verbale plin si neatins? Nu mai bine il lasam pe sefu' politiei sa moara de ciuda ca nu are cu ce rezultate sa se laude la minister, pentru ca, pur si simplu soferii din zona lui respecta legea?

Foto: AUTO.ro

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Editorial DATA PUBLICĂRII: 23 Februarie 2018