Romanii si masinile sport: de ce se vand ca painea calda niste vehicule inutile in Romania?

Romanii si masinile sport: de ce se vand ca painea calda niste vehicule inutile in Romania?
Am fost la SIAB. Si cica acel Lamborghini Aventador S de 740 cp deja fusese vandut catre un client care a vizitat salonul, in primele zile de cand a inceput. La stiri vedem ca numarul de automobile de mare performanta este in continua crestere, la fel si cel al masinilor sport. Ceea ce reprezinta un paradox colosal: Romania are cele mai proaste drumuri din Europa, dar soferii tot cumpara masini sport. De ce?
Distribuie pe Facebook

Acum vreo 10 ani organizam la Navodari un eveniment de anvergura cu masini modificate, 4TuningFEVER. Au participat, printre altele, un Ferrari F430 si un Lamborghini Murcielago. Si tin minte ca mergeam pe autostrada spre eveniment si aceste doua masini ne-au depasit pe A2 cu viteze uriase. Ca apoi sa aflam ca pe drum au facut doua pene de anvelopa.

Nimic nu s-a schimbat dupa un deceniu. Adica romanii tot isi cumpara masini foarte scumpe, iar strazile sunt si mai proaste. De fapt, problema pe care incercam sa o ridicam este alta: de ce ai vrea sa iti cumperi in Romania masini facute doar pentru asfalt impecabil, cand pana si capitala are drumuri demne de Botswana?

Ferrari, Lamborghini, Maserati, BMW, Mercedes-Benz sau Porsche sunt doar cateva marci care ofera modele super sportive si care au cresteri ale vanzarilor de la an la an. Cum iti explici acest lucru? Pai, destul de simplu. Majoritatea sunt oameni care au facut bani usor si nu tocmai legal, au pierdut simtul valorii leului si arunca cu banii incoerent pe tot ce este scump, fara sa-si dea seama ca o masina de 740 cp este complet inutila in Romania. Sunt si oameni care au castigat milioanele cinstit, insa acestia au si discernamantul sa cumpere o asemenea masina doar pentru calatorii in strainatate, acolo unde gasesti sosele normale.

Daca dai 480.000 de Euro pe un Lamborghini nou, cum este cazul celui de la SIAB, se presupune ca vrei sa-l folosesti. Dar unde? Pai, vrei sa mergi cu el in week-end, seara, pe bulevard, sa te vada lumea, sa te invidieze, vrei sa parchezi masina in fata clubului in care urmeaza sa arunci cate 1000 de Euro pe sampania care costa 88 de lei in Lidl. Dar, vei avea surprize mai mari decat crezi. In Bucuresti, la ora actuala, nu vei gasi multe drumuri fara gropi. Si in caz ca nu te-ai urcat vreodata intr-o masina super-sport, pozitia la volan nu iti permite sa vezi mare lucru in fata masinii, adica esti o victima sigura a gropilor.

O masina sport nu se potriveste cu drumurile pline de gropi din cateva motive: are suspensie extrem de rigida si atunci cand calci si un capac de bere ti se va parea ca treci peste o bordura marca Videanu. Atunci cand vei lua o groapa superba, marca Firea, vei avea impresia ca masina ta din carbon si aluminiu se va rupe in doua. Un alt motiv pentru care nu ai ce sa cauti cu astfel de masini prin Bucuresti, chiar si pe marile bulevarde, este ca anvelopele au un talon extrem de mic, de numai 2-3 degete inaltime. Ceea ce face ca jantele sa fie extrem de vulnerabile la cea mai mica groapa. Vrei sa te auda fanii de pe trotuar cum turezi motorul si pleci in tromba de la semafor, la Universitate, ajungi in pasaj la Unirii si accelerezi, numai ca acolo te pandesc ditamai craterele pe care le iei din plin, volanul vibreaza, iesi din pasaj, tragi pe dreapta, o janta indoita, doua anvelope cu galma, subiect inchis, te duci acasa si iti iei Range Roverul.

Ok, poate ca nu e o idee buna sa mergi cu mai mult de 30 km/h prin Bucuresti, mai ales dupa terminarea iernii care a lasat urme adanci in carosabil, acum prietenos doar cu SUV-urile si tractoarele. Dar de ce sa nu te duci cu masina ta scumpa si foarte rapida pana la Mamaia, sa o parchezi cand incepe sezonul in fata la LUFT? In caz ca iti trece prin cap o asemenea grozavie, prima portiune a autostrazii Bucuresti-Fundulea, este o capcana pentru astfel de vehicule rapide. Dalele de beton au format groapa langa groapa, adanci, cu muchii drepte, care nu iarta nicio anvelopa. O sa vezi multe masini trase pe dreapta in acea portiune, cu cricul sub ele. Singura sansa ca sa treci de acea zona este sa circuli cu vreo 50 km/h maximum. Dar tu nu vrei sa rada aia din Matiz de tine, asa ca o sa alergi de nebun si o sa chemi platforma dupa 5 kilometri.

Pai in oras nu poti merge, la mare nu tocmai, unde naiba mai folosesti masina ta foarte scumpa ca sa te vada lumea si sa te admire? Din pacate, Romania nu este deloc o tara prietenoasa cu asemenea vehicule. Si sansele tale sa te folosesti de acea masina macar ocazional, daca nu macar saptamanal, sunt minime. Nici daca vrei sa te duci cu proaspatul tau Ferrari 488 pe soseaua Nordului, sa te spargi in figuri la o cafenea in care apa plata Dorna costa 95 de lei, nu prea vei avea succes. Pentru ca parcarile de acolo sunt cam sus, bordurile sunt mari, inclinatia este pentru SUV-uri mai degraba, asa ca nu vei putea sa-ti pui masina in parcarea localului, la intrare. Ci o vei lasa in strada, daca gasesti loc liber, evident.

Daca ti-ai luat o masina din asta sport, cu garda la sol mica si cu suspensii foarte rigide, nu prea avem vesti bune pentru tine. O vei admira mai mult in curtea vilei tale si vei posta cu ea poze pe Facebook, dar cam atat. Poate te vei incumeta sa iesi cu ea seara pe bulevard ca sa impresionezi fetele, dar dupa ce iti sare in fata un Logan galben fara semnal si iti buseste aripa sau cand abordezi cu viteza un limitator de viteza nesemnalizat, o sa-ti treaca repede.

Cine are bani sa dea pe un Aventador, cu siguranta se poate gandi si cum sa foloseasca masina in mod eficient. Daca ai o asemenea masina, o iei frumos pe platforma si o duci in Ungaria. De acolo, numai pe autostrada, poti vedea toata Europa, pe drumuri bune, drepte, curate si fara surprize. Poti sa te duci pe un circuit de viteza sa-ti faci damblaua, nu pe astea romanesti din care zbori direct pe noroiul din camp, poti sa te plimbi prin Monaco, poti sa vizitezi riviera franceza si asa mai departe. Cu alte cuvinte, masinile astea scumpe nu sunt facute pentru Romania, cel putin, nu acum. Dupa ce ai trecut granita, parca iti va parea bine ca ai dat banii pe o masina asa de performanta. In schimb, in Romania, iti vei blestema zilele si te vei intoarce in Cayenne-ul tau confortabil, obisnuit cu hartoapele.

Distribuie pe Facebook
mai multe