Romanul dependent de masina: cum a ajuns Bucurestiul sa aiba mai multe masini decat locuitori

Romanul dependent de masina: cum a ajuns Bucurestiul sa aiba mai multe masini decat locuitori
  • 300.000 de masini cu numere de provincie
  • 15.000 de masini cu numere straine
  • 1.6 milioane de vehicule inscrise in Bucuresti si IF

Pentru romani, autoturismul este mai important ca orice. Romanul prefera sa plateasca credit la o masina si sa stea cu chirie sau sa-si cumpere o masina scumpa, de lux, chiar daca el sta in garsoniera cu toata familia. Iar atunci cand nu sunt suficienti bani, prefera sa manance pufuleti, dar sa aiba bani de carburant. Asa ca nu este de mirare ca in Bucuresti au ajuns sa fie mai multe automobile decat locuitori.

La inceputul anului trecut erau inmatriculate in Bucuresti 1.3 milioane de automobile, plus aproximativ 200.000 in judetul Ilfov. Acum, dupa un an de inmatriculari la liber ale rablelor aduse de afara pentru ca PSD a eliminat Taxa Auto, cifrele sunt putin diferite. Si anume, avem aproximativ 1.6 milioane de vehicule inscrise in Bucuresti, la care se adauga in jur de 250.000 din judetul Ilfov. Si cum peste 90% din vehiculele inscrise in judetul Ilfov circula in capitala, putem spune fara indoiala ca, oficial, avem 1.850.000 vehicule in Bucuresti.

Din pacate, aceste cifre nu sunt deloc exacte, deoarece ele numara doar masinile cu numar de Bucuresti si Ilfov. Dar mai exista si altfel de vehicule, deloc putine. La aceste cifre uriase se mai adauga in jur de 15.000 de vehicule cu numere straine, inmatriculate in Bulgaria, Spania, Franta, Marea Britanie, Italia, Germania sau Austria, care nu sunt inregistrate nicaieri. Insa mai adaugam si altfel de masini cu "numere straine": cele din provincie.

Statisticile arata ca in Bucuresti exista peste 300.000 de autoturisme cu numere de provincie in fiecare zi. Dar daca ne uitam in trafic sau pe locurile de parcare si vedem ca par a fi mai multe masini cu numerele altor judete decat de Bucuresti, poate ca aceste cifre sunt cam mici...

Sarbatorile de Paste sau Craciun mai sunt un alt mijloc de masurare a traficului din capitala. Atunci cand se golesc strazile iti dai seama cati soferi pleaca, de fapt, la origini. Exista si un procentaj de soferi care devin turisti si pleaca in vacanta, insa majoritatea pleaca acasa, la parinti sau la bunici, semn ca stau in Bucuresti doar ca sa munceasca.

Oricum, un lucru e clar: sunt peste 2.000.000 de vehicule in Bucuresti, oras care are, pe hartie, sub 1.9 milioane de locuitori. Si daca ne gandim ca exista doar 300.000 de locuri de parcare, fie de resedinta, fie pe domeniul public, ne dam seama de ce soferii isi lasa masinile unde apuca, daca este o batalie de 7 masini pe 1 loc de parcare.

Chiar daca exista mai multe masini decat locuitori, mijloacele de transport in comun, de orice, fel, sunt pline si ele mereu. Ceea ce inseamna ca, de fapt, sunt mai mult locuitori decat se estimeaza in ultimele date de recensamant. Asadar, avem si mijloacele de transport suprasaturate, dar si soselele de masini...

Explicatii sunt foarte multe, la fel si rezolvarile. Insa politicienii, in frunte cu primarul general al capitalei, nu fac decat proiecte si promisiuni pe care nu le finalizeaza. Nu se gasesc bani pentru largirea soselelor principale, pentru realizarea de intersectii cu sens giratoriu sau de pasaje subterane la iesirile spre centura, dar sunt bani destui pentru statui si sculpturi ale unor personalitati de care nu a auzit nimeni.

Dar, pe langa nepasarea primarului general, care oricum circula cu escorta si nu are treaba cu aglomeratia, o alta cauza este fudulia romanului. Care simte nevoia sa aiba in familie 2, 3, 4 sau chiar 5 autoturisme. Adica situatii in care un apartament de bloc are 4 locuri de parcare ocupate, sunt foarte numeroase. Ceea ce este un paradox, sa stai in Dr. Taberei sau Pantelimon, unde pentru fiecare scara de bloc cu 40 de apartamente sunt doar 12 locuri de parcare, dar tu sa detii 4 masini. Asa se aglomereaza strazile secundare, asa se blocheaza trotuare, asa nu mai are loc autospeciala de pompieri care vine sa stinga un incendiu.

Are nevoie romanul de asa multe masini? Da si nu. Daca primaria i-ar pune la dispozitie un transport civilizat in comun, confortabil, sigur si accesibil, cu siguranta ar renunta la masina zi de zi. Daca s-ar finaliza naibii metroul ala din Dr. Taberei cu care ne-au mintit atatia primari, cu siguranta ar renunta multi soferi la masini. Daca s-ar face piste de biciclete, rute de tramvaie noi, benzi unice pentru autobuze si daca ar fi amendati soferii care parcheaza aiurea, cu siguranta ar renunta lumea la masina. Insa acestea sunt doar iluzii si minciuni ale primarului general.

In concluzie, avem cetateni care simt nevoia sa aiba mai multe masini decat au nevoie si avem politicieni care doar stiu sa fure bani, in loc sa-i investeasca in folosul oamenilor. Si nu exista absolut nicio incurajare de a se folosi bicicleta sau transportul in comun, ceea ce face din masina principalul mijloc de deplasare, dar si cel mai prost, daca ne gandim ca o calatorie de 15 minute dureaza din cauza traficului cam 40 de minute...

Exista solutii pentru un oras cu mai multe masini decat locuitori, suprasaturat de aglomeratie, poluare si blocaje? Cum sa nu? Dar pentru punerea lor in aplicare trebuie un conducator, nu un primar-vedeta care nu finalizeaza niciodata promisiunile.

mai multe