Veteranul David Coulthard are asteptari mari de la cursa din Malaezia

Veteranul David Coulthard are asteptari mari de la cursa din Malaezia
In timp ce ne indreptam spre Malaezia, David Coulthard spera ca vom avea parte de o cursa traditionala in ciuda tuturor inovatiilor ce au apaurt in sezonul 2011 in Formula 1. Unii le-au catalogat ca un posibil factor de risc si ca un artificiu pentru a obtine avantaje, altii le-au asteptat cu entuziasm si le-au considerat inovative. Rar s-a intamplat ca noutatile tehnologice sa provoace o dezbatere atat de aprinsa in pregatirile din pre sezon.
Distribuie pe Facebook
Desigur, toate acestea se intampla pentru ca in zilele noastre, Formula 1 atrage un nou segment de public. Din ce in ce mai multi fani devin inraiti si termeni precum Kinetic Energy Recovery System (KERS), eleron ajustabil sau cauciuc care se consuma rapid sunt utilizati in intreaga lume de parca cu totii am fi niste guru ai ingineriei. Ceea ce e grozav, dar daca F1 vrea sa isi pastreze fanii, noile reguli trebuie sa functioneze- acestea trebuie sa contribuie la spectacol.
Acum ca am vazut prima cursa, ce concluzii putem trage? Noile reguli au facut vreo diferenta? A fost Marele Premiu al Australiei o cursa interesanta si la ce ne putem astepta anul acesta? Ca sa raspund la ultima intrebare nu cred ca a fost un mare premiu clasic in care sa te folosesti de orice mijloace, desi nu a fost o cursa rea. Crucial/Capital, am vazut suficiente in ea ca sa ne putem astepta la niste curse spectaculoase in viitor. In ceea ce priveste cele trei mari schimbari: cauciucuri, KERS si eleron mobil, le-as da timid ok-ul.
'Vom vedea o cursa mai reprezentativa cu totii la Sepang'
Pirelli, care a devenit furnizorul de cauciuri in locul celor de la Bridgestone, a dat emotii in iarna tuturor. Viteza la care cauciucurile produse de acestia incepeau sa se degradeze sugera ca in curse s-ar putea sa vedem un sir nesfarsit de opriri, care ar fi facut ca telespectatorului sa ii fie imposibil sa urmareasca o cursa. Aceste temeri s-au dovedit nefondate in Australia. Cativa piloti s-au oprit de trei ori la Albert Park, dar majoritatea au oprit de 2 ori, iar un singur pilot, mexicanul de la Sauber, Sergio Perez, o singura data. Asta a facut ca toate echipele sa priveasca cu atentie si sa ia notite.
Contrar tuturor asteptarilor, cursele cu o singura oprire sunt evenimente sigure pe anumite circuite. Eleronul mobil nu a produs atat de multe depasiri pe cat ne-am fi asteptat. Dar as argumenta ca a fost mult mai bine decat daca ar fi fost prea multe. Pentru a va reaminti, DRS- sau Sistemul de reducere a frecarii, care se deschide pe linia dreapta a circuitului pentru a creste viteza, poate fi folosit doar cand esti la o secunda de masina din fata ta.
Primul viraj de la Albert Park este un viraj care pune probleme/care te fura, asa ca ma astept la mai multe depasiri in primul viraj din Malaiezia. De fapt as argumenta ca vom avea o cursa mult mai reprezentativa la Sepang. De cateva ori DRS a functionat cu siguranta. Chiar daca un pilot nu a reusit s ail depaseasca pe cel din fata sa acesta s-a apropiat atat de mult incat efectiv au avut o cursa de urmarire pe traseu.
Cat despre KERS, care inmagazineaza energie la franarepe care apoi o poti folosi pentru a creste puterea masinii, acesta a fost probabil cel mai putin performant dintre cele trei. Red Bull, care s-au si impus in cursa, nici macar nu au folosit KERS pe parcursul weekendului, asa ca in mod cert acesta nu este necesar. Astfel, devine o strategie daca sa folosesti sau nu KERS cursa dupa cursa. De asemenea, inteleg fanii care nu sunt de acord cu idea ca masini diferite sa beneficieze de setari diferite.
'Vettel nu va avea propria cursa daca recenta revigorare a echipei McLaren nu este ceva temporar'
Sa explic aceste reguli, fara a ma afunda in prea multe detalii, este una din provocarile pe care le intalnesc din postura de comentator al BBC. In mod evident prima cursa a lasat loc si de mai bine, dar m-am bucurat de ea.
Germanul a fost intr-o forma de invidiat weekendul trecut, dar nu va fi totul de partea sa daca recenta revigorare a McLarenului nu a fost doar o simpla scanteie. Nici Ferrari nu a aratat ce poate cand sunt la capacitate maxima.
Se anunta un sezon interesant. Sa speram ca noile reguli vor ajuta si mai mult spectacolul.

David Coulthard scrie pentru Daily telegraph in UK, fiind si comentator pentru BBC Formula 1 si ambasador al brandului Red Bull Racing.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Formula 1 DATA PUBLICĂRII: 6 Aprilie 2011