10 motive pentru care masinile electrice sunt de rahat

- Stimuleaza munca fortata a minorilor
- Creste riscul de incendiu la accident
- Nu ai unde sa le incarci
Multa lume are impresia ca masinile electrice reprezinta viitorul. Dar daca nu se reinventeaza, daca nu sunt regandite si nu se intampla niste schimbari majore, vor reprezenta inceputul sfarsitului. Pentru ca, masinile cu incarcare de la priza nu sunt chiar asa "usa de biserica" cum crede lumea si in forma actuala sunt cu adevarat de rahat.
Sa nu ne intelegeti gresit: ne plac masinile electrice. In Romania, cel putin, iesi mult mai ieftin daca mergi zilnic in oras, in comparatie cu o masina pe benzina sau motorina. Dar masinile electrice sunt departe de mijlocul perfect de deplasare pe care il vad multi dintre noi. Exista cateva probleme grave care, daca ar fi rezolvate si schimbate, sunt sanse sa vedem masina electrica in viitor ca fiind cu adevarat alternativa perfecta la masina pe combustie. Sunt lucruri pe care trebuie sa le stie si cei care cumpara o masina electrica pentru ca iubesc natura si ca au impresia ca fac un lucru bun, dar si cei care sunt obsedati sa mearga cat mai ieftin cu 4 roti.
1. Stimuleaza sclavia si munca fortata a minorilor
Am zis sa incepem cu cel mai serios motiv pentru care masinile electrice sunt de rahat. Daca nu stiai, Congo este tara care detine cel mai mare zacamant de cobalt, material folosit la producerea acumulatorilor pentru masinile electrice. Congo exporta cobaltul in China, acolo unde sunt cei mai mare producatori de acumulatori auto ce furnizeaza baterii pentru absolut toti fabricantii de automobile electrice. Problema este ca in Congo, la fel ca si in alte tari africane, minele de cobalt nu sunt controlate indeajuns, iar numarul celor care muncesc fortat, dar si numarul copiilor cu varste cuprinse intre 4 si 15 ani ce lucreaza cate 8 ore pe zi in mina, este urias. Nu prea iti vine sa conduci o masina electrica stiind ca sunt mari sanse ca bateria care te pune in miscare sa contina cobalt carat de spinarea unei fetite de 4 ani, nu-i asa?
Muncitori intr-o fabrica de Cobalt din Congo
2. Sunt scumpe ca la balamuc
In Romania, la fel ca in orice tara, masinile electrica sunt foarte scumpe. Mult mai scumpe ca cele pe benzina sau motorina. Fiind o tehnologie inca noua cu un cost ridicat de productie a acumulatorilor, pretul este pe masura. Degeaba Statul de la noi sustine achizitionarea de masini electrice, punand la bataie 10.000 de Euro bonus prin programul Rabla Plus. Credeti ca se inghesuie cineva sa cumpere masinile astea electrice? Nu. Chiar si asa, la cum arata si la ce performante ofera, pretul ramane inca urias.
3. Autonomie scazuta
Majoritatea masinilor electrice de acum ofera o autonomie de 150-200 de kilometri. Suficient de mers in oras, chiar si in regim TAXI, dar daca vrei sa mergi pana la munte sau la mare, cam ai nevoie de ceva mai multa autonomie. Mai pe romaneste, chiar daca o sa-ti cumperi o masina electrica, va trebui sa mai ai inca una cu motor normal, pentru vacante si plecari pe distante mari. Doar nu vei pleca in Grecia cu o masina electrica... pentru ca vei face multe opriri lungi si plictisitoare ca sa incarci acumulatorul. Asta, daca ai unde!
4. Urate cu spume
In afara de Tesla, noi nu cunoastem vreo masina electrica frumoasa. Lasand la o parte cele cateva super-masini electrice pe care nu le cumpara nimeni ca au preturi prohibitive, cum ar fi Mercedes-Benz AMG SLS Electric Drive sau NIO EP9, toate masinile electrice pe care le poti achizitiona sunt extrem de urate. Au forme disproportionate, roti mici si interioare ciudate. Zici ca sunt masini din LEGO autonome, care merg singure programate pe strazi, undeva in viitor. Daca stii tu masini electrice frumoase, te rugam sa ni le spui.
5. Nu exista diversificare
Majoritatea producatorilor de masini nu au in oferta si modele electrice. De unde si oferta de piata, destul de mica. Putine sunt si modelele gandite de la zero electrice, deoarece majoritatea sunt modele normale, care se vand si cu motoare pe combustie, dar modificate astfel incat sa aiba acumulatori si un motor electric. Nu ai nici multe variante de caroserie, pentru ca majoritatea masinilor electrice sunt din segmentul subcompact sau mini. Daca vrei, de exemplu, un sedan, nu prea ai ce sa-ti cumperi. Nici break sau SUV.
6. Bateria nu tine la nesfarsit
Nimeni nu se gandeste ca o masina electrica functioneaza exact ca un telefon mobil. La inceput te tine bateria ca lumea, cateva zile bune, sau, ca pe vremuri, cand aveam Nokia 6310i, tinea bateria chiar si 10 zile. Dar, cu timpul, acumulatorul iti pierde din eficienta si ne vom trezi ca autonomia scade vazand cu ochii dupa doar cativa ani. Adica un autoturism electric ce facea in primul an cu o singura incarcare in jur de 200 de kilometri in oras, peste 3 ani va face numai 150. Dupa inca 2 ani va face doar 100 si tot asa. Dupa care urmeaza o investitie uriasa intr-un set nou.
7. Valoare mica de revanzare
Nimeni nu vrea sa cumpere o masina electrica la mana a doua. Nici masinile hibrid nu prea sunt cautate, dar cele electrice... nu se vor revinde prea curand. Din simplul motiv ca un cumparator nu stie cata viata mai au in ele bateriile masinii. Chiar daca pretul este mic, parca nu ai vrea sa iei o masina electrica ce te va tine doar 20 de kilometri inainte sa ceara conectarea la priza, nu? Deoarece va urma o investitie mare de care spuneam mai sus: un nou set de acumulatori, deloc ieftin.
8. Nu ai unde sa le incarci
Multe orase din vestul Europei au deja o infrastructura bine pusa la punct cu statii de incarcare si locuri de parcare special amenajate. Noi insa traim in Romania, scriem in romaneste si tu citesti in romaneste. Aici, situatia este diferita. Ultimii ministri ai mediului, vreo 7 la numar in ultimii 4 ani, au promis cu totii ca Romania o sa primeasca sute de statii de incarcare, ca o sa vedem in toate parcarile locuri dedicate masinilor electrice si asa mai departe. Am vazut ceva din toate aceste promisiuni? Nimic! Avem in Bucuresti 2 locuri publice de incarcare, functionale de serbatorile legale. In rest exista cateva statii construite de firme private, unde incarcarea se face contracost.
9. Iti va lua casa foc
Suna cam fioros titlul, nu? Ei bine, aceasta e realitatea. Pentru ca, indiferent unde stai, la bloc sau la casa, instalatia electrica prevazuta nu va face fata incarcarii masinii. Nici la birou, daca cumva ai o priza in curte, asa cum avem noi... Deoarece instalatiile sunt obisnuite, pentru consumuri mari, dar nu atat de mari cum necesita o masina electrica. Nici nu se pune problema folosirii unui prelungitor, deoarece se va incinge si se va topi ca o inghetata la soare. Cert este ca pentru incarcarea unei masini electrice e nevoie, fie de o statie speciala, fie de o instalatie facuta in garaj pentru acest scop. Adica o instalatie zdravana, capabila sa reziste la consumatori mari. Nu mai vorbim de situatia in care vrei sa folosesti modul de incarcare rapida a bateriei, adica sa incarci 80% din acumulator in doar 50 de minute. Atunci o sa vezi cum clipeste iluminarea stradala a strazii tale...
10. Iti va lua masina foc
Masinile electrice folosesc acumulatori Litiu-Ion sau derivate cu polimeri. Acumulatori usori, compacti, capabili sa ofere o putere mare. Au insa o problema: in contactul cu aerul explodeaza. Nu putine au fost cazurile in care masinile electrice implicate in accidente au luat foc. Pentru ca bateriile s-au fisurat si au explodat, exact ca in filmul de mai jos. De fapt, in aceasta privinta, o masina electrica nu este deloc mai sigura ca una pe benzina, careia i se poate sparge rezervorul...
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Lupe vw pasat b7 50 Lei
-
Dezmembrez opel antara chevrolet captiva 2.0 diesel manual...
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
Dacia sandero stepway 1.0 2021 9200 €
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
Jante aliaj 17 marca plw, vw touareg, porsche cayenne 1200 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Suport bara fata dreapta vw golf 7 vii (2012-2019) cod 5g0807724f 150 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei


