10 motive pentru care masinile electrice sunt de rahat

- Stimuleaza munca fortata a minorilor
- Creste riscul de incendiu la accident
- Nu ai unde sa le incarci
Multa lume are impresia ca masinile electrice reprezinta viitorul. Dar daca nu se reinventeaza, daca nu sunt regandite si nu se intampla niste schimbari majore, vor reprezenta inceputul sfarsitului. Pentru ca, masinile cu incarcare de la priza nu sunt chiar asa "usa de biserica" cum crede lumea si in forma actuala sunt cu adevarat de rahat.
Sa nu ne intelegeti gresit: ne plac masinile electrice. In Romania, cel putin, iesi mult mai ieftin daca mergi zilnic in oras, in comparatie cu o masina pe benzina sau motorina. Dar masinile electrice sunt departe de mijlocul perfect de deplasare pe care il vad multi dintre noi. Exista cateva probleme grave care, daca ar fi rezolvate si schimbate, sunt sanse sa vedem masina electrica in viitor ca fiind cu adevarat alternativa perfecta la masina pe combustie. Sunt lucruri pe care trebuie sa le stie si cei care cumpara o masina electrica pentru ca iubesc natura si ca au impresia ca fac un lucru bun, dar si cei care sunt obsedati sa mearga cat mai ieftin cu 4 roti.
1. Stimuleaza sclavia si munca fortata a minorilor
Am zis sa incepem cu cel mai serios motiv pentru care masinile electrice sunt de rahat. Daca nu stiai, Congo este tara care detine cel mai mare zacamant de cobalt, material folosit la producerea acumulatorilor pentru masinile electrice. Congo exporta cobaltul in China, acolo unde sunt cei mai mare producatori de acumulatori auto ce furnizeaza baterii pentru absolut toti fabricantii de automobile electrice. Problema este ca in Congo, la fel ca si in alte tari africane, minele de cobalt nu sunt controlate indeajuns, iar numarul celor care muncesc fortat, dar si numarul copiilor cu varste cuprinse intre 4 si 15 ani ce lucreaza cate 8 ore pe zi in mina, este urias. Nu prea iti vine sa conduci o masina electrica stiind ca sunt mari sanse ca bateria care te pune in miscare sa contina cobalt carat de spinarea unei fetite de 4 ani, nu-i asa?
Muncitori intr-o fabrica de Cobalt din Congo
2. Sunt scumpe ca la balamuc
In Romania, la fel ca in orice tara, masinile electrica sunt foarte scumpe. Mult mai scumpe ca cele pe benzina sau motorina. Fiind o tehnologie inca noua cu un cost ridicat de productie a acumulatorilor, pretul este pe masura. Degeaba Statul de la noi sustine achizitionarea de masini electrice, punand la bataie 10.000 de Euro bonus prin programul Rabla Plus. Credeti ca se inghesuie cineva sa cumpere masinile astea electrice? Nu. Chiar si asa, la cum arata si la ce performante ofera, pretul ramane inca urias.
3. Autonomie scazuta
Majoritatea masinilor electrice de acum ofera o autonomie de 150-200 de kilometri. Suficient de mers in oras, chiar si in regim TAXI, dar daca vrei sa mergi pana la munte sau la mare, cam ai nevoie de ceva mai multa autonomie. Mai pe romaneste, chiar daca o sa-ti cumperi o masina electrica, va trebui sa mai ai inca una cu motor normal, pentru vacante si plecari pe distante mari. Doar nu vei pleca in Grecia cu o masina electrica... pentru ca vei face multe opriri lungi si plictisitoare ca sa incarci acumulatorul. Asta, daca ai unde!
4. Urate cu spume
In afara de Tesla, noi nu cunoastem vreo masina electrica frumoasa. Lasand la o parte cele cateva super-masini electrice pe care nu le cumpara nimeni ca au preturi prohibitive, cum ar fi Mercedes-Benz AMG SLS Electric Drive sau NIO EP9, toate masinile electrice pe care le poti achizitiona sunt extrem de urate. Au forme disproportionate, roti mici si interioare ciudate. Zici ca sunt masini din LEGO autonome, care merg singure programate pe strazi, undeva in viitor. Daca stii tu masini electrice frumoase, te rugam sa ni le spui.
5. Nu exista diversificare
Majoritatea producatorilor de masini nu au in oferta si modele electrice. De unde si oferta de piata, destul de mica. Putine sunt si modelele gandite de la zero electrice, deoarece majoritatea sunt modele normale, care se vand si cu motoare pe combustie, dar modificate astfel incat sa aiba acumulatori si un motor electric. Nu ai nici multe variante de caroserie, pentru ca majoritatea masinilor electrice sunt din segmentul subcompact sau mini. Daca vrei, de exemplu, un sedan, nu prea ai ce sa-ti cumperi. Nici break sau SUV.
6. Bateria nu tine la nesfarsit
Nimeni nu se gandeste ca o masina electrica functioneaza exact ca un telefon mobil. La inceput te tine bateria ca lumea, cateva zile bune, sau, ca pe vremuri, cand aveam Nokia 6310i, tinea bateria chiar si 10 zile. Dar, cu timpul, acumulatorul iti pierde din eficienta si ne vom trezi ca autonomia scade vazand cu ochii dupa doar cativa ani. Adica un autoturism electric ce facea in primul an cu o singura incarcare in jur de 200 de kilometri in oras, peste 3 ani va face numai 150. Dupa inca 2 ani va face doar 100 si tot asa. Dupa care urmeaza o investitie uriasa intr-un set nou.
7. Valoare mica de revanzare
Nimeni nu vrea sa cumpere o masina electrica la mana a doua. Nici masinile hibrid nu prea sunt cautate, dar cele electrice... nu se vor revinde prea curand. Din simplul motiv ca un cumparator nu stie cata viata mai au in ele bateriile masinii. Chiar daca pretul este mic, parca nu ai vrea sa iei o masina electrica ce te va tine doar 20 de kilometri inainte sa ceara conectarea la priza, nu? Deoarece va urma o investitie mare de care spuneam mai sus: un nou set de acumulatori, deloc ieftin.
8. Nu ai unde sa le incarci
Multe orase din vestul Europei au deja o infrastructura bine pusa la punct cu statii de incarcare si locuri de parcare special amenajate. Noi insa traim in Romania, scriem in romaneste si tu citesti in romaneste. Aici, situatia este diferita. Ultimii ministri ai mediului, vreo 7 la numar in ultimii 4 ani, au promis cu totii ca Romania o sa primeasca sute de statii de incarcare, ca o sa vedem in toate parcarile locuri dedicate masinilor electrice si asa mai departe. Am vazut ceva din toate aceste promisiuni? Nimic! Avem in Bucuresti 2 locuri publice de incarcare, functionale de serbatorile legale. In rest exista cateva statii construite de firme private, unde incarcarea se face contracost.
9. Iti va lua casa foc
Suna cam fioros titlul, nu? Ei bine, aceasta e realitatea. Pentru ca, indiferent unde stai, la bloc sau la casa, instalatia electrica prevazuta nu va face fata incarcarii masinii. Nici la birou, daca cumva ai o priza in curte, asa cum avem noi... Deoarece instalatiile sunt obisnuite, pentru consumuri mari, dar nu atat de mari cum necesita o masina electrica. Nici nu se pune problema folosirii unui prelungitor, deoarece se va incinge si se va topi ca o inghetata la soare. Cert este ca pentru incarcarea unei masini electrice e nevoie, fie de o statie speciala, fie de o instalatie facuta in garaj pentru acest scop. Adica o instalatie zdravana, capabila sa reziste la consumatori mari. Nu mai vorbim de situatia in care vrei sa folosesti modul de incarcare rapida a bateriei, adica sa incarci 80% din acumulator in doar 50 de minute. Atunci o sa vezi cum clipeste iluminarea stradala a strazii tale...
10. Iti va lua masina foc
Masinile electrice folosesc acumulatori Litiu-Ion sau derivate cu polimeri. Acumulatori usori, compacti, capabili sa ofere o putere mare. Au insa o problema: in contactul cu aerul explodeaza. Nu putine au fost cazurile in care masinile electrice implicate in accidente au luat foc. Pentru ca bateriile s-au fisurat si au explodat, exact ca in filmul de mai jos. De fapt, in aceasta privinta, o masina electrica nu este deloc mai sigura ca una pe benzina, careia i se poate sparge rezervorul...
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Fiat punto 1.9 multijet 2006 899 €
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Pompa injectie inalta presiune 0445010799 1.7 dci 167006205r... 1500 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
-
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 56 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Bara spate - honda civic h/b1980 1981, 141.17 Lei
-
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 226 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei


