10 motive pentru care masinile electrice sunt de rahat
- Stimuleaza munca fortata a minorilor
- Creste riscul de incendiu la accident
- Nu ai unde sa le incarci
Multa lume are impresia ca masinile electrice reprezinta viitorul. Dar daca nu se reinventeaza, daca nu sunt regandite si nu se intampla niste schimbari majore, vor reprezenta inceputul sfarsitului. Pentru ca, masinile cu incarcare de la priza nu sunt chiar asa "usa de biserica" cum crede lumea si in forma actuala sunt cu adevarat de rahat.
Sa nu ne intelegeti gresit: ne plac masinile electrice. In Romania, cel putin, iesi mult mai ieftin daca mergi zilnic in oras, in comparatie cu o masina pe benzina sau motorina. Dar masinile electrice sunt departe de mijlocul perfect de deplasare pe care il vad multi dintre noi. Exista cateva probleme grave care, daca ar fi rezolvate si schimbate, sunt sanse sa vedem masina electrica in viitor ca fiind cu adevarat alternativa perfecta la masina pe combustie. Sunt lucruri pe care trebuie sa le stie si cei care cumpara o masina electrica pentru ca iubesc natura si ca au impresia ca fac un lucru bun, dar si cei care sunt obsedati sa mearga cat mai ieftin cu 4 roti.
1. Stimuleaza sclavia si munca fortata a minorilor
Am zis sa incepem cu cel mai serios motiv pentru care masinile electrice sunt de rahat. Daca nu stiai, Congo este tara care detine cel mai mare zacamant de cobalt, material folosit la producerea acumulatorilor pentru masinile electrice. Congo exporta cobaltul in China, acolo unde sunt cei mai mare producatori de acumulatori auto ce furnizeaza baterii pentru absolut toti fabricantii de automobile electrice. Problema este ca in Congo, la fel ca si in alte tari africane, minele de cobalt nu sunt controlate indeajuns, iar numarul celor care muncesc fortat, dar si numarul copiilor cu varste cuprinse intre 4 si 15 ani ce lucreaza cate 8 ore pe zi in mina, este urias. Nu prea iti vine sa conduci o masina electrica stiind ca sunt mari sanse ca bateria care te pune in miscare sa contina cobalt carat de spinarea unei fetite de 4 ani, nu-i asa?
2. Sunt scumpe ca la balamuc
In Romania, la fel ca in orice tara, masinile electrica sunt foarte scumpe. Mult mai scumpe ca cele pe benzina sau motorina. Fiind o tehnologie inca noua cu un cost ridicat de productie a acumulatorilor, pretul este pe masura. Degeaba Statul de la noi sustine achizitionarea de masini electrice, punand la bataie 10.000 de Euro bonus prin programul Rabla Plus. Credeti ca se inghesuie cineva sa cumpere masinile astea electrice? Nu. Chiar si asa, la cum arata si la ce performante ofera, pretul ramane inca urias.
3. Autonomie scazuta
Majoritatea masinilor electrice de acum ofera o autonomie de 150-200 de kilometri. Suficient de mers in oras, chiar si in regim TAXI, dar daca vrei sa mergi pana la munte sau la mare, cam ai nevoie de ceva mai multa autonomie. Mai pe romaneste, chiar daca o sa-ti cumperi o masina electrica, va trebui sa mai ai inca una cu motor normal, pentru vacante si plecari pe distante mari. Doar nu vei pleca in Grecia cu o masina electrica... pentru ca vei face multe opriri lungi si plictisitoare ca sa incarci acumulatorul. Asta, daca ai unde!
4. Urate cu spume
In afara de Tesla, noi nu cunoastem vreo masina electrica frumoasa. Lasand la o parte cele cateva super-masini electrice pe care nu le cumpara nimeni ca au preturi prohibitive, cum ar fi Mercedes-Benz AMG SLS Electric Drive sau NIO EP9, toate masinile electrice pe care le poti achizitiona sunt extrem de urate. Au forme disproportionate, roti mici si interioare ciudate. Zici ca sunt masini din LEGO autonome, care merg singure programate pe strazi, undeva in viitor. Daca stii tu masini electrice frumoase, te rugam sa ni le spui.
5. Nu exista diversificare
Majoritatea producatorilor de masini nu au in oferta si modele electrice. De unde si oferta de piata, destul de mica. Putine sunt si modelele gandite de la zero electrice, deoarece majoritatea sunt modele normale, care se vand si cu motoare pe combustie, dar modificate astfel incat sa aiba acumulatori si un motor electric. Nu ai nici multe variante de caroserie, pentru ca majoritatea masinilor electrice sunt din segmentul subcompact sau mini. Daca vrei, de exemplu, un sedan, nu prea ai ce sa-ti cumperi. Nici break sau SUV.
6. Bateria nu tine la nesfarsit
Nimeni nu se gandeste ca o masina electrica functioneaza exact ca un telefon mobil. La inceput te tine bateria ca lumea, cateva zile bune, sau, ca pe vremuri, cand aveam Nokia 6310i, tinea bateria chiar si 10 zile. Dar, cu timpul, acumulatorul iti pierde din eficienta si ne vom trezi ca autonomia scade vazand cu ochii dupa doar cativa ani. Adica un autoturism electric ce facea in primul an cu o singura incarcare in jur de 200 de kilometri in oras, peste 3 ani va face numai 150. Dupa inca 2 ani va face doar 100 si tot asa. Dupa care urmeaza o investitie uriasa intr-un set nou.
7. Valoare mica de revanzare
Nimeni nu vrea sa cumpere o masina electrica la mana a doua. Nici masinile hibrid nu prea sunt cautate, dar cele electrice... nu se vor revinde prea curand. Din simplul motiv ca un cumparator nu stie cata viata mai au in ele bateriile masinii. Chiar daca pretul este mic, parca nu ai vrea sa iei o masina electrica ce te va tine doar 20 de kilometri inainte sa ceara conectarea la priza, nu? Deoarece va urma o investitie mare de care spuneam mai sus: un nou set de acumulatori, deloc ieftin.
8. Nu ai unde sa le incarci
Multe orase din vestul Europei au deja o infrastructura bine pusa la punct cu statii de incarcare si locuri de parcare special amenajate. Noi insa traim in Romania, scriem in romaneste si tu citesti in romaneste. Aici, situatia este diferita. Ultimii ministri ai mediului, vreo 7 la numar in ultimii 4 ani, au promis cu totii ca Romania o sa primeasca sute de statii de incarcare, ca o sa vedem in toate parcarile locuri dedicate masinilor electrice si asa mai departe. Am vazut ceva din toate aceste promisiuni? Nimic! Avem in Bucuresti 2 locuri publice de incarcare, functionale de serbatorile legale. In rest exista cateva statii construite de firme private, unde incarcarea se face contracost.
9. Iti va lua casa foc
Suna cam fioros titlul, nu? Ei bine, aceasta e realitatea. Pentru ca, indiferent unde stai, la bloc sau la casa, instalatia electrica prevazuta nu va face fata incarcarii masinii. Nici la birou, daca cumva ai o priza in curte, asa cum avem noi... Deoarece instalatiile sunt obisnuite, pentru consumuri mari, dar nu atat de mari cum necesita o masina electrica. Nici nu se pune problema folosirii unui prelungitor, deoarece se va incinge si se va topi ca o inghetata la soare. Cert este ca pentru incarcarea unei masini electrice e nevoie, fie de o statie speciala, fie de o instalatie facuta in garaj pentru acest scop. Adica o instalatie zdravana, capabila sa reziste la consumatori mari. Nu mai vorbim de situatia in care vrei sa folosesti modul de incarcare rapida a bateriei, adica sa incarci 80% din acumulator in doar 50 de minute. Atunci o sa vezi cum clipeste iluminarea stradala a strazii tale...
10. Iti va lua masina foc
Masinile electrice folosesc acumulatori Litiu-Ion sau derivate cu polimeri. Acumulatori usori, compacti, capabili sa ofere o putere mare. Au insa o problema: in contactul cu aerul explodeaza. Nu putine au fost cazurile in care masinile electrice implicate in accidente au luat foc. Pentru ca bateriile s-au fisurat si au explodat, exact ca in filmul de mai jos. De fapt, in aceasta privinta, o masina electrica nu este deloc mai sigura ca una pe benzina, careia i se poate sparge rezervorul...
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Renault megane 16v 2006 2000 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 118 n47 2008 4500 €