10 ponturi ca sa scapi cu viata de pe autostrazile salbatice ale Romaniei

- Ambele maini pe volan
- La ce kilometru esti?
- Semnalizeaza mereu
Toti romanii sunt soferi, experti, piloti de curse. Cel putin, in mintea lor. In realitate, insa, majoritatea soferilor sunt pilaf cu carne. Iar inconstienta si prostia ii definesc. Ajunge doar sa faci un drum pana la mare, ca dai de sute de asemenea exemplare care nu doar isi doresc sa moara, ci sunt la un pas sa omoare si cativa oameni nevinovati.
E plina Romania de soferi imbecili. Iar pe autostrada ii vezi cel mai bine. Coloana pe ambele benzi, se circula, dar incet, ca doar se duce lumea la mare sambata dimineata. Si nu putini sunt retardatii care dau flash-uri de zor, claxoneaza, ca sa-si faca ei loc. Desi in fata e coloana de cativa kilometri... La fel si cei care fac slalom la viteza mare, ca ei sunt veniti de la Formula 1, la fel si cei care schimba benzile fara sa dea semnal, ca nu-i duce creierul ca cei din spate trebuie sa stie ce face el. Exemple sunt multe, iar rezultatul este unul singur, cunoscut de multi ani: mortalitate maxima pe soselele patriei. Totul este sa nu mori si tu, om nevinovat, cu acesti imbecili. Asa ca te sfatuim, dupa cum urmeaza.
1. Ambele maini pe volan
Lasa figurile, lasa telefonul, tine ambele maini pe volan. Ca sa fii sigur ca-l poti invarti brusc, in caz ca trebuie sa eviti ceva. Nu este o gluma, nu este un moft. Daca ai doar o mana pe volan, sansele sa reactionezi tu brusc si sa eviti un impact sunt minime. Asa ca alege o pozitie la volan in care sa fii aproape de el, ca sa il poti invarti 180 de grade cu ambele maini pe el.
2. Telefon la indemana
Tine telefonul la indemana. Nu sta pe el, nu vorbi la el, nu te uita pe Facebook. Ci doar tine-l la indemana. Ca in cazul foarte probabil in care asisti la un accident, sa suni imediat la 112. O reactie rapida, fara sa te panichezi, ar putea duce la salvarea vietilor. Este la fel de important si locul in care iti tii telefonul. Pentru ca, in caz ca si masina ta e implicata in accident, de la soc, s-ar putea sa pierzi telefonul. Asa ca pune-l intr-un loc fix, din care nu se poate deplasa. Nu vrem sa te confrunti cu situatia in care un accident se petrece pe timp de noapte si alti soferi te vor gasi greu, asa ca mai bine este sa previi si sa te asiguri ca, daca esti constient, poti suna singur la 112.
3. La ce kilometru te afli?
Din cand in cand, sa arunci un ochi pe centrul autostrazii, acolo unde iti arata niste panouri la ce kilometru te afli. Din acelasi motiv ca cel mentionat mai sus: in caz de accident, in care esti tu sau altcineva implicat, cand suni la 112, trebuie sa dai locatia precisa. Vei fi intrebat daca exista persoane incarcerate, raniti, pericol de explozie, etc. Dar este extrem de important sa stii exact locatia, pentru ca autoritatile sa identifice cea mai apropiata zona din care poate veni ajutorul. Asa ca, din cand in cand, uita-te sa stii exact la ce kilometru te afli in mers.
4. Uita-te des in oglinda retrovizoare
Sunt multi soferi care nu prea se uita cand circula pe autostrada in spate. Adica nu privesc in oglinda retrovizoare decat foarte rar. Si iti dai seama de asta cand circuli in spatele unuia pe banda a doua si astepti sa se dea la o parte, ca merge cu 90, desi limita este 130. Nu e problema ca stai dupa el, problema este ca am vazut cazuri in care soferul parca s-a speriat cand s-a uitat in retrovizoare, ca se facuse coloana in spatele lui, a tras brusc de volan si a pierdut controlul cand a vrut sa schimbe banda. Asa ca mai bine uita-te des in oglinda ca sa stii ce face cei din spatele tau.
5. Ramai pe dreapta
Chiar daca in unele zone ale autostrazii prima banda este varza, plina de gropi, banda cea mai apropiata de acostament e cea mai sigura. Aici, in caz ca trebuie sa te feresti de ceva, ai banda de urgenta pe care te poti orienta. In cel mai rau caz, ajungi pe camp, in sant, dar macar nu te lovesti de parapet sau risti sa intri pe contrasens. Din pacate, banda a doua de pe autostrazile din Romania e cam periculoasa. Daca in fata ta pune unul frana brusc, apare o vaca sau se intampla ceva cu masinile care circula inainte, nu ai unde sa te duci, pentru ca prima banda sigur e plina de alte masini... Unde mai pui ca pe aici circula pilotii adevarati de curse cu BMW X6 sau Logan, care vor sa ajunga repede la mare cu 190 la ora si cred ca sunt singuri pe sosea.
6. Camera de bord
Nu strica sa ai o camera de bord cu tine. Nu ca ai face ceva cu ea in instanta sau la politie, doarece nu te va ajuta mult. Adica degeaba filmezi tu un sofer care incalca legea, deoarece nu va primi amenda. Insa cu camera video poti surprinde niste secvente mai mult sau mai putin periculoase, pe care apoi sa le postezi si sa educi lumea, spunand ca ASA NU se face. Cine stie, poate o secventa periculoasa ii va salva viata unui sofer care isi aduce aminte de ce a vazut si va lasa acceleratia mai incet data viitoare.
7. Semnalizeaza mereu
Incredibil cat de multi soferi din Romania au alergie la semnalizare. Adica pur si simplu "ii frige" maneta de acceleratie, asa ca nu se sinchisesc sa o atinga. In general, daca nu semnalizezi, pui in pericol vieti nevinovate. De exemplu, am vazut nenumarate cazuri de soferi care depasesc fara sa semnalizeze. Nu se gandesc ca poate vine din spate o motocicleta cu viteza care se baga in depasire, nestiind ce face soferul din fata lui, asa producandu-se accidentele mortale. Semnalizeaza mereu inainte sa faci vreo manevra, dupa care asigura-te bine din toate partile, nu face cum fac altii: te bagi, dupa care semnalizezi.
8. Foloseste avariile la franare
Romanii nu stiu sa circule in aglomeratie pe autostrada. Motiv pentru care, daca prinzi inghesuiala la ore de varf, o sa mergi in ghionturi. Adica toata coloana accelereaza, dupa care franeaza, dupa care se opreste si o ia de la capat, in loc sa circule toti cu viteza constanta. De multe ori, fara motiv aparent, o sa se faca blocaje in fata ta. Asa ca daca vezi ca masinile din fata se apropie vertiginos, semn ca sunt oprite, pune imediat avariile cand incetinesti, ca sa te vada si alti soferi din spate, apasand frana intrerupt, ca sa clipeasca stopurile de frana. Asa s-a intamplat recent pe A1, facandu-se blocaj din cauza unor gura-casca ce faceau poze la un Mercedes cazut in sant. Un accident usor se putea transforma in tragedie.
9. Pastreaza distanta
Pe autostrazile din Romania trebuie sa pastrezi distanta mare fata de cel din fata, cam ca iarna. Nu ca dobitocii care merg in fundul tau, fara sa realizeze ca daca cineva din fata pune frana agresiv, o sa blocheze rotile si o sa intre in parapet sau in sant si se va rasturna. Cine merge in bara celui din fata este un imbecil inconstient care intr-o zi sigur va muri la volan. Daca vezi din astia in spatele tau, apasa frana usor, cat sa aprinzi stopurile, sa-l tii la distanta. Dar de cei din fata ta, asigura-te ca esti la distanta mare, nu stii cum franeaza unul sau pierde controlul si trebuie sa ai loc sa opresti.
10. Fii atent la TIR-uri si camioane
Mereu sa fii atent la camioane, TIR-uri sau alte vehicule mari care circula pe prima banda. De fapt, trebuie sa fii atent la orice vehicul mai lent. Practic, cand vezi un TIR sau ceva care merge incet, sigur sunt niste soferi care vor sa-l depaseasca. La ei trebuie sa fii atent, de fapt. Nu putine sunt situatiile in care tu vii tare pe banda a doua, in depasire, si-ti sare in fata un bou cu Logan care crede ca are timp si loc sa depaseasca un camion. Asadar, casca bine ochii la cei de pe prima banda, chit ca dau sau nu semnal, niciodata nu stii cand iti sar ca iepurele in fata.
-
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
-
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
-
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
-
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
-
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
-
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
-
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
-
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei


