10 ponturi ca sa scapi cu viata de pe autostrazile salbatice ale Romaniei

- Ambele maini pe volan
- La ce kilometru esti?
- Semnalizeaza mereu
Toti romanii sunt soferi, experti, piloti de curse. Cel putin, in mintea lor. In realitate, insa, majoritatea soferilor sunt pilaf cu carne. Iar inconstienta si prostia ii definesc. Ajunge doar sa faci un drum pana la mare, ca dai de sute de asemenea exemplare care nu doar isi doresc sa moara, ci sunt la un pas sa omoare si cativa oameni nevinovati.
E plina Romania de soferi imbecili. Iar pe autostrada ii vezi cel mai bine. Coloana pe ambele benzi, se circula, dar incet, ca doar se duce lumea la mare sambata dimineata. Si nu putini sunt retardatii care dau flash-uri de zor, claxoneaza, ca sa-si faca ei loc. Desi in fata e coloana de cativa kilometri... La fel si cei care fac slalom la viteza mare, ca ei sunt veniti de la Formula 1, la fel si cei care schimba benzile fara sa dea semnal, ca nu-i duce creierul ca cei din spate trebuie sa stie ce face el. Exemple sunt multe, iar rezultatul este unul singur, cunoscut de multi ani: mortalitate maxima pe soselele patriei. Totul este sa nu mori si tu, om nevinovat, cu acesti imbecili. Asa ca te sfatuim, dupa cum urmeaza.
1. Ambele maini pe volan
Lasa figurile, lasa telefonul, tine ambele maini pe volan. Ca sa fii sigur ca-l poti invarti brusc, in caz ca trebuie sa eviti ceva. Nu este o gluma, nu este un moft. Daca ai doar o mana pe volan, sansele sa reactionezi tu brusc si sa eviti un impact sunt minime. Asa ca alege o pozitie la volan in care sa fii aproape de el, ca sa il poti invarti 180 de grade cu ambele maini pe el.
2. Telefon la indemana
Tine telefonul la indemana. Nu sta pe el, nu vorbi la el, nu te uita pe Facebook. Ci doar tine-l la indemana. Ca in cazul foarte probabil in care asisti la un accident, sa suni imediat la 112. O reactie rapida, fara sa te panichezi, ar putea duce la salvarea vietilor. Este la fel de important si locul in care iti tii telefonul. Pentru ca, in caz ca si masina ta e implicata in accident, de la soc, s-ar putea sa pierzi telefonul. Asa ca pune-l intr-un loc fix, din care nu se poate deplasa. Nu vrem sa te confrunti cu situatia in care un accident se petrece pe timp de noapte si alti soferi te vor gasi greu, asa ca mai bine este sa previi si sa te asiguri ca, daca esti constient, poti suna singur la 112.
3. La ce kilometru te afli?
Din cand in cand, sa arunci un ochi pe centrul autostrazii, acolo unde iti arata niste panouri la ce kilometru te afli. Din acelasi motiv ca cel mentionat mai sus: in caz de accident, in care esti tu sau altcineva implicat, cand suni la 112, trebuie sa dai locatia precisa. Vei fi intrebat daca exista persoane incarcerate, raniti, pericol de explozie, etc. Dar este extrem de important sa stii exact locatia, pentru ca autoritatile sa identifice cea mai apropiata zona din care poate veni ajutorul. Asa ca, din cand in cand, uita-te sa stii exact la ce kilometru te afli in mers.
4. Uita-te des in oglinda retrovizoare
Sunt multi soferi care nu prea se uita cand circula pe autostrada in spate. Adica nu privesc in oglinda retrovizoare decat foarte rar. Si iti dai seama de asta cand circuli in spatele unuia pe banda a doua si astepti sa se dea la o parte, ca merge cu 90, desi limita este 130. Nu e problema ca stai dupa el, problema este ca am vazut cazuri in care soferul parca s-a speriat cand s-a uitat in retrovizoare, ca se facuse coloana in spatele lui, a tras brusc de volan si a pierdut controlul cand a vrut sa schimbe banda. Asa ca mai bine uita-te des in oglinda ca sa stii ce face cei din spatele tau.
5. Ramai pe dreapta
Chiar daca in unele zone ale autostrazii prima banda este varza, plina de gropi, banda cea mai apropiata de acostament e cea mai sigura. Aici, in caz ca trebuie sa te feresti de ceva, ai banda de urgenta pe care te poti orienta. In cel mai rau caz, ajungi pe camp, in sant, dar macar nu te lovesti de parapet sau risti sa intri pe contrasens. Din pacate, banda a doua de pe autostrazile din Romania e cam periculoasa. Daca in fata ta pune unul frana brusc, apare o vaca sau se intampla ceva cu masinile care circula inainte, nu ai unde sa te duci, pentru ca prima banda sigur e plina de alte masini... Unde mai pui ca pe aici circula pilotii adevarati de curse cu BMW X6 sau Logan, care vor sa ajunga repede la mare cu 190 la ora si cred ca sunt singuri pe sosea.
6. Camera de bord
Nu strica sa ai o camera de bord cu tine. Nu ca ai face ceva cu ea in instanta sau la politie, doarece nu te va ajuta mult. Adica degeaba filmezi tu un sofer care incalca legea, deoarece nu va primi amenda. Insa cu camera video poti surprinde niste secvente mai mult sau mai putin periculoase, pe care apoi sa le postezi si sa educi lumea, spunand ca ASA NU se face. Cine stie, poate o secventa periculoasa ii va salva viata unui sofer care isi aduce aminte de ce a vazut si va lasa acceleratia mai incet data viitoare.
7. Semnalizeaza mereu
Incredibil cat de multi soferi din Romania au alergie la semnalizare. Adica pur si simplu "ii frige" maneta de acceleratie, asa ca nu se sinchisesc sa o atinga. In general, daca nu semnalizezi, pui in pericol vieti nevinovate. De exemplu, am vazut nenumarate cazuri de soferi care depasesc fara sa semnalizeze. Nu se gandesc ca poate vine din spate o motocicleta cu viteza care se baga in depasire, nestiind ce face soferul din fata lui, asa producandu-se accidentele mortale. Semnalizeaza mereu inainte sa faci vreo manevra, dupa care asigura-te bine din toate partile, nu face cum fac altii: te bagi, dupa care semnalizezi.
8. Foloseste avariile la franare
Romanii nu stiu sa circule in aglomeratie pe autostrada. Motiv pentru care, daca prinzi inghesuiala la ore de varf, o sa mergi in ghionturi. Adica toata coloana accelereaza, dupa care franeaza, dupa care se opreste si o ia de la capat, in loc sa circule toti cu viteza constanta. De multe ori, fara motiv aparent, o sa se faca blocaje in fata ta. Asa ca daca vezi ca masinile din fata se apropie vertiginos, semn ca sunt oprite, pune imediat avariile cand incetinesti, ca sa te vada si alti soferi din spate, apasand frana intrerupt, ca sa clipeasca stopurile de frana. Asa s-a intamplat recent pe A1, facandu-se blocaj din cauza unor gura-casca ce faceau poze la un Mercedes cazut in sant. Un accident usor se putea transforma in tragedie.
9. Pastreaza distanta
Pe autostrazile din Romania trebuie sa pastrezi distanta mare fata de cel din fata, cam ca iarna. Nu ca dobitocii care merg in fundul tau, fara sa realizeze ca daca cineva din fata pune frana agresiv, o sa blocheze rotile si o sa intre in parapet sau in sant si se va rasturna. Cine merge in bara celui din fata este un imbecil inconstient care intr-o zi sigur va muri la volan. Daca vezi din astia in spatele tau, apasa frana usor, cat sa aprinzi stopurile, sa-l tii la distanta. Dar de cei din fata ta, asigura-te ca esti la distanta mare, nu stii cum franeaza unul sau pierde controlul si trebuie sa ai loc sa opresti.
10. Fii atent la TIR-uri si camioane
Mereu sa fii atent la camioane, TIR-uri sau alte vehicule mari care circula pe prima banda. De fapt, trebuie sa fii atent la orice vehicul mai lent. Practic, cand vezi un TIR sau ceva care merge incet, sigur sunt niste soferi care vor sa-l depaseasca. La ei trebuie sa fii atent, de fapt. Nu putine sunt situatiile in care tu vii tare pe banda a doua, in depasire, si-ti sare in fata un bou cu Logan care crede ca are timp si loc sa depaseasca un camion. Asadar, casca bine ochii la cei de pe prima banda, chit ca dau sau nu semnal, niciodata nu stii cand iti sar ca iepurele in fata.
-
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Modul confort audi a4 (8k2, b8) [fabr 2008-2015] 8t0959793q 90 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Broasca capota motor bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007] touring... 174 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Motor ford focus 2 1.6 benzina 2006 peugeot 307 407 3500 Lei
-
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Covorase auto volvo v90 2016-prezent frogum 3d 399 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei


