10 tipuri de motoare cu ardere interna care promit sa revolutioneze viitorul si de care sigur nu ai auzit

- Motorul Scuderi cu timpii impartiti
- Motorul Toroidal VGT
- Motorul Pivotal cu piston pivotant
Acum 150 de ani, vehiculele functionau doar cu motoare pe aburi. Cineva s-a gandit ulterior sa produca un motor cu ardere interna. A urmat altul care s-a gandit ca un motor diesel pe compresie e o idee foarte buna... Asa au aparut si motoarele rotative, axiale sau cele electrice. Insa in domeniul auto, lucrurile parca au cam stagnat...
1. Motorul Scuderi cu timpii impartiti
Scuderi este numele inventatorului unui motor termic destul de simplu. Nu este un motor complet nou ci este un motor obisnuit in 4 timpi dar care a fost... reinventat. Mai exact, cei 4 timpi pe care ii are fiecare cilindru in parte la un motor conventionala au fost impartiti. Motorul are 2 pistoane si fiecare face cate 2 timpi. Cilindrul rece se ocupa de admisia si de compresia aerului, iar cilindrul cald de explozie si de evacuare. Unicul avantaj al acestui motor care poate avea un numar de pistoane multiplu de 2 este ca cilindrii pot avea dimensiuni diferite. Adica cel de admisie poate fi mai mare, iar cel de evacuare mai mic... In plus, producatorul spune ca este un motor ideal pentru folosirea in masinile hibride, fiind usor de folosit ca generator de energie.
2. Motorul Paut cu pistoane duble
Croatii de la compania Paut au inventat in anii 2000 un motor ce promite. Pau Motor este un propulsor care are timpii tot impartiti, ca cel Scuderi, dar care are un design nou. Un vilbrochen central conecteaza toti cei 4 cilindrii dubli, conectati intre ei prin niste tevi, fara supape, avantajul principal fiind o greutate scazuta datorita lipsei totala a bielelor si designul compact. Un asemenea motor poate fi instalat chiar si in masinile foarte compacte, insa necesita un rezervor exterior de ulei pentru lubrifiere. Ultimul prototip a fost realizat in 2011, dar de atunci a ramas la stadiul de proiect... Pacat, pentru ca designul promite.
3. Motorul Bonner in 2 timpi si cilindri in X
Oarecum asemanator cu motorul Paut este cel realizat in Statele Unite de Walter Schmid in 2006. Este tot un motor la care cele 4 cicluri de functionare sunt impartite, precum cele prezentate mai sus. Insa motorul Bonner este unul mult mai complex, deoarece are un sistem prin care presiunea uleiului se poate modifica, astfel incat sa aiba un raport diferit de compresie. Avantajul principal al acestui motor este ca produce o putere mare in comparatie cu dimensiunile sale si ca poate fi realizat fie pe benzina, fie pe motorina, la fel de usor. Din pacate, nu se mai stie nimic despre acest motor ramas doar la stadiul de prototip.
4. Motorul axial Dyna-Cam
Motoarele axiale dateaza de mai bine de 100 de ani, fiind printre primele motoare montate pe avioane. Se numesc axiale doarece pistoanele lucreaza in jurul unui ax. Un astfel de exemplu este motorul Dyna-Cam, realizat de americanii de la Axial Vector Engine Corporation. Este un motor cu mai multe pistoane, poate avea 6, 8 sau 10, montate in jurul unui ax central pe care il pun in miscare prin intermediul unui vilbrochen ondulat. Forma interesanta a acestui vilbrochen face ca aprinderea si evacuarea sa fie sincronizata cu miscarea pistoanelor. Avantajul acestui motor este forma, una extrem de compacta si foarte ingusta, ideala pentru avioane.
5. Motorul axial Duke
In Noua Zeelanda se ascund niste ingineri pusi pe inventii care au realizat un motor inedit. Firma se numeste Duke Engine si a prezentat in 2012 un propulsor cu 5 pistoane si 3 bujii. Designul este unul axial, asemanator cu ce propuneau cei de la Axial Vector in anii '60, dar imbunatatit pentru utilizari in domeniul auto. In alt design, pistoanele stau pe loc si angreneajza vilbochenul, dar aici este invers. Adica vilbrochenul in forma de stea cu 5 colturi se invarte cu tot cu pistoane, fiecare piston trecand, pe rand, pe la porturile de admisie, bujie si portul de evacuare. De unde si lipsa necesitatii de supape. Din pacate, oricat de interesant ar parea, acest motor a disparut la fel de repede cum a aparut, chiar daca se lauda ca este in stare de performante mult mai bune ca un motor clasic V6.
6. Motorul radial RadMax
Daca ai impresia ca motorul axial Duke este complicat, stai sa vezi ce au realizat canadienii de la Reg Technologies. Produsul lor care vrea sa schimbe lumea se cheama RadMax si este un motor fara cilindri. In locul pistoanelor este o flansa mare din otel cu o sumedenie de compartimente si placi de metal care se deschis si se inchid in functie de pozitia flansei. Blocul motorului are niste curbe prin care intra aerul si tot acolo se produce si aprinderea. Este un hibrid de motor axial si motor rotativ clasic, dar care a ramas doar la stadiul de proiect pe hartie. Oricum, nu este clar cum se face lubrifierea flansei din interiorul motorului...
7. Motorul Toroidal VGT
Un alt exemplu care demonstreaza ca teoria este buna pana cand e pusa in practica e motorul toroidal VGT. Acesta a fost realizat de o firma canadiana disparuta intre timp, numita VGT Technologies. Numele inseamna Variable Geometry Toroidal Engine si de aici reiese si cum trebuia el sa functioneze. Realizat in 2005, acest motor avea 4 cilindri dubli, pozitionati intr-o forma rotunda si conectati doi cate doi, aprinderea facandu-se pe rand intre doua pistoane. Designul avea un singur avantaj, mai exact, designul foarte compact, ideal de folosit in avioane de mici dimensiuni si, de ce nu, in masini hibride pe post de generator. Interesant este ca miscarea nu era una completa de rotire, ci era de miscari scurte, transformate ulterior printr-un sistem unisens in miscare de rotatie.
8. Motorul toroidal fara pistoane
Americanii de la Garric s-au gandit ca revolutioneaza lumea cu un motor toroidal fara pistoane, dar cu rotatie completa. Spre deosebire de motorul VGT, propulsorul Garric are o volanta centrala cu doua 'pistoane' incorporate care trec printr-un cilindru. In interiorul acestui cilindru au loc ciclurile de aprindere, compresie si evacuare. Nu este clar care ar fi avantajul acestui tip de motor, deoarece frecarea ar fi uriasa, deoarece cele doua pistoane se invart continuu pe acelasi traseu, dand nastere la o temperatura ridicata. Oricum, la fel ca multe altele, si acest motor Garric a ramas la stadiul de proiect.
9. Motorul Meyer cu disc fara rotatie
Cand credeam ca le-am vazut pe toate, apare acest motor numit "Nutating disc engine", adica un motor cu o miscare de balans in jurul axei sale. I se mai spune si motor cu disc deoarece functioneaza extrem de simplu. In interiorul unui bloc rotund, prin miscarea discului, uneori cu rotatie, alteori, asa cum e cazul motorului Meyer, fara rotatie, se desfasoare cei 4 timpi de functionare. Cand discul se ridica intra aerul, cand coboara se face evacuarea. Totul se intampla cu ajutorul unor bujii si a unor mici orificii de admisie si evacuare. Insa designul este unul ceva mai pretentios, pentru ca dispune de multe vibratii care fac imposibila utilizarea motorului la automobile sau avioane.
10. Motorul Pivotal
Compania din Noua Zeelanda, Pivotal Engineering, s-a gandit sa realizeze un motor cu cilindru ceva mai complex, pentru a obtine mai multa putere. A rezultat un motor in 2 timpi cu un piston ciudat, in forma de... pantof. De fapt, este un piston cu articulatie, a caruia cap pivoteaza, de unde si numele acestui sistem. Motorul in sine functioneaza precum unul obisnuit, dar pistonul are o camera de ardere mai mare, iar faptul ca pistonul pivoteaza, face ca tot ansamblul sa fie unul foarte compact, ideal pentru motociclete si avioane. Mai multe astfel de unitati au fost realizata si montate pe motociclete de curse, dovedindu-se in final ca aceste motoare sunt ideale pentru supra-alimentare, multumita posibilitatii mari de racire a pistonului.
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Covorase auto volvo v90 2016-prezent frogum 3d 399 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Modul confort audi a4 (8k2, b8) [fabr 2008-2015] 8t0959793q 90 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
-
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Broasca capota motor bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007] touring... 174 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Motor ford focus 2 1.6 benzina 2006 peugeot 307 407 3500 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei


