10 tipuri de motoare cu ardere interna care promit sa revolutioneze viitorul si de care sigur nu ai auzit

- Motorul Scuderi cu timpii impartiti
- Motorul Toroidal VGT
- Motorul Pivotal cu piston pivotant
Acum 150 de ani, vehiculele functionau doar cu motoare pe aburi. Cineva s-a gandit ulterior sa produca un motor cu ardere interna. A urmat altul care s-a gandit ca un motor diesel pe compresie e o idee foarte buna... Asa au aparut si motoarele rotative, axiale sau cele electrice. Insa in domeniul auto, lucrurile parca au cam stagnat...
1. Motorul Scuderi cu timpii impartiti
Scuderi este numele inventatorului unui motor termic destul de simplu. Nu este un motor complet nou ci este un motor obisnuit in 4 timpi dar care a fost... reinventat. Mai exact, cei 4 timpi pe care ii are fiecare cilindru in parte la un motor conventionala au fost impartiti. Motorul are 2 pistoane si fiecare face cate 2 timpi. Cilindrul rece se ocupa de admisia si de compresia aerului, iar cilindrul cald de explozie si de evacuare. Unicul avantaj al acestui motor care poate avea un numar de pistoane multiplu de 2 este ca cilindrii pot avea dimensiuni diferite. Adica cel de admisie poate fi mai mare, iar cel de evacuare mai mic... In plus, producatorul spune ca este un motor ideal pentru folosirea in masinile hibride, fiind usor de folosit ca generator de energie.
2. Motorul Paut cu pistoane duble
Croatii de la compania Paut au inventat in anii 2000 un motor ce promite. Pau Motor este un propulsor care are timpii tot impartiti, ca cel Scuderi, dar care are un design nou. Un vilbrochen central conecteaza toti cei 4 cilindrii dubli, conectati intre ei prin niste tevi, fara supape, avantajul principal fiind o greutate scazuta datorita lipsei totala a bielelor si designul compact. Un asemenea motor poate fi instalat chiar si in masinile foarte compacte, insa necesita un rezervor exterior de ulei pentru lubrifiere. Ultimul prototip a fost realizat in 2011, dar de atunci a ramas la stadiul de proiect... Pacat, pentru ca designul promite.
3. Motorul Bonner in 2 timpi si cilindri in X
Oarecum asemanator cu motorul Paut este cel realizat in Statele Unite de Walter Schmid in 2006. Este tot un motor la care cele 4 cicluri de functionare sunt impartite, precum cele prezentate mai sus. Insa motorul Bonner este unul mult mai complex, deoarece are un sistem prin care presiunea uleiului se poate modifica, astfel incat sa aiba un raport diferit de compresie. Avantajul principal al acestui motor este ca produce o putere mare in comparatie cu dimensiunile sale si ca poate fi realizat fie pe benzina, fie pe motorina, la fel de usor. Din pacate, nu se mai stie nimic despre acest motor ramas doar la stadiul de prototip.
4. Motorul axial Dyna-Cam
Motoarele axiale dateaza de mai bine de 100 de ani, fiind printre primele motoare montate pe avioane. Se numesc axiale doarece pistoanele lucreaza in jurul unui ax. Un astfel de exemplu este motorul Dyna-Cam, realizat de americanii de la Axial Vector Engine Corporation. Este un motor cu mai multe pistoane, poate avea 6, 8 sau 10, montate in jurul unui ax central pe care il pun in miscare prin intermediul unui vilbrochen ondulat. Forma interesanta a acestui vilbrochen face ca aprinderea si evacuarea sa fie sincronizata cu miscarea pistoanelor. Avantajul acestui motor este forma, una extrem de compacta si foarte ingusta, ideala pentru avioane.
5. Motorul axial Duke
In Noua Zeelanda se ascund niste ingineri pusi pe inventii care au realizat un motor inedit. Firma se numeste Duke Engine si a prezentat in 2012 un propulsor cu 5 pistoane si 3 bujii. Designul este unul axial, asemanator cu ce propuneau cei de la Axial Vector in anii '60, dar imbunatatit pentru utilizari in domeniul auto. In alt design, pistoanele stau pe loc si angreneajza vilbochenul, dar aici este invers. Adica vilbrochenul in forma de stea cu 5 colturi se invarte cu tot cu pistoane, fiecare piston trecand, pe rand, pe la porturile de admisie, bujie si portul de evacuare. De unde si lipsa necesitatii de supape. Din pacate, oricat de interesant ar parea, acest motor a disparut la fel de repede cum a aparut, chiar daca se lauda ca este in stare de performante mult mai bune ca un motor clasic V6.
6. Motorul radial RadMax
Daca ai impresia ca motorul axial Duke este complicat, stai sa vezi ce au realizat canadienii de la Reg Technologies. Produsul lor care vrea sa schimbe lumea se cheama RadMax si este un motor fara cilindri. In locul pistoanelor este o flansa mare din otel cu o sumedenie de compartimente si placi de metal care se deschis si se inchid in functie de pozitia flansei. Blocul motorului are niste curbe prin care intra aerul si tot acolo se produce si aprinderea. Este un hibrid de motor axial si motor rotativ clasic, dar care a ramas doar la stadiul de proiect pe hartie. Oricum, nu este clar cum se face lubrifierea flansei din interiorul motorului...
7. Motorul Toroidal VGT
Un alt exemplu care demonstreaza ca teoria este buna pana cand e pusa in practica e motorul toroidal VGT. Acesta a fost realizat de o firma canadiana disparuta intre timp, numita VGT Technologies. Numele inseamna Variable Geometry Toroidal Engine si de aici reiese si cum trebuia el sa functioneze. Realizat in 2005, acest motor avea 4 cilindri dubli, pozitionati intr-o forma rotunda si conectati doi cate doi, aprinderea facandu-se pe rand intre doua pistoane. Designul avea un singur avantaj, mai exact, designul foarte compact, ideal de folosit in avioane de mici dimensiuni si, de ce nu, in masini hibride pe post de generator. Interesant este ca miscarea nu era una completa de rotire, ci era de miscari scurte, transformate ulterior printr-un sistem unisens in miscare de rotatie.
8. Motorul toroidal fara pistoane
Americanii de la Garric s-au gandit ca revolutioneaza lumea cu un motor toroidal fara pistoane, dar cu rotatie completa. Spre deosebire de motorul VGT, propulsorul Garric are o volanta centrala cu doua 'pistoane' incorporate care trec printr-un cilindru. In interiorul acestui cilindru au loc ciclurile de aprindere, compresie si evacuare. Nu este clar care ar fi avantajul acestui tip de motor, deoarece frecarea ar fi uriasa, deoarece cele doua pistoane se invart continuu pe acelasi traseu, dand nastere la o temperatura ridicata. Oricum, la fel ca multe altele, si acest motor Garric a ramas la stadiul de proiect.
9. Motorul Meyer cu disc fara rotatie
Cand credeam ca le-am vazut pe toate, apare acest motor numit "Nutating disc engine", adica un motor cu o miscare de balans in jurul axei sale. I se mai spune si motor cu disc deoarece functioneaza extrem de simplu. In interiorul unui bloc rotund, prin miscarea discului, uneori cu rotatie, alteori, asa cum e cazul motorului Meyer, fara rotatie, se desfasoare cei 4 timpi de functionare. Cand discul se ridica intra aerul, cand coboara se face evacuarea. Totul se intampla cu ajutorul unor bujii si a unor mici orificii de admisie si evacuare. Insa designul este unul ceva mai pretentios, pentru ca dispune de multe vibratii care fac imposibila utilizarea motorului la automobile sau avioane.
10. Motorul Pivotal
Compania din Noua Zeelanda, Pivotal Engineering, s-a gandit sa realizeze un motor cu cilindru ceva mai complex, pentru a obtine mai multa putere. A rezultat un motor in 2 timpi cu un piston ciudat, in forma de... pantof. De fapt, este un piston cu articulatie, a caruia cap pivoteaza, de unde si numele acestui sistem. Motorul in sine functioneaza precum unul obisnuit, dar pistonul are o camera de ardere mai mare, iar faptul ca pistonul pivoteaza, face ca tot ansamblul sa fie unul foarte compact, ideal pentru motociclete si avioane. Mai multe astfel de unitati au fost realizata si montate pe motociclete de curse, dovedindu-se in final ca aceste motoare sunt ideale pentru supra-alimentare, multumita posibilitatii mari de racire a pistonului.
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
-
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
-
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei


