10 tipuri de motoare cu ardere interna care promit sa revolutioneze viitorul si de care sigur nu ai auzit

- Motorul Scuderi cu timpii impartiti
- Motorul Toroidal VGT
- Motorul Pivotal cu piston pivotant
Acum 150 de ani, vehiculele functionau doar cu motoare pe aburi. Cineva s-a gandit ulterior sa produca un motor cu ardere interna. A urmat altul care s-a gandit ca un motor diesel pe compresie e o idee foarte buna... Asa au aparut si motoarele rotative, axiale sau cele electrice. Insa in domeniul auto, lucrurile parca au cam stagnat...
1. Motorul Scuderi cu timpii impartiti
Scuderi este numele inventatorului unui motor termic destul de simplu. Nu este un motor complet nou ci este un motor obisnuit in 4 timpi dar care a fost... reinventat. Mai exact, cei 4 timpi pe care ii are fiecare cilindru in parte la un motor conventionala au fost impartiti. Motorul are 2 pistoane si fiecare face cate 2 timpi. Cilindrul rece se ocupa de admisia si de compresia aerului, iar cilindrul cald de explozie si de evacuare. Unicul avantaj al acestui motor care poate avea un numar de pistoane multiplu de 2 este ca cilindrii pot avea dimensiuni diferite. Adica cel de admisie poate fi mai mare, iar cel de evacuare mai mic... In plus, producatorul spune ca este un motor ideal pentru folosirea in masinile hibride, fiind usor de folosit ca generator de energie.
2. Motorul Paut cu pistoane duble
Croatii de la compania Paut au inventat in anii 2000 un motor ce promite. Pau Motor este un propulsor care are timpii tot impartiti, ca cel Scuderi, dar care are un design nou. Un vilbrochen central conecteaza toti cei 4 cilindrii dubli, conectati intre ei prin niste tevi, fara supape, avantajul principal fiind o greutate scazuta datorita lipsei totala a bielelor si designul compact. Un asemenea motor poate fi instalat chiar si in masinile foarte compacte, insa necesita un rezervor exterior de ulei pentru lubrifiere. Ultimul prototip a fost realizat in 2011, dar de atunci a ramas la stadiul de proiect... Pacat, pentru ca designul promite.
3. Motorul Bonner in 2 timpi si cilindri in X
Oarecum asemanator cu motorul Paut este cel realizat in Statele Unite de Walter Schmid in 2006. Este tot un motor la care cele 4 cicluri de functionare sunt impartite, precum cele prezentate mai sus. Insa motorul Bonner este unul mult mai complex, deoarece are un sistem prin care presiunea uleiului se poate modifica, astfel incat sa aiba un raport diferit de compresie. Avantajul principal al acestui motor este ca produce o putere mare in comparatie cu dimensiunile sale si ca poate fi realizat fie pe benzina, fie pe motorina, la fel de usor. Din pacate, nu se mai stie nimic despre acest motor ramas doar la stadiul de prototip.
4. Motorul axial Dyna-Cam
Motoarele axiale dateaza de mai bine de 100 de ani, fiind printre primele motoare montate pe avioane. Se numesc axiale doarece pistoanele lucreaza in jurul unui ax. Un astfel de exemplu este motorul Dyna-Cam, realizat de americanii de la Axial Vector Engine Corporation. Este un motor cu mai multe pistoane, poate avea 6, 8 sau 10, montate in jurul unui ax central pe care il pun in miscare prin intermediul unui vilbrochen ondulat. Forma interesanta a acestui vilbrochen face ca aprinderea si evacuarea sa fie sincronizata cu miscarea pistoanelor. Avantajul acestui motor este forma, una extrem de compacta si foarte ingusta, ideala pentru avioane.
5. Motorul axial Duke
In Noua Zeelanda se ascund niste ingineri pusi pe inventii care au realizat un motor inedit. Firma se numeste Duke Engine si a prezentat in 2012 un propulsor cu 5 pistoane si 3 bujii. Designul este unul axial, asemanator cu ce propuneau cei de la Axial Vector in anii '60, dar imbunatatit pentru utilizari in domeniul auto. In alt design, pistoanele stau pe loc si angreneajza vilbochenul, dar aici este invers. Adica vilbrochenul in forma de stea cu 5 colturi se invarte cu tot cu pistoane, fiecare piston trecand, pe rand, pe la porturile de admisie, bujie si portul de evacuare. De unde si lipsa necesitatii de supape. Din pacate, oricat de interesant ar parea, acest motor a disparut la fel de repede cum a aparut, chiar daca se lauda ca este in stare de performante mult mai bune ca un motor clasic V6.
6. Motorul radial RadMax
Daca ai impresia ca motorul axial Duke este complicat, stai sa vezi ce au realizat canadienii de la Reg Technologies. Produsul lor care vrea sa schimbe lumea se cheama RadMax si este un motor fara cilindri. In locul pistoanelor este o flansa mare din otel cu o sumedenie de compartimente si placi de metal care se deschis si se inchid in functie de pozitia flansei. Blocul motorului are niste curbe prin care intra aerul si tot acolo se produce si aprinderea. Este un hibrid de motor axial si motor rotativ clasic, dar care a ramas doar la stadiul de proiect pe hartie. Oricum, nu este clar cum se face lubrifierea flansei din interiorul motorului...
7. Motorul Toroidal VGT
Un alt exemplu care demonstreaza ca teoria este buna pana cand e pusa in practica e motorul toroidal VGT. Acesta a fost realizat de o firma canadiana disparuta intre timp, numita VGT Technologies. Numele inseamna Variable Geometry Toroidal Engine si de aici reiese si cum trebuia el sa functioneze. Realizat in 2005, acest motor avea 4 cilindri dubli, pozitionati intr-o forma rotunda si conectati doi cate doi, aprinderea facandu-se pe rand intre doua pistoane. Designul avea un singur avantaj, mai exact, designul foarte compact, ideal de folosit in avioane de mici dimensiuni si, de ce nu, in masini hibride pe post de generator. Interesant este ca miscarea nu era una completa de rotire, ci era de miscari scurte, transformate ulterior printr-un sistem unisens in miscare de rotatie.
8. Motorul toroidal fara pistoane
Americanii de la Garric s-au gandit ca revolutioneaza lumea cu un motor toroidal fara pistoane, dar cu rotatie completa. Spre deosebire de motorul VGT, propulsorul Garric are o volanta centrala cu doua 'pistoane' incorporate care trec printr-un cilindru. In interiorul acestui cilindru au loc ciclurile de aprindere, compresie si evacuare. Nu este clar care ar fi avantajul acestui tip de motor, deoarece frecarea ar fi uriasa, deoarece cele doua pistoane se invart continuu pe acelasi traseu, dand nastere la o temperatura ridicata. Oricum, la fel ca multe altele, si acest motor Garric a ramas la stadiul de proiect.
9. Motorul Meyer cu disc fara rotatie
Cand credeam ca le-am vazut pe toate, apare acest motor numit "Nutating disc engine", adica un motor cu o miscare de balans in jurul axei sale. I se mai spune si motor cu disc deoarece functioneaza extrem de simplu. In interiorul unui bloc rotund, prin miscarea discului, uneori cu rotatie, alteori, asa cum e cazul motorului Meyer, fara rotatie, se desfasoare cei 4 timpi de functionare. Cand discul se ridica intra aerul, cand coboara se face evacuarea. Totul se intampla cu ajutorul unor bujii si a unor mici orificii de admisie si evacuare. Insa designul este unul ceva mai pretentios, pentru ca dispune de multe vibratii care fac imposibila utilizarea motorului la automobile sau avioane.
10. Motorul Pivotal
Compania din Noua Zeelanda, Pivotal Engineering, s-a gandit sa realizeze un motor cu cilindru ceva mai complex, pentru a obtine mai multa putere. A rezultat un motor in 2 timpi cu un piston ciudat, in forma de... pantof. De fapt, este un piston cu articulatie, a caruia cap pivoteaza, de unde si numele acestui sistem. Motorul in sine functioneaza precum unul obisnuit, dar pistonul are o camera de ardere mai mare, iar faptul ca pistonul pivoteaza, face ca tot ansamblul sa fie unul foarte compact, ideal pentru motociclete si avioane. Mai multe astfel de unitati au fost realizata si montate pe motociclete de curse, dovedindu-se in final ca aceste motoare sunt ideale pentru supra-alimentare, multumita posibilitatii mari de racire a pistonului.
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
-
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
-
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
-
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
-
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
-
Dacia logan benzina 2020 7300 €
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
-
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
-
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei


