5 efecte negative pe care nu ti le spune nimeni ale unei instalatii GPL

5 efecte negative pe care nu ti le spune nimeni ale unei instalatii GPL
  • Temperatura evacuare
  • Putere mica la turatie mare
  • Inamicul supapelor
Distribuie pe Facebook

Tot mai multa lume isi pune GPL pe masina datorita costului mic al gazului fata de motorina si benzina. Si chiar daca avantajele sunt multe si semnificative, dupa ce punem GPL pe masina exista, totusi, cateva minusuri de care nu iti spune nimeni.

Temperatura evacuare

Majoritatea problemelor care pot aparea la o masina pe GPL sunt cauzate de faptul ca acest combustibil arde la o temperatura mai mare ca cea a benzinei sau motorinei, in jur de 1250-1300 de grade. Insa nu este la fel de eficient ca benzina si are o putere calorica mica. De aici, un efect direct este ca temperatura gazelor de evacuare este mai mare ca in cazul benzinei. Asta inseamna ca evacuarea se va incinge mult mai tare si catalizatorul se poate crapa. Nu de putine ori, dupa ce au trecut pe GPL, soferii au inceput sa auda zornaituri din toba intermediara, din catalizator si din toba finala. Uneori se simte si miros puternic de ars, probabil din cauza ca temperatura mai inalta arde depunerile din catalizator. Nu e un lucru rau, insa la masinile mai vechi ne putem trezi cu zgomote noi.

Racire mai proasta

Tot din cauza temperaturii mari, motoarele care au un circuit simplu de racire, au probleme. Adica acele motoare prin care lichidul de racire intra printr-un capat si iese prin celalalt capat. Functionand pe GPL la o temperatura mai mare, antigelul intra in motor si-l raceste, dar dupa ce trece deja de primele pistoane are temperatura de fierbere. Nu putine sunt motoarele in linie, lungi, cu 5 sau 6 pistoane, care au probleme cu ultimul piston. Acolo unde racirea nu se face bine si din cauza temperaturii mari exista uzuri suplimentare. Nici compresia nu este la fel pe ultimul piston. Asadar, daca pe benzina racirea este cat de cat in parametri, daca trecem pe GPL ultimul piston s-ar putea sa aiba de suferit.

Putere mica la turatie mare

Chiar daca noile instalatii GPL sunt secventiale, controlate de computer, gazul nu poate inlocui benzina, functionand la fel. Daca la mers normal, prin oras, nu o sa sesizam nicio diferenta intre mersul pe benzina si cel pe gaz, imediat cum bagam piciorul in acceleratie o sa simtim modificari. Gazul face o explozie mai slaba in camera de ardere ca benzina, dar daca mergem incet, nu se simte. Daca turam motorul, o sa ne dam seama ca masina nu trage, de exemplu, intr-o depasire. Pentru ca, pur si simplu, gazul nu reuseste sa ofere puterea maxima, din cauza arderii mai slabe. Ne convingem de aceasta lipsa de performanta imediat cum trecem pe benzina si ne dam seama ca motorul se tureaza din nou.

Gazul se dilata vara, se contracta iarna

Spre deosebire de benzina si motorina, GPL-ul se dilata si se contracta. Chiar daca este lichefiat cand iti intra in rezervor, ajunge repede in stare gazoasa sub presiune. Daca este cald afara, gazul se dilata, adica isi creste volumul, dar se contracta cand e frig. In general, nu este nicio problema, adica si daca se dilata, nu exista riscul unei explozii sau cine stie ce alta situatie grava. Singurul neajuns este ca vei fi pacalit la cantitatea pe care o ai in rezervor. Adica gazul se dilata, dandu-ti impresia ca este mai mult, dar, de fapt, se va consuma mai repede. De exemplu, cand e foarte cald si rezervorul indica ca este gol-golut, daca facem plinul, o sa vedem ca intra mai putin gaz decat capacitatea rezervorului.

Inamicul supapelor

Tot pentru ca GPL-ul arde cu temperatura mai mare, riscam sa avem si probleme cu supapele de evacuare sau cu sonda lambda. In momentul exploziei, flacara sta mai mult timp in contact cu pistonul, deoarece nu arde asa de repede si bine ca benzina. Asadar se foloseste o cantitate mai mare si se transfera mai multa caldura catre camasa pistonului. Mereu exista un surplus de gaz nears, in special cand motorul este ceva mai rece, care se va aprinde in clipa in care se vor deschide supapele de evacuare. Acestea vor functiona mereu la temperaturi mai mari, se vor dilata si in timp nu vor mai fi etanse, necesitand inlocuirea. Tot din aceasta cauza, de multe ori iese gaz nears pe evacuare ce va da semnale false la sonda lambda si pot aparea erori.

Ca regula generala, o instalatie de GPL dupa ce este montata trebuie sa fie reglata de experti. Daca este reglata bine, sansele sa producem pagube la motor sunt mici. Dar este ideal, mai ales daca vedem ca acul de la temperatura motorului urca, sa trecem imediat pe benzina ca sa racim instalatia. De fapt, din cand in cand, indiferent de situatie, nu este deloc rau sa mai functionam si pe benzina, deoarece motorul se va simti in largul sau.

Distribuie pe Facebook
mai multe