5 efecte negative pe care nu ti le spune nimeni ale unei instalatii GPL

- Temperatura evacuare
- Putere mica la turatie mare
- Inamicul supapelor
Tot mai multa lume isi pune GPL pe masina datorita costului mic al gazului fata de motorina si benzina. Si chiar daca avantajele sunt multe si semnificative, dupa ce punem GPL pe masina exista, totusi, cateva minusuri de care nu iti spune nimeni.
Temperatura evacuare
Majoritatea problemelor care pot aparea la o masina pe GPL sunt cauzate de faptul ca acest combustibil arde la o temperatura mai mare ca cea a benzinei sau motorinei, in jur de 1250-1300 de grade. Insa nu este la fel de eficient ca benzina si are o putere calorica mica. De aici, un efect direct este ca temperatura gazelor de evacuare este mai mare ca in cazul benzinei. Asta inseamna ca evacuarea se va incinge mult mai tare si catalizatorul se poate crapa. Nu de putine ori, dupa ce au trecut pe GPL, soferii au inceput sa auda zornaituri din toba intermediara, din catalizator si din toba finala. Uneori se simte si miros puternic de ars, probabil din cauza ca temperatura mai inalta arde depunerile din catalizator. Nu e un lucru rau, insa la masinile mai vechi ne putem trezi cu zgomote noi.
Racire mai proasta
Tot din cauza temperaturii mari, motoarele care au un circuit simplu de racire, au probleme. Adica acele motoare prin care lichidul de racire intra printr-un capat si iese prin celalalt capat. Functionand pe GPL la o temperatura mai mare, antigelul intra in motor si-l raceste, dar dupa ce trece deja de primele pistoane are temperatura de fierbere. Nu putine sunt motoarele in linie, lungi, cu 5 sau 6 pistoane, care au probleme cu ultimul piston. Acolo unde racirea nu se face bine si din cauza temperaturii mari exista uzuri suplimentare. Nici compresia nu este la fel pe ultimul piston. Asadar, daca pe benzina racirea este cat de cat in parametri, daca trecem pe GPL ultimul piston s-ar putea sa aiba de suferit.
Putere mica la turatie mare
Chiar daca noile instalatii GPL sunt secventiale, controlate de computer, gazul nu poate inlocui benzina, functionand la fel. Daca la mers normal, prin oras, nu o sa sesizam nicio diferenta intre mersul pe benzina si cel pe gaz, imediat cum bagam piciorul in acceleratie o sa simtim modificari. Gazul face o explozie mai slaba in camera de ardere ca benzina, dar daca mergem incet, nu se simte. Daca turam motorul, o sa ne dam seama ca masina nu trage, de exemplu, intr-o depasire. Pentru ca, pur si simplu, gazul nu reuseste sa ofere puterea maxima, din cauza arderii mai slabe. Ne convingem de aceasta lipsa de performanta imediat cum trecem pe benzina si ne dam seama ca motorul se tureaza din nou.
Gazul se dilata vara, se contracta iarna
Spre deosebire de benzina si motorina, GPL-ul se dilata si se contracta. Chiar daca este lichefiat cand iti intra in rezervor, ajunge repede in stare gazoasa sub presiune. Daca este cald afara, gazul se dilata, adica isi creste volumul, dar se contracta cand e frig. In general, nu este nicio problema, adica si daca se dilata, nu exista riscul unei explozii sau cine stie ce alta situatie grava. Singurul neajuns este ca vei fi pacalit la cantitatea pe care o ai in rezervor. Adica gazul se dilata, dandu-ti impresia ca este mai mult, dar, de fapt, se va consuma mai repede. De exemplu, cand e foarte cald si rezervorul indica ca este gol-golut, daca facem plinul, o sa vedem ca intra mai putin gaz decat capacitatea rezervorului.
Inamicul supapelor
Tot pentru ca GPL-ul arde cu temperatura mai mare, riscam sa avem si probleme cu supapele de evacuare sau cu sonda lambda. In momentul exploziei, flacara sta mai mult timp in contact cu pistonul, deoarece nu arde asa de repede si bine ca benzina. Asadar se foloseste o cantitate mai mare si se transfera mai multa caldura catre camasa pistonului. Mereu exista un surplus de gaz nears, in special cand motorul este ceva mai rece, care se va aprinde in clipa in care se vor deschide supapele de evacuare. Acestea vor functiona mereu la temperaturi mai mari, se vor dilata si in timp nu vor mai fi etanse, necesitand inlocuirea. Tot din aceasta cauza, de multe ori iese gaz nears pe evacuare ce va da semnale false la sonda lambda si pot aparea erori.
Ca regula generala, o instalatie de GPL dupa ce este montata trebuie sa fie reglata de experti. Daca este reglata bine, sansele sa producem pagube la motor sunt mici. Dar este ideal, mai ales daca vedem ca acul de la temperatura motorului urca, sa trecem imediat pe benzina ca sa racim instalatia. De fapt, din cand in cand, indiferent de situatie, nu este deloc rau sa mai functionam si pe benzina, deoarece motorul se va simti in largul sau.
-
Volvo v40 motor 1900 tdi impecabila 2003 1850 €
New hummer 8 grizzly cutie cu 3 trepte forta +revers automat 630 €
Vw golf golf 7 xenon 2.0 150 cp distronic laneassist 2015 10000 €
-
Bmw 730 730da 245 exclusive 2009 8500 €
Toyota yaris verso 121 2007 550 €
Skoda rapid 1.6 tdi 2013 5900 €
-
Opel insignia 2.0 2009 2500 €
Opel astra 16i 2005 1300 €
Bmw x5 3.0d 2008 12500 €
-
Opel astra motorina 2008 1100 €
Bmw 730 3.0 2007 3200 €
Audi a4 b8 2.0tdi 143cp.euro4.klimatronic.piele.navi. 2009 6698 €
-
Lincoln town car 100 2000 100 €
Dacia duster 1.5 2011 4800 €
Audi a6 quattro 2010 8100 €
-
Mitsubishi eclipse 4g69 2008 7500 €
Vw passat b8 2016 11999 €
Audi a4 2000 2009 6995 €
-
Audi a4 2 2008 4800 €
Audi a1 1.6 2011 2800 €
Vw passat automat 2006 3600 €
-
Hyundai veloster 1.6 turbo 2013 11450 €
New db 608 limited cross atv bemi kxd-moto 589 €
Vw golf gti 1.8t 2002 3400 €
-
Bmw 320 2.0 d 2004 2490 €
Vw passat 2.5 tdi 2000 1000 €
Dacia duster 1.5 2016 5500 €
-
Porsche 924 1984 cc 1980 3000 €
Vw tiguan 4motion ,cutie automata dsg 2014 12850 €
Renault megane 1.9 d 2003 1900 €
-
Folie auto llumar autorizata / omologata r.a.r. llumar- de la... 200 Lei
Audi a4 s-line quattro (4x4) euro 5, fab. 2009 8400 €
Grila audi a4 b7 (2004- 2008) rs4 design negru mat 550 Lei
-
Vw passat 2.0 2007 4500 €
Dacia duster 1.5 2015 4800 €
Atv nou model:hummer 125cmc allroad+trusa scule bonus 699 €





