5 lucruri care se pot strica la sistemul de franare

- Lichidul de frana trebuie schimbat la fiecare 3 ani
- Discurile de frana si placutele nu se cumpara second-hand
- Conductele de frana trebuie verificate anual
Din pacate, sistemele de franare de pe masinile noastre sunt destul de ignorate de soferi. Marea majoritate stie una si buna: schimbam placutele din cand in cand si gata. Insa franele noastre inseamna ceva mai mult. Si sunt destule accidente care sunt cauzate de proasta functionare a franelor pentru ca pur si simplu trecem cu vederea alte componente.
1. Placutele
Cel mai cunoscut element al sistemului de franare este si cel pe care il inlocuim cel mai des. Este vorba de setul de placute. Acestea se inlocuiesc intotdeauna numai in pereche pe aceeasi punte, niciodata cumparata de la mana a doua, doar noi. Insa placutele de frana se pot strica in mai multe feluri, nu doar prin uzare.
Chiar daca de cele mai multe ori vom inlocui placutele de frana pentru ca la service ni se va spune ca nu mai au suprafata de frictiune multa, trebuie sa ne gandim si la alte aspecte. Daca vom cumpara placute de frana ieftine, de o calitate proasta, chiar si ale unor marci cunoscute dar fabricate cine stie in ce tara obscura, ne putem trezi cu doua probleme: ori se desprinde ferodo-ul de suportul metalic, ori placutele crapa. Nu de putine ori am intalnit ambele cazuri la alti soferi care s-au zgarcit si au cumparat placute ieftine sau chinezesti. Asa ca nu strica sa verificam placutele nu doar vizual, ci si sa le demontam ca sa vedem cum se prezinta suprafata care intra in contact cu discul.
Mai este situatia in care placutele intra in contact cu o substanta uleioasa, fie lubrifiant de la masina, ulei sau cine stie ce altceva. In acest caz, suprafata de frecare se contamineaza si nu mai face contact cu discul. O alta problema se iveste atunci cand lasam o masina nemiscata mult timp cu frana de mana trasa. In acest caz, placutele se sudeaza pe disc si cand plecam cu masina, chiar daca ele nu s-au retras cand am coborat maneta franei de mana, se vor debloca atunci cand ne punem in miscare, auzind o trosnitura mai mult sau mai putin puternica. Aici exista riscul sa crapam placutele, iar o placuta care nu mai este dintr-o bucata poate provoca pagube majore.
De obicei, placutele de frana au senzori electrici sau mecanici care ne avertizeaza cand trebuie sa le inlocuim. Daca insa le lasam prea mult pe disc in loc sa le inlocuim la primele scartaituri ale placutei de metal ce are rol de martor, ne putem trezi cu discul stricat. Adica placuta ajunge la metal, la suportul din otel care o sustine, iar acesta va face un sant in disc. Si, urmatorul pas este ca discul sa strice si el placutele noi. Asadar, trebuie sa schimbam placutele la timp, sau vom fi nevoiti sa schimbam si discurile ulterior.
2. Discurile
O alta consumabila din sistemul de franare este perechea de discuri. Din pacate insa, discurile nu se mai strica, ca pe vremuri, in urma uzurii prin frecare, devenind subtiri. Ci din cauza ovalizarii. Si asta din mai multe motive: franarea puternica pe timpde iarna si materialele proaste din care sunt facute discurile, adica otel ce nu rezista la temperaturi inalte.
Discurile de frana sunt din ce in ce mai des inlocuite pentru ca transmit in volan vibratii puternice la franare. Asta inseamna ca s-au ovalizat si nu mai avem ce face. Unii le rectifica, dar nu recomandam asa ceva. Si ovalizarea se face astfel: ori circulam, sa zicem, pe timp de iarna, cand pe jos este zapada si baltile de apa sunt foarte reci, dar circulam cu viteza, sau coboram un munte si franam des, iar in momentul in care intram intr-o balta, socul dat de diferenta de temperatura in repetate randuri face ca otelul sa lucreze si sa se onduleze, ori si vara, daca mergem cu viteza mare, si pe ploaie franam brusc. Oricum, cert este ca diferenta de temperatura brusca face ca discurile sa se ovalizeze.
Mai este si situatia in care unii "cunoscatori" isi monteaza cu discuri stock sau obisnuite placute de frana, chipurile sport. Adica cu un material de frictiune puternic, mai moale, care se uzeaza mai repede, dar care se muleaza mai bine pe disc si masina se opreste asadar mai repede. Problema este ca aceste placute merg mana in mana doar cu discuri sport, nu cu unele obisnuite. Pentru ca aceste placute lucreaza si ele la o temperatura mai mare, avand o frecare mai buna, prin urmare, daca discul nu este realizat dintr-un material rezistent, se va indoi si se va ovaliza.
In situatii mai rare, discurile se mai si crapa, tot din cauza diferentelor de temperatura, dar numai cand acestea sunt mai uzate si peretii de otel cedeaza in anumite locuri in care au fost mai slabe din fabrica. Cert este ca din cauza ovalizarii, tot mai putine discuri ajung sa fie folosite pana la uzura minima.
Disc uzat care a crapat din cauza materialului subtire
3. Etrierele
Un element foarte trecut cu vederea, pe care soferii nici nu prea il baga in seama, este etrierul. Partea proasta este ca etrierul este singura piesa care face o miscare mecanica, asadar este piesa care se poate strica cel mai repede. Insa este o piesa ce are o longevitate mare, dar din cand in cand, poate ceda. Mai ales dupa o iarna lunga in care s-a mers mult cu masina respectiva.
Etrierul este forma din mai multe elemente, insa importanta este partea care tine placutele si se strange pe disc datorita unui piston hidraulic. Acest pistonas se poate bloca. Nu complet, dar se poate bloca in functie stransa. Adica atunci cand ridicam masina pe cric, sa ne dam seama ca roata nu se poate invarti libera. Atunci este o problema. Mai des se intampla asa ceva la etrierele mai performante care sunt dotate cu mai multe pistonase sau la masinile vechi ale caror etriere au un sistem de ungere si de semeringuri mult mai proaste.
Sus: placuta de frana uzata din cauza etrierului blocat
Pistonasul unui etrier poate ramane blocat. Ce inseamna asta? Inseamna ca poate exercita asupra discului o forta chiar daca noi nu stam cu piciorul pe frana. Ia acest lucru inseamna o frecare constanta, inseamna o temperatura uriasa ce poate chiar inrosi discul de frana si inseamna compromiterea discului respectiv. Dar ce putem face?
Macar o data pe an, la service sau in propria parcare, putem scoate toate jantele ca sa vedem cum lucreaza etrierele masinii. Putem unge cele doua tije pe care acesta oscileaza ca sa stranga discul, putem unge cu vaselina speciala de temperaturi inalte toate partile in miscare, avand insa grija sa nu atingem suprafata discului sau a placutelor.
Etrier cu doua pistonase hidraulice
4. Lichidul de frana
Am ajuns la un alt element despre care soferii au impresia ca nu se schimba niciodata. E vorba de lichidul de frana. Acesta, spre uimirea tuturor, are o viata limitata si in timp isi pierde proprietatile. Lichidul de frana este realizat din substante pe baza de petrol, realizate in laborator, fara apa. Deoarece trebuie sa reziste la temperaturi uriase fara sa fiarba, cam ca antigelul. Dar lichidul de frana are un dezavantaj: atrage umezeala. Si chiar asa i se si testeaza eficienta, cu un dispozitiv care masoara umezeala din el.
Dar de ce trebuie sa schimbam lichidul de frana? Pentru ca in timp acumuleaza apa. Si apa fierbe la temperaturi mari, nu? Iata cum functioneaza sistemul de franare si de ce lichidul este asa de important. Atunci cand franam violent, energia termica ce se naste in urma frecarii dintre placute si disc ajunge prin etrier, la lichidul de frana din conducta. Particulele de apa din lichid incep sa fiarba si se formeaza bule de aer. Spre deosebire de lichidul de frana, aerul se comprima. Asa apare si senzatia de "frana moarta" sau frana ineficienta, atunci cand apasam pedala si vedem ca masina nu incetineste. Pentru ca odata ce au aparut bule de aer, cand apasam pedala, aerul se comprima in loc sa stranga etrierul.
Deci daca dorim sa nu avem probleme mai ales daca stim ca mergem in conditii mai grele, pe coborari de munte sau pe vreun traseu virajat cu franari dese, trebuie sa avem mereu lichidul de frana bun si nou. Astfel, acesta nu va fierbe si franarea se va face mult mai bine.
5. Conductele
Un alt element despre care multa lume crede ca nu trebuie bagat in seama este sistemul de conducte. Acestea sunt ori metalice, ori din cauciuc. La roti, de obicei, sunt conducte care se infileteaza cu o lungime de 30-40 cm, flexibile, capabile sa lege traseul lichidului intre caroserie si etrierul de pe roata care oscileaza, ori stanga - dreapta, ori sus - jos. De obicei, conductele de frana din cauciuc cedeaza in timp, pentru ca materialul exterior care protejeaza furtunul interior imbatraneste si se crapa.
Sistemul de franare este unul hidraulic, asa cum este si cel de servo-directia. Trebuie sa ne gandim la el ca si la un sistem al unei macarale ce reuseste, cu ajutorul unor pistoane impinse de lichid, sa ridice sute de tone de la sol. Asa este si cu sistemul de franare: presiunea din pedala este amplificata de pompa de frana si etrierul este impins cu o forta uriasa. Aceasta forta hidraulica trebuie insa sa circule prin elemente foarte rezistente. Si orice fisura sau crapatura minora dintr-o conducta flexibila de cauciuc poate duce la spargerea ei cand apasam frana.
Cu siguranta, toata lumea a auzit de conducte de frana sparte. In clipa in care o conducta de frana se sparge, tot lichidul din sistem se pierde pe acolo si masina nu mai are deloc frane. Tocmai de aceea, trebuie sa ne uitam si la conducte, atunci cand facem verificarea anuala a franelor. Conductele le verificam si indoindu-le puternic, in cautarea crapaturilor minore. Daca vedem vreo urma de uzura speciala, intram pe net sa vedem cat este o conducta de frana pentru masina noastra.
Asadar, nu doar placutele de frana conteaza la masina noastra pentru franare. Degeaba avem placute noi daca in rest, avem discuri ovalizate, lichidul plin cu molecule de apa sau conductele crapate. De aceea trebuie sa le verificam din cand in cand si sa ne asiguram ca toate aceste componente functioneaza la unison intr-un mod eficient. Pentru ca, pana la urma, franele sunt cele care ne tin in viata de fiecare data cand ne urcam la volan.
Daca esti in cautarea unor elemente de franare noi pentru masina ta, poti sa cauti in sectiunea speciala de pe www. pieseauto.ro
Nu uita ca placutele, discurile si conductele este bine sa le cumperi noi, in timp ce etrierele pot fi achizitionate si la mana a doua!
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Jante noi 20 inch originale vw touareg 7p r20 5x130 980 €
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
5801930226 839765-0001 839765-5001s gtd1749v garrett turbo... 2000 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
5802003660 826822-5003s 826818-0003 826818-5003 garrett... 5000 Lei
Luneta bmw seria 5 e34 sedan 1987-1996 250 Lei
804813-02 500060582 5801525938 5801404351 garrett turbo iveco... 3500 Lei
-
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Contact pornire peugeot, n0500109 120 Lei
A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei
-
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0445120409 5801932928 0 445 120 409 bosch injector iveco... 650 Lei
Pleoape faruri originale mattig pentru skoda octavia 1 u 1u 150 Lei
-
Injector bosch cod 0445110188 0986435090 citroen ford mazda 3... 200 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Grila audi a6 c6 facelift 400 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
T88888c t575163a 9831370080 9840056680 9847929580 compresor ac... 2500 Lei
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
0445110489 0445110488 cv6q 9f593 aa 0986435288 bosch injector... 450 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Luneta citroen c5 1 break 2001-2007 400 Lei


