5 lucruri pe care trebuie sa le faci la masina inainte de inceperea iernii

5 lucruri pe care trebuie sa le faci la masina inainte de inceperea iernii
  • Masoara incarcarea alternatorului
  • Verifica toate luminile
  • Cum stai cu franele?
Distribuie pe Facebook

Iarna a venit cu adevarat la munte chiar daca suntem in luna septembrie, iar in cateva orase mari temperaturile au ajuns sa fie negative. E clar ca vara a ramas doar o amintire, asa ca trebuie sa ne pregatim de zapada, viscol, polei si gheata. Ce trebuie sa facem inainte sa inceapa "iadul alb"?

Venirea iernii in randul soferilor din Romania este mereu un eveniment debusolant. Ba zapada ii ia prin surprindere, ba autoritatile nu isi fac treaba si strazile raman inzapezite, ba raman fara curent sau au uitat sa-si monteze anvelopele de iarna. Acum, suntem la un pas distanta de venirea sezonului rece iar soferii nu stiu ce sa faca pentru un plus de confort si siguranta. E greu sa renuntam la obiceiurile de vara, iar acest lucru este o greseala, deoarece comportamentul autoturismului se schimba atunci cand vine iarna. Iata la ce e musai sa fim atenti.

1. Masoara incarcarea alternatorului

Imediat cum vine iarna, acumulatorii mai vechi incep sa cedeze si te lasa cand ti-e lumea mai draga. Tot atunci tradeaza slabiciunea si alternatoarele, fie ca li se arde puntea de diode sau se duc carbunii. Asadar, la primele semne de iarna, e bine sa mergem la un service auto sau la un electrician care sa ne verifice bateria si incarcarea alternatorului cu un ampermetru. Putem astfel sa aflam daca bateria e pe duca si daca alternatorul incarca, luand masurile din timp ca atunci cand zapada va fi pana la geam sa nu ramanem in drum sau chiar in mijlocul soselei cand suntem in vacanta de Revelion.

2. Verifica toate luminile

Multi soferi nu isi dau seama ca odata cu frigul vine si o zi mai scurta, cu lumina putina. Adica de dimineata cand pleci la birou e intuneric, iar dupa-amiaza cand te intorci acasa este intuneric. Atunci explodeaza numarul accidentelor cauzate de lipsa iluminarii bune. Becurile conventionale cu filament se ard destul de des mai ales din cauza gropilor care le slabesc si ne trezim pe sosea inconjurati de masini carora nu le merg stopul pe frana, pozitii, faza scurta si asa mai departe. La final de vara e bine sa verifici toate luminile masinii ca sa te asiguri ca becurile sunt bune, inclusiv la iluminatul placutei de inmatriculare.

3. Cum stai cu franele?

Multi mecanici din service ne-au spus ca soferii romani tind sa mearga cu placutele uzate pana cand ramane fier pe fier. Ceea ce este extrem de periculos. Asta pentru ca soferii daca nu au martor in bord care sa le spuna cand s-au uzat placutele, merg cu ele pana incep sa scoata zgomote puternice, deoarece nu au timp sa le verifice. Ideal este ca la inceput de iarna sa te duci cu masina intr-un service pentru a verifica toate elementele importante, cum ar fi frane, directie, lumini, articulatii, suspensii, etc. Dar macar franele sa le verifici. Iar acest lucru e usor: la incetinierea de la viteza mare nu trebuie sa vibreze volanul, ceea ce ar insemna ca sunt discurile ovalizate. Uzura placutei si a discului se poate verifica la ochi, prin spitele jantei sau scotand roata de pe masina.

4. Lichidele care ingheata

Ultimul lucru pe care ai vrea sa-l patest la venirea gerului este sa te surprinda cu lichide care pot ingheta in motor. Mai precis, lichidul de racire motor si cel de curatare parbriz. Daca ai lichid de vara in recipientul pentru curatarea parbrizului, cel mai grav lucru care ti se poate intampla este sa se strice motorasul electric care tine loc de pompa sau sa crape vasul. Ambele piese sunt destul de ieftine si usor de schimbat. Dar daca iti ingheata antigelul, costurile sunt... altele. Multa lume are impresia ca antigelul nu se schimba niciodata, ceea ce este o greseala mare. In timp, antigelul isi pierde din calitati si isi schimba atat punctul de fierbere cat si cel de inghet. Antigelul ingheata cand e nou, sa zicem, la -30 de grade. Dar dupa 5-6 ani de neschimbare, moment in care substantele chimice care i-au dat aceste proprietati se evapora si temperatura de inghetare creste la -10-15 grade. Si uite asa ne trezim ca, desi avem antigel roz in instalatie, acesta va ingheta intr-o noapte cu frig serios de -20 de grade Celsius. Mai bine il testam cu un tester specializat sa stim daca trebuie schimbat cu totul.

5. Anvelopele potrivite

Legea din Romania nu iti permite sa circuli pe un drum acoperit de polei, zapada sau gheata cu anvelope de vara, indiferent de perioada. Adica daca in luna august te prinde o ninsoare pe Transfagarasan, risti ditamai amenda. Insa iarna vine cu adevarat mai octombrie-noiembrie la munte si in decembrie la Bucuresti. De retinut este ca nu doar zapada trebuie sa fie luata in calcul, deoarece anvelopele de iarna NU sunt de zapada, ci de... temperatura. Cum ajunge temperatura sa scada sub 7 grade Celsius media zilei, trebuie sa trecem la pneurile de iarna. Asta daca vrem o aderenta maxima in orice conditii. In plus, e bine sa ne asiguram ca anvelopele noastre de iarna au profil peste 5 mm si ca nu au alte defecte, cum ar fi crapaturi, galme, uzuri neuniforme. Nu ai vrea iarna, cand oricum aderenta este scazuta si cu pneuri noi de iarna, sa ajungi in sant doar pentru ca nu ai fost incaltat cu ce trebuie.

Distribuie pe Facebook
mai multe