5 motive pentru care trebuie sa conduci o masina turbo pe benzina
- Puterea crescuta
- Consum redus
- Taxe mici in Romania
Masinile noi care sunt acum pe piata au, in proportie de 80%, motorizari supra-alimentate. E vorba de motoare turbo, echipate cu un turbo-compresor, motoare care le-au inlocuit pe cele traditionale natural aspirate. Dar care sunt avantajele acestor motoare turbo?
Puterea crescuta
Cel mai cunoscut si evident avantaj al unui motor turbo este puterea mare. Evident, fata de un motor de aceeasi capacitate, dar aspirat. De fapt, daca ne gandim mai bine, motorul turbo poate fi mult mai puternic decat motoare aspirate de capacitati duble sau triple. De exemplu, un motor de 2.0 litri de pe A45 AMG are 381 cp, la fel ca un V8 de 6.0 litri de acum 15 ani, tot de Mercedes. Iar daca ne referim la prezent, un 1.0 litri de Ford produce 125 cp, in timp ce un motor de 1.0 litri aspirat de Toyota are doar 68 cp. Iar exemplele pot continua la infinit. E clar ca un turbo-compresor contribuie la o putere mai mare, pastrand aceeasi capacitate cilindrica sau chiar avand una mai mica.
Taxe mici
Din faptul ca ai un motor puternic dar de capacitate mica deriva si urmatorul avantaj: taxele mici. Acum vreo 20 de ani, ca sa te bucuri de 300 de cp aveai nevoie de un motor urias, V8 sau V12, de 5 sau 6 litri. Acum ai nevoie doar de un 2.0 sau chiar de un 1.8 litri turbo. Si, in Romania, stim cu totii ca modul de calcul al impozitului anual pe vehicule este aberant si se calculeaza in functie de capacitatea cilindrica. Asa ca e bine sa o ai cat mai mica. Ceea ce este o prostie: de ce sa platesti tu cu motor de 2.0 litri numai 160 de lei/an impozit, in timp ce proprietarul de Mustang 5.0 plateste 6800 de lei/an, ambii avand aceeasi putere? Dar cum lucrurile nu se vor schimba curand, e clar ca o capacitate mica are avantaje. La impozit si la asigurarea RCA, in special
Consum redus
Multa lume crede ca motoarele turbo consuma mai mult ca cele aspirate. Insa nu este o regula. Pentru ca motorul se foloseste cu adevarat de aerul indus sub presiune de compresor numai cand apesi puternic pedala de acceleratie, ca sa pleci primul de la semafor sau sa faci o depasire. Atunci, automat, intra mai mult aer in admisie care necesita mai mult carburant ca sa se produca amestecul ce trebuie sa intre in camera de ardere. Dar daca circulam normal cu o masina turbo, aceasta va consuma la fel ca o masina cu motor aspirat. Mai mult, in unele cazuri, masinile turbo consuma mai putin. Deoarece la motoarele aspirate puterea si cuplul maxim sunt la turatii mari, soferii tind sa le tureze mult mai tare, in timp ce cu o masina turbo poti sa mergi si sa schimbi lejer la sub 2000 rpm.
Poluare mai mica
Cel mai neinteresant motiv pentru soferii romani este legat de poluare. Dar, poate ca si tara noastra va ajunge la un moment dat sa aiba cumparatori de automobile care sa se uite si la nivelul de poluare, nu doar daca masina are piele si trapa. Masinile turbo polueaza mai putin, in primul rand, pentru ca au capacitati cilindrice mai mici si mai putine pistoane. Dar si pentru ca motorul nu merge mereu cu boost maxim, iar asta inseamna putere mai mica si poluare redusa. Si, cum spuneam si mai sus, soferii de masini turbo tind sa mearga cu ele mai subturate si, din nou, avem o poluare mai mica. Ajunge sa va uitati la cifra care arata noxele de C02 si o sa vedeti ca la masinile noi turbo, aceasta e mai mica ca in randul celor cu motoare aspirate.
Intretinere mai ieftina
O masina cu mai multe piese in miscare, cum poate avea o intretinere mai ieftina? Destul de simplu. Dar aici ne referim la masinile moderne, mai noi, care, stim cu totii ca nu se mai fac ca pe vremuri. Avantajul masinilor turbo este ca in zilele noastre, cele de capacitate mica, au doar 3 pistoane. Iar acest lucru inseamna doar 3 bobine de inductie care se pot strica, doar 3 bujii de inlocuit, doar 3 fise care se pot crapa, doar 3 injectoare care pot ceda. Adica niste piese care, de obicei, se cam strica... Daca scoatem din calcul turbina care, daca ingrijesti motorul si schimbi uleiul la timp, nu are cum sa se strice, motorul turbo este similar cu cel aspirat. Doar ca acum are cu 1 piston mai putin. Exista si motoare turbo cu 4 sau 6 cilindri, adica la fel ca cele aspirate, iar pentru acestea nu se aplica regula, din pacate.
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Ford s-max 2.0 2011 6200 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Vw passat gmo 2017 11900 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Audi q5 quatro 2017 23800 €