5 semne care ne spun cand trebuie sa schimbam anvelopele de iarna

- Temperatura pe timp de noapte mai mare de 7 grade Celsius
- Franarea pe carosabil umed nu este sigura
- Pneurile incep sa scartaie in viraje
Vremea de afara este ciudata si schimbatoare: desi este aprilie, in multe zone din tara ninge si in altele ploua, iar temperaturile sunt negative in jumatate din tara. Cu toate astea, unii soferi si-au schimbat deja pneurile de iarna cu cele de vara. Dar cand stim cu precizie momentul in care trebuie sa facem schimbarea?
1. Temperatura pe timp de noapte mai mare de 7 grade Celsius
De departe, cel mai bun reper pentru a face schimbul de anvelope sezonier este schimbarea temperaturii exterioare. Insa si aceasta ne poate juca feste, motiv pentru care trebuie sa fim atenti la niste reguli. Mai precis, daca temperatura pe timp de noapte este de peste 7 grade Celsius constant, vreme de minimum 2 saptamani, putem face schimbul de anvelope. O temperatura calda noapte vreme indelungata inseamna ca ziua va fi o temperatura medie mai mare si ca pana si in zonele muntoase temperaturile negative au disparut. De exemplu, in aceste zile ninge la munte si orice sofer care traverseaza Valea Prahovei sau alte zone inalte trebuie sa aiba montate pe masina anvelope de iarna. Cu toate astea, in unele orase au fost temperaturi pozitive, chiar si de 15-19 grade, dar nu constant, mai multe zile la rand... Asadar, trebuie sa fim atenti la temperatura medie si daca aceasta este peste 7 grade, atunci putem face schimbul de anvelope pentru ca la o temperatura mai mica trebuie sa avem pneurile de iarna, acestea oferind cea mai mare siguranta rutiera.
2. Anvelopa de iarna incepe sa devina moale
Un alt reper poate fi modul in care se comporta pneul de iarna. Acesta este gandit sa fie utilizat la temperaturi joase, de sub 7 grade Celsius, ajungand la temperaturi negative foarte joase. Daca insa facem greseala sa circulam cu anvelope de iarna pe timp de vara vom vedea ca materialul din care acestea sunt fabricate devine moale si isi pierde aderenta. Dar acest lucru nu se intampla imediat, in cateva secunde, ci in cateva zile. Adica daca temperatura se schimba brusc si intram in primavara, pneului ii trebuie mai multe zile ca sa-si piarda elasticitatea si sa devina mult mai moale. Putem face extrem de simplu acest test pe propriile pneuri: daca vedem ca suprafata de rulare incepe sa acumuleze multe pietricele si fire de praf, atunci materialul a inceput sa fie prea moale. La fel si daca bagam unghia in blocurile de pe suprafata de rulare: daca aceasta intra prea usor, materialul si-a schimbat deja elasticitatea si trebuie sa apelam la pneurile de vara. Daca insa vei face acest test cand temperatura este joasa, vei vedea ca anvelopa de iarna este ceva mai rigida, dar asa cum trebuie, astfel incat sa ofere aderenta maxima si o rezistenta la uzura in timp crescuta.
Stanga: anvelopa de iarna utilizata in anotimpul calduros
3. Franarea pe carosabil umed nu este sigura
Dupa iarna, vine primavara. Si, de obicei, dupa ninsori incep ploi sau carosabilul este acoperit de apa din cauza topirii zapezii cand afara este cald. Cert este ca pneurile de iarna nu sunt gandite pentru o franare pe carosabil umed foarte buna. Si, inainte sa franam pe asfalt uscat, dupa ce se termina iarna, avem toate sansele sa experimentam franarea pe asfalt acoperit de apa. Daca intampinam probleme la franarea pe carosabil acoperit de apa, e clar ca trebuie sa facem schimbul de anvelope. Fie ca vorbim de mersul pe autostrada si simtim fenomenul numit acvaplanare la viteze mari, cand trecem prin niste balti formate pe asfalt, fie ca franam in oras, la viteze mici, si simtim ca intra ABS-ul sau ca pierdem controlul in virajele bruste, e clar ca pneurile de iarna nu fac fata la astfel de conditii. Spre deosebire de anvelopele de iarna gandite sa ofere aderenta pe zapada, pneurile de vara au niste santuri speciale care vor evacua apa, scazand astfel riscul de accidente.
4. Temperatura pneurilor creste la viteza mare
Un alt criteriu dupa care putem spune ca trebuie sa apelam la pneurile de vara este temperatura. Dar nu cea de afara ci temperatura pneurilor. Iar acest lucru apare mai ales in cazul calatoriilor la drum intins sau pe autostrada, cand rulam cu viteza crescuta. Din cauza profilului pronuntat, special realizat pentru conditii de iarna si aderenta pe zapada sau polei, blocurile suprafetei de rulare se misca mai mult decat in cazul celor de pe o anvelopa de vara. Si frecarea inseamna energie termica ce se manifesta printr-o temperatura crescuta. De exemplu, vei observa foarte usor ca dupa ce mergi o ora pe autostrada cu o masina care are pneuri M+S, temperatura acestora e mult mai mare decat cea a unor anvelope de vara. Evident, pe timp racoros, de iarna, anvelopele aceastea isi pastreaza o temperatura normala, dar cand e mai cald afara si asfaltul e uscat, o temperatura prea mare le poate face sa explodeze si se uzeaza prematur fara rost.
5. Pneurile incep sa scartaie in viraje
Un alt semn, de aceasta data auditiv, ne este dat de scartaitul anvelopelor in viraje. Acest lucru se datoreaza tot din cauza ca materialul din care este realizata o anvelopa isi schimba proprietatile cand vine caldura. Devine mai moale si, desi ai crede la prima vedere ca aderenta creste, aceasta scade. Spuneam mai sus ca blocurile de pe suprafata de rulare a unui pneu de iarna sunt mai departate. Cand franezi, acestea se apropie, dar nu se apropie foarte usor. In schimb, un pneu de vara are blocurile apropiate si cand franezi, acestea se blocheaza instantaneu. La fel si in viraje, cand suprafata de rulare isi schimba dinamica si blocurile care intra in contac cu solul isi micsoreaza suprafata. De aici apare si scartaitul: anvelopa este prea moale si suprafata de rulare care, de obicei este de dimensiunea unei palme cand intra in contact cu asfaltul, este mult mai mica. De ce scartaie un pneu de iarna in viraje? Pentru ca nu are aderenta si este prea moale. Daca insa temperatura ar fi scazuta, adica in conditii normale de iarna, un pneu de calitate dedicat acestui sezon isi va pastra calitatile si elasticitatea nu va trece de pragul critic ce se poate dovedi a fi riscant.
In astfel de situatii e clar ca anvelopele de iarna trebuie pastrate...
Asadar, in cazul in care nu erai pana acum hotarat cand sa-ti schimbi anvelopele, speram ca esti de acum inainte ceva mai informat. Oricum, iti recomandam sa fii atent la vremea de afara, atat in orasul in care locuiesti, cat si in zonele in care doresti sa ajungi. Pentru ca, oricat am scrie noi despre anvelope, o documentare buna de cateva minute face toti banii. Si daca stii ca urmeaza sa ajungi in zone in care temperatura este joasa si chiar ninge, nu are rost sa schimbi pneurile de iarna cu unele de vara, chiar daca la tine in oras este cald... Asa ca fii cu ochii pe vreme, pentru ca nu trebuie sa te joci cu siguranta ta si a pasagerilor tai!
Daca esti in cautarea celei mai mari oferte de anvelope de vara, poti sa intri pe www.PieseAuto.ro
-
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei


