5 sfaturi ca sa mergi cu masina prin zapada

5 sfaturi ca sa mergi cu masina prin zapada
  • Niciodata cu mai mult de 50 km/h
  • Ciupeste frana in repetate randuri
  • Foloseste trasa noua
Distribuie pe Facebook

Ninsoarea bate la usa si in zonele montane deja s-a aternut in strat gros. Poate ca v-am tot batut la cap cu situatiile de condus pe timp de iarna, cu anvelope speciale si asa mai departe, dar acum vom incerca sa va povestim despre mersul efectiv pe zapada. Stiti voi, atunci cand autoritatile uita sa deszapezeasca.

Se intampla sa ajungem la munte pe niste drumuri cu zapada batatorita. Sau, de ce nu, chiar si in oras, cand autoritatile, ca in fiecare sezon, sunt luate prin surprindere. Mai sunt si situatii in care locuim sau trebuie sa ajungem in zone cu drumuri neasfaltate care nu vor fi niciodata deszapezite, asa ca trebuie sa ne descurcam cum putem. Pentru acele situatii destul de rare, dar care pot avea loc, iata cum sa conducem pe zapada.

1. Niciodata cu mai mult de 50 km/h

Poate ca un drum drept si batatorit de munte, cu zapada dreapta, este o imbiere la a calca pedala de acceleratie. Insa niciodata nu trebuie sa mergem pe zapada mai repede de 50 km/h. De fapt, daca mergi deja cu 30-40 km/h si tragi de volan usor, o sa simti ca masina se comporta ca si cum ar fi pe gheata. Aderenta este scazuta si controlul masinii lasa de dorit. Indiferent de ce anvelope ai pe masina! Asadar, deoarece avem aderenta minima ceea ce inseamna control zero si o distanta de franare chiar si de 10 ori mai mare decat in conditii de asfalt uscat, trebuie sa conducem incet. Nu stii cand apare in fata o masina sau se termina drumul si trebuie sa opresti.

Trafic iarna

2. Foloseste lanturile pentru roti

Lanturile de roti nu sunt de folosit pe asfalt curat, fie el uscat sau ud. Si nici cand este fleoscaiala clasica dupa topirea zapezii. Ci lanturile sunt pentru conditii de gheata si zapada. Daca urmeaza sa te aventurezi pe drumuri inzpezite, indiferent de cat de mare e stratul de zapada, monteaza lanturile pe roti. Dureaza cam 20 de minute sa montezi lanturile, dar merita. Astfel, vei avea aderenta crescuta si te vei putea deplasa, in timp ce alti soferi care nu au lanturi vor sta pe loc, fie impotmoliti, fie ca le aluneca rotile pe zapada.

3. Ciupeste frana in repetate randuri

Franarea in conditii de zapada sau gheata este diferita fata de asfalt uscat. Daca tu franezi brusc si astepti sa-si faca treaba ABS-ul, atunci e grav. Pe zapada trebuie mereu "sa cauti" aderenta cu anvelopele, atat la demaraj, cat si la franare. Daca ai lanturile montate, toate aceste lucruri se intampla mai eficient. De exemplu, daca ai lanturi si vrei sa franezi, trebuie sa ciupesti usor frana, inainte ca sa intre ABS-ul in functiune, pana cand prinzi lantul intre roata si zapada ca sa faca aderenta. Evident, acest lucru se simte in pedala, dar si la felul in care incetineste masina. Totul este sa apezi frana in reprize, pana cand ai aderenta maxima.

Trafic iarna

4. Foloseste trasa noua

Daca drumul are zapada batatorita si afara este foarte frig, sunt sanse ca pe unde au circulat mai multe masini sa se fi format deja o pelicula alunecoasa peste zapada. Daca ai un drum in rampa, care urca, si simti ca rotile derapeaza, foloseste zonele cu zapada mai proaspata. Aici gasesti un plus de aderenta fata de suprafata cu zapada batatorita. Aici conteaza si calitatea anvelopelor de iarna cu care este masina incaltata, evident, deoarece o anvelopa mai noua, cu profil mai adanc, va "sapa" mai bine si se va agata cu toate crampoanele de zapada.

5. Foloseste-te de balansul masinii

Daca ramai impotmolit in zapada, nu forta motorul sperand ca, brusc, rotile se prind ca niste gheare de zapada si ies de acolo. Ci foloseste balansul masinii, astfel incat sa iesi cu rotile din gropile facute. Un alt sfat este sa ai la tine mereu o lopata, sa-ti faci drum la toate cele 4 roti. Dar daca nu ai, trebuie sa te descurci singur. Invarti de volan, dai cu fata, dai cu spatele, pana cand gasesti aderenta. In caz ca masina nu se misca niciun centimetru, inseamna ca esti suspendat. In acest caz trebuie sa dai pe toata lumea jos, inclusiv bagaje, ca sa se ridice caroseria de pe zapada si sa stea cu rotile pe zapada.

Nu uita, indiferent de sfaturi, ca daca pleci iarna la drum trebuie sa fii dotat cu lanturi, lopata si poate chiar si un sac de nisip. Nu mai spunem de situatiile in care se anunta coduri de diferite culori, moment in care trebuie sa ai rezervorul plin, dar si paturi, mancare si bautura la bord. Nu se stie cand ramai impotmolit in nameti si apari la stiri...

Trafic iarna

Distribuie pe Facebook
mai multe