8 motive pentru care service-urile auto ale importatorilor sunt... de cacao

8 motive pentru care service-urile auto ale importatorilor sunt... de cacao
  • Clientii isi duc masinile la reprezentata din cauza garantiei
  • Alternativa o reprezinta atelierele de cartier sau multimarca
  • Dezavantajele unui service auto de la dealer sunt mai multe decat avantajele
Distribuie pe Facebook

Service-urile importatorilor din Romania, cunoscute si sub numele de service-uri oficiale sau monomarca, reprezinta subiectul unor controverse dezbatute zilnic pe forumurile auto din tara noastra. Ce-i drept, au si parti bune, cel putin teoretic, insa din pacate, dezavantajele atelierelor de reparatii ale dealerilor mari din Romania sunt mult mai multe.

Preturi exagerate

In spatele frazelor de marketing precum "avem cheltuieli mari, personal calificat si piese de calitate" stau intotdeauna niste preturi exagerate la service-urile de marca, dealer sau importator. Fara indoiala, un service care are locatia unde este si reprezentanta auto va avea o suprafata mare, multi angajati, o chirie uriasa, dar si altfel de investitie initiala. Asadar, e normal ca preturile sa nu fie la fel ca in cazul unui service de cartier de la colt de bloc. Insa asta nu justifica un pret si de 5 ori mai mare la manopera sau la piese fata de un atelier multimarca destul de cunoscut, ce face parte dintr-un lant la nivel national. Sau preturi de 10 ori mai mari fata de un service mic, de cartier...

De obicei, piesele au preturi foarte mari pentru ca sunt originale, sunt OEM. Adica vin intr-o cutie pe care scrie Volkswagen sau Skoda, asa ca sunt considerate originale si trebuie sa fie scumpe, ca este mai bine pentru masina... Asa gandeste romanul si pe asta se bazeaza si service-ul care nu ezita sa umfle preturile. Sa zicem ca la piese ar merita sa platesti in plus pentru niste piese si consumabile originale, dar nu si pentru manopera. Pentru ca la un service al unui importator din Bucuresti vei plati si 50 de Euro pentru fiecare ora de manopera. Dar ei calculeaza de la minimum o ora. Adica daca ai de facut o interventie care dureaza 30 de minute, nu vei fi taxat cu 25 de Euro, ci cu 50 de Euro. De fapt, orice interventie are o manopera standard pe care o platesti ulterior. Nu conteaza ca, de fapt, munca a durat doar jumatate din timpul respectiv, tu platesti ca in tabel. Nu-ti convine, sa fii sanatos.

Piese aftermarket, preturi 'originale'

Majoritatea service-urilor vand piese originale. Care nu sunt de fapt decat aceleasi piese produse de un fabricant aftermarket, dar care au parte de un alt control al calitatii, mai bun, si care primesc stanta brandului respectiv, venind in cutie diferita. Adica, de exemplu, ATE produce placute de frana aftermarket la 150 de lei. Aceleasi placute, identice, cu acelasi cod, dar care poarta stanta Opel, de exemplu, costa 320 de lei pentru ca vin in cutie GM si, chipurile, sunt mai bune si aprobate de catre producatorul auto. Dar acest lucru este cunoscut si ne-am obisnuit cu el. Pana la urma, cine doreste sa plateasca in plus pentru o piesa mai buna, care are alte standarde de omologare si calitate, o poate face fara probleme.

Din pacate, referitor la piese, altele sunt problemele: primesti piese aftermarket, care costa 150 de lei de fapt, dar esti taxat ca si cand ar fi originale, adica cel putin dublu. Mai precis, companiile care importa piese auto in Romania ii au de clienti pe importatori. Care s-au gandit mai bine ca pot scoate bani frumosi daca il taxeaza pe om pentru niste piese ieftine, dar vandute ca si cum ar fi originale. Si aici vorbim despre piesele care nu prea se vad sau se cunosc: discuri frana, placute, kituri ambreiaj, planetare, bielete, brate, etc. Adica te duci la reprezentanta, fiind convins ca ti se pun piese bune, originale, mai scumpe, dar care merita fiecare banut. Ei bine, nu mereu. Uneori ti se pun aceleasi piese pe care ti le pune si Costel de la coltul blocului, comandate de la Unix sau Autototal.

Service-uri reprezentanta

Vii cu o problema, pleci cu alta

Astfel de situatii se intampla, din nefericire, si la alte tipuri de service-uri. Insa stim cazuri concrete de situatii absolut penibile care au avut loc in service-urile oficiale ale marcilor din Romania. De exemplu, rezolvarea unei probleme de tinichigerie, cu aripa schimbata si vopsita - clientul isi preia masina fara sigla din fata. Cineva s-a dus cu masina pentru reparatia unei probleme la sistemul de racire - la predare, nu mai functioneaza AC-ul care mergea perfect inainte. Te duci cu autoturismul in service ca sa iti schimbe planetara, cand pleci vezi ca masina trage dreapta agresiv, afli dupa aia ca un Dorel a indoit nu stiu ce bieleta de directia cu ranga. Si exemplele pot continua si cu siguranta se vor mai strange destule si in rubrica de mai jos dedicata comentariilor.

Mecanici fara experienta

Daca il intrebi pe un reprezentant ai unui service auto de renume al unui dealer sau importator, iti va spune ca are cei mai buni mecanici din lume. Ca are numai personal calificat, trainuit in strainatate, care a facut cursuri de pregatire, isi va spune ca angajatii sai trec periodic prin evaluari si ca mereu sunt testati pentru a verifica cunostintele acumulate. Ei bine, toate aceste lucruri sunt un... bullshit. Este adevarat ca unii sefi de sectii, unii mecanici, vopsitori sau tinichigii cu functii manageriale, adica persoane care au in subordine alti oameni, participa la pregatiri specializate. Dar asta e si normal, nu doar in atelierele monomarca, ci in oricare alt atelier. Insa mecanicii care iti schimba tie ambreiajul sau cei care iti fac revizia la masina ta din garantie, sa fii sigur ca in afara de liceu, daca au vreo scoala profesionala, e mare mirare.

S-au dus vremurile in care mecanicii buni, cu experienta, vopsitorii-artisti sau tinichigii care transformau rugina in culoare erau majoritari in atelierele acestea. Din pacate, ca si in alte domenii, lucratorii care fac treaba foarte buna pe domeniul lor au cam plecat in strainatate. Sau si-au deschis propriile ateliere de reparatii in Romania. Lasandu-i pe cei mai tineri si mai fara experienta, totodata neseriosi, in service-urile mari. Si e lesne de inteles de ce in ziua de azi nu se inghesuie cei cu experienta aici: program strict, salarii infime fata de ce-ti ofera o tara precum Franta, Spania sau Belgia in domeniul reparatiilor auto.

Service-uri reprezentanta

Piese bune schimbate degeaba

O alta problema des intalnita in service-urile auto ale importatorilor este cea legata de schimbarea unor piese care nu necesita schimbare. Adica te duci cu masina in service pentru o revizie banala, dupa care te trezesti ca ai mai fost facturat si pentru doua bucse, un cap de bara si placutele de pe spate. Normal ar fi sa te intrebe daca vrei sa ti se faca aceste interventii. De cele mai multe ori te intreaba, de fapt ti se spune ca este nevoie, ca este urgent, ca tine de siguranta rutiera si ca poti pierde garantia daca nu le faci. Dar sunt si situatii in care iti sunt direct facute si bagate pe factura. Iar daca le spui ca tu nu ai avut aceste probleme, ti se spune clar ca pierzi garantia daca nu faci toate reparatiile necesare la timp.

Evident, nu suntem absurzi si nu ne referim la situatii critice in care placutele nu mai au material de frictiune sau in care pivotii pot fi miscati cu mana... Insa unii mecanici fac exces de zel si acolo unde vad o piesa care prezinta si cea mai mica urma de uzura sau imbatranire, nu ezita sa o treaca la catastif. Ideal ar fi ca mereu sa avem pe masina piese noi si pe cele care prezinta probleme, la cel mai mic semn ca este ceva in neregula, sa le schimbam. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa ni se bage pe gat ceva ce nu implica schimbare imediata.

Piese furate de pe masina

Mecanicii din service-urile de reprezentata care fura piese de pe masinile clientilor au fost intotdeauna o problema. Au fost mii de cazuri de soferi care, dupa ce au iesit cu masina din service, au observat ca unele piese erau inlocuite. Adica se ducea omul pentru o revizie tehnica la o masina noua, o revizie de 10.000 de kilometri, si iesea din service cu bateria schimbata, compresor de AC, alternator, amortizoare si asa mai departe, inlocuite cu unele mai vechi si mai proaste. Mecanicii le stergeau si le faceau ca noi, proprietarul nu banuia nimic, dar dupa cateva luni revenea in service cu alta problema, dupa ce piesa buna schimbata cu una proasta ceda.

Aceeasi poveste este si cu piesele noi. Te duceai in service ca fraierul, sa ti se schimbe amortizoarele cu unele noi, dar ti se montau unele second-hand, iar mecanicul, impreuna ca seful de service, luau amortizoarele noi si le vindeau pe alta filiera. Aceeasi situatie este si la consumabile si la alte piese de mecanica. Adica plateati ca prostul pentru filtre noi, dar la service doar ti le curatau pe cele vechi, iar ei si le trageau pe alea noi pentru care ai platit tu.

Din fericire insa, astfel de cazuri au devenit tot mai putine. Dar inca sunt astfel de situatii semnalate, din pacate. Insa poate ca pe viitor, odata cu cresterea numarului de camere video, dar si de cand este permis accesul clientilor in zona de service, fie si prin intermediul unui geam, acest fenomen rusinos va disparea definitiv.

Service-uri reprezentanta

Nerespectarea orelor de predare

Ai spune ca daca te duci la un service mare, de renume, totul este organizat si bine pus la punct. Insa exista si reversul medaliei: pentru ca este aglomeratie, riscul de a face confuzii este mai mare. Si numarul crescut de angajati prin care trebuie sa treaca informatia face ca orice lucru banal sa aiba un risc crescut de eroare. Si aici vorbim despre predarea si preluarea masinii pe care o duci la service in reprezentanta. Faptul ca astepti minute bune, chiar si ore, ca sa ti se ia masina, este o realitate. Mai enervant este atunci cand ti se zice sa vii sa o iei marti, la ora 12:00. Te duci ca fraierul marti, la ora 12:00 sa-ti ridici masina. Si primesti clasicul raspuns romanesc: Pai, sa vedeti, masina nu este gata, este la spalatorie, trebuia sa veniti la ora 3 de fapt... Si uite asa, te enervezi si pierzi ziua de pomana.

Te gandesti ca daca tot iti duci masina in cel mai scump loc, care "se vinde" publicului ca are cele mai bune servicii, vei fi sunat si ti se va zice cand sa-ti iei masina. Insa, din pacate, in 8 cazuri din 10, tu vei fi cel care vei suna de mai multe ori ca sa afli soarta masini personale. Si, de parca esti intr-un film regizat de Emir Kusturica, vei fi pasat de colo-colo mai ceva ca la Circa Financiara...

Bani platiti... pentru nicio interventie

In trecut, mai multi clienti pagubiti de service-urile auto ale importatorilor au filmat pe ascuns ce se petrece de fapt cu masina lor in timp ce o lasa pe mainile mecanicilor de acolo. Si aici ne referim la revizii periodice, pentru care clientul isi duce masina azi si o preia maine, adica nu o interventie pe loc. Si asa au fost mediatizate in trecut situatii absolut penibile, demne de dosare penale. Adica niste situatii concrete in care masina, cand intra in service pentru schimburile de ulei si filtre, dar si alte verificari, era bagata inauntru, i se ridica capota si... atat. Mecanicii nu schimbau niciun ulei, nu schimbau niciun filtru. Ei se bazau ca soferul, daca tot a adus masina aici, nu se pricepe el sa-si bage nasul sub capota. Cu alte cuvinte, una din cauzele care au contribuit la numarul mare de masini aflate intr-o stare proasta in Romania este service-ul in bataie de joc, pagubos. O masina ajungea sa faca un schimb de ulei real si la 60.000 de kilometri...

O alta situatie concreta, similara, intamplata de mai multe ori, este cu masinile aflate in garantie. Si-a luat omul masina noua si primele revizii le face la reprezentanta, obligat fiind de garantie. Plateste mai mult decat la colt de strada, dar macar nu pierde garantia. Insa unii care stiau ce se intampla in service si cum fura lumea de acolo, au intins o capcana: au marcat toate filtrele cu pixul. Isi ridica omul masina dupa ce este gata, plateste cat e factura la reprezentanta, dupa care verifica filtrele: niciunul schimbat, doar curatate si scuturate. Pai sa nu mori cu ei de gat?

In ziua de azi, realitatea este ca astfel de cazuri sunt izolate. Nimeni nu prea isi mai risca locul de munca pentru a-si trage un set de filtre si 3 bidoane de ulei ca sa le vanda ulterior pe net. Insa nu strica sa fim prudenti si sa verificam veridicitatea celor scrise in factura pe care o achitam cu bani munciti.

Service-uri reprezentanta

Customer service de... cacao

Ai sa razi, dar cel mai prost customer service il au service-urile mari de reprezentanta. Nu stim daca din cauza oamenilor suparati pe viata angajati acolo, nu stim daca din cauza conditiilor impuse de conducerea companiei, dar cert este ca atitudinea fata de client nu este cea mai buna. Si stim asta dupa ce am patit-o pe pielea noastra. Cu masina noua, de 15.000 de km la bord, dusa in service. Si incepe cascada de intrebari absolut halucinante: daca ati auzit un zgomot la motor, de ce ati mai mers cu masina? Pai de ce am cumparat masina noua fratele meu, sa o trag pe dreapta si sa chem un taxi? Eu sunt mecanic, de unde sa stiu ca e ceva anormal? Si, in primul rand, de cand eu trebuie sa dau socoteala pentru masinile voastre de rahat?

De fapt, cand ajungi cu masina la service, primesti niste intrebari special gandite ca sa te faca sa te simti vinovat. Mai ales daca vii cu masina pe garantie, sa o repari pe banii lor... Adica dupa ce ca ti s-a stricat masina cumparata dupa ce ai crezut balivernele lor cu fiabilitatea, dupa ce ca nu mai ai cu ce sa-ti iei copiii de la gradinita ca ai masina blocata in service, tot tu esti de vina.

Iar la final, cand ti se raspunde cu o aroganta incredibila, plina de nesimtire, atunci cand indraznesti sa ceri o masina la schimb pe durata reparatiei: Ne pare rau, insa deplasarea dvs. nu este inclusa in garantie si nu face obiectul preocuparii noastre! iti dai seama de ceva. Incepi sa te gandesti daca ai fost fraier ca ai luat o masina noua, care a venit la pachet cu revizii gratuite si nu stiu cati ani de garantie, sau ai fost si mai prost ducandu-te cu masina in service-ul reprezentantei, cand puteai foarte usor sa iesi mai ieftin in alta parte, langa casa...

VOM REVENI SI CU UN ARTICOL DESPRE AVANTAJELE UNUI SERVICE AUTO DE REPREZENTANTA (unul asa cum trebuie, cu servicii normale, ca in Germania)

Distribuie pe Facebook
mai multe