8 piese auto predispuse sa se strice la motoarele diesel

- Injectoarele de motorina
- Volanta cu masa dubla
- Pompa de presiune joasa
Majoritatea soferilor din Romania aleg masini cu motoare diesel datorita consumului redus. Dar masinile care merg pe motorina au anumite slabiciuni. Iata 8 piese care se strica des la masinile diesel si la care trebuie sa fii atent atunci cand cumperi o masina second-hand.
Injectoarele
Toate vehiculele moderne au injectoare in zilele noaster, indiferent ca vorbim de motoare pe benzina sau diesel. Totusi, in cazul masinilor diesel, injectoarele se strica mult mai des. De ce oare? In primul rand, principalul vinovat este motorina de calitate proasta. In tara noastra gasesti la pompa motorina aditivata, insa care este depozitata in rezervoare vechi, pline cu depuneri. Chiar daca pompele filtreaza carburantul, in rezervorul masinii ajunge o motorina plina de impuritati. In plus, este si o motorina "diluata", care nu produce o compresie optima. Nu degeaba, cand lumea alimenteaza in tarile din vest, spune ca masina se comporta mult mai bine.
Mai este si problema ca multi romani nu circula la drum intins cu masinile diesel, ci doar in oras, in regim de viteze si turatii scazute. Adica fluxul de motorina prin injectoare este scazut, acestea neputandu-se curata corespunzator. Asa apar problemele cu injectoarele la masinile diesel: masina nu mai trage, se aprinde martorul "check engine" si consumul creste simtitor.
Turbina
Mai corect spus, turbo-compresorul. O piesa intalnita si la masinile pe benzina, dar care se strica mai des la cele diesel. Cum asa? Principalele cauze sunt lubrifierea proasta si blocarea geometriei variabile. Fara indoiala, 'moartea' turbinelor este uleiul prost sau neschimbat la timp. In cazul masinilor diesel, uleiul se umple repede de depuneri si se innegreste, pierzandu-si din proprietati. Si cum uleiul raceste turbosuflanta, daca e vechi sau contaminat, va face o racire proasta care, in timp, duce la temperaturi inalte ce provoaca uzuri.
Turbo-compresorul la diesel se mai strica si de la depunerile de calamina si ulei care blocheaza diferite vacuum-uri, senzori sau sonde. Uneori se blocheaza si wastegate-ul din cauza arderilor proaste care depun calamina, ceea ce duce la o functionare proasta a turbinei, fac ca masina sa nu traga si sa consume foarte mult. O masina cu probleme la turbo o sa consume mult, nu trage bine si uneori scoate si zgomote gen fluierat de sub capota.
Bujii
Motorul diesel are bujii incandescente, utilizate pentru incalzirea camerei de ardere in vederea optimizarii exploziei prin compresie. Aceste bujii nu sunt folosite prea des, atunci cand motorul este cald, ci doar la pornire cand motorul este rece. Insa fiind pozitionate in camera de ardere, sunt predispuse la depuneri. Acesta este si principalul motiv pentru care, in timp, bujia incandescenta nu mai este eficienta si nu se mai incalzeste cum trebuie.
La masinile vechi cu motoare diesel, cand este frig afara, martorul de bord care indica faptul ca bujiile se incalzesc, inainte sa dai la cheie, sta aprins timp indelungat. Si chiar dupa ce se stinge, motorul nu porneste, semn ca bujiile nu au incalzit suficient camera de ardere incat se se produca compresia. Asta inseamna ca de la depuneri, capul bujiei este obturat si necesita inlocuire. Daca am avea motorina de calitate si daca am merge mai des pe autostrazi, cum fac strainii, aceste probleme ar fi evitate.
Filtru particule
Incepand cu norma de poluare Euro 3 sau 4, toate masinile diesel au inceput sa fie echipate cu filtre de particule. Este un filtru care este montat pe evacuare si blocheaza eliberarea funinginilor nocive in atmosfera, odata cu evacuarea gazelor de ardere. Aceste funingini sunt ulterior stranse in filtru si arse la temperaturi inalte, cand motorul intra in modul de curatare a filtrului.
Din pacate, majoritatea masinilor diesel aduse de afara au probleme cu filtrul de particule. Acesta se infunda si autocuratarea nu mai este eficienta. Asta inseamna ca masina nu mai trage si consuma mult de tot. Iar primul semn ca sunt probleme cu filtrul este martorul aprins in bord. O inlocuire a unui filtru de particule costa mult, asa ca este de preferat sa cumparam o masina ce tocmai l-a avut inlocuit in service, cartea de service demonstrand acest lucru.
Valva EGR
Numele de EGR vine de la Exhaust Gas Recirculation. Si este doar un alt sistem nascocit de producatorii auto ca sa limiteze poluarea. Practic, sistemul EGR este un sistem de recirculare, care preia o anumita cantitate de gaze arse cu continut scazut de oxigen din evacuare si o reintroduce in admisie, amestecand gazele cu aerul curat. Asta duce la o ardere mai buna a gazelor si implicit a funinginilor de tip NOx, adica oxizi de azot, cauzatoare de cancer la plamani.
Insa recircularea gazelor de evacuare pentru a fi arse inca o data cine cu un pret. Respectiv, scaderea performantelor. Asa ca nu putini sunt teribilistii care vor sa elimine acest sistem astfel incat motorul sa inspire de fiecare data aer curat. Chiar si daca nu vrei sa umbli acolo ca masina sa traga mai tare, tot sunt sanse sa ai probleme cu valva EGR, cea care lasa gazele sa reintre in admisie. Din cauza depunerilor, a gazelor pline de funingine, a uleiului nears care iese pe evacuare, se formeaza depuneri ce obtureaza traseul gazelor. Insa computerul masinii simte ca este ceva in neregula si apare eroare pe bord sau, mai rau, motorul intra in Limp Mode.
Volanta cu masa dubla
Motoarele diesel au cuplu mare la turatii mici, ceea ce face ce masinile diesel sa fie ceva mai ranforsate. Adica suportii de motor sunt mult mai zdraveni, ambreiajul este mai rezistent si volanta mai groasa, ca socurile sa fie diminuate, mai ales la plecarea de pe loc si la schimbarea treptelor de viteza. Volanta dubla, intalnita si la masini pe benzina, dar utilizata la mai toate modelele diesel moderne, are un singur scop: sa preia socurile motorului si sa faca plecarea de pe loc mult mai confortabila.
O masina care are volanta cu masa dubla stricata are niste simptome. Cum ar fi vibratii puternice cand ridicam ambreiajul si socuri puternice cand schimbam treptele. Pentru ca volanta dubla are niste arcuri ce preiau socurile cand ridicam ambreiajul, dar aceste arcuri se uzeaza in timp. Ideal este sa NU cumparam o masina cu probleme la volanta cu masa dubla deoarece este extrem de scumpa si de cele mai multe ori se gaseste doar pe original, la preturi colosale.
Pompa injectie
Motoarele diesel au nevoie de o pompa de injectie speciala. Este vorba de o pompa de motorina de transfer, numita si pompa de joasa presiune, care trage carburantul din rezervor si il duce spre filtru. Langa motor este pompa de inalta presiune, care preia motorina si o duce spre injectoare. Adica un motor diesel cu injectie directa are nevoie de doua pompa, cu una in plus fata de motorul pe benzina.
In functie de modelul de masina, exista probleme fie cu pompa de presiune joasa, fie cu cea de presiune inalta. Cauza ramane aceeasi, respectiv motorina proasta, la care mai adaugam si inghetul motorinei in pompa pe timp de iarna sau mizeriile din rezervor aspirate pana la intrarea in filtrul de motorina. Cert este ca sunt modele auto a caror slabiciune este pompa de motorina, dar si alte masini la care nu se strica niciodata de-a lungul vietii. Iti poti da seama foarte usor daca sunt probleme cu pompa: masina nu mai porneste.
Debitmetru
Debitmetrul este o piesa complexa care citeste cantitatea de aer care intra in admisie. In functie de ceea ce citeste debitmetrul, calculatorul masinii stie ce cantitate de motorina sa bage prin injectoare. Insa de multe ori se intampla ca debitmetrul sa se strice si sa indice valori eronate catre ECU, rezultand la o functionare defectuoasa a motorului si la cresterea consumului.
Cauza principala care duce la stricarea debitmetrului este depunerea de praf. Adica daca nu inlocuim filtrul de aer la timp sau daca montam un filtru de aer ieftin, o sa avem praf in admisie, praf care se depune pe senzorul care citeste cantitatea de aer. Se mai intampla si sa ducem masina la spalatorie ca sa ni se spele motorul, iar cateva picaturi sa ajunga pe senzor. Chiar si de la anumite socuri violente, riscam sa ramanem cu debitmetrul stricat. Sfatul nostru este sa montati altul nou, niciodata sa nu-l reparati pe cel vechi. Iar daca debitmetrul nu functioneaza sau are mufa scoasa, calculatorul intra intr-un mod de avarie care foloseste niste cantitati predefinite, insa motorul nu va merge bine si vom avea un consum ridicat de motorina. Dar se aprinde un martor de bord, ceea ce inseamna ca trebuie sa mergem la service.
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
-
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
-
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei


