Absolut toate lichidele masinii noastre, inclusiv cele pe care le trecem cu vederea: cand le schimbam?

  • Antigelul se schimba la 5 ani
  • Uleiul de servo isi pierde in timp din calitatile de ungere
  • Lichidul de frana absoarbe umezeala si poate fierbe
Distribuie pe Facebook

Daca soferul din Romania stie una si buna, ca uleiul motorului se schimba periodic, in ceea ce priveste restul lichidelor nu isi pune niciodata semne de intrebare. Ceea ce este foarte rau, pentru ca orice lichid din motor trebuie sa fie inlocuit la un anumit interval.

Uleiul din cutia de viteze

Multi soferi au impresia gresita ca uleiul din transmisie nu se schimba niciodata. Insa asta este o eroare, de multe ori fatala, ce duce la stricarea cutiei de viteze. In cazul in care ai o masina cu o cutie manuala, trebuie sa inlocuiesti uleiul din ea o data la 3 revizii de cate 20.000 de kilometri. Adica trebuie sa pui ulei nou daca masina ai cumparat-o din reprezentanta atunci cand ajungi la 60.000 de kilometri. Asta daca vrei sa scapi de o grija si daca vrei ca transmisia sa aiba viata lunga. Se poate schimba si la 80.000 de kilometri, insa ideal este la 60.000. In cazul cutiilor automate, uleiul hidraulic se schimba si el cam la 40.000-50.000, la fel, daca vrem sa avem grija de masina noastra. Insa poate fi inlocuit si la un interval mai mare, dar de maximum 80.000 de kilometri pentru ca isi pierde calitatile si creste uzura din transmisia hidramata.

Absolut toate lichidele masinii noastre, inclusiv pe cele care le trecem cu vederea: cand le schimbam?

Lichidul de frana

Poate cel mai desconsiderat lichid din masina este cel de frana. Nimeni nu stie de ce, pentru ca am putea spune ca este cel mai important dintre toate. Dar soferii au impresia ca este nemuritor si ca rezista asa mult si bine, iar numarul celor care au masini vechi de 10-15 ani cu lichidul de frana de fabrica este destul de mare... Insa lichidul de frana trebuie sa fie schimbat ceva mai des. In speta, la maximum 4 ani de utiliare a masinii. Important si de retinut este ca NU trebuie sa ne luam dupa testerele care verifica daca lichidul are multa apa in el, pentru ca acestea testeaza doar lichidul din vas, nu cel din conducte. Asa ca, cel mai bine, este sa schimbam lichidul de frana la 3-4 ani, intr-un service specializat, care ne aeriseste bine instalatia. Altfel, riscam sa ne trezim ca lichidul vechi isi pierde din proprietati si fierbe, apoi, brusc, avem pedala moale si intram intr-un pom...

Absolut toate lichidele masinii noastre, inclusiv pe cele care le trecem cu vederea: cand le schimbam?

Uleiul de servo-directie

Uleiul servo-directiei este lichidul cu cea mai mare longevitate din masina noastra. Pentru ca trebuie schimbat la 5 ani. Insa majoritatea soferilor nu stiu acest lucru si lasa uleiul de servo in masina chiar si peste 10 ani fara sa-l schimbe iar acest lucru poate duce la defectarea pompei sau a casetei de directie. De ce, o sa te intrebi... Pentru ca pompa de servo si tot circuitul care este unul sub presiune, incinge uleiul la temperaturi destul de mari. Si toata aceasta schimbare de temperatura, vara si iarna, de la sub zero la peste 50 de grade Celsius, face ca uleiul acesta sa se strice in timp. Isi pierde proprietatile de lubrifiere si de racire, iar piesele metalice se incalzesc si se uzeaza reciproc. Asa ca sa nu treci cu vederea de uleiul servo-directiei si schimba-l la 4-5 ani maximum!

Absolut toate lichidele masinii noastre, inclusiv pe cele care le trecem cu vederea: cand le schimbam?

Antigelul

La fel ca si uleiul de servi, antigelul este destul de longeviv si necesita schimbare o data la 5 ani. Din cauza ca majoritatea soferilor fac greseala sa adauge antigel la cel vechi in loc sa il schimbe cu totul, multe masini circula cu un amestec de antigel nou cu vechi de cand ies de pe usa fabricii. In general, noile tipuri de lichide pentru racire sunt compatibile intre ele, insa scopul unui schimb de antigel nu este doar o racire mai buna ci si curatarea instalatiei. Degeaba antigelul raceste, daca nu il drenam din cand in cand ca sa scoatem din circuitul de racire impuritatile si depunerile de rugina. Antigelul are mai multe calitati: curata, raceste, incalzeste, nu ingheata si nu fierbe. Adica daca un antigel nou are ca punct de fierbere undeva la peste 130 de grade si ingheata la -60 de grade, in timp, dupa cativa ani de folosire, aceste valori scad. Si daca circulam cu acelasi antigel mai mult de 5 ani, nu trebuie sa ne mire daca o sa ajunga ca apa si va fierbe la 100 de grade si va ingheta la putin sub 0... Asa ca nu uita sa schimbi lichidul de racire periodic, ca sa nu ai probleme.

Absolut toate lichidele masinii noastre, inclusiv pe cele care le trecem cu vederea: cand le schimbam?

Uleiul din diferential

Un ulei putin luat in seama, prezent la automobilele 4x4 sau cele cu tractiune spate, este cel din diferential. Acesta se schimba mai rar, la o perioada de 4-5 ani, dar nu se intampla nimic daca depasim aceasta perioada, atata timp cat nivelul este la maximum. Pentru ca un diferential care functioneaza bine nu se incinge si nu mananca uleiul din el, asa ca durata de viata este cu mult peste cea a uleiului de motor sau cutie. Pentru diferentiale sunt uleiuri speciale, in functie de modelul masinii si de tipul de diferential. Ideal este sa schimbi acest ulei la 5 ani cu unul identic sau cu specificatii identice, asa cum spune cartea de utilizare a masinii.

Absolut toate lichidele masinii noastre, inclusiv pe cele care le trecem cu vederea: cand le schimbam?

Freonul din instalatia de aer conditionat

Freonul este un lichid, nu este un gaz, atunci cand este introdus in instalatia de AC. Este un amestec de fapt de ulei special cu o substanta chimica, inlocuitor de freon care este toxic, ce are capacitatea sa-si schimbe starea de la lichid la gaz atunci cand este supus unui anumite viteze. Freonul, nume ramas asa pentru ca este cel mai cunoscut termen, circula printr-o instalatie complexa, formata din conducte, radiator, compresor, filtre si asa mai departe. Toate aceste elemente sunt legate intre ele prin mufe cu smeringuri. In timp, mai ales daca AC-ul nu este pornit mai multe luni, aceste smeringuri se usuca si crapa, lasand sa scape freonul. Chiar si asa, sunt situatii in care freonul rezista multi ani in sistem fara sa se evapore, dar isi pierde din proprietati. Motiv pentru care e bine sa schimbam freonul, chiar daca baga aer rece aeroterma, pentru a redobandi capacitatile optime de racire a aerului, mai ales in verile toride.

Absolut toate lichidele masinii noastre, inclusiv pe cele care le trecem cu vederea: cand le schimbam?

Uleiul de motor

Cel mai cunoscut lichid al masinii noastre este uleiul de motor. De fapt, este si cel mai schimbat, pentru ca orice sofer stie ca atunci cand este momentul reviziei, la 15-20.000 de kilometri, uleiul este primul inlocuit alaturi de filtre. Un ulei de calitate, 100% sintetic, rezista si isi pastreaza calitatile de racire, ungere si curatare o perioada mai indelungata, in schimb ce un ulei semi-sintetic este de o calitate mai slaba in timp. Oricum, uleiul trebuie sa fie schimbat la intervalul dat de producator. Insa in Romania, acest interval nu strica sa scada cu 5000 de kilometri. De exemplu, daca in cartea de service spune sa facem revizia la 20.000 de kilometri, eu cand am ajuns la 15.000 ma duc sa fac schimbul de ulei. De ce? Pentru ca in Romania regimul de mers nu este unul rotund, uniform, iar uzura motorului este mai mare. In plus, carburantii de la pompa sunt de o calitate slaba si arderea se face prost, uleiul umplandu-se de impuritati mai rapid. Un ulei de calitate si un interval de schimb mai mic decat cel indicat de producator iti vor asigura o longevitate indelungata a motorului, fara probleme.

Absolut toate lichidele masinii noastre, inclusiv pe cele care le trecem cu vederea: cand le schimbam?

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (7) Poze Absolut toate lichidele masinii noastre, inclusiv pe cele care le trecem cu vederea: cand le schimbam?
mai multe