Codul Rutier se schimba iar: vor fi introduse noi intrebari la examenul pentru obtinerea permisului de conducere, a decis Uniunea Europeana

Codul Rutier se schimba iar: vor fi introduse noi intrebari la examenul pentru obtinerea permisului de conducere, a decis Uniunea Europeana
Parlamentul European a aprobat, marti, o actualizare a normelor Uniunii privind permisele de conducere. Noile norme urmaresc sa creasca siguranta rutiera si sa reduca numarul accidentelor, in contextul in care in UE se inregistreaza anual aproape 20 000 de decese din aceasta cauza.
Trimite unui prieten

Cerinte noi privind instruirea conducatorilor auto

Examenul pentru obtinerea permisului de conducere va trebui sa includa verificarea cunostintelor despre riscurile legate de unghiul mort, sistemele de asistenta la condus, deschiderea in siguranta a portierelor si riscurile legate de folosirea telefonului mobil la volan. In urma mai multor solicitari ale eurodeputatilor, noile cerinte privind cursurile si examenele pentru obtinerea permisului vor pune un accent mai mare pe constientizarea riscurilor legate de pietoni, copii, biciclisti si alti participanti la trafic vulnerabili.

Perioada de valabilitate si controalele medicale

Permisele de conducere pentru motociclete si autovehicule vor fi valabile 15 ani, statele membre urmand sa aiba posibilitatea sa reduca aceasta perioada la 10 ani daca permisul de conducere este folosit si ca act de identitate la nivel national. Permisele de conducere pentru camioane si autobuze vor fi valabile cinci ani. Țarile Uniunii pot reduce perioada de valabilitate in cazul soferilor cu varsta de 65 de ani sau peste, pentru a conditiona detinerea permisului de controale medicale sau cursuri de actualizare a cunostintelor mai dese.

Inainte de a obtine primul permis de conducere sau atunci cand solicita reinnoirea celui existent, conducatorii auto ar trebui supusi unui control medical, care va include testarea vederii si a starii de sanatate cardiovasculara. Țarile Uniunii pot alege sa inlocuiasca examenul medical pentru conducatorii de autovehicule sau motociclete cu formulare de autoevaluare sau cu alte sisteme de evaluare prevazute la nivel national.

Soferii incepatori si soferii cu insotitor

Normele UE vor stabili, in premiera, o perioada de proba de cel putin doi ani in cazul soferilor fara experienta. In aceasta perioada, soferii incepatori vor trebui sa respecte norme mai stricte si vor fi supusi unor sanctiuni mai dure daca conduc sub influenta alcoolului sau daca nu folosesc centura de siguranta sau sistemele de siguranta pentru copii.

In plus, tinerii in varsta de 17 ani vor putea obtine permisul de conducere (categoria B), dar vor putea conduce doar insotiti de un sofer experimentat pana la implinirea varstei de 18 ani.

Pentru a compensa problema lipsei de soferi profesionisti, noile norme le vor permite tinerilor in varsta de 18 ani sa obtina permisul de conducere pentru camioane (categoria C), iar celor in varsta de 21 de ani sa obtina permisul de conducere pentru autobuze (categoria D), cu conditia sa detina un certificat de competenta profesionala. In lipsa acestuia, varsta minima pentru a conduce aceste tipuri de vehicule va fi de 21 de ani si, respectiv, 24 de ani.

Permisul de conducere digital

Potrivit noilor norme, un permis de conducere digital, accesibil pe telefonul mobil, ar urma sa inlocuiasca treptat permisul fizic si sa devina principalul format al permiselor de conducere din Uniune. Eurodeputatii au garantat insa dreptul conducatorilor auto de a solicita un permis in format fizic, care ar trebui eliberat in cel mai scurt timp posibil, in general in termen de trei saptamani.

Decaderea din dreptul de a conduce autovehicule

Pentru a combate comportamentele imprudente la volan pe teritoriul altui stat membru, retragerea permisului de conducere, suspendarea sa sau restrictiile aplicate acestuia vor fi transferate tarii Uniunii care l-a eliberat, asigurand, astfel, aplicarea transfrontaliera a sanctiunilor. Autoritatile nationale vor trebui sa se informeze reciproc, fara intarzieri nejustificate, despre deciziile privind decaderea din dreptul de a conduce legate de infractiunile rutiere cele mai grave. Aici sunt incluse conducerea sub influenta alcoolului sau a drogurilor, implicarea intr-un accident rutier mortal sau viteza excesiva (de ex. depasirea cu 50 km/ora a limitei de viteza).

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Legislatie Auto DATA PUBLICĂRII: 22 Octombrie 2025