Acestea sunt cateva dintre secretele sistemului de franare cu ABS
- ABS-ul a fost introdus pe automobile de catre nemtii de la Mercedes
- Acesta este compus din senzori, valve, pompa si controller electronic
- ABS-ul functioneaza ceva mai dificil in conditii de zapada sau gheata
ABS-ul sau Antiblockiersystem ( sistem anti-blocare a franei) a fost perfectionat si introdus pentru prima data pe un automobil de catre nemtii de la Mercedes-Benz, care si-au dotat in 1979 varful de gama S-Class cu acest sistem inovator.
Acum ca stii o foarte scurta istorie a acestui sistem, trecem mai departe la a-ti spune din ce este acesta format. ABS-ul este compus din senzori de viteza pentru roti, valve pentru conductele de franare, pompa speciala si controller electronic.
La inceput, senzorii de viteza erau de fapt "senzorul de viteza", care citea viteza de pe cutia de viteze sau de pe volanta. Mai apoi, inginerii au crescut numarul la 2, pe care i-au montat pe rotile din fata, ca apoi sa ajunga in varianta finala, intalnita si astazi, cu 4 senzori, cate unul pe fiecare roata.
Rolul acestora este sa transmita viteza fiecarei roti modulului de control, care la randul sau actioneaza diferit presiunea lichidului de frana pe fiecare roata.
Valvele sunt incastrate in modulator, sau cu alte cuvinte in distribuitorul legat de pompa de frana, si primeste informatii de la controller-ul electronic. Acesta transmite datele primite de la cei 4 senzori, iar in functie de viteza fiecarei roti, controller-ul transmite modulatorului ce presiune sa exercite asupra franelor.
Cum functioneaza sistemul ABS
Ei bine, la prima vedere poate parea complicat, dar de fapt este extrem de simplu, si logic pe deasupra. In primul rand, senzorii de viteza citesc constant cat de repede se invarte fiecare roata. La o franare brusca, acestia transmit informatia ca roata vrea sa se blocheze complet controller-ului electronic, care o da mai departe modulatorului de presiune. Acesta reduce presiunea lichidului de la acea roata cu ajutorul valvelor, iar roata va avea aceeasi viteza ca si masina, asadar nu se va opri si nu se va bloca.
Atunci cand se intampla toate acestea, pedala de frana tremura si oscileaza putin, din cauza valvelor care lasa presiunea lichidului din conducte sa scada, putin cate putin. Acestea se inchid si se deschid intr-o fractiune de secunda, ca sa nu lase presiunea sa scada deodata.
De ce este sistemul de ABS o necesitate in zilele noastre?
Raspunsul la aceasta intrebare este unul foarte simplu: deoarece este mai sigur. Testele mai multor organizatii din industria auto au demonstrat ca franarea este optima atunci cand frecarea unei roti cu asfaltul este undeva pe la 15-20%. Acest sistem inovator permite deci rotilor sa adere perfect la asfalt, numai 15% sau 20% din timp, blocandu-le si deblocandu-le foarte des.
In plus, multumita acestui sistem, soferul are inca un anumit control asupra masinii chiar si in franare maxima, putand astfel sa evite un obstacol.
Ca si orice sistem tehnologic, ABS-ul are si cateva puncte slabe, atunci cand vine vorba de franarea pe gheata sau zapada. In majoritatea cazurilor, o masina cu ABS va avea o distanta de mai lunga de franare in aceste conditii, decat o masina fara ABS.
Anvelopele de iarna sau chiar cele cu tinte metalice functioneaza mai bine atunci cand frecarea cu asfaltul este maxima, adica de 100%. Asadar, e bine de tinut minte ca ABS-ul functoneaza ceva mai dificil in aceste conditii, asa ca incearca pe cat posibil sa conduci preventiv.
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw passat gmo 2017 11900 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €