Acestea sunt cateva dintre secretele sistemului de franare cu ABS

Acestea sunt cateva dintre secretele sistemului de franare cu ABS
  • ABS-ul a fost introdus pe automobile de catre nemtii de la Mercedes
  • Acesta este compus din senzori, valve, pompa si controller electronic
  • ABS-ul functioneaza ceva mai dificil in conditii de zapada sau gheata
Distribuie pe Facebook

ABS-ul sau Antiblockiersystem ( sistem anti-blocare a franei) a fost perfectionat si introdus pentru prima data pe un automobil de catre nemtii de la Mercedes-Benz, care si-au dotat in 1979 varful de gama S-Class cu acest sistem inovator.

Acum ca stii o foarte scurta istorie a acestui sistem, trecem mai departe la a-ti spune din ce este acesta format. ABS-ul este compus din senzori de viteza pentru roti, valve pentru conductele de franare, pompa speciala si controller electronic.

La inceput, senzorii de viteza erau de fapt "senzorul de viteza", care citea viteza de pe cutia de viteze sau de pe volanta. Mai apoi, inginerii au crescut numarul la 2, pe care i-au montat pe rotile din fata, ca apoi sa ajunga in varianta finala, intalnita si astazi, cu 4 senzori, cate unul pe fiecare roata.

Sistemul de franare cu ABS

Rolul acestora este sa transmita viteza fiecarei roti modulului de control, care la randul sau actioneaza diferit presiunea lichidului de frana pe fiecare roata.

Valvele sunt incastrate in modulator, sau cu alte cuvinte in distribuitorul legat de pompa de frana, si primeste informatii de la controller-ul electronic. Acesta transmite datele primite de la cei 4 senzori, iar in functie de viteza fiecarei roti, controller-ul transmite modulatorului ce presiune sa exercite asupra franelor.

Cum functioneaza sistemul ABS

Ei bine, la prima vedere poate parea complicat, dar de fapt este extrem de simplu, si logic pe deasupra. In primul rand, senzorii de viteza citesc constant cat de repede se invarte fiecare roata. La o franare brusca, acestia transmit informatia ca roata vrea sa se blocheze complet controller-ului electronic, care o da mai departe modulatorului de presiune. Acesta reduce presiunea lichidului de la acea roata cu ajutorul valvelor, iar roata va avea aceeasi viteza ca si masina, asadar nu se va opri si nu se va bloca.

Atunci cand se intampla toate acestea, pedala de frana tremura si oscileaza putin, din cauza valvelor care lasa presiunea lichidului din conducte sa scada, putin cate putin. Acestea se inchid si se deschid intr-o fractiune de secunda, ca sa nu lase presiunea sa scada deodata.

Sistemul de franare cu ABS

De ce este sistemul de ABS o necesitate in zilele noastre?

Raspunsul la aceasta intrebare este unul foarte simplu: deoarece este mai sigur. Testele mai multor organizatii din industria auto au demonstrat ca franarea este optima atunci cand frecarea unei roti cu asfaltul este undeva pe la 15-20%. Acest sistem inovator permite deci rotilor sa adere perfect la asfalt, numai 15% sau 20% din timp, blocandu-le si deblocandu-le foarte des.

In plus, multumita acestui sistem, soferul are inca un anumit control asupra masinii chiar si in franare maxima, putand astfel sa evite un obstacol.

Ca si orice sistem tehnologic, ABS-ul are si cateva puncte slabe, atunci cand vine vorba de franarea pe gheata sau zapada. In majoritatea cazurilor, o masina cu ABS va avea o distanta de mai lunga de franare in aceste conditii, decat o masina fara ABS.

Anvelopele de iarna sau chiar cele cu tinte metalice functioneaza mai bine atunci cand frecarea cu asfaltul este maxima, adica de 100%. Asadar, e bine de tinut minte ca ABS-ul functoneaza ceva mai dificil in aceste conditii, asa ca incearca pe cat posibil sa conduci preventiv.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 9 Noiembrie 2016