Acestea sunt cateva dintre secretele sistemului de franare cu ABS

- ABS-ul a fost introdus pe automobile de catre nemtii de la Mercedes
- Acesta este compus din senzori, valve, pompa si controller electronic
- ABS-ul functioneaza ceva mai dificil in conditii de zapada sau gheata
ABS-ul sau Antiblockiersystem ( sistem anti-blocare a franei) a fost perfectionat si introdus pentru prima data pe un automobil de catre nemtii de la Mercedes-Benz, care si-au dotat in 1979 varful de gama S-Class cu acest sistem inovator.
Acum ca stii o foarte scurta istorie a acestui sistem, trecem mai departe la a-ti spune din ce este acesta format. ABS-ul este compus din senzori de viteza pentru roti, valve pentru conductele de franare, pompa speciala si controller electronic.
La inceput, senzorii de viteza erau de fapt "senzorul de viteza", care citea viteza de pe cutia de viteze sau de pe volanta. Mai apoi, inginerii au crescut numarul la 2, pe care i-au montat pe rotile din fata, ca apoi sa ajunga in varianta finala, intalnita si astazi, cu 4 senzori, cate unul pe fiecare roata.
Rolul acestora este sa transmita viteza fiecarei roti modulului de control, care la randul sau actioneaza diferit presiunea lichidului de frana pe fiecare roata.
Valvele sunt incastrate in modulator, sau cu alte cuvinte in distribuitorul legat de pompa de frana, si primeste informatii de la controller-ul electronic. Acesta transmite datele primite de la cei 4 senzori, iar in functie de viteza fiecarei roti, controller-ul transmite modulatorului ce presiune sa exercite asupra franelor.
Cum functioneaza sistemul ABS
Ei bine, la prima vedere poate parea complicat, dar de fapt este extrem de simplu, si logic pe deasupra. In primul rand, senzorii de viteza citesc constant cat de repede se invarte fiecare roata. La o franare brusca, acestia transmit informatia ca roata vrea sa se blocheze complet controller-ului electronic, care o da mai departe modulatorului de presiune. Acesta reduce presiunea lichidului de la acea roata cu ajutorul valvelor, iar roata va avea aceeasi viteza ca si masina, asadar nu se va opri si nu se va bloca.
Atunci cand se intampla toate acestea, pedala de frana tremura si oscileaza putin, din cauza valvelor care lasa presiunea lichidului din conducte sa scada, putin cate putin. Acestea se inchid si se deschid intr-o fractiune de secunda, ca sa nu lase presiunea sa scada deodata.
De ce este sistemul de ABS o necesitate in zilele noastre?
Raspunsul la aceasta intrebare este unul foarte simplu: deoarece este mai sigur. Testele mai multor organizatii din industria auto au demonstrat ca franarea este optima atunci cand frecarea unei roti cu asfaltul este undeva pe la 15-20%. Acest sistem inovator permite deci rotilor sa adere perfect la asfalt, numai 15% sau 20% din timp, blocandu-le si deblocandu-le foarte des.
In plus, multumita acestui sistem, soferul are inca un anumit control asupra masinii chiar si in franare maxima, putand astfel sa evite un obstacol.
Ca si orice sistem tehnologic, ABS-ul are si cateva puncte slabe, atunci cand vine vorba de franarea pe gheata sau zapada. In majoritatea cazurilor, o masina cu ABS va avea o distanta de mai lunga de franare in aceste conditii, decat o masina fara ABS.
Anvelopele de iarna sau chiar cele cu tinte metalice functioneaza mai bine atunci cand frecarea cu asfaltul este maxima, adica de 100%. Asadar, e bine de tinut minte ca ABS-ul functoneaza ceva mai dificil in aceste conditii, asa ca incearca pe cat posibil sa conduci preventiv.
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei


