Acestea sunt cateva dintre secretele sistemului de franare cu ABS

- ABS-ul a fost introdus pe automobile de catre nemtii de la Mercedes
- Acesta este compus din senzori, valve, pompa si controller electronic
- ABS-ul functioneaza ceva mai dificil in conditii de zapada sau gheata
ABS-ul sau Antiblockiersystem ( sistem anti-blocare a franei) a fost perfectionat si introdus pentru prima data pe un automobil de catre nemtii de la Mercedes-Benz, care si-au dotat in 1979 varful de gama S-Class cu acest sistem inovator.
Acum ca stii o foarte scurta istorie a acestui sistem, trecem mai departe la a-ti spune din ce este acesta format. ABS-ul este compus din senzori de viteza pentru roti, valve pentru conductele de franare, pompa speciala si controller electronic.
La inceput, senzorii de viteza erau de fapt "senzorul de viteza", care citea viteza de pe cutia de viteze sau de pe volanta. Mai apoi, inginerii au crescut numarul la 2, pe care i-au montat pe rotile din fata, ca apoi sa ajunga in varianta finala, intalnita si astazi, cu 4 senzori, cate unul pe fiecare roata.
Rolul acestora este sa transmita viteza fiecarei roti modulului de control, care la randul sau actioneaza diferit presiunea lichidului de frana pe fiecare roata.
Valvele sunt incastrate in modulator, sau cu alte cuvinte in distribuitorul legat de pompa de frana, si primeste informatii de la controller-ul electronic. Acesta transmite datele primite de la cei 4 senzori, iar in functie de viteza fiecarei roti, controller-ul transmite modulatorului ce presiune sa exercite asupra franelor.
Cum functioneaza sistemul ABS
Ei bine, la prima vedere poate parea complicat, dar de fapt este extrem de simplu, si logic pe deasupra. In primul rand, senzorii de viteza citesc constant cat de repede se invarte fiecare roata. La o franare brusca, acestia transmit informatia ca roata vrea sa se blocheze complet controller-ului electronic, care o da mai departe modulatorului de presiune. Acesta reduce presiunea lichidului de la acea roata cu ajutorul valvelor, iar roata va avea aceeasi viteza ca si masina, asadar nu se va opri si nu se va bloca.
Atunci cand se intampla toate acestea, pedala de frana tremura si oscileaza putin, din cauza valvelor care lasa presiunea lichidului din conducte sa scada, putin cate putin. Acestea se inchid si se deschid intr-o fractiune de secunda, ca sa nu lase presiunea sa scada deodata.
De ce este sistemul de ABS o necesitate in zilele noastre?
Raspunsul la aceasta intrebare este unul foarte simplu: deoarece este mai sigur. Testele mai multor organizatii din industria auto au demonstrat ca franarea este optima atunci cand frecarea unei roti cu asfaltul este undeva pe la 15-20%. Acest sistem inovator permite deci rotilor sa adere perfect la asfalt, numai 15% sau 20% din timp, blocandu-le si deblocandu-le foarte des.
In plus, multumita acestui sistem, soferul are inca un anumit control asupra masinii chiar si in franare maxima, putand astfel sa evite un obstacol.
Ca si orice sistem tehnologic, ABS-ul are si cateva puncte slabe, atunci cand vine vorba de franarea pe gheata sau zapada. In majoritatea cazurilor, o masina cu ABS va avea o distanta de mai lunga de franare in aceste conditii, decat o masina fara ABS.
Anvelopele de iarna sau chiar cele cu tinte metalice functioneaza mai bine atunci cand frecarea cu asfaltul este maxima, adica de 100%. Asadar, e bine de tinut minte ca ABS-ul functoneaza ceva mai dificil in aceste conditii, asa ca incearca pe cat posibil sa conduci preventiv.
-
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
-
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
-
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
-
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
-
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
-
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
Eleron luneta audi a6 c6 typ 4f hsb042 400 Lei
-
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
-
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
-
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei


