Anvelopele all-season, mit sau realitate: sunt bune de ceva?

Anvelopele all-season, mit sau realitate: sunt bune de ceva?
  • Pneurile mixte se uzeaza mai repede
  • Clima Romaniei permite folosirea anvelopelor all-season
  • Aderenta este superioara la pneurile specializate
Distribuie pe Facebook

Goodyear lansa in 1977 prima anvelope all-season de volum la nivel mondial, o premiera care s-a transformat intr-o adevarata industrie. De atunci si pana acum, la 40 de ani distanta, anvelopa mixta a supravietuit si acum se pare ca incepe sa redevina populara.

Anvelopele all season se mai numesc si anvelope mixte, all year sau tot-sezon. Si, asa cum le spune si numele, sunt cauciucuri destinate rularii intregului an, indiferent de vreme, utilizabile si vara, dar si iarna. Sunt anvelope care il fac pe sofer sa renunte la doua seturi specialzate, de vara si de iarna, automobilul circuland in toate anotimpurile cu acelasi set.

Pana acum, anvelopele all-season erau construite astfel incat sa aiba aderenta atat vara, pe carosabil uscat, cat si pe ploaie, dar si iarna pe gheata sau zapada. Iar acest lucru se facea folosindu-se un material compozit similar cu cel folosit la anvelopele strict de vara, dar cu o suprafata de rulare impartita in doua profiluri, de vara si de iarna. Adica daca te uiti la o anvelopa mixta, o sa recunosti si profil de vara, dar si de iarna, cu zig-zagurile specifice.

Anvelope all-seasonPirelli Cinturato All Season

Si pentru ca suprafata de rulare a anvelopelor all-season era impartita in doua, insemna un singur lucru: ca se pricepe la mersul in ambele situatii, dar nu prea o face bine. De fapt, asta si sunt gumele mixte, sunt un compromis: se comporta bine si vara si iarna, dar nu exceleaza in niciun anotimp. In schimb, anvelopele de iarna sunt foarte bune si aderente iarna, in timp ce vara sunt proaste, iar in cazul anvelopelor specialiazte de vara, lucrurile sunt invers. Practic, cauciucurile all-season sunt doua anvelope intr-unul singur.

Recent, cativa producatori au lansat un nou tip de anvelopa mixta. Pe care nu au numit-o all-season, ci anvelopa de vara, omologata pentru iarna. Adica un cauciuc de vara cu care poti circula in siguranta si iarna. Este cazul lui Michelin CrossClimate si a sa concurenta directa Goodyear Vector 4Seasons, care nu se sfieste sa spuna ca este o anvelopa pentru toate sezoanele.

Aceste noi pneuri au o altfel de constructie. E vorba de un profil unitar pe toata suprafata de rulare, un profil care pare mai degraba de vara, dar cu blocuri mari, distantate, astfel incat sa prinda aderenta pe zapada. Materialul folosit este cel de la anvelopele de vara, care rezista bine cand e cald, dar care se uzeaza prematur cand este frig. Oricum, producatorii de anvelope mixte nu se lauda cu o longevitate mare a acestora, asa ca uzura timpurie este mereu o certitudine in cazul cauciucurilor all-season.

Anvelope all-seasonMichelin CrossClimate

Asadar, daca exista niste anvelope mixte pentru tot anul, de ce ti-ai mai cumpara niste cauciucuri specializate pentru cele doua sezoane, adica de vara si de iarna? De ce nu are toata lumea pe masina anvelope all-season? Pentru ca, in mod normal, ar trebui sa fie alese si folosite corespunzator, lucru care nu prea se intampla la noi in Romania. Deci, cum sta treaba?

In primul rand, trebuie sa fim constienti de clima tarii noastre. In ultimii ani, iernile s-au dovedit a fi foarte scurte si verile foarte lungi. Ei bine, anvelopele all-season sunt exact pentru zone cum este tara noastra, adica cu ierni blande si veri mai lungi. Daca insa locuiesti intr-o zona montana, unde frigul si zapada stagneaza mai multe luni, sau daca locuiesti in tari in care iarna este iarna si vara este vara, adica ai 3-4 luni de iarna serioasa pe an, atunci iti trebuie cele doua seturi diferite de anvelope.

In Romania, de cele mai multe ori, soselele sunt curatate de autoritati imediat cum ninge. Asadar nu prea vei avea nevoie de aderenta pe zapada. In schimb, urmeaza 4-5 luni de canicula in care ar trebui sa circuli cu pneurile de vara. Asa ca multi soferi nu considera necesara inlocuirea setului de vara cu cel de iarna si apeleaza la un singur set pentru tot anul. Acesti soferi nu gresesc cu nimic.

Anvelope all-seasonGoodyear Vector 4Seasons

La cum este vremea in tara noastra, anvelopele all-season sunt ideale pentru circulat tot anul. Sunt slabe sansele sa dai peste o situatie critica in care sa fie nevoie de aderenta superioara pe care o ofera pneurile specializate, asa ca acest compromis al pneurilor mixte este suficient de bun, dar si mai economic. In mod ideal trebuie sa ai cele doua seturi distincte, de vara si de iarna, ca sa te bucuri de siguranta in orice situatie, dar cel mai probabil nu vei simti nicio diferenta daca folosesti un set mixt. Cu alte cuvinte, anvelopele all-season sunt bune, dar cele specializate sunt si mai bune.

Ramane la latitudinea fiecaruia sa se hotarasca daca traseul pe care circula necesita anvelope specializate sau nu, daca merita investitia in doua seturi distincte si daca are spatiul unde sa le depoziteze. Cert este ca producatorii reusesc sa faca anvelope all-season din ce in ce mai performante, care se comporta iarna ca unele speciale de iarna si vara ca unele speciale de vara, iar nevoie soferilor de a avea doua seturi de roti incepe sa dispara.

Distribuie pe Facebook
mai multe