Anvelopele all-season, mit sau realitate: sunt bune de ceva?
- Pneurile mixte se uzeaza mai repede
- Clima Romaniei permite folosirea anvelopelor all-season
- Aderenta este superioara la pneurile specializate
Goodyear lansa in 1977 prima anvelope all-season de volum la nivel mondial, o premiera care s-a transformat intr-o adevarata industrie. De atunci si pana acum, la 40 de ani distanta, anvelopa mixta a supravietuit si acum se pare ca incepe sa redevina populara.
Anvelopele all season se mai numesc si anvelope mixte, all year sau tot-sezon. Si, asa cum le spune si numele, sunt cauciucuri destinate rularii intregului an, indiferent de vreme, utilizabile si vara, dar si iarna. Sunt anvelope care il fac pe sofer sa renunte la doua seturi specialzate, de vara si de iarna, automobilul circuland in toate anotimpurile cu acelasi set.
Pana acum, anvelopele all-season erau construite astfel incat sa aiba aderenta atat vara, pe carosabil uscat, cat si pe ploaie, dar si iarna pe gheata sau zapada. Iar acest lucru se facea folosindu-se un material compozit similar cu cel folosit la anvelopele strict de vara, dar cu o suprafata de rulare impartita in doua profiluri, de vara si de iarna. Adica daca te uiti la o anvelopa mixta, o sa recunosti si profil de vara, dar si de iarna, cu zig-zagurile specifice.
Si pentru ca suprafata de rulare a anvelopelor all-season era impartita in doua, insemna un singur lucru: ca se pricepe la mersul in ambele situatii, dar nu prea o face bine. De fapt, asta si sunt gumele mixte, sunt un compromis: se comporta bine si vara si iarna, dar nu exceleaza in niciun anotimp. In schimb, anvelopele de iarna sunt foarte bune si aderente iarna, in timp ce vara sunt proaste, iar in cazul anvelopelor specialiazte de vara, lucrurile sunt invers. Practic, cauciucurile all-season sunt doua anvelope intr-unul singur.
Recent, cativa producatori au lansat un nou tip de anvelopa mixta. Pe care nu au numit-o all-season, ci anvelopa de vara, omologata pentru iarna. Adica un cauciuc de vara cu care poti circula in siguranta si iarna. Este cazul lui Michelin CrossClimate si a sa concurenta directa Goodyear Vector 4Seasons, care nu se sfieste sa spuna ca este o anvelopa pentru toate sezoanele.
Aceste noi pneuri au o altfel de constructie. E vorba de un profil unitar pe toata suprafata de rulare, un profil care pare mai degraba de vara, dar cu blocuri mari, distantate, astfel incat sa prinda aderenta pe zapada. Materialul folosit este cel de la anvelopele de vara, care rezista bine cand e cald, dar care se uzeaza prematur cand este frig. Oricum, producatorii de anvelope mixte nu se lauda cu o longevitate mare a acestora, asa ca uzura timpurie este mereu o certitudine in cazul cauciucurilor all-season.
Asadar, daca exista niste anvelope mixte pentru tot anul, de ce ti-ai mai cumpara niste cauciucuri specializate pentru cele doua sezoane, adica de vara si de iarna? De ce nu are toata lumea pe masina anvelope all-season? Pentru ca, in mod normal, ar trebui sa fie alese si folosite corespunzator, lucru care nu prea se intampla la noi in Romania. Deci, cum sta treaba?
In primul rand, trebuie sa fim constienti de clima tarii noastre. In ultimii ani, iernile s-au dovedit a fi foarte scurte si verile foarte lungi. Ei bine, anvelopele all-season sunt exact pentru zone cum este tara noastra, adica cu ierni blande si veri mai lungi. Daca insa locuiesti intr-o zona montana, unde frigul si zapada stagneaza mai multe luni, sau daca locuiesti in tari in care iarna este iarna si vara este vara, adica ai 3-4 luni de iarna serioasa pe an, atunci iti trebuie cele doua seturi diferite de anvelope.
In Romania, de cele mai multe ori, soselele sunt curatate de autoritati imediat cum ninge. Asadar nu prea vei avea nevoie de aderenta pe zapada. In schimb, urmeaza 4-5 luni de canicula in care ar trebui sa circuli cu pneurile de vara. Asa ca multi soferi nu considera necesara inlocuirea setului de vara cu cel de iarna si apeleaza la un singur set pentru tot anul. Acesti soferi nu gresesc cu nimic.
La cum este vremea in tara noastra, anvelopele all-season sunt ideale pentru circulat tot anul. Sunt slabe sansele sa dai peste o situatie critica in care sa fie nevoie de aderenta superioara pe care o ofera pneurile specializate, asa ca acest compromis al pneurilor mixte este suficient de bun, dar si mai economic. In mod ideal trebuie sa ai cele doua seturi distincte, de vara si de iarna, ca sa te bucuri de siguranta in orice situatie, dar cel mai probabil nu vei simti nicio diferenta daca folosesti un set mixt. Cu alte cuvinte, anvelopele all-season sunt bune, dar cele specializate sunt si mai bune.
Ramane la latitudinea fiecaruia sa se hotarasca daca traseul pe care circula necesita anvelope specializate sau nu, daca merita investitia in doua seturi distincte si daca are spatiul unde sa le depoziteze. Cert este ca producatorii reusesc sa faca anvelope all-season din ce in ce mai performante, care se comporta iarna ca unele speciale de iarna si vara ca unele speciale de vara, iar nevoie soferilor de a avea doua seturi de roti incepe sa dispara.
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €