Anvelopele all-season, mit sau realitate: sunt bune de ceva?

- Pneurile mixte se uzeaza mai repede
- Clima Romaniei permite folosirea anvelopelor all-season
- Aderenta este superioara la pneurile specializate
Goodyear lansa in 1977 prima anvelope all-season de volum la nivel mondial, o premiera care s-a transformat intr-o adevarata industrie. De atunci si pana acum, la 40 de ani distanta, anvelopa mixta a supravietuit si acum se pare ca incepe sa redevina populara.
Anvelopele all season se mai numesc si anvelope mixte, all year sau tot-sezon. Si, asa cum le spune si numele, sunt cauciucuri destinate rularii intregului an, indiferent de vreme, utilizabile si vara, dar si iarna. Sunt anvelope care il fac pe sofer sa renunte la doua seturi specialzate, de vara si de iarna, automobilul circuland in toate anotimpurile cu acelasi set.
Pana acum, anvelopele all-season erau construite astfel incat sa aiba aderenta atat vara, pe carosabil uscat, cat si pe ploaie, dar si iarna pe gheata sau zapada. Iar acest lucru se facea folosindu-se un material compozit similar cu cel folosit la anvelopele strict de vara, dar cu o suprafata de rulare impartita in doua profiluri, de vara si de iarna. Adica daca te uiti la o anvelopa mixta, o sa recunosti si profil de vara, dar si de iarna, cu zig-zagurile specifice.
Si pentru ca suprafata de rulare a anvelopelor all-season era impartita in doua, insemna un singur lucru: ca se pricepe la mersul in ambele situatii, dar nu prea o face bine. De fapt, asta si sunt gumele mixte, sunt un compromis: se comporta bine si vara si iarna, dar nu exceleaza in niciun anotimp. In schimb, anvelopele de iarna sunt foarte bune si aderente iarna, in timp ce vara sunt proaste, iar in cazul anvelopelor specialiazte de vara, lucrurile sunt invers. Practic, cauciucurile all-season sunt doua anvelope intr-unul singur.
Recent, cativa producatori au lansat un nou tip de anvelopa mixta. Pe care nu au numit-o all-season, ci anvelopa de vara, omologata pentru iarna. Adica un cauciuc de vara cu care poti circula in siguranta si iarna. Este cazul lui Michelin CrossClimate si a sa concurenta directa Goodyear Vector 4Seasons, care nu se sfieste sa spuna ca este o anvelopa pentru toate sezoanele.
Aceste noi pneuri au o altfel de constructie. E vorba de un profil unitar pe toata suprafata de rulare, un profil care pare mai degraba de vara, dar cu blocuri mari, distantate, astfel incat sa prinda aderenta pe zapada. Materialul folosit este cel de la anvelopele de vara, care rezista bine cand e cald, dar care se uzeaza prematur cand este frig. Oricum, producatorii de anvelope mixte nu se lauda cu o longevitate mare a acestora, asa ca uzura timpurie este mereu o certitudine in cazul cauciucurilor all-season.
Asadar, daca exista niste anvelope mixte pentru tot anul, de ce ti-ai mai cumpara niste cauciucuri specializate pentru cele doua sezoane, adica de vara si de iarna? De ce nu are toata lumea pe masina anvelope all-season? Pentru ca, in mod normal, ar trebui sa fie alese si folosite corespunzator, lucru care nu prea se intampla la noi in Romania. Deci, cum sta treaba?
In primul rand, trebuie sa fim constienti de clima tarii noastre. In ultimii ani, iernile s-au dovedit a fi foarte scurte si verile foarte lungi. Ei bine, anvelopele all-season sunt exact pentru zone cum este tara noastra, adica cu ierni blande si veri mai lungi. Daca insa locuiesti intr-o zona montana, unde frigul si zapada stagneaza mai multe luni, sau daca locuiesti in tari in care iarna este iarna si vara este vara, adica ai 3-4 luni de iarna serioasa pe an, atunci iti trebuie cele doua seturi diferite de anvelope.
In Romania, de cele mai multe ori, soselele sunt curatate de autoritati imediat cum ninge. Asadar nu prea vei avea nevoie de aderenta pe zapada. In schimb, urmeaza 4-5 luni de canicula in care ar trebui sa circuli cu pneurile de vara. Asa ca multi soferi nu considera necesara inlocuirea setului de vara cu cel de iarna si apeleaza la un singur set pentru tot anul. Acesti soferi nu gresesc cu nimic.
La cum este vremea in tara noastra, anvelopele all-season sunt ideale pentru circulat tot anul. Sunt slabe sansele sa dai peste o situatie critica in care sa fie nevoie de aderenta superioara pe care o ofera pneurile specializate, asa ca acest compromis al pneurilor mixte este suficient de bun, dar si mai economic. In mod ideal trebuie sa ai cele doua seturi distincte, de vara si de iarna, ca sa te bucuri de siguranta in orice situatie, dar cel mai probabil nu vei simti nicio diferenta daca folosesti un set mixt. Cu alte cuvinte, anvelopele all-season sunt bune, dar cele specializate sunt si mai bune.
Ramane la latitudinea fiecaruia sa se hotarasca daca traseul pe care circula necesita anvelope specializate sau nu, daca merita investitia in doua seturi distincte si daca are spatiul unde sa le depoziteze. Cert este ca producatorii reusesc sa faca anvelope all-season din ce in ce mai performante, care se comporta iarna ca unele speciale de iarna si vara ca unele speciale de vara, iar nevoie soferilor de a avea doua seturi de roti incepe sa dispara.
-
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Modul aprindere bmw e28 ; 0227100025 100 Lei
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
-
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Toyota aygo x - model nou 2022 16000 €
Mazda 3 1500 diesel euro 6d fara adblue 2016 11500 €
-
Dezmembrez vw jetta mk6 1.4 tsi hybrid crja 150 cai cutie dsg...
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 2950 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2950 €
-
Set curea transmisie cu caneluri renault laguna ii grandtour... 351 Lei
Dezmembrez renault megane iii bk (k95) 1.5 dci k9k cutie...
Prelungire splitter bara fata bmw seria 8 g15 coupe m-pack g16... 1000 Lei
-
Dezmembrez ford kuga 2011 facelift 2.0 duratorq
Casca motocicleta / scuter / atv open-face a-pro model academy... 249 Lei
Mitsubishi asx di-d 2012 7950 €
-
Motor toyota rav 4 iv 2.0 d-4d zsa4, ala4 2012 2013 2014 euro... 8500 Lei
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
Volanta aprilia leonardo – leonardo st - scarabeo 125-150cc 80 Lei
-
Motor diesel a6510102167 2.2 cdi euro 5 mercedes-benz c-class... 200 Lei
Dacia lodgy motor 1200 tce -115 cp euro 5 2013 4890 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
-
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
Jante aliaj 18" / 5x114.3 mitsubishi 1100 Lei
-
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Peugeot 208 1.2i 2012 1999 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
-
Suzuki gsxr 600 ! variante moto / auto 2899 €
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
Difuzor 63amg gle w167 (2019+) full black design 1950 Lei
-
Motor benzina z22yh 2.2 b-114kw opel insignia 2008 3400 Lei
Motor toyota rav 4 iv 2.0 d-4d zsa4, ala4 2012 2013 2014 euro... 8500 Lei
Opel astra 1.4 2018 11800 €
-
Opel astra 1.4 2018 11800 €
Set curea transmisie cu caneluri nissan primera break (wp12)... 351 Lei
Mercedes 220 220 2008 1700 €


