Anvelopele cu sau fara protectie a jantei: care sunt mai bune?
- Protectia salveaza janta si peretele lateral al anvelopei
- Anvelopele cu protectie ofera un plus de rigiditate in mers
- Pretul este putin mai mare pentru pneurile cu protectie
Anvelopele auto sunt elemente foarte importante ale autoturismelor noastre pentru ca ne tin in siguranta pe asfalt. Pe langa dimensiuni, anvelopele mai au un criteriu de catalogare: cu sau fara protectie pentru janta. Si cum Romania este tara bordurilor, protectia este binevenita.
Cand cumparam anvelope auto trebuie sa ne uitam la cateva repere. In primul rand sa stim ce cumparam, adica de la ce producator, daca este unul de renume care testeaza produsele inainte sa iasa pe piata, daca este un producator mare care investeste in dezvoltare si in materiale de calitate, ce rezultate a obtinut la testele de franare organizate de institutii straine si ce review-uri are de la alti posesori. Mai trebuie sa stim exact anvelopa potrivita pentru masina noastra, ca doar nu om cumpara niste anvelope sportive, de performanta, daca suntem la volanul unui VW Polo, nu? Asa cum nu vom echipa nici un BMW X6M cu anvelope Michelin EnergySaver. Daca masina noastra e usoara sau grea, daca mergem repede sau nu, mediul in care circulam, astea sunt alte criterii dupa care trebuie sa ne calculam achizitia in materia de cauciucuri. Mai este si dimensiunea, care este obligatorie cea recomandata de producator. Iar la final, putem sa mai bifam un criteriu: cu sau fara protectie pentru janta.
Acest criteriu este unul care nu prea a luat in seama de soferi. Deoarece nici nu stiu ca exista asa ceva. Asa cum spune si denumirea, anvelopele dotate cu asa ceva protejeaza janta de loviturile bordurilor atunci cand parcam lateral, de exemplu. Fara o asemenea trasatura a anvelopei, am zgaria si am lovi janta mult mai repede. Si cum Romania este tara bordurilor, o tara in care se monteaza borduri chiar si la alte borduri, e recomandat sa cumparam anvelope cu protectie.
Cum le recunoastem? Anvelopele cu protectie pentru janta au la marginea interioara, acolo unde vine buza jantei, un fel de treapta. Adica peretele lateral nu vine drept, ci are o ridicatura exact langa buza jantei. Practic, acea treapta ridicata, fiind mai iesita in exterior decat marginea jantei, este prima care intra in contact cu bordura. O anvelopa care nu are protectie pentru janta vine dreapta de sub buza jantei si se continua uniform cu flancul lateral. In acest caz, partea cea mai iesita in exterior este buza jantei, nu anvelopa, iar in caz de contact cu bordura se va zgaria sau indoi.
Cel mai clar se vede in pozele urmatoare care este diferenta. Trebuie stiut ca aceasta protectia este realizata dintr-un material de cauciuc gros si rezistent. Adica suficient de rezistent incat sa nu se rupa cand este lovita chiar si de muchiile ascutite ale pietrelor, bordurilor, sinelor de tramvai si asa mai departe. Specialistii spun ca anvelopele care au protectie pentru jante sunt mai rezistente in timp si ofera un plus de rigiditate masinii, deoarece flancurile sunt mai tari si masina nu se mai apleaca asa repede in viraje, dand senzatia de ruliu accentuat.
Partea buna la anvelopele care au aceasta protectie este ca se sparg mai greu de la lovituri. Protectia este in principal pentru jante, dar si pentru anvelope. Daca nu ar avea aceasta protectie, anvelopa s-ar lovi cu peretele lateral de bordura, iar daca da de un colt ascutit, se va sparge extrem de usor. Pentru ca peretii laterali sunt foarte subtiri si pot fi taiati intr-o clipa, daca parcam aproape de o bordura nefinisata. In schimb, protectia fiind construita dintr-un cauciuc solid, protejeaza tot flancul anvelopei. Si chiar daca se loveste, acest cauciuc este gros si nu influenteaza comportamentul anvelopei. Sunt cazuri in care bordura rupe chiar si o portiune a protectiei, adica ia pur si simplu o bucata de cauciuc din ea, lasan in schimb janta si peretele cauciucului intacte.
Pe scurt, anvelopele cu protectie sunt mult mai bune ca cele care nu au protectie. Te ajuta si pe termen lung iti pot salva multi bani. Ce-i drept, sunt putin mai scumpe, deoarece e vorba de alt procedeu de fabricare in care se utilizeaza ceva mai mult material. Dar diferenta de bani e mica si merita pe deplin, daca stai sa te gandesti ca poti sa zgarii, indoi, lovesti, crapi jantele in fiecare zi cand vrei sa parchezi in Romania. Tu ce fel de anvelope ai pe masina ta?
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Vw touran diesel 2011 5790 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €