Asta este tot ce trebuie sa stii despre ambreiajul masinii tale
- Ambreiajul este compus din disc, placa de presiuni, rulment, carcasa, furca de angrenare si diverse suruburi
- Incearca sa il menajezi pe cat posibil
- Nu sta sub nicio forma cu piciorul pe ambreiaj la semafor
In acest articol vom povesti putin despre ambreiajul unei masini cu transmisie manuala. Mai mult ca sigur, ai tot auzit de aceasta piesa extrem de importanta a masinii tale, probabil il folosesti chiar zilnic, dar stii din ce este compus si cum functioneaza? Ei bine, daca raspunsul tau este negativ, atunci aceste randuri sunt pentru tine.
Asadar, sa incepem cu inceputul, deoarece pentru a sti cum functioneaza un lucru, trebuie intai sa il intelegi si sa stii din ce este format. Ei bine, in primul rand kit-ul de ambreiaj este compus din disc, o placa de presiune, un rulment, o carcasa, furca de angrenare si diverse suruburi.
Discul de ambreiaj este asa cum ii spune numele, un disc produs in otel, acoperit pe ambele fete cu material de frictiune, un ferodo cu alte cuvinte, la fel ca cel de pe placutele de frana. Discul este format din placa de baza centrala, in care gasim niste arcuri, a caror rol este sa atenueze socurile atunci cand discul face contact cu volanta, si placa exterioara de cea centrala, pe care este acel material de frictiune.
Placa de presiune este acoperita de o carcasa, si contine diafragma metalica cu mai multe elemente, asemanatoare unor petale. Placa propriu zisa este construita din otel foarte rezistent, care desi este imposibil de indoit cu mana, sub actiunea pedalei de ambreiaj, acele petale se vor misca, ridicand discul de ambreiaj.
Rulmentul este cea de-a treia componenta a unui ambreiaj, iar rolul ei este sa impinga diafragma placii de presiune. Acesta este legat la randul sa de furca de angrenare, care poate fi actionata fie prin cablu, direct de la pedala, fie hidraulic, cum este la majoritatea masinilor moderne.
Acum ca am trecut in revista cele mai importante componente, hai sa vedem cum functioneaza de fapt ambreiajul. Pe scurt, pentru a transmite miscarea de rotatie a motorului, prin volanta, catre cutia de viteze, ai nevoie de un ambreiaj. Acesta transmite rotatia volantei direct axului din cutia de viteze.
Atunci cand pedala de ambreiaj este apasata, legatura dintre motor si cutie este intrerupta. In momentul in care ridicam piciorul de pe pedala, angrenam ambreiajul. Discul sta mereu lipit de volanta, permitandu-i motorului sa se invarta cu aceeasi viteza ca si axul care intra in cutia de viteze.
Totodata, atunci cand apasam pedala, furca apasa asupra acelor petale, care la randul lor despart discul de volanta. Cand eliberam pedala, diafragma revine la pozitia initiala, iar discul incepe sa faca din nou contact cu volanta.
Viata unui ambreiaj depinde de stilul de condus al fiecarui sofer, iar pentru a evita orice neplacere cauzata de defectarea sa incearca pe cat posibil sa nu il bruschezi, sa nu tii piciorul pe ambreiaj la semafor si cel mai important, sa ridici de tot piciorul de pe ambreiaj dupa schimbarea vitezei.
Dar, oricat l-ai menaja, un ambreiaj este totusi o piesa, care la un moment dat cedeaza. Cel mai des, iti dai seama ca ambreiajul masinii tale este pe duca, atunci cand incepe sa alunece. Ca sa iti dai seama de acest lucru, mergi cu masina in viteza a 2-a sau a 3-a si cand ajungi la 3000 de rotatii pe minut, calca pedala de acceleratie brusc. Daca motorul se tureaza dar viteza ramane la fel sau creste extrem de incet, atunci este timpul sa mergi la un specialist pentru ca ambreiajul este pe moarte.
Fenomenul opus este cunoscut sub denumirea de "ambreiaj lipicios", si intervine atunci cand ambreiajul nu se decupleaza complet de volanta. In acest caz, se va uza mai repede, si pe deasupra va forta cutia de viteze. Acest lucru se intampla de obicei din cauza unei probleme la circuitul hidraulic, la furca sau un cablu de ambreiaj este slabit.
Tine minte, ambreiajul este o piesa extrem de importanta a masinii tale, iar functionarea sa in parametri este obligatorie. Daca intervine vreo problema, rezolv-o cat mai repede, iar daca este de schimbat, atunci schimba tot kit-ul. O piesa noua le va slabi si pe celelalte care deja sunt uzate, si astfel o vei lua de la capat.
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Kia carens euro 5b 2015 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €