Asta este tot ce trebuie sa stii despre ambreiajul masinii tale

Asta este tot ce trebuie sa stii despre ambreiajul masinii tale
  • Ambreiajul este compus din disc, placa de presiuni, rulment, carcasa, furca de angrenare si diverse suruburi
  • Incearca sa il menajezi pe cat posibil
  • Nu sta sub nicio forma cu piciorul pe ambreiaj la semafor
Distribuie pe Facebook

In acest articol vom povesti putin despre ambreiajul unei masini cu transmisie manuala. Mai mult ca sigur, ai tot auzit de aceasta piesa extrem de importanta a masinii tale, probabil il folosesti chiar zilnic, dar stii din ce este compus si cum functioneaza? Ei bine, daca raspunsul tau este negativ, atunci aceste randuri sunt pentru tine.

Asadar, sa incepem cu inceputul, deoarece pentru a sti cum functioneaza un lucru, trebuie intai sa il intelegi si sa stii din ce este format. Ei bine, in primul rand kit-ul de ambreiaj este compus din disc, o placa de presiune, un rulment, o carcasa, furca de angrenare si diverse suruburi.

Kit-ul de ambreiaj

Discul de ambreiaj este asa cum ii spune numele, un disc produs in otel, acoperit pe ambele fete cu material de frictiune, un ferodo cu alte cuvinte, la fel ca cel de pe placutele de frana. Discul este format din placa de baza centrala, in care gasim niste arcuri, a caror rol este sa atenueze socurile atunci cand discul face contact cu volanta, si placa exterioara de cea centrala, pe care este acel material de frictiune.

Kit-ul de ambreiaj

Placa de presiune este acoperita de o carcasa, si contine diafragma metalica cu mai multe elemente, asemanatoare unor petale. Placa propriu zisa este construita din otel foarte rezistent, care desi este imposibil de indoit cu mana, sub actiunea pedalei de ambreiaj, acele petale se vor misca, ridicand discul de ambreiaj.

Kit-ul de ambreiaj

Rulmentul este cea de-a treia componenta a unui ambreiaj, iar rolul ei este sa impinga diafragma placii de presiune. Acesta este legat la randul sa de furca de angrenare, care poate fi actionata fie prin cablu, direct de la pedala, fie hidraulic, cum este la majoritatea masinilor moderne.

Acum ca am trecut in revista cele mai importante componente, hai sa vedem cum functioneaza de fapt ambreiajul. Pe scurt, pentru a transmite miscarea de rotatie a motorului, prin volanta, catre cutia de viteze, ai nevoie de un ambreiaj. Acesta transmite rotatia volantei direct axului din cutia de viteze.

Atunci cand pedala de ambreiaj este apasata, legatura dintre motor si cutie este intrerupta. In momentul in care ridicam piciorul de pe pedala, angrenam ambreiajul. Discul sta mereu lipit de volanta, permitandu-i motorului sa se invarta cu aceeasi viteza ca si axul care intra in cutia de viteze.

Totodata, atunci cand apasam pedala, furca apasa asupra acelor petale, care la randul lor despart discul de volanta. Cand eliberam pedala, diafragma revine la pozitia initiala, iar discul incepe sa faca din nou contact cu volanta.

Kit-ul de ambreiaj

Viata unui ambreiaj depinde de stilul de condus al fiecarui sofer, iar pentru a evita orice neplacere cauzata de defectarea sa incearca pe cat posibil sa nu il bruschezi, sa nu tii piciorul pe ambreiaj la semafor si cel mai important, sa ridici de tot piciorul de pe ambreiaj dupa schimbarea vitezei.

Dar, oricat l-ai menaja, un ambreiaj este totusi o piesa, care la un moment dat cedeaza. Cel mai des, iti dai seama ca ambreiajul masinii tale este pe duca, atunci cand incepe sa alunece. Ca sa iti dai seama de acest lucru, mergi cu masina in viteza a 2-a sau a 3-a si cand ajungi la 3000 de rotatii pe minut, calca pedala de acceleratie brusc. Daca motorul se tureaza dar viteza ramane la fel sau creste extrem de incet, atunci este timpul sa mergi la un specialist pentru ca ambreiajul este pe moarte.

Kit-ul de ambreiaj

Fenomenul opus este cunoscut sub denumirea de "ambreiaj lipicios", si intervine atunci cand ambreiajul nu se decupleaza complet de volanta. In acest caz, se va uza mai repede, si pe deasupra va forta cutia de viteze. Acest lucru se intampla de obicei din cauza unei probleme la circuitul hidraulic, la furca sau un cablu de ambreiaj este slabit.

Tine minte, ambreiajul este o piesa extrem de importanta a masinii tale, iar functionarea sa in parametri este obligatorie. Daca intervine vreo problema, rezolv-o cat mai repede, iar daca este de schimbat, atunci schimba tot kit-ul. O piesa noua le va slabi si pe celelalte care deja sunt uzate, si astfel o vei lua de la capat.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze Kit-ul de ambreiaj
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 8 Noiembrie 2016