ATENTIE! Cum se fura in mijloacele de transport din Bucuresti. De dat mai departe

ATENTIE! Cum se fura in mijloacele de transport din Bucuresti. De dat mai departe
  • Cum actioneaza hotii din mijloacele STB?
  • Cum te poti proteja de hoti?
Distribuie pe Facebook

Ai zice ca in 2019 toata lumea stie ca exista hoti de buzunare peste tot si ca prudenta este la cote maxime. Ei bine, inca exista hoti in tramvaie, autobuze si troleibuze, in fiecare zi inregistrandu-se zeci de cazuri in care calatorii se trezesc fara telefon, portofel sau alte bunuri. Pentru ca inca sunt persoane numai bune de pradat. Iata cum opereaza hotii din mijloacele de transport.

Foto: Cristian Marin

Unul din motivele pentru care este o asa de mare aglomeratie in trafic este si faptul ca mijloacele de transport in comun sunt impanzite de hoti. Suntem in 2019 si primaria Bucuresti inca nu este in stare sa ofere siguranta cetatenilor, zeci de oameni avand probleme cu hotii zilnic. Daca noile autobuze dotate cu camere video sunt ceva mai ocolite de hoti, troleibuzele si tramvaiele sunt "pistele" lor preferate. Drept dovada stand si ultimul caz de ciorditor prins in flagrant pe linia tramvaiului 32, cand dorea sa fure un telefon. Hotul prins asupra faptei a scos un cutit si l-a taiat pe cel care a avertizat-o pe victima.

De departe, tramvaiele sunt cele mai vizitate de hoti. Pentru ca este un mijloc preferat in general de persoanele mai in varsta. Nu e de mirare ca linia lui 34 care circula pe bulevardele Stefan cel Mare - Mihai Bravu - Bd. Vacaresti este locul in care au loc cele mai multe furturi. Aici opereaza echipe de 2-4 hoti toata ziua care tintesc in principal femeile singure care au o geanta sau o jacheta cu buzunare fara fermoare.

Cum actioneaza hotii din mijloacele STB?

Alegerea victimei este destul de usoara. Sunt vizate femeile care poarta geanta la spate, in loc sa o tina in fata cu mana peste ea. Sau femeile care au jachete sau geci mai largi, cu buzunarele desfacute. Din toata echipa de hoti numai 1 sau 2 opereaza, restul sunt asistenti care au patru roluri: sa distraga atentie daca e cazul, sa-i ia apararea hotului daca e prins in flagrant, sa gaseasca o tinta si sa preia bunurile furate.

In momentul in care este aleasa o posibila victima, hotii incep sa se miste in tramvai sau autobuz. Se plimba printre oameni si cu mana pipaie buzunarul victimei prin exterior, sa vada daca se simte in interior un telefon sau portofel. Verificarea buzunarelor se face in miscare, fie indreptand mana spre o bara ca sa se tina, iar "pe drum" palpeaza si buzunarul, fie cand se misca pe langa victima. Daca nu se simte nimic in buzunar, este aleasa urmatoarea victima.

O alta strategie este sa urmareasca pasagerii direct din statie si sa urce impreuna cu o posibila victima. In general, femeile mai tinere stau pe telefon asteptand autobuzul in statie, iar cand urca il baga in buzunar. Hotii stau "la ginit" si vad in ce buzunar a fost bagat telefonul, iar cand se urca se duc direct la tinta sigura. Sau, hotii mai indemanatici sustrag telefonul direct cand victima urca pe scari, la inghesuiala.

Furtul din genti, posete sau rucsace este mai usor. Este aleasa o victima care are bagajul la spate, fara sa-l protejeze cu o mana in fata. Sau o victima care e preocupata sa stea pe telefon sau sa citeasca. Avand poseta la spate, un hot cu maini fine si usoare deschide fermoarul si insfaca tot ce prinde. Sau, metoda mai veche cu lama de ras, cand este pozitionata o punga sub poseta si cu o mana se face o taietura sub poseta, tot continutul cazand in punga.

Cele mai usoare furturi se fac din posetele fara fermoar, care se prind doar cu o capsa in mijloc. Unele femei sunt atat de aeriene si distrase, incat isi arunca telefonul in geanta si nu o inchid cu nimic. Aici este vorba doar de bagat o mana si scos telefonul, e practic o invitatie pentru hot sa fure, atat de usor este.

Hotii de pe linia tramvaiului 34 sunt in general tineri, de etnie rroma, intorsi de "la lucru" din Spania sau Italia unde si-au facut ucenicia. Nu iti ia mult sa-i recunosti din statie ca sunt hoti, insa romanii din ziua de azi sunt atat de blocati in telefoane, incat nu isi dau seama nici cand sunt inconjurati de 50 de hoti. De fapt, pe asta se si bazeaza hotii, ca majoritatea calatorilor sunt distrasi de alte activitati. Hotii de pe tramvaiul 34, vazuti de noi in actiune, opereaza la orele diminetii, adica 8:00 - 10:00 si dupa-amiaza, intre 18:00 - 20:00. Adica atunci cand este cea mai mare aglomeratie si pot atinge victimele fara probleme.

Cum te poti proteja de hoti?

Punand bunurile de valoare in buzunarele interioare ale jachetei de la piept, adica telefon, bani, acte. Poseta sau geanta sa fie mereu tinuta in fata, niciodata in spate. La fel si rucsacul, trebuie scos din spate si tinut in mana. Iti recomandam sa stai cu spatele la geam, adica cu fata spre habitaclu, ca sa ai cat mai putine laturi vulnerabile. Si iti recomandam sa te uiti in jurul tau: daca vezi o fata suspecta, de obicei mai bronzata (fara sa vrem sa parem rasisti!), te sfatuim sa te misti de acolo. Niciodata nu lasa telefonul aruncat intr-un buzunar fara fermoar sau intr-o poseta deschisa si niciodata nu lasa portofelul in alta parte decat pe interior sau la piept.

Nu sta indiferent la acte de hotie! Asta ne recomanda STB, sa intervenim daca vedem o mana strecurata intr-o poseta. Pai normal ca asta ne recomanda, daca primaria d-nei Firea este incapabila sa ofere protectie. Numai ca daca indraznesti sa intervii, risti sa fii taiat cu un cutit. Mai bine sa ii omoare hotii pe calatorii cu spirit civic, decat pe niste paznici sau jandarmi, nu? Asa ca, sfatul nostru este sa stai cuminte daca esti o persoana singura, ca s-ar putea sa nu se mai bage nimeni. Daca cumva esti cu 2-3 prieteni, eventual barbati care merg la sala, pe langa interventie, nu strica nici o serie de capace la coaste, pana vine Politia sa-l ridice.

Intr-un oras civilizat, condus de persoane responsabile, politistii ar face actiuni in civil zilnic. Nu sunt mii de hoti care actioneaza in Bucuresti, sunt maximum 200. Acestia ar putea fi prinsi extrem de usor, deoarece se stiu orele in care fura, tramvaiele in care opereaza, modul in care opereaza, mai mult, si cum arata cativa hoti care au vizitat deja puscaria dar au fost eliberati. Insa nu se doreste prinderea lor iar calatorii sunt lasati la mila sortii. In concluzie, fie luati masuri de precauti, fie apelati la masina. Aglomeratia in trafic este doar un efect cauzat de incompetenta autoritatilor si de indiferenta primarului fata de siguranta cetateanului.

Distribuie pe Facebook
mai multe