Benzina, diesel, GPL, hibrid sau electric? Care este masina viitorului?

Benzina, diesel, GPL, hibrid sau electric? Care este masina viitorului?
  • Masina diesel are zilele numerate
  • GPL-ul, cel mai mic pret
  • Automobilele electrice, doar pentru oras

Cu siguranta nu stiai ca primele vehicule au fost electrice, candva, la sfarsitul anilor 1880. Au urmat cele cu motoare pe benzina si cele diesel. Iar recent au inceput sa castige teren cele hibride. Insa lucrurile se schimba constant, asa ca mereu ne intrebam: ce masina este mai buna in viitorul apropiat?

Acum, in timp ce tu citesti, masinile diesel sunt cele mai numeroase in Europa si Asia, in timp ce dincolo de ocean, cele pe benzina sunt majoritare. Nu exista tari sau zone in care automobilele pe gaz, cu propulsie hibrida sau electrica, sa fie cele mai multe. Insa numarul acestora creste de la an la an si specialistii spun ca e doar o chestiune de timp pana cand masinile electrice vor fi conduse de toata lumea.

Masinile diesel nu au un viitor stralucit. Oricat am vrea noi, ca romani, sa credem ca ce se intampla in vest nu ne afecteaza, in momentul in care se trage cortina in marile capitale peste accesul masinilor diesel, vom fi nevoiti sa ne conformam. Adica o sa fim limitati daca avem automobile diesel. Din nefericire pentru noi, primul si cel mai important pas va fi cand pretul de la pompa va exploda si atunci o sa regretam cu adevarat ca avem masina pe motorina. Nu vorbim de ceva ce se intampla peste 1-2-3 ani, dar in urmatorul deceniu o sa ne loveasca cu siguranta.

Masinile pe benzina incep sa prinda teren de cand a luat amploare curentul down-size. Multi au inlocuit motorizarile diesel cu cele pe benzina de capacitate mica, supra-alimentate cu o turbina. Pare, pentru moment, solutia optima, deoarece polueaza mai putin ca motoarele diesel si inca nu s-a sesizat nimeni sa le interzica sau sa le puna gand rau. Nu ramane decat problema costului carburantului de la pompa, deoarece resursele de titei se anunta a fi cam limitate, asadar, pretul o sa creasca mult.

Cele pe GPL, destul de putine daca ne raportam la numarul total de vehicule, nu castiga nicaieri teren. De ce? Nu este clar pentru nimeni. Deoarece, daca ne gandim la costul gazului natural, este cel mai ieftin carburant. Poate ca lumea inca este tematoare de butelia care, chipurile, poate exploda, poate ca nu vor sa aiba spatiul ocupat in portbagaj, dar cert este ca numai in tarile din est exista cateva masini pe GPL, insa in rest, in Asia sau in Statele Unite, acestea sunt foarte putine.

Automobilele electrice au castigat mult teren in ultimul deceniu. Exista tari si orase care incurajeaza cu adevarat folosirea lor, adica le ofera subventii de la Stat, statii gratuite de incarcare si taxe preferentiale, totul, ca sa reduca poluarea. Insa viitorul acestor vehicule nu arata bine. Deoarece si acum, preturile de achizitie sunt destul de mari iar oferta nu e uriasa. Mai mult, in viitor se pare ca preturile acumulatorilor, din cauza materiilor prime, o sa creasca simtitor. Asadar, odata cu popularitatea o sa creasca si preturile lor.

Masinile hibride, adica cu propulsie hibrida, au si ele partea lor de piata. Dar nu este una foarte mare, in ciuda avantajelor pe care le au aceste autoturisme. Poate si pentru ca inca nu exista o varianta optima de motorizare hibrida care sa ofere un cost de achizitie decent si un consum cu adevarat scazut. Lumea le cumpara in speranta ca vor avea costuri totale mai mici si ca o sa obtina de la Stat reduceri de taxe, insa acestea se dovedesc a fi reale doar pe termen lung.

In concluzie, ce tip de propulsie crezi ca este cel mai bun in urmatorii 5 ani? Parerea noastra este ca viitorul este al masinilor cu GPL din fabrica. Adica masini care sa aiba rezervorul de benzina inlocuit cu unul de GPL si sa aiba un rezervor suplimentar mic, de 10 litri, pentru benzina cu care porneste motorul. Cu alte cuvinte o masina pe GPL in care spatiul sa nu fie deloc alterat de butelie. De ce GPL? Pentru ca rezervele subterane sunt uriase si se descopera mereu solutii de extragere a gazului chiar si din piatra seaca, la propriu. Asta inseamna ca pretul nu va creste multe decenii de acum inainte, sau, cel putin, nu trebuie sa creasca. GPL deoarece este un gaz "verde" care nu polueaza, masinile avand noxe mult mai mici cain cazul unui diesel.

De ce nu masinile electrice, despre care spune toata lumea ca sunt viitorul? Pentru ca la fabricarea lor se polueaza foarte mult. Pentru ca pretul de achizitie al acestora o sa tot creasca de la an la an. Pentru ca bateriile necesita inlocuire la un moment dat si pentru ca autonomia nu va fi niciodata mare, iar incarcarea acumulatorului este de durata. Adica masina electrica va ramane o solutie strict urbana.

Daca tu ai alta parere, te rugam sa ne-o spui intr-un comentariu.

Sondaj

Ce solutie crezi ca e buna pentru viitor?

mai multe