Care este mai buna? Cutia manuala cu 5 sau 6 trepte? Ce diferente sunt in realitate?

Care este mai buna? Cutia manuala cu 5 sau 6 trepte? Ce diferente sunt in realitate?
  • Diferenta dintre 5 si 6 viteze
  • Ultima treapta mai lunga
  • Ce cutie de viteze este mai buna?
Distribuie pe Facebook

Candva, la inceputurile automobilului, transmisiile aveau 2 sau 3 viteze. A urmat perioada in care o cutie manuala cu 4 rapoarte era ceva fantastic, dupa care, incepand cu anii '80, mai toate masinile aveau cutii cu 5 trepte. Mereu a fost o cursa in a face transmisii cu cat mai multe viteze. Astazi exista deja cutii cu 7 rapoarte. Care e diferenta, de fapt?

Mai tineti minte batranele Dacii 1300 cu 4 viteze? Erau bune, fugeau de rupeau pamantul, consumau putin. Dupa care au urmat modelele 1310 cu o transmisie in 5 trepte. Si se mandreau ca sunt mai bune si mai economice ca vechiul model. Dar deja, in timp ce romanii stiau sa numere doar pana la 5, producatorii de afara vindeau masini pe banda rulanta echipate cu o cutie in 6 viteze, modele precum BMW 850 sau Opel Calibra Turbo, destul de populare si in Romania. Si vreme de aproximativ doua decenii, cutia cu 6 viteze a ramas la putere. Pana cand Porsche si Chevrolet s-au gandit sa faca cutia manuala cu 7 viteze...

Revenind cu picioarele pe pamant, respectiv printre masinile din Romania, lupta se duce intre masinile cu 5 si cele cu 6 viteze, aceste modele fiind cele mai numeroase. Dar daca o cutie cu 6 viteze este mai buna, cel putin teoretic, de ce nu o intalnim pe toate modelele care se vand in prezent?

Diferenta dintre 5 si 6 viteze

Ca regula generala, cutii cu 6 rapoarte o sa gasesti in special la masinile ceva mai scumpe. De exemplu, Dacia vinde Logan, Sandero si Dokker numai cu transmisii manuala care au 5 viteze. Deci e clar ca prima diferenta dintre cele doua tipuri de cutii este costul productiei, cea cu 6 rapoarte fiind mai scumpa si automat costa mai mult la vanzarea catre client. Alte diferente notabile ar fi, in special, prima si ultima treapta de viteza, pentru ca fac masina sa se comporte diferit.

Prima treapta mai scurta

Nu prea o sa vezi cutii cu 6 viteze la masini de numai 70 cp. In general, cutii cu 6 rapoarte au autoturismele ce depasesc 100 cp si care sunt oarecum mai performante. Acestea au prima treapta de viteza mai scurta, adica poti sa demarezi folosindu-te de un cuplu mai mare si sa schimbi repede a doua treapta. In general, masinile cu transmisii in 5 viteze au prima viteza mai lunga. De exemplu, daca la o cutie manuala in 6 viteze ai la 3000 rpm in prima treapta numai 20 km/h, la aceeasi turatie o sa ai cam 40 km/h cu o cutie in 5 viteze.

Ultima treapta mai lunga

Acelasi lucru se intampla si la ultima treapta a cutiei, dar cu diferente mult mai mici. Sunt multe transmisii cu 5 viteze care difera de o cutie in 6 viteze numai prin prima treapta scurta. La cutie M6, ultima viteza se comporta exact ca la cutia M5, adica o sa ai aceeasi viteza la aceeasi turatie in ambele cazuri. Dar sunt si cazuri, in special la masinile mai mari, la care treapta a 6-a este mult mai lunga decat treapta a 5-a la vitezele M5. De exemplu, Dacia Duster echipata cu motorul 1.5 dCi si cutie manuala in 6 trepte. Ultima treapta iti va da avantajul consumului mic la viteze mari, deoarece motorul o cere abia cand viteza trece de 70 km/h, turatia fiind extrem de joasa. Adica atunci cand bagi a 6-a, turatia o sa scada enorm, semn ca este o treapta special gandita pentru viteze mari.

Ce cutie de viteze este mai buna?

Cu cat mai multe viteze, cu atat mai bine. Nu degeaba exista acum si cutii automate care au 10 rapoarte. Este la fel si in cazul transmisiilor manuale, deoarece mai multe viteze inseamna mai multe posibilitati de condus. Si inseamna o turatie mai mica pentru aceeasi viteza, in special in primele trepte, cele mai folosite in mediul urban. In plus, avand prima treapta scurta, masinile cu 6 trepte se pot folosi de un cuplu mai mare la nevoie, respectiv atunci cand raman impotmolite in zapada sau, in cazul masinilor de off-road, cand trebuie sa urce o rampa foarte abrupta.

Putem foarte bine sa circulam si cu o masina care are doar 5 viteze, fara probleme, dar ca regula generala, in cazul condusului in Romania, o sa avem un consum mai ridicat. De fapt, aceasta este si singura diferenta notabila, ce merita luata in calcul, pentru ca orice altceva, legat de performante sau costul de achizitie, nu conteaza. Ca doar nu vorbim de masini de curse la care conteaza acea sutime de secunda in care se face schimbare de viteza... Apropo, cele mai rapide masini de drag- race din lume au doar 2 viteze!

In concluzie, daca mergem mult in oras este ideal sa avem o cutie cu 6 trepte. Sau sa avem o cutie cu 5 viteze, dar sa schimbam treptele la o turatie mai joasa. Iar daca mergem mai mult in mediul extra-urban, ca sa ne bucuram de un consum minim, trebuie sa avem si a 6-a viteza la cutie. Evident, acesta este scenariul ideal, ca, pana la urma, fiecare circula cu ce are la fel de bine si de sanatos!

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 19 Iunie 2017