Ce inseamna motor in 4 timpi, care sunt acestia si ce face fiecare?

- Toate motoarele moderne sunt in 4 timpi
- Timpul de aprindere este singurul care produce putere
- Motorul in doi timpi, excelent la cuplu
Toate motoarele moderne cu combustie sunt in 4 timpi. Dar ce inseamna asta, spre deosebire de un motor in 2 timpi, nu prea stie multa lume. Iata ce presupune un motor cu 4 timpi si care sunt acestia, pe intelesul tuturor.
Termenul de "Motor in 4 tiimp" se refera la faptul ca fiecare piston al unui motor are 4 cicluri de functionare pentru o eficienta maxima. Este un principiu de functionare mai complex fata de un motor in 2 timpi ale carui pistoane fac cate doua cicluri. Acest motor mai are denumirea de motorul Otto, dupa numele lui Nikolaus August Otto, cel care in 1854, la Londra, prezenta lumii primul motor cu ardere interna in 4 timpi.
Motorul in 2 timpi: un timp de compresie si un timp de aprindere
Timpul de compresie incepe cand pistonul este jos, si intra in camera de ardere amestecul de aer/benzina/ulei. Pistonul urca si comprima combustibilul, iar atunci cand ajunge in pozitia maxima de urcare se aprinde bujia.
Timpul de aprindere incepe odata cu aprinderea bujiei care produce explozia amestecului de carburant. Explozia impinge pistonul in jos, gazele ies pe orificiul de evacuare si, cand pistonul ajunge in pozitia maxima de jos gaura prin care intra combustibilul este deschisa si acesta intra in camera de ardere, iar ciclul se repeta.
Motorul in 4 timpi: admisia si evacuarea in plus
Un motor cu 4 timpi este dotat cu supape de admisie si de evacuare. Acestea transforma arderea intr-un proces mai complex dar mult mai eficient. Asa iau nastere 4 timpi sau cicluri de functionare: timpul de admisie, timpul de compresie, timpul de aprindere si timpul de evacuare. Iata mai jos cum functioneaza.
Timpul de admisie este primul timp al unui ciclu facut de fiecare piston in parte. Fiecare piston are alt timp in desfasurare, pentru ca sa permita invartirea permanenta si constanta a vilborchenului. In timpul de admisie se intampla doua lucruri: pistonul coboara si supapa de admisie a amestecului de benzina/aer se deschide, permitand aceesul acestuia in camera de ardere. Este prima coboare a pistonului.
Timpul de compresie debuteaza cand pistonul ajunge in capat si incepe sa urce, iar supapa de admisie se inchide complet. Pistonul urca si amestecul de aer si carburant se comprima fiind prins in camera etansa. Este prima urcare a pistonului.
Timpul de aprindere incepe cand pistonul ajunge in pozitia maxima de sus si combustibilul e la compresie maxima. Atunci se aprinde bujia care face ca amestecul sa explodeze si sa impinge cu forta pistonul in jos. Acest timp se mai numeste si "timp de putere" deoarece este cel care imprima miscare vilbrochenului. Este a doua coborare a pistonului.
Timpul de evacuare debuteaza cand pistonul impins ajunge in pozitia maxima de jos si incepe sa urce. Aici se intampla doua actiuni simultane: pistonul urca si supapa de evacuare se deschide, permitand gazelor sa iasa pe evacuare. Este a doua urcare a pistonului. Cand pistonul ajunge in pozitia de sus, ciclul se reia si incepe iar timpul de admisie urmat de celelalte.
Cu cat mai multe pistoane, cu atat mai multa putere
Toata lumea stie ca un motor cu 8 pistoane este mai puternic decat unul cu 4. Dar nu stie si de ce. Pentru ca, in cazul unui motor cu 4 cilindri, timpul de aprindere, cel care impinge pistonul cu putere, se face pe rand la fiecare piston, nu simultan. Cu alte cuvinte, cate un piston produce putere maxima pe rand. Dar cum totul se petrece extrem de repede, puterea maxima se succede in timp de cateva fractiuni de secunda si rezulta o putere constanta. In schimb, la un motor cu 8 sau 12 cilindri, sunt mai multe pistoane care fac acelasi timp simultan, ceea ce inseamna o putere mai mare.
Motorul in doi timpi are o putere crescuta fata de unul in patru timpi dar consum dublu
Pistonul in cazul unui motor in doi timpi are parte de putere maxima cauzata de aprindere la fiecare coborare. Adica primeste un impuls puternic de fiecare data cand ajunge sus. In schimb, un piston al unui motor in patru timpi ofera motorului putere la fiecare doua coborari, pentru ca o coborare este rezervata admisiei. Asta inseamna ca un motor in 2 timpi ofera o putere constanta, fara pauze. Cel putin teoretic, deoarece un motor in 4 timpi are de obicei mai multe pistoane care anuleaza acele pauze facute de piston.
Un motor in doi timpi, teoretic, are un potential de putere dublu fata de un motor in patru timpi. Asta daca avem aceeasi capacitate cilindrica si acelasi numar de pistoane. De exemplu, un motor in 2 timpi monocilindru, de motocicleta, care are 250 cmc ofera chiar si 45 cp, in timp ce acelasi motor, monocilindru, dar in 4 timpi, ofera numai 20 cp. Pentru ca aprinderea la unul se face la fiecare miscare, iar la celalalt o data la doua miscari ale pistonului. In schimb, unul este foarte insetat de carburant, iar altul este foarte economic...
La ce mai folosim motoare in 2 timpi?
Daca toate propulsoarele de azi sunt in 4 timpi deoarece sunt eficiente si ofera performante bune, la ce se mai foloseste un motor in 2 timpi? Se folosesc in principal la motocicletele de off-road, in competitii, pentru ca sunt mult mai usoare, nevand supape si axe cu came, dar puternice. In plus, motoarele in 2 timpi fiind extrem de compacte se mai utilizeaza la aparate si masinarii casnice, precum drujbe, motocultoare si asa mai departe. Nu demult, existau si producatori precum Wartburg sau Trabant care ofereau automobile cu motoare termice in 2 timpi.
Asadar, in caz ca pana acum nu stiai ce miscari complexe se intampla sub capota motorului tau, speram ca te-am lamurit. Nu uita ca un motor, la 2000 de ture pe minut, adica o turatie pe care o atinge oricine la orice ora in traficul din oras, un piston face tot atatea miscari sus-jos intr-un minut si are 1000 de aprinderi. Daca motorul tau are 4 pistoane, atunci ai 4000 de aprinderi care produc puterea masinii tale intr-un minut. E ceva, nu-i asa?
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei


