Ce inseamna motor in 4 timpi, care sunt acestia si ce face fiecare?

- Toate motoarele moderne sunt in 4 timpi
- Timpul de aprindere este singurul care produce putere
- Motorul in doi timpi, excelent la cuplu
Toate motoarele moderne cu combustie sunt in 4 timpi. Dar ce inseamna asta, spre deosebire de un motor in 2 timpi, nu prea stie multa lume. Iata ce presupune un motor cu 4 timpi si care sunt acestia, pe intelesul tuturor.
Termenul de "Motor in 4 tiimp" se refera la faptul ca fiecare piston al unui motor are 4 cicluri de functionare pentru o eficienta maxima. Este un principiu de functionare mai complex fata de un motor in 2 timpi ale carui pistoane fac cate doua cicluri. Acest motor mai are denumirea de motorul Otto, dupa numele lui Nikolaus August Otto, cel care in 1854, la Londra, prezenta lumii primul motor cu ardere interna in 4 timpi.
Motorul in 2 timpi: un timp de compresie si un timp de aprindere
Timpul de compresie incepe cand pistonul este jos, si intra in camera de ardere amestecul de aer/benzina/ulei. Pistonul urca si comprima combustibilul, iar atunci cand ajunge in pozitia maxima de urcare se aprinde bujia.
Timpul de aprindere incepe odata cu aprinderea bujiei care produce explozia amestecului de carburant. Explozia impinge pistonul in jos, gazele ies pe orificiul de evacuare si, cand pistonul ajunge in pozitia maxima de jos gaura prin care intra combustibilul este deschisa si acesta intra in camera de ardere, iar ciclul se repeta.
Motorul in 4 timpi: admisia si evacuarea in plus
Un motor cu 4 timpi este dotat cu supape de admisie si de evacuare. Acestea transforma arderea intr-un proces mai complex dar mult mai eficient. Asa iau nastere 4 timpi sau cicluri de functionare: timpul de admisie, timpul de compresie, timpul de aprindere si timpul de evacuare. Iata mai jos cum functioneaza.
Timpul de admisie este primul timp al unui ciclu facut de fiecare piston in parte. Fiecare piston are alt timp in desfasurare, pentru ca sa permita invartirea permanenta si constanta a vilborchenului. In timpul de admisie se intampla doua lucruri: pistonul coboara si supapa de admisie a amestecului de benzina/aer se deschide, permitand aceesul acestuia in camera de ardere. Este prima coboare a pistonului.
Timpul de compresie debuteaza cand pistonul ajunge in capat si incepe sa urce, iar supapa de admisie se inchide complet. Pistonul urca si amestecul de aer si carburant se comprima fiind prins in camera etansa. Este prima urcare a pistonului.
Timpul de aprindere incepe cand pistonul ajunge in pozitia maxima de sus si combustibilul e la compresie maxima. Atunci se aprinde bujia care face ca amestecul sa explodeze si sa impinge cu forta pistonul in jos. Acest timp se mai numeste si "timp de putere" deoarece este cel care imprima miscare vilbrochenului. Este a doua coborare a pistonului.
Timpul de evacuare debuteaza cand pistonul impins ajunge in pozitia maxima de jos si incepe sa urce. Aici se intampla doua actiuni simultane: pistonul urca si supapa de evacuare se deschide, permitand gazelor sa iasa pe evacuare. Este a doua urcare a pistonului. Cand pistonul ajunge in pozitia de sus, ciclul se reia si incepe iar timpul de admisie urmat de celelalte.
Cu cat mai multe pistoane, cu atat mai multa putere
Toata lumea stie ca un motor cu 8 pistoane este mai puternic decat unul cu 4. Dar nu stie si de ce. Pentru ca, in cazul unui motor cu 4 cilindri, timpul de aprindere, cel care impinge pistonul cu putere, se face pe rand la fiecare piston, nu simultan. Cu alte cuvinte, cate un piston produce putere maxima pe rand. Dar cum totul se petrece extrem de repede, puterea maxima se succede in timp de cateva fractiuni de secunda si rezulta o putere constanta. In schimb, la un motor cu 8 sau 12 cilindri, sunt mai multe pistoane care fac acelasi timp simultan, ceea ce inseamna o putere mai mare.
Motorul in doi timpi are o putere crescuta fata de unul in patru timpi dar consum dublu
Pistonul in cazul unui motor in doi timpi are parte de putere maxima cauzata de aprindere la fiecare coborare. Adica primeste un impuls puternic de fiecare data cand ajunge sus. In schimb, un piston al unui motor in patru timpi ofera motorului putere la fiecare doua coborari, pentru ca o coborare este rezervata admisiei. Asta inseamna ca un motor in 2 timpi ofera o putere constanta, fara pauze. Cel putin teoretic, deoarece un motor in 4 timpi are de obicei mai multe pistoane care anuleaza acele pauze facute de piston.
Un motor in doi timpi, teoretic, are un potential de putere dublu fata de un motor in patru timpi. Asta daca avem aceeasi capacitate cilindrica si acelasi numar de pistoane. De exemplu, un motor in 2 timpi monocilindru, de motocicleta, care are 250 cmc ofera chiar si 45 cp, in timp ce acelasi motor, monocilindru, dar in 4 timpi, ofera numai 20 cp. Pentru ca aprinderea la unul se face la fiecare miscare, iar la celalalt o data la doua miscari ale pistonului. In schimb, unul este foarte insetat de carburant, iar altul este foarte economic...
La ce mai folosim motoare in 2 timpi?
Daca toate propulsoarele de azi sunt in 4 timpi deoarece sunt eficiente si ofera performante bune, la ce se mai foloseste un motor in 2 timpi? Se folosesc in principal la motocicletele de off-road, in competitii, pentru ca sunt mult mai usoare, nevand supape si axe cu came, dar puternice. In plus, motoarele in 2 timpi fiind extrem de compacte se mai utilizeaza la aparate si masinarii casnice, precum drujbe, motocultoare si asa mai departe. Nu demult, existau si producatori precum Wartburg sau Trabant care ofereau automobile cu motoare termice in 2 timpi.
Asadar, in caz ca pana acum nu stiai ce miscari complexe se intampla sub capota motorului tau, speram ca te-am lamurit. Nu uita ca un motor, la 2000 de ture pe minut, adica o turatie pe care o atinge oricine la orice ora in traficul din oras, un piston face tot atatea miscari sus-jos intr-un minut si are 1000 de aprinderi. Daca motorul tau are 4 pistoane, atunci ai 4000 de aprinderi care produc puterea masinii tale intr-un minut. E ceva, nu-i asa?
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Cutie viteze hyundai tucson 1.7 crdi tip d4fe 2014 , 2015 ,... 5500 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
0445120092 0986435551 504194432 bosch injector case ih... 750 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
A6420701587 a6420701087 0445115062 bosch injector mercedes... 500 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
5801674711 826996-5002s garrett turbosuflanta case ih / new... 5000 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Faruri led vw golf 6 (2008-2012) u design 1879 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Grila + aeratoare dacia logan 2 mcv 200 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
5801618038 0445120351 0986435678 bosch injector case ih /... 650 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
4803140 52329703267 3501756 0292520 turbosuflanta cummins /... 150 €
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
28602948 9674984080 28388960 28319895 delphi injector citroen... 500 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
0445118013 0445118031 0445118006 bosch injector audi bentley... 700 Lei


