Ce masina merita sa imi cumpar in 2019: diesel, benzina sau electrica?

Ce masina merita sa imi cumpar in 2019: diesel, benzina sau electrica?
  • Motorina vs benzina
  • Merita hibrid sau electric?
  • Ce masini sa NU cumperi
Distribuie pe Facebook

Vremurile se schimba, romanii sunt mereu in cautarea unei masini mai bune. Daca acum 30 de ani toti visau la o benzinara, iar acum 10 ani toata lumea isi dorea un diesel, acum lucrurile stau putin diferit. Ce masina merita sa ne cumparam?

Soferii din Romania stiu una si buna: un TDI este sensul vietii, e cea mai buna masina din univers. Nu degeaba 8 din 10 masini aduse de afara sunt diesel iar inmatricularile din ultimii ani au facut ca numarul vehiculelor care functioneaza pe baza de motorina sa fie mai mare decat cele pe benzina. Insa in restul Europei, totul se modifica, nevoile oamenilor, legile, viitorul. Asa ca nu e de mirare ca dieselul a pierdut teren in fata benzinarelor de ultima generatie, dar si in fata masinilor electrice. Insa, vorbim de Romania aici: ce masina este cea mai buna investitie de achizitie pentru 2019?

Masina pe motorina

Tot mai multe tari incep sa limiteze masinile diesel. Unii producatori au scos motoarele diesel complet din oferta, altii le-au imputinat, altii le-au scumpit ca sa ii goneasca pe clienti si altii le-au taiat din putere ca sa respecte normele Euro 6. Sunt orase in care accesul vehiculelor diesel a fost limitat, iar pe viitor se anunta taxe uriase si impozite speciale pentru posesorii de masini pe motorina. E clar, a inceput un adevarat razboi impotriva vehiculelor diesel, dintr-un singur motiv: nu ca polueaza cu CO2, ci ca polueaza cu alte noxe, funingini si derivate de carbon care sunt nocive odata ce sunt inspirate in plamani, ducand la cancer pulmonar. Aparent, sute de mii de oameni mor anual din aceasta cauza. Deci este clar ca viitorul diesel nu suna prea bine, inclusiv in tara noastra care trebuie sa se alinieze la ce fac "colegii" din Uniune.

In Romania, insa, lucrurile stau altfel. Romanii prefera in continuare masina diesel, in special modelele noi, care sunt atat de eficiente incat ofera consumuri si de 3% in regim mixt. O cifra imposibil de egalat de alte tipuri de alimentare, precum benzina sau chiar masinile hibrid. Cea mai importanta departajare in cazul achizitionarii unei masini o reprezinta consumul in Romania, asa ca dieselul este la mare putere si asa va si ramane multi ani de acum inainte, pana cand UE ne va obliga sa taxam preferential masinile pe motorina.

Masina pe benzina

Producatorii auto din Europa au inceput sa faca niste modificari in randul masinilor pe benzina, pentru ca vor sa fie pregatiti pentru momentul in care dieselul e declarat mort si benzinarele se vor vinde ca painea calda. De exemplu, pe langa downsize, acum motoarele pe benzina sunt dotate cu filtre de particule, pentru ca emisiile sa fie mai mici si mai curate, reusind sa respecte astfel ultimele cerinte in materie de poluare. Se dezvolta motoare noi pe benzina, pentru toate gamele de vehicule, de la masinile mini, pana la SUV-uri. Multi producatori incep sa ofere exclusiv motoare pe benzina pe unele modele, majoritatea turbo, de capacitate mica, ce incep sa se apropie si la consum de motoarele diesel. Viitorul suna bine pentru motoarele pe benzina.

In Romania, numarul masinilor pe benzina vandute de noi e in crestere, dar nu se poate compara cu cele diesel momentan. Romanii inca sunt speriati de motoarele de capacitate mica, turbo, considerate lipsite de fiabilitate, asa ca se intorc spre dieselul clasic. In realitate insa, noile motoare pe benzina sunt foarte fiabile, chiar daca sunt de capacitate mica, pentru ca sunt utilizate tehnologii noi, materiale imbunatatite, iar cu o intretinere normala, pot rezista mult si bine. Benzinarele raman insa pe locul 2.

Masina cu propulsie hibrida

Sunt mai multe versiuni de automobile care ofera propulsie hibrida pe piata din Romania. Au un motor termic pe benzina si unul electric. Nu conteaza ca sunt hibride plug-in sau conventionale cu incarcare automata in mers, pentru ca au parte de aceeasi soarta: ignoranta totala din partea romanului. Si pe buna dreptate. Iti cumperi un hibrid doar ca sa poluezi ceva mai putin natura, dar atat. Sau ca sa transmiti un mesaj prin care sa spui ca esti cool si ca te intereseaza plantele din jurul tau. Insa hibrizii nu prind asa mult la romani pentru ca... exista dieselul. O masina hibrid, orice i-ai face, consuma mai mult decat un diesel. Compara, de exemplu, un Yaris cu un Clio diesel si o sa vezi ca sunt diferente uriase in favoarea motorinei. Daca ar consuma ca un diesel sau mai putin, hibridele ar avea succes. Insa, dupa ce tragi linie, cat mergi electric, cat pe benzina, consumul e mult peste cat ai scoate cu un diesel. Asadar, pentru Romania, o masina hibrida, mult mai scumpa la achizitie decat un diesel, nu merita luata in calcul.

Masina electrica

Un alt segment care tot creste de la zi la zi este cel al vehiculelor electrice. Romanii au inceput sa-i prinda gustul, asa ca vezi zilnic pe strada cate un Renault ZOE, BMW i3 sau alte ciudatenii care nu scot niciun sunet. Insa cifrele, desi in crestere mereu, raman absolut ignorabile, nici nu se pot pune la socoteala, pentru ca vehiculele electrice inca sunt un fel de subiect tabu. Masina electrica are autonomie redusa, este scumpa ca la balamuc la achizitie, trebuie sa stai la casa ca sa o incarci si nici nu te duce la munte sau la mare dintr-un foc, ce sa mai vorbim de parasirea tarii... Iar despre o retea facuta cu cap de statii pentru incarcare, nici nu poate fi vorba.

In Romania, masina electrica este buna doar daca raspunzi la anumite cerinte. De exemplu, daca mai ai o masina obisnuita pentru concedii, adica cu care tot poluezi, deci nu te poti considera prietenul cel mai bun al naturii. Trebuie sa stai la casa ca sa o poti incarca. Si, nu in ultimul rand, trebuie sa fii ceva mai instarit ca sa ti-o permiti, daca te gandesti ca un BMW i3 e mai scump ca orice limuzina full-size Opel, Ford sau Renault plina de dotari. In plus, iti este buna daca faci multe drumuri in oras. O masina electrica buna are o autonomie reala cam de 200-300 de kilometri, destul incat sa te plimbi de la cateva zile la o saptamana fara sa o incarci. Deci pentru oras este cea mai buna, daca raspunzi profilului de mai sus. Ceea ce este greu...

Ce masina sa iau si ce masina sa nu iau?

Nu lua o masina hibrid. E scumpa, consuma mult, abia se misca, este grea si nu e nici cal, nici magar. Masina electrica merita cumparata doar daca esti bogat, daca mai ai o masina normala si daca ai unde sa o incarci. Ca tine sunt putini, de aia nu explodeaza vanzarile de electrice. Mai raman benzina si motorina. Ce masina sa-mi cumpar in viitorul apropiat?

Oricat de multe ganduri rele i-au pus producatorii si politicienii motorului diesel, el este aici ca sa mai ramana mult si bine. Poate ca va deveni un "renegat" abia peste 10 ani, dar pana atunci, isi face treaba cu brio. Daca vrei sa-ti cumperi o masina in curand, ia-ti diesel. Orice ar zice lumea. Pentru ca are cel mai mic consum posibil, trage bine de la turatie mica si este fiabil daca stii sa-l exploatezi.

De ce sa nu-ti iei o masina pe benzina? Pentru ca are consum mare. Poate ca o vei lua ca nu esti fan al vibratiilor scoase de un diesel, dar alte avantaje nu prea sunt. Trebuie sa mai stii ca acum un motor pe benzina este cam ca un diesel, are turbo-compresor, are pompa de presiune inalta, are filtru de particule, si asa mai departe. Nu mai poti spune ca dieselul e problematic, ca pica injectoare, ca scuipa fum, ca mananca ulei, deoarece aceleasi lucruri neplacute le face si un benzinar. In concluzie, ia un diesel si bucura-te de el pana cand il scot astia de tot din productie.

Distribuie pe Facebook
mai multe