Ce masina merita sa imi cumpar in 2019: diesel, benzina sau electrica?
- Motorina vs benzina
- Merita hibrid sau electric?
- Ce masini sa NU cumperi
Vremurile se schimba, romanii sunt mereu in cautarea unei masini mai bune. Daca acum 30 de ani toti visau la o benzinara, iar acum 10 ani toata lumea isi dorea un diesel, acum lucrurile stau putin diferit. Ce masina merita sa ne cumparam?
Soferii din Romania stiu una si buna: un TDI este sensul vietii, e cea mai buna masina din univers. Nu degeaba 8 din 10 masini aduse de afara sunt diesel iar inmatricularile din ultimii ani au facut ca numarul vehiculelor care functioneaza pe baza de motorina sa fie mai mare decat cele pe benzina. Insa in restul Europei, totul se modifica, nevoile oamenilor, legile, viitorul. Asa ca nu e de mirare ca dieselul a pierdut teren in fata benzinarelor de ultima generatie, dar si in fata masinilor electrice. Insa, vorbim de Romania aici: ce masina este cea mai buna investitie de achizitie pentru 2019?
Masina pe motorina
Tot mai multe tari incep sa limiteze masinile diesel. Unii producatori au scos motoarele diesel complet din oferta, altii le-au imputinat, altii le-au scumpit ca sa ii goneasca pe clienti si altii le-au taiat din putere ca sa respecte normele Euro 6. Sunt orase in care accesul vehiculelor diesel a fost limitat, iar pe viitor se anunta taxe uriase si impozite speciale pentru posesorii de masini pe motorina. E clar, a inceput un adevarat razboi impotriva vehiculelor diesel, dintr-un singur motiv: nu ca polueaza cu CO2, ci ca polueaza cu alte noxe, funingini si derivate de carbon care sunt nocive odata ce sunt inspirate in plamani, ducand la cancer pulmonar. Aparent, sute de mii de oameni mor anual din aceasta cauza. Deci este clar ca viitorul diesel nu suna prea bine, inclusiv in tara noastra care trebuie sa se alinieze la ce fac "colegii" din Uniune.
In Romania, insa, lucrurile stau altfel. Romanii prefera in continuare masina diesel, in special modelele noi, care sunt atat de eficiente incat ofera consumuri si de 3% in regim mixt. O cifra imposibil de egalat de alte tipuri de alimentare, precum benzina sau chiar masinile hibrid. Cea mai importanta departajare in cazul achizitionarii unei masini o reprezinta consumul in Romania, asa ca dieselul este la mare putere si asa va si ramane multi ani de acum inainte, pana cand UE ne va obliga sa taxam preferential masinile pe motorina.
Masina pe benzina
Producatorii auto din Europa au inceput sa faca niste modificari in randul masinilor pe benzina, pentru ca vor sa fie pregatiti pentru momentul in care dieselul e declarat mort si benzinarele se vor vinde ca painea calda. De exemplu, pe langa downsize, acum motoarele pe benzina sunt dotate cu filtre de particule, pentru ca emisiile sa fie mai mici si mai curate, reusind sa respecte astfel ultimele cerinte in materie de poluare. Se dezvolta motoare noi pe benzina, pentru toate gamele de vehicule, de la masinile mini, pana la SUV-uri. Multi producatori incep sa ofere exclusiv motoare pe benzina pe unele modele, majoritatea turbo, de capacitate mica, ce incep sa se apropie si la consum de motoarele diesel. Viitorul suna bine pentru motoarele pe benzina.
In Romania, numarul masinilor pe benzina vandute de noi e in crestere, dar nu se poate compara cu cele diesel momentan. Romanii inca sunt speriati de motoarele de capacitate mica, turbo, considerate lipsite de fiabilitate, asa ca se intorc spre dieselul clasic. In realitate insa, noile motoare pe benzina sunt foarte fiabile, chiar daca sunt de capacitate mica, pentru ca sunt utilizate tehnologii noi, materiale imbunatatite, iar cu o intretinere normala, pot rezista mult si bine. Benzinarele raman insa pe locul 2.
Masina cu propulsie hibrida
Sunt mai multe versiuni de automobile care ofera propulsie hibrida pe piata din Romania. Au un motor termic pe benzina si unul electric. Nu conteaza ca sunt hibride plug-in sau conventionale cu incarcare automata in mers, pentru ca au parte de aceeasi soarta: ignoranta totala din partea romanului. Si pe buna dreptate. Iti cumperi un hibrid doar ca sa poluezi ceva mai putin natura, dar atat. Sau ca sa transmiti un mesaj prin care sa spui ca esti cool si ca te intereseaza plantele din jurul tau. Insa hibrizii nu prind asa mult la romani pentru ca... exista dieselul. O masina hibrid, orice i-ai face, consuma mai mult decat un diesel. Compara, de exemplu, un Yaris cu un Clio diesel si o sa vezi ca sunt diferente uriase in favoarea motorinei. Daca ar consuma ca un diesel sau mai putin, hibridele ar avea succes. Insa, dupa ce tragi linie, cat mergi electric, cat pe benzina, consumul e mult peste cat ai scoate cu un diesel. Asadar, pentru Romania, o masina hibrida, mult mai scumpa la achizitie decat un diesel, nu merita luata in calcul.
Masina electrica
Un alt segment care tot creste de la zi la zi este cel al vehiculelor electrice. Romanii au inceput sa-i prinda gustul, asa ca vezi zilnic pe strada cate un Renault ZOE, BMW i3 sau alte ciudatenii care nu scot niciun sunet. Insa cifrele, desi in crestere mereu, raman absolut ignorabile, nici nu se pot pune la socoteala, pentru ca vehiculele electrice inca sunt un fel de subiect tabu. Masina electrica are autonomie redusa, este scumpa ca la balamuc la achizitie, trebuie sa stai la casa ca sa o incarci si nici nu te duce la munte sau la mare dintr-un foc, ce sa mai vorbim de parasirea tarii... Iar despre o retea facuta cu cap de statii pentru incarcare, nici nu poate fi vorba.
In Romania, masina electrica este buna doar daca raspunzi la anumite cerinte. De exemplu, daca mai ai o masina obisnuita pentru concedii, adica cu care tot poluezi, deci nu te poti considera prietenul cel mai bun al naturii. Trebuie sa stai la casa ca sa o poti incarca. Si, nu in ultimul rand, trebuie sa fii ceva mai instarit ca sa ti-o permiti, daca te gandesti ca un BMW i3 e mai scump ca orice limuzina full-size Opel, Ford sau Renault plina de dotari. In plus, iti este buna daca faci multe drumuri in oras. O masina electrica buna are o autonomie reala cam de 200-300 de kilometri, destul incat sa te plimbi de la cateva zile la o saptamana fara sa o incarci. Deci pentru oras este cea mai buna, daca raspunzi profilului de mai sus. Ceea ce este greu...
Ce masina sa iau si ce masina sa nu iau?
Nu lua o masina hibrid. E scumpa, consuma mult, abia se misca, este grea si nu e nici cal, nici magar. Masina electrica merita cumparata doar daca esti bogat, daca mai ai o masina normala si daca ai unde sa o incarci. Ca tine sunt putini, de aia nu explodeaza vanzarile de electrice. Mai raman benzina si motorina. Ce masina sa-mi cumpar in viitorul apropiat?
Oricat de multe ganduri rele i-au pus producatorii si politicienii motorului diesel, el este aici ca sa mai ramana mult si bine. Poate ca va deveni un "renegat" abia peste 10 ani, dar pana atunci, isi face treaba cu brio. Daca vrei sa-ti cumperi o masina in curand, ia-ti diesel. Orice ar zice lumea. Pentru ca are cel mai mic consum posibil, trage bine de la turatie mica si este fiabil daca stii sa-l exploatezi.
De ce sa nu-ti iei o masina pe benzina? Pentru ca are consum mare. Poate ca o vei lua ca nu esti fan al vibratiilor scoase de un diesel, dar alte avantaje nu prea sunt. Trebuie sa mai stii ca acum un motor pe benzina este cam ca un diesel, are turbo-compresor, are pompa de presiune inalta, are filtru de particule, si asa mai departe. Nu mai poti spune ca dieselul e problematic, ca pica injectoare, ca scuipa fum, ca mananca ulei, deoarece aceleasi lucruri neplacute le face si un benzinar. In concluzie, ia un diesel si bucura-te de el pana cand il scot astia de tot din productie.
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw touran diesel 2011 5790 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg...
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €