Ce piese auto trebuie sa verifice controalele RAR in trafic?

Ce piese auto trebuie sa verifice controalele RAR in trafic?
  • Filtrul de particule este trecut cu vederea
  • Martorii aprinsi din bord nu sunt verificati acum
  • Anvelopele pot lasa o masina fara certificat de inmatriculare
Distribuie pe Facebook

Nu e niciun secret ca Romania este tara cu foarte multi soferi care circula cu niste cotoroante de vehicule care pot in orice clipa sa ia vieti nevinovate. Oficial, RAR spune ca mai bine de jumatate din vehiculele verificate sunt cu probleme tehnice. Din pacate, Registrul Auto Roman are inca metehne comuniste si multe din testele si regulile impuse de ei sunt invechite.

Are cineva vreun dubiu ca unicul raspunzator pentru parcul auto vechi si periculos din Romania este Registrul Auto Roman? Nu. Pentru ca RAR este responsabil cu statiile ITP si controlul lor. RAR este responsabil de verificarea masinilor si omologarea lor. Daca si-ar face treaba corect, Romania nu ar mai fi ultima la capitolul siguranta in Europa.

RAR face publice cifre o data sau de doua ori pe an in care se lauda cu rezultatele obtinute la campaniile de verificare in trafic a masinilor. Insa ce omite sa spuna RAR este ca opreste, impreuna cu Politia Rutiera, numai vehicule vechi. Cand, de fapt, problemele mari sunt ale masinilor fabricate dupa 2005.

Nu verificarile in trafic sunt solutia, ci verificarile mult mai atente ale statiilor de ITP. Statii care, si in 2019, dau ITP-ul autobuzelor fara frane, masinilor cu motoare neomologate sau fara directie si cu conducte de frana sparte. Daca in Romania ITP-ul s-ar face pe bune, 100% conform legii, am avea numai 50% din totalul masinilor de azi in trafic si, probabil, nu ar mai muri nimeni in accidente grave.

Acest lucru nu se va intampla prea curand. Deoarece spaga circula si ajunge pana sus la RAR. Insa ar putea fi facute cateva lucruri care sa imbunatateasca situatia tehnica a masinilor. De exemplu, sa se schimbe putin modul in care sunt verificate masinile in opririle din trafic.

Ideal ar fi sa vedem control RAR in trafic zilnic. Nu se va intampla asta prea curand. Dar macar atunci cand este, sa se faca cum trebuie. De exemplu, acum, RAR verifica starea unei masini, dar destul de superficial, nu ca si cum ar fi intr-un service specializat. Sunt verificate acte, serii, frane si directie.

Anvelopele masinii sunt primele pe care ar trebui sa le verifice RAR-ul intr-o actiune de combatere a neregulilor tehnice. Ai niste mizerii de incaltari la masina, vechi, cu crapaturi, tocite, gata, adio certificat de inmatriculare. Si nu ne referim aici la limita minima admisa, care este de sub 1 mm. Ci la starea globala a anvelopelor care pot reprezenta un pericol, putand exploda in orice clipa.

RAR ar trebui sa mai verifice la masinile oprite in trafic becurile aprinse din bord. Daca o masina are pomul de Craciun cu toti martorii aprinsi, e clar. Adica nu este recomandat ca un autoturism care are probleme tehnice care au declansat martorul "Check Engine" sa isi continue drumul. De ce? Pentru ca diverse probleme electronice, legate de senzori, sonde, pot face masina sa se opreasca in mers. Si cum romanii nu prea sunt dusi la cursuri de conducere defensiva, se trezesc fara servo-frana si fara servo-directie, existand riscul sa intre in parapet sau... mai rau. Martorii de bord iti mai spun daca functioneaza, de exemplu, sistemul ABS. Sau daca sunt probleme cu airbagurile. Si alte probleme...

Un control RAR mai trebuie sa ia in vizor o piesa importanta care lipseste de pe multe masini diesel: filtrul de particule. Te bagi sub masina, dai cu mana pe carcasa filtrului si cauti sudurile unde a fost taiata evacuarea si scos filtrul. Sau, daca pur si simplu este o teava care inlocuieste intregul filtru, e clar. Te poti uita si in bord, sa vezi daca martorul de filtru este aprins sau nu. Pe scurt, daca acea masina a avut interventii asupra filtrului de particule, o scoti din circuit: retinere de talon pana la montarea unui filtru nou, original!

In strainatate, daca esti gasit ca ai filtrul scos, ti se confisca masina si primesti o amenda pe care nu o acoperi nici daca vinzi masina. In Romania, nici macar nu se uita lumea la acest aspect, service-urile se lauda ca scot filtrul si-l anuleaza, iar RAR nu le face nimic.

I-am sfatui pe cei de la RAR sa mai faca ceva. Sa opreasca mai multe masini de lux. Cum ar fi Mercedes S Class, Audi A8, BMW-uri de orice fel, orice masina scumpa, veche de maximum 10 ani. Vor avea suprize multe. Sunt masini cumparate in general de snobi care nu isi permit acea masina si o intretin ca atare. Pneuri uzate cumparate second-hand marca Didibao, pivoti si capete de bara no-name, discuri de frana luate second-hand si placute chinezesti. Plus mult fum, filtru de particule anulat, manarii pe la serii si alte "cadouri".

Am mai trece cu vederea becuri arse, mai ales daca sunt la iluminarea numarului, chiar si al treilea stop pe frana, un proiector nefunctional. Poate chiar si noxele unei masini mai vechi, dar cu toate elementele la locul lor, adica evacuare buna, catalizator, filtru de particule, etc. Insa nu i-am ierta deloc pe cei cu evacuari modificate si neomologate sau cu filtrele anulate.

Nivelul de zgomot al evacuarii este un alt aspect care nu se ia in calcul atunci cand esti oprit de RAR. Daca legea permite un anumit numar de decibeli pentru modelul respectiv, e obligatoriu sa-l respecti. De ce sa aiba de suferit vecinii sau alti locatari care vor sa doarma, cand vine un "tunat" acasa si tureaza motorul lui de 1.8 de pe BMW Pisicuta, trezind pe toata lumea cu rasnita lui care are evacuare directa?

Pe scurt, RAR-ul cam doarme in izmene. Este o institutie care incaseaza multi bani si care produce aproape la fel de multi din spagile date de operatorii statiilor de ITP sau de cei care vor diverse operatiuni de omologare. Daca insa si-ar face treaba ceva mai bine, s-ar putea mandri si ca sunt o institutie care tine la siguranta romanilor, in loc sa-i condamne la mii de accidente mortale anual, din cauza ca o duba cu ITP-ul luat acum 2 zile pe spaga, a ramas fara frane pe Valea Oltului si a omorat 10 oameni...

Distribuie pe Facebook
mai multe