Ce piese auto trebuie sa verifice controalele RAR in trafic?

- Filtrul de particule este trecut cu vederea
- Martorii aprinsi din bord nu sunt verificati acum
- Anvelopele pot lasa o masina fara certificat de inmatriculare
Nu e niciun secret ca Romania este tara cu foarte multi soferi care circula cu niste cotoroante de vehicule care pot in orice clipa sa ia vieti nevinovate. Oficial, RAR spune ca mai bine de jumatate din vehiculele verificate sunt cu probleme tehnice. Din pacate, Registrul Auto Roman are inca metehne comuniste si multe din testele si regulile impuse de ei sunt invechite.
Are cineva vreun dubiu ca unicul raspunzator pentru parcul auto vechi si periculos din Romania este Registrul Auto Roman? Nu. Pentru ca RAR este responsabil cu statiile ITP si controlul lor. RAR este responsabil de verificarea masinilor si omologarea lor. Daca si-ar face treaba corect, Romania nu ar mai fi ultima la capitolul siguranta in Europa.
RAR face publice cifre o data sau de doua ori pe an in care se lauda cu rezultatele obtinute la campaniile de verificare in trafic a masinilor. Insa ce omite sa spuna RAR este ca opreste, impreuna cu Politia Rutiera, numai vehicule vechi. Cand, de fapt, problemele mari sunt ale masinilor fabricate dupa 2005.
Nu verificarile in trafic sunt solutia, ci verificarile mult mai atente ale statiilor de ITP. Statii care, si in 2019, dau ITP-ul autobuzelor fara frane, masinilor cu motoare neomologate sau fara directie si cu conducte de frana sparte. Daca in Romania ITP-ul s-ar face pe bune, 100% conform legii, am avea numai 50% din totalul masinilor de azi in trafic si, probabil, nu ar mai muri nimeni in accidente grave.
Acest lucru nu se va intampla prea curand. Deoarece spaga circula si ajunge pana sus la RAR. Insa ar putea fi facute cateva lucruri care sa imbunatateasca situatia tehnica a masinilor. De exemplu, sa se schimbe putin modul in care sunt verificate masinile in opririle din trafic.
Ideal ar fi sa vedem control RAR in trafic zilnic. Nu se va intampla asta prea curand. Dar macar atunci cand este, sa se faca cum trebuie. De exemplu, acum, RAR verifica starea unei masini, dar destul de superficial, nu ca si cum ar fi intr-un service specializat. Sunt verificate acte, serii, frane si directie.
Anvelopele masinii sunt primele pe care ar trebui sa le verifice RAR-ul intr-o actiune de combatere a neregulilor tehnice. Ai niste mizerii de incaltari la masina, vechi, cu crapaturi, tocite, gata, adio certificat de inmatriculare. Si nu ne referim aici la limita minima admisa, care este de sub 1 mm. Ci la starea globala a anvelopelor care pot reprezenta un pericol, putand exploda in orice clipa.
RAR ar trebui sa mai verifice la masinile oprite in trafic becurile aprinse din bord. Daca o masina are pomul de Craciun cu toti martorii aprinsi, e clar. Adica nu este recomandat ca un autoturism care are probleme tehnice care au declansat martorul "Check Engine" sa isi continue drumul. De ce? Pentru ca diverse probleme electronice, legate de senzori, sonde, pot face masina sa se opreasca in mers. Si cum romanii nu prea sunt dusi la cursuri de conducere defensiva, se trezesc fara servo-frana si fara servo-directie, existand riscul sa intre in parapet sau... mai rau. Martorii de bord iti mai spun daca functioneaza, de exemplu, sistemul ABS. Sau daca sunt probleme cu airbagurile. Si alte probleme...
Un control RAR mai trebuie sa ia in vizor o piesa importanta care lipseste de pe multe masini diesel: filtrul de particule. Te bagi sub masina, dai cu mana pe carcasa filtrului si cauti sudurile unde a fost taiata evacuarea si scos filtrul. Sau, daca pur si simplu este o teava care inlocuieste intregul filtru, e clar. Te poti uita si in bord, sa vezi daca martorul de filtru este aprins sau nu. Pe scurt, daca acea masina a avut interventii asupra filtrului de particule, o scoti din circuit: retinere de talon pana la montarea unui filtru nou, original!
In strainatate, daca esti gasit ca ai filtrul scos, ti se confisca masina si primesti o amenda pe care nu o acoperi nici daca vinzi masina. In Romania, nici macar nu se uita lumea la acest aspect, service-urile se lauda ca scot filtrul si-l anuleaza, iar RAR nu le face nimic.
I-am sfatui pe cei de la RAR sa mai faca ceva. Sa opreasca mai multe masini de lux. Cum ar fi Mercedes S Class, Audi A8, BMW-uri de orice fel, orice masina scumpa, veche de maximum 10 ani. Vor avea suprize multe. Sunt masini cumparate in general de snobi care nu isi permit acea masina si o intretin ca atare. Pneuri uzate cumparate second-hand marca Didibao, pivoti si capete de bara no-name, discuri de frana luate second-hand si placute chinezesti. Plus mult fum, filtru de particule anulat, manarii pe la serii si alte "cadouri".
Am mai trece cu vederea becuri arse, mai ales daca sunt la iluminarea numarului, chiar si al treilea stop pe frana, un proiector nefunctional. Poate chiar si noxele unei masini mai vechi, dar cu toate elementele la locul lor, adica evacuare buna, catalizator, filtru de particule, etc. Insa nu i-am ierta deloc pe cei cu evacuari modificate si neomologate sau cu filtrele anulate.
Nivelul de zgomot al evacuarii este un alt aspect care nu se ia in calcul atunci cand esti oprit de RAR. Daca legea permite un anumit numar de decibeli pentru modelul respectiv, e obligatoriu sa-l respecti. De ce sa aiba de suferit vecinii sau alti locatari care vor sa doarma, cand vine un "tunat" acasa si tureaza motorul lui de 1.8 de pe BMW Pisicuta, trezind pe toata lumea cu rasnita lui care are evacuare directa?
Pe scurt, RAR-ul cam doarme in izmene. Este o institutie care incaseaza multi bani si care produce aproape la fel de multi din spagile date de operatorii statiilor de ITP sau de cei care vor diverse operatiuni de omologare. Daca insa si-ar face treaba ceva mai bine, s-ar putea mandri si ca sunt o institutie care tine la siguranta romanilor, in loc sa-i condamne la mii de accidente mortale anual, din cauza ca o duba cu ITP-ul luat acum 2 zile pe spaga, a ramas fara frane pe Valea Oltului si a omorat 10 oameni...
-
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
Ornament toba esapament automax negru 5837 100 Lei
-
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
-
Skoda fabia benzina 2010 3460 €
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1600 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Radiator intercooler suzuki suzuki sx4 s-cross 1.4 t 2019... 450 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
Volan vw golf 7 r-line 700 Lei
-
Prelungire lip spoiler bara fata pentru bmw x1 e84 m-paket... 96 €
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
Conducta clima originala audi a6 c6 4f- cod: 4f0260712am 50 €
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Tapiterie opel zafira b 2005 (portiere fata) 100 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
5ws40565 a2c53252602 pompa de inalta presiune dacia duster... 150 €
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei


