Ce piese auto trebuie sa verifice controalele RAR in trafic?

- Filtrul de particule este trecut cu vederea
- Martorii aprinsi din bord nu sunt verificati acum
- Anvelopele pot lasa o masina fara certificat de inmatriculare
Nu e niciun secret ca Romania este tara cu foarte multi soferi care circula cu niste cotoroante de vehicule care pot in orice clipa sa ia vieti nevinovate. Oficial, RAR spune ca mai bine de jumatate din vehiculele verificate sunt cu probleme tehnice. Din pacate, Registrul Auto Roman are inca metehne comuniste si multe din testele si regulile impuse de ei sunt invechite.
Are cineva vreun dubiu ca unicul raspunzator pentru parcul auto vechi si periculos din Romania este Registrul Auto Roman? Nu. Pentru ca RAR este responsabil cu statiile ITP si controlul lor. RAR este responsabil de verificarea masinilor si omologarea lor. Daca si-ar face treaba corect, Romania nu ar mai fi ultima la capitolul siguranta in Europa.
RAR face publice cifre o data sau de doua ori pe an in care se lauda cu rezultatele obtinute la campaniile de verificare in trafic a masinilor. Insa ce omite sa spuna RAR este ca opreste, impreuna cu Politia Rutiera, numai vehicule vechi. Cand, de fapt, problemele mari sunt ale masinilor fabricate dupa 2005.
Nu verificarile in trafic sunt solutia, ci verificarile mult mai atente ale statiilor de ITP. Statii care, si in 2019, dau ITP-ul autobuzelor fara frane, masinilor cu motoare neomologate sau fara directie si cu conducte de frana sparte. Daca in Romania ITP-ul s-ar face pe bune, 100% conform legii, am avea numai 50% din totalul masinilor de azi in trafic si, probabil, nu ar mai muri nimeni in accidente grave.
Acest lucru nu se va intampla prea curand. Deoarece spaga circula si ajunge pana sus la RAR. Insa ar putea fi facute cateva lucruri care sa imbunatateasca situatia tehnica a masinilor. De exemplu, sa se schimbe putin modul in care sunt verificate masinile in opririle din trafic.
Ideal ar fi sa vedem control RAR in trafic zilnic. Nu se va intampla asta prea curand. Dar macar atunci cand este, sa se faca cum trebuie. De exemplu, acum, RAR verifica starea unei masini, dar destul de superficial, nu ca si cum ar fi intr-un service specializat. Sunt verificate acte, serii, frane si directie.
Anvelopele masinii sunt primele pe care ar trebui sa le verifice RAR-ul intr-o actiune de combatere a neregulilor tehnice. Ai niste mizerii de incaltari la masina, vechi, cu crapaturi, tocite, gata, adio certificat de inmatriculare. Si nu ne referim aici la limita minima admisa, care este de sub 1 mm. Ci la starea globala a anvelopelor care pot reprezenta un pericol, putand exploda in orice clipa.
RAR ar trebui sa mai verifice la masinile oprite in trafic becurile aprinse din bord. Daca o masina are pomul de Craciun cu toti martorii aprinsi, e clar. Adica nu este recomandat ca un autoturism care are probleme tehnice care au declansat martorul "Check Engine" sa isi continue drumul. De ce? Pentru ca diverse probleme electronice, legate de senzori, sonde, pot face masina sa se opreasca in mers. Si cum romanii nu prea sunt dusi la cursuri de conducere defensiva, se trezesc fara servo-frana si fara servo-directie, existand riscul sa intre in parapet sau... mai rau. Martorii de bord iti mai spun daca functioneaza, de exemplu, sistemul ABS. Sau daca sunt probleme cu airbagurile. Si alte probleme...
Un control RAR mai trebuie sa ia in vizor o piesa importanta care lipseste de pe multe masini diesel: filtrul de particule. Te bagi sub masina, dai cu mana pe carcasa filtrului si cauti sudurile unde a fost taiata evacuarea si scos filtrul. Sau, daca pur si simplu este o teava care inlocuieste intregul filtru, e clar. Te poti uita si in bord, sa vezi daca martorul de filtru este aprins sau nu. Pe scurt, daca acea masina a avut interventii asupra filtrului de particule, o scoti din circuit: retinere de talon pana la montarea unui filtru nou, original!
In strainatate, daca esti gasit ca ai filtrul scos, ti se confisca masina si primesti o amenda pe care nu o acoperi nici daca vinzi masina. In Romania, nici macar nu se uita lumea la acest aspect, service-urile se lauda ca scot filtrul si-l anuleaza, iar RAR nu le face nimic.
I-am sfatui pe cei de la RAR sa mai faca ceva. Sa opreasca mai multe masini de lux. Cum ar fi Mercedes S Class, Audi A8, BMW-uri de orice fel, orice masina scumpa, veche de maximum 10 ani. Vor avea suprize multe. Sunt masini cumparate in general de snobi care nu isi permit acea masina si o intretin ca atare. Pneuri uzate cumparate second-hand marca Didibao, pivoti si capete de bara no-name, discuri de frana luate second-hand si placute chinezesti. Plus mult fum, filtru de particule anulat, manarii pe la serii si alte "cadouri".
Am mai trece cu vederea becuri arse, mai ales daca sunt la iluminarea numarului, chiar si al treilea stop pe frana, un proiector nefunctional. Poate chiar si noxele unei masini mai vechi, dar cu toate elementele la locul lor, adica evacuare buna, catalizator, filtru de particule, etc. Insa nu i-am ierta deloc pe cei cu evacuari modificate si neomologate sau cu filtrele anulate.
Nivelul de zgomot al evacuarii este un alt aspect care nu se ia in calcul atunci cand esti oprit de RAR. Daca legea permite un anumit numar de decibeli pentru modelul respectiv, e obligatoriu sa-l respecti. De ce sa aiba de suferit vecinii sau alti locatari care vor sa doarma, cand vine un "tunat" acasa si tureaza motorul lui de 1.8 de pe BMW Pisicuta, trezind pe toata lumea cu rasnita lui care are evacuare directa?
Pe scurt, RAR-ul cam doarme in izmene. Este o institutie care incaseaza multi bani si care produce aproape la fel de multi din spagile date de operatorii statiilor de ITP sau de cei care vor diverse operatiuni de omologare. Daca insa si-ar face treaba ceva mai bine, s-ar putea mandri si ca sunt o institutie care tine la siguranta romanilor, in loc sa-i condamne la mii de accidente mortale anual, din cauza ca o duba cu ITP-ul luat acum 2 zile pe spaga, a ramas fara frane pe Valea Oltului si a omorat 10 oameni...
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Stop dreapta honda cr-v (2013-2017) original 130 Lei
Fulie vibrochen 059 105 251 m audi a8 d3 3.0tdi 2004 asb oem... 150 Lei
-
Macara cu motoras stanga vw golf 4 2 usi 150 Lei
Cutie viteza manuala, cod gm428744098, opel corsa d, 1.2 benz,... 1106 Lei
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
-
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
Geam lampa plafon fata renault megane 2 [facelift] [2006 -... 20 Lei
Motor dacia logan 1.5 dci euro 4, cod motor k9k 1700 Lei
-
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
Catadioptru bara spate stanga cod: 7210795 7210795 bmw seria 5... 128 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Jante noi 17 inch originale seat leon 3 5f r17 590 €
Praguri laterale pentru vw polo 9n / 9n3 toate modelele... 179 €
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Dezmembrez piese caroserie, motor, cutie viteze, suspensie...
-
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
-
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
Bara fata dacia logan 2 2017-2018-2019-2020 noua 620223034r... 300 Lei
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
-
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
St8151 simulator suspensie auto 380v 22970 Lei
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Fuzeta fata dreapta mercedes-benz e-class w211/s211 [2002 -... 200 Lei


